handdator

Visa fullständig version : Lite hjälp mot slutet på deffen.


Tank9103
2012-06-05, 05:37
Har deffat i cirka 4 månader nu. Gått ner 12 kg. Väger nu 95-97.
Har blivit bra skillnad men de sista på magen vill inte bort allt för mycket. Har dock gått ner 7 cm i midja.
Käkar nästan Inge kolhydrater, bara til frukost ibland och efter träning.
Fick råd om att höja fettet mer och lite mer kolhydrater, stämmer de?
Känns ändå som att jag inte skulle behöva kolhydraterna träningsmessigt. Känns som att de bara blir fler kalorier med de. Ska jag bara höja fettet eller hur ska jag göra? Och hur mycket fett gram per dag?
Äter efter de tipset 1 avokade till middag och lunch. Nötter 4-5 till mellanmål och omega 4 kapslar om dan.

Sheogorath
2012-06-05, 05:44
Har deffat i cirka 4 månader nu. Gått ner 12 kg. Väger nu 95-97.
Har blivit bra skillnad men de sista på magen vill inte bort allt för mycket. Har dock gått ner 7 cm i midja.
Käkar nästan Inge kolhydrater, bara til frukost ibland och efter träning.
Fick råd om att höja fettet mer och lite mer kolhydrater, stämmer de?
Känns ändå som att jag inte skulle behöva kolhydraterna träningsmessigt. Känns som att de bara blir fler kalorier med de. Ska jag bara höja fettet eller hur ska jag göra? Och hur mycket fett gram per dag?
Äter efter de tipset 1 avokade till middag och lunch. Nötter 4-5 till mellanmål och omega 4 kapslar om dan.

Du kan inte höja fett och kolhydrat utan att höja din aktivitetsnivå och förvänta dig att gå ner i vikt. För att gå ner i vikt måste man äta mindre eller röra sig mer, eller en kombination. Om du äter lite kolhydrat redan nu ska du absolut inte nalla på kolhydraterna om det finns alternativ. Hur många gram protein, kolhydrat och fett äter du per dygn?

Tank9103
2012-06-05, 05:53
Du kan inte höja fett och kolhydrat utan att höja din aktivitetsnivå och förvänta dig att gå ner i vikt. För att gå ner i vikt måste man äta mindre eller röra sig mer, eller en kombination. Om du äter lite kolhydrat redan nu ska du absolut inte nalla på kolhydraterna om det finns alternativ. Hur många gram protein, kolhydrat och fett äter du per dygn?

Jag ligger redan på tillräcklig underskott.
Ligger på cirka 200-300 protein. Kol och fett har jag aldrig räknat.

Tank9103
2012-06-05, 05:54
Fett bränner väll fett ? Om man ligger på underskott så är väll mer fett bättre ?

Sheogorath
2012-06-05, 06:50
Jag ligger redan på tillräcklig underskott.
Ligger på cirka 200-300 protein. Kol och fett har jag aldrig räknat.

Fett bränner väll fett ? Om man ligger på underskott så är väll mer fett bättre ?

Beroende på om du äter 200 eller 300 g protein slår det på 400 kcal per dygn. Tillsammans med faktumet att du inte räknar på kolhydrat och fett drar jag slutsatsen att du inte har så bra koll överhuvudtaget på hur många kalorier du får i dig varje dag. Läs deffguiden som ligger som "sticky" högst upp i den här forumdelen.

Äter du mer fett förbrännar kroppen mer fett (det fett du äter) men inte mer kroppsfett. Det är vilket energiunderskott du skapar över en mätperiod (t.ex. ett dygn) som avgör hur mycket vikt du kommer tappa det dygnet. Det kan man justera med energin från protein, kolhydrater eller fett (vad du stoppar i munnen) eller genom energiutgifter (hur mycket du rör på dig).

Pretorian
2012-06-05, 06:53
Jag ligger redan på tillräcklig underskott.
Ligger på cirka 200-300 protein. Kol och fett har jag aldrig räknat.

Hur kan du veta att du ligger på tillräckligt underskott? Går vikten ner fortfarande? Gör den det så är det bara att vänta tills fettet på magen försvinner. Ligger vikten still skulle jag ta bort nötterna.

Tank9103
2012-06-05, 07:33
Beroende på om du äter 200 eller 300 g protein slår det på 400 kcal per dygn. Tillsammans med faktumet att du inte räknar på kolhydrat och fett drar jag slutsatsen att du inte har så bra koll överhuvudtaget på hur många kalorier du får i dig varje dag. Läs deffguiden som ligger som "sticky" högst upp i den här forumdelen.

Äter du mer fett förbrännar kroppen mer fett (det fett du äter) men inte mer kroppsfett. Det är vilket energiunderskott du skapar över en mätperiod (t.ex. ett dygn) som avgör hur mycket vikt du kommer tappa det dygnet. Det kan man justera med energin från protein, kolhydrater eller fett (vad du stoppar i munnen) eller genom energiutgifter (hur mycket du rör på dig).

Vadå slår på 400 kcal? Jag har räknat ut exakt vad jag stoppar i mig. Så jag vet på ett ungefär vad de blir varje dag. Ligger alltid på underskott. Midjan och vikten går ner men syns inte så mycket mer på magen. Där står de nu stilla

Sheogorath
2012-06-05, 07:44
Vadå slår på 400 kcal? Jag har räknat ut exakt vad jag stoppar i mig. Så jag vet på ett ungefär vad de blir varje dag. Ligger alltid på underskott. Midjan och vikten går ner men syns inte så mycket mer på magen. Där står de nu stilla

Om vikten går ner och du styrketränar för att bygga muskler (försöker bli starkare hela tiden) samtidigt som du håller proteinet högt (200-300 g låter bra) så gör du vad du kan. Du får helt enkelt fortsätta gå ner i vikt tills kroppen äter upp även det fettet som sitter på magen. Du kan inte styra det själv i någon vidare omfattning.

Dreas
2012-06-05, 08:00
Fett bränner väll fett ? Om man ligger på underskott så är väll mer fett bättre ?Mer fett ökar fettinlagringen så nej, det går troligen på ett ut.

Personligen föredrar jag mer kolhydrater i kosten och i rekommenderar de flesta att lägga en mängd efter pass.

vicarious
2012-06-05, 08:13
Fett bränner väll fett ? Om man ligger på underskott så är väll mer fett bättre ?

Om du får i dig mer fett från kosten kommer din fettförbränning att öka, ja. Men då är det främst det dietära fettet det gäller, alltså det du stoppar i dig. Vilket är ganska logiskt, att kroppen använder mer fett som energikälla då det finns mer av det substratet att tillgå. Det betyder inte att du förlorar mer fettvikt från kroppen. Där är det kaloribalansen som är avgörande.

Sheogorath
2012-06-05, 08:14
Om du får i dig mer fett från kosten kommer din fettförbränning att öka, ja. Men då är det främst det dietära fettet det gäller, alltså det du stoppar i dig. Vilket är ganska logiskt, att kroppen använder mer fett som energikälla då det finns mer av det substratet att tillgå. Det betyder inte att du förlorar mer fettvikt från kroppen. Där är det kaloribalansen som är avgörande.

The pucktvåa is strong in you, young padawan. :D

vicarious
2012-06-05, 08:19
The pucktvåa is strong in you, young padawan. :D

Haha, läste faktiskt inte alla inlägg. Vissa saker kan behöva repeteras hursomhelst :D

Pretorian
2012-06-05, 08:37
Jag har räknat ut exakt vad jag stoppar i mig.

Men du räknar inte kolhydrater och fett skrev du förut.

zeusden1
2012-06-05, 14:19
Vad har du för energifördelning protein, kolhydrat, fett? Förmodligen kan du ta en hel del från proteinmängden och ersätta med kolhydrat så att dina energinivåer höjs. Kan verkligen rekommenderas.
Hur stort är ditt underskott per dag?

Knatcharn
2012-06-05, 15:48
Men du räknar inte kolhydrater och fett skrev du förut.

Mycket möjligt att han räknar kcal men inte orkar bry sig om fördelningen mellan fett och kolhydrater så länge han vet om mängden protein.. Bara en gissning :)

Tank9103
2012-06-05, 17:54
Mycket möjligt att han räknar kcal men inte orkar bry sig om fördelningen mellan fett och kolhydrater så länge han vet om mängden protein.. Bara en gissning :)

Precis!