handdator

Visa fullständig version : Hjälp, min arbetsgivare vägrar betala ut min lön!


Barbastark
2012-06-04, 21:28
Hejhej

Det som har hänt är att en av mina arbetsgivare kontaktade mig ett par veckor i förväg och ville att jag skulle jobba ett visst datum. Jag sade ja, och jobbade detta datum.

När lönebeskedet skulle komma märkte jag att jag inte fått betalt för denna dag varpå jag kontaktade arbetsgivaren ang detta. Han sade då att han inte kallat in någon extrapersonal denna dag och vägrar betala ut min lön.

Så min fråga är vad jag kan göra i detta läge? Vart kan jag anmäla eller vända mig? Kan detta bli en rättslig process där jag i värsta fall måste kalla in advokat och kanske tom själv bli skyldig till något? Orkar inte med att det blir en för stor grej då det handlar om lite under 1000kr.

Är inte med facket och är bara extra-anställd på företaget.

MVH

zeusden1
2012-06-04, 21:30
Finns det vittnen? Vad är det för arbete?

Morty
2012-06-04, 21:32
Du är hejdad. Vad du kan göra är att kontakta en advokat, vinna i rätten och få pengarna för att sedan ge dom till advokaten i arvode.

Eller bluffa. Gå in arg som fan till chefen, lägg korten på bordet och säg att du ringer facket ÖGONABÖJ om inte pengarna betalas ut. För du har väl ändå inte sagt till chefen att du inte är med i facket??

Barbastark
2012-06-04, 21:33
Finns det vittnen? Vad är det för arbete?

Ja vittnen att jag jobbat finns det helt klart. Dock handlar det om att arbetsgivaren säger att han inte har kallat in extrapersonal det datumet (vilket han har gjort) och därmed säger att jag inte borde jobbat och därför inte tänker betala ut någon lön.

Lasse Kongo
2012-06-04, 21:34
Kan inte hjälpa dig ämnet men vill bara säga att fanskapet borde nitas, hatar sånnadär fasoner.

Rellos_87
2012-06-04, 21:38
Ja vittnen att jag jobbat finns det helt klart. Dock handlar det om att arbetsgivaren säger att han inte har kallat in extrapersonal det datumet (vilket han har gjort) och därmed säger att jag inte borde jobbat och därför inte tänker betala ut någon lön.

Finns det något annat bevis på att du har jobbat förutom vittnen? "Checkar" ni in på arbetsplatsen så att dina arbetstillfällen finns lagrade?

Torwald
2012-06-04, 21:40
Låter som jävla snålfasoner att tjafsa om en dag hit och dit. Vad är det för arbetsgivare?

Barbastark
2012-06-04, 21:43
Finns det något annat bevis på att du har jobbat förutom vittnen? "Checkar" ni in på arbetsplatsen så att dina arbetstillfällen finns lagrade?

Ja det finns det. Men det är ändå av den typen att man teoretiskt skulle kunna "fakea" detta.

Adamz
2012-06-04, 21:58
Vad är det för arbetsplats om man får fråga?

Barbastark
2012-06-04, 22:00
Vad är det för arbetsplats om man får fråga?

Lägger mig nog lågt på den fronten.

Barbastark
2012-06-05, 06:31
Bump

MrPowa
2012-06-05, 06:34
Har du fyllt i rätt? Annars är de ju bara storma in på kontor och flippa så får du dina pengar.

Tryman
2012-06-05, 07:04
Ringde han på din mobil kan man väl visa att han ringde dig vid ett speciellt tillfälle.

Barbastark
2012-06-05, 07:08
Ringde han på din mobil kan man väl visa att han ringde dig vid ett speciellt tillfälle.

A, men det går ju ändå inte att bevisa vad vi pratade om då

Poxeman
2012-06-05, 07:47
Vad säger dina kollegor?
Är detta något som hänt tidigare?

Bosumannen
2012-06-05, 07:50
Nu finns ett gyllene tillfälle att få ngn form av användning för din träning. -Gå in och prata allvar med honom. I värsta fall har du gett bort 8 tim av ditt liv.., no big deal... Tar dig ett par veckors myglande med arbetstiden så är ni kvitt. Men glöm inte detta när han behöver hjälp ngn annan gång. Lycka till!