handdator

Visa fullständig version : Help me med nytt upplägg!


Alcazara
2004-01-27, 15:58
Vad tycker ni ser bäst ut? Jag ska lägga om mitt träningsschema och har fipplat ihop lite olika alternativ:

Alt. 1
Dag 1: Bröst, triceps Tillägger att ben prioriteras!
Dag 2: Rygg, biceps
Dag 3: Vila
Dag 4: Ben, Vader
Dag 5: Mage, Axlar
Dag 6: Vila
Dag 7: Omstart

Alt. 2
Dag 1: Bröst, axlar
Dag 2: Ben, Vader
Dag 3: Vila
Dag 4: Rygg
Dag 5: Vila
Dag 6: Armar
Dag 7: Vila

Alt. 3
Dag 1: Bröst, Triceps
Dag 2: Vila
Dag 3: Ben, Vader
Dag 4: Vila
Dag 5: Rygg, Axlar, Biceps
Dag 6: Vila
Dag 7: Omstart

Alt. 4
Dag 1: Rygg, Axlar
Dag 2: Vila
Dag 3: Bröst, Armar
Dag 4: Ben, vader
Dag 5: Vila
Dag 6: Vila
Dag 1: omstart


Synpunkter välkomnas mer än gärna, och omvandla gärna uppläggen!

Mindek
2004-01-27, 17:51
Alternativ 1 kör jag med, men 2 ser rätt bra ut den med men armträningen kan komma lite väl tätt inpå bröst/axel-passet. Alternativ 3 och 4 har ett par pass som verkar lite väl tunga (rygg+ axlar + biceps resp. bröst + armar).

Testa vad som fungerar bäst för dig. Allt beror på vilken återhämtning du har och det kan skilja sig mellan olika muskelgrupper (tycker jag i alla fall).

Survivor
2004-01-27, 18:58
Alt. 3 med den lilla ändring att du delar på träningen för axlar och lägger främre axlar på dag 1 och baksida axlar på dag 5. Mittdelta passar bäst på rygg-dag, tycker jag. Själv kör jag inte den specifikt (kör förresten inte axlar specifikt alls, längre).
Men men, det är jag det.

Alcazara
2004-01-27, 19:05
Tack för era svar! Jag kanske ska tillägga att mage kör jag ca 2 ggr /vecka hemma

Vad säger ni om jag skulle köra varannan vecka med Alt 1 och varannan med Alt. 3? Eller kanske 3 veckor med ena och 3 med andra?

Survivor
2004-01-27, 19:17
Det viktiga är att du ser till att varje muskelgrupp får tillräcklig vila mellan passen och inte hur schemat ser ut (förutom att schemaupplägget ska kännas bra då).
Det finns de som varierar schemat varje vecka och sedan finns det de som kör samma i "all evighet" och båda valen får bra resultat.

Hnke
2004-01-27, 19:44
bytar du schema varje vecka lr vad du skrev så får ju muskelgrupperna vila olika länge... inte bra :nono:

Klein
2004-01-27, 19:50
Enligt min erfarenhet så är det inte optimalt att köra efter schema. Kroppen är en alldeles för komplex apparat för att kunna passa in ett cykliskt regelbundet schema. Fördelen med schema är att man garanterat inte försummar nån del av kroppen vilket är bra för nybörjare. För mer vana tränare så gäller det att prioritera olika muskler och slå ut allt över längre tid. För att det ska ge något så är det viktigt du vilar ordentligt både innan och efter genomkörning av prioriterad grupp. Annat än det så är det bara att pröva dig fram till vad just din kropp svarar bäst på och anpassa träningen efter det istället för att *försöka* anpassa din kropp efter ett artificiellt schema.

Alcazara
2004-01-27, 22:11
Originally posted by Klein
Enligt min erfarenhet så är det inte optimalt att köra efter schema. Kroppen är en alldeles för komplex apparat för att kunna passa in ett cykliskt regelbundet schema. Fördelen med schema är att man garanterat inte försummar nån del av kroppen vilket är bra för nybörjare. För mer vana tränare så gäller det att prioritera olika muskler och slå ut allt över längre tid. För att det ska ge något så är det viktigt du vilar ordentligt både innan och efter genomkörning av prioriterad grupp. Annat än det så är det bara att pröva dig fram till vad just din kropp svarar bäst på och anpassa träningen efter det istället för att *försöka* anpassa din kropp efter ett artificiellt schema.


När jag läser detta får jag en tankeställare, kanske ska jag fortsätta så som jag kört den senaste månaden, d v s "köra på känslan".
Jag har tränat alla muskelgrupper hårt, och när en muskelgrupp känns redo för ett nytt pass så kör jag den muskelgruppen igen. Det har inneburit att vissa muskler har fått 3 genomkörare på 10 dagar, medan andra har fått 2. Om detta är bra eller dåligt har jag ingen aaaaaning om, men det känns bra! :rolleyes: