handdator

Visa fullständig version : Nästa steg i träningen


Nextstep
2012-06-04, 00:52
Hej och hallå!

Jag startar i vanlig ordning tråden med att be om ursäkt om den platsar bättre i en annan avdelning men den innefattar olika sorters träning, mat, frågor osv så allmänt kändes bra.
Jag har även sökt efter liknande trådar men inte hittat vad jag letat efter. Kan vara jag som är dålig på att söka, om någon är bättre och hittar vad jag letar efter är det bara lägga tråden i papperskorgen.

Jag undrar alltså vad mitt nästa steg är när det gäller mat och träning.
Jag har nyss gått ner ca: 15kg (från 100kg till 85kg). Jag har alltid tränat men efter barn och nytt jobb har jag legat på latsidan i ca: 2år och la på mig väldigt mycket.

Jag är 184cm lång och väger som sagt ca: 85kg. 23år gammal och kille.
Jag gick ner genom löpning, inlinesåkning, ett slitet gym på jobbet samt ett nytt väldigt fysiskt krävande arbete. Naturligtvis la jag även om kosten till mindre mat och nyttigare. Jag körde alltså den klassiska "Ät mindre och nyttigare, rör på dig mer" och det har minst sagt funkat kanon.

Nu undrar jag dock hur jag ska gå vidare. Jag har tittat på tre olika träningsalternativ.
Crossfit - Verkar sjukt kul dock tidskrävande och dyrt
Sats - ligger precis där jag bor, lite tråkigt med bara gym dock
Kampsport + gym - kul med lite kampsport igen och bra priser
Vad har ni för erfarenheter, tankar osv om dom olika alternativen?

Jag har fortfarande lite för mkt fett kvar (framförallt magen och rumpan) så bör jag fortsätta deffa ner mig samtidigt som jag tränar något av dessa
eller är det dags att börja äta mer, träna mer för former, styrka och muskler?
Eller kanske fortsätta som jag gjort ett tag till för att få bort det sista och sen tänka på muskler, styrka osv!?

Vad hade erat nästa steg varit? vilken träning tror ni är bäst? Hur ofta? och vad bör jag tänka på när det kommer till maten numera? hur ofta ska jag äta beroende på vilken träning ni tycker är bästa nästa steg?

Kan väl även tillägga att målet är att bli stark och få en schysst kropp (allround, ingen discokropp om ni förstår vad jag menar) som är snygg och hälsosam. Det kan väl även vara bra att veta att mitt jobb är väldigt fysiskt krävande och att jag har tillgång till simhall på jobbet.

Har jag missat något och om ni undrar något så är det bara skrika till.
Edit: Jag har ganska bra koll på hur kroppen funkar, mat osv så i framförallt matfrågorna kan ni svara ganska generellt bortsett kanske från hur mkt man ska äta. Där har jag sämre koll (men läser gärna länkar om det)

Niwah
2012-06-04, 01:04
Crossfit - Verkar sjukt kul dock tidskrävande och dyrt
Sats - ligger precis där jag bor, lite tråkigt med bara gym dock
Kampsport + gym - kul med lite kampsport igen och bra priser


Jag har fortfarande lite för mkt fett kvar (framförallt magen och rumpan) så bör jag fortsätta deffa ner mig samtidigt som jag tränar något av dessa
eller är det dags att börja äta mer, träna mer för former, styrka och muskler?
Eller kanske fortsätta som jag gjort ett tag till för att få bort det sista och sen tänka på muskler, styrka osv!?

Du har i princip redan svarat på frågorna du ställer.
Det jag skulle säga gällande kosten så är det att få i dig nog med protein och ligg inte på så jäkla stort underskott om du ska träna mycket.

Nextstep
2012-06-04, 21:15
Antar att du menar att jag borde köra på kampsporten och deras gym? och som du sa äta mkt protein och inte så stort underskott

lanzal
2012-06-04, 21:18
Jaa fortsätt med kampsport om du tyckt det varit kul förut! Asbra träning ju, sen kan du se om du vill bygga på den träningen med antingen gym eller löpning etc.

Bra inledningspost för övrigt!

Nextstep
2012-06-06, 16:49
Ska ner på lördag och snacka med dom :) tills dess blir det gymmet på jobbet och promenad/löpning.

Funderar över maten.. Nu går jag upp runt 11:00 äter typ ris och kyckling/lax eller en kesella och banan om jag försover mig. Är på gymmet 12:30 klar 13:30 och slänger i mig en proteinshake. Jobbar till 16:00 åter igen proteinshake. 18:00 äter jag på jobbet efter tallriksmodellen. Kmr hem vid 22:00 tar antingen en proteinshake, sallad, ägg eller typ ris med kyckling/fisk. Går en promenad sen sova..
Mkt, lite, tips, tankar??