handdator

Visa fullständig version : Tappat träningsmotivation


Germai
2012-06-03, 21:32
Har under de tre senaste åren tränat flitigt och verkligen tagit hand om kosten. Jag tränade ca 5-6 gånger i veckan med en kompis och det höll motivationen uppe. Resultaten syntes ordentligt och jag fick bättre självförtroende.

Det sista året dock har jag plågats av flertalet skador bl.a en meniskskada, axelskada och handledsinflammation. Detta gjorde att jag var tvungen att dra ner på tempot ordentligt samt att jag inte tränade lika tungt. Sakta men säkert började jag tappa motivationen då jag inte kunde träna lika hårt som jag kunde innan. Således är jag här nu - tre månader utan ordentlig träning, ligger på ca 2-3 pass i månaden, vill verkligen träna men samtidigt finns inte motivationen där och för varje pass som skippas finns det mindre motivation kvar.

Har deffat 2-3 ggr också och var väldigt nöjd med alla gånger och inaktiviteten har gjort att jag har gått upp igen. Vet inte riktigt vilken anfallsvinkel jag ska använda för att kunna ta tag i träningen igen.

Har någon annan gått igenom samma problem?

begt
2012-06-03, 21:55
Har extremt svårt med träningsmotivationen just nu, men så är jag deprimerad också.

Germai
2012-06-03, 22:08
Har extremt svårt med träningsmotivationen just nu, men så är jag deprimerad också.

Började deprimeringen med bristen på träningsmotivation eller vice versa?

kimozabe
2012-06-03, 22:23
Optinoja kan vara nåt som brukar ta död på lågan. Man kör allt eller inget.
Om så är fallet så bör man försöka hitta en balans som tillåter lite svängutrymme såvida man inte tränar på elit/professionell nivå.

Qudatullah Jamal
2012-06-03, 22:37
Man up fan. Ladda upp med några kvällar nu framför datorn där du tittar på massa byggarfilmer och fråga dig själv vad du egentligen vill med träningen.
Bara du själv kan svara på om det är viktigare att kämpa igen för att få en bra kropp(eller vad du nu har för mål) eller om det är värt att lägga ner bara därför att du inte pallar med lite motgång. Det har ju fördelen att du kan syssla med massa annat i livet som gör dig lyckligare så varför inte?

Mjölkprotein
2012-06-03, 22:39
Har känt likadant, fick biceps tendinit och fick inte rätt diagnos förens 3 månader efter jag fick skadan. Idiot läkare/sjukgymnaster trodde det var tendinos och gav mig remiss till ortoped... Blev otroligt deprimerad och vad störtledsen över att jag inte kunde träna.

Nu har jag tagit bort knäböj helt från schemat = inga av dessa skador. Knäböj har gett mig biceps tendinit, samt ont i skulderblad, knän och ländrygg. Jag ville tävla i SL, därför envisades jag med att försöka fixa tekniken. Men nu har jag gett upp, jag nöjer mig med att träna marklyft och tävla i enbart Bänkpress.

Jag föreslår att du tar dig ann ett program som är satans jobbigt, men som inte ger dig några skador (ifall du har bristande teknik). Exempelvis Smolov squat routine, Sheiko, German Volume Training (=GVT), Optimized Volume Training (=OVT).

Kör just nu OVT, så jävla jobbigt så jag brister. Kungligt!

Rakanichy
2012-06-03, 22:55
Testa att skaffa en ny träningspartner, gjorde underverk för mig!

LillisJ
2012-06-03, 23:15
Se på pumping iron. Såg på den en kväll innan jag skulle sova, den var typ klar runt 01:00 tror jag. Ville bara springa till gymmet och träna hela natten, fan så taggad man blev. :D

filmjölk
2012-06-04, 06:10
Byt gym.

z_bumbi
2012-06-04, 06:46
Jag tränade ca 5-6 gånger i veckan med en kompis och det höll motivationen uppe. Resultaten syntes ordentligt och jag fick bättre självförtroende.

Det sista året dock har jag plågats av flertalet skador bl.a en meniskskada, axelskada och handledsinflammation.

Om du skadade dig via styrketräningen så bör du med tanke på resultatet fundera på om du inte tjänar mer på att träna mindre? Bygg upp träningen igen precis som du borde gjort när du var ny dvs kör två pass i veckan och när du känner att det börjar rulla på och du kommer igång så ökar du till tre pass och sätt en gräns vid tre eller fyra pass/vecka. Håll koll på ökningarna så ser du antagligen att du i alla fall fortsätter öka.
Nu under sommaren är en perfekt tid att komma igång då gymmen brukar vara relativt tomma och man kan träna i lugn och ro.

Germai
2012-06-05, 06:34
Tackar för de utförliga svaren jag fick av samtliga, ska prova på dessa tips!

Pretorian
2012-06-05, 06:44
Ha ett mål. Ser du att du närmar dig det så kommer motivationen att fortsätta. Så fungerar det för mig.

Raschmus
2012-06-05, 07:19
Jag föreslår att du kollar massa insane benträningar på YT. Tvingar dig till att döda dig i ett benpass och när endorfinerna sprutar så bytar du gym och träningspartner.

Boom, freshstart!

Fetsmal
2012-06-05, 09:41
I min åsikt är Mål den viktigaste motivationen, så sätt ett mål!
För mig var det mål i vikter, alltså att bli så stark som möjligt i huvudgrenarna!

Tränade innan för att bli större och "snyggare" men tillslut stod jag stilla eller ökade långsamt för jag gjorde samma övningar på samma vikter.

Dribinho
2012-06-05, 09:45
Satsa på ett beprövat schema med långsam om än kontinuerlig progression, tex Jim Wendlers 531?