handdator

Visa fullständig version : deff/viktminskning


Anton95
2012-06-03, 21:28
Tja!

Jag är 17 år gammal, 177cm lång och väger runt 72kg. Är helt ny till detta med deff och skulle vilja prova. Har gymmat nu i kanske något år och har märkt väldigt stora förändringar då jag aldrig riktigt styrketränat. Har gått från att vara lite halv mullig, dvs. inga magrutor alls till att nu ha ett 4-pack, vilket gick ganska snabbt och var rätt enkelt, men sen tog de stopp.

Så det jag vill är att verkligen göra ett ordentligt försök, bli lite smalare, och förhoppningsvis kirra 6-packet!

Jag har kollat runt lite och hittat lite måltider som jag tänkte testa. Det jag undrar är hur många kalorier jag bör ligga på per dag om jag styrketränar 4-6 ggr i veckan? finns det något sätt att räkna ut det med hjälp av vikt/längd? Och hur räknar man med förbrända kalorier? Vi säger att jag bränner 200kcal av jogging, kan jag då räkna bort 200kcal av käket under dagen?

Sjuukt tacksam för svar!!

Anton

NiklasF
2012-06-03, 21:34
Gör av med mer än vad du stoppar i dig.

Sent from my HTC Desire

Anton95
2012-06-03, 21:39
jamen hur vet jag hur mycket jag gör av med? är ju 17 så växer fortf. osv?.. :O

Ogdoo
2012-06-03, 22:00
Av egen erfarenhet skulle jag råda dig att bygga mer muskelmassa innan du deffar. Det blir oftast lite lättare att deffa ifall du har mer muskler som väger samt att det kommer se bättre ut på låg fett%. Eftersom du bara är 17 år och växer skulle jag satsa mer på att bygga muskler som sagt. Men det är bara mitt råd till dig :).

Anton95
2012-06-03, 22:09
okej aa förstår hur du menar, men om jag nu vill deffa? tänker inför sommarn nu bara sen satsa på att bygga i höst, ungefär hur många kalorier bör ja få i mig?

Ogdoo
2012-06-03, 22:21
Jag har också varit där, alla vill se bra ut på sommaren. Dock så är det inte så lätt att lära sig deffa på ett bra sätt första gången man gör det (enligt min erfarenhet) det slutade med att jag tappade muskler och inte blev av med nog kroppsfett för att sedan börja bygga upp det jag förlorat.

Vad är ditt mål isåfall inför sommaren? Personligen tycker jag du är lite sent ute om du ska börja deffa nu och inte testat på det förut. Börja redan i Januari-Februari lite sakta för att komma in i det. Det finns tyvärr inga genvägar att förlora kroppsfett, det tar oftast lång tid för den som aldrig gjort det innan.

Om du fortfarande vill deffa så kan jag råda dig att läsa "Deff-en guide" som är postad längst upp i denna delen av forumet. Ett sätt att underlätta är att du använder www.matkalkyl.se där du kan räkna ut ditt energibehov, ditt underskott du vill ligga på samt att du kan bokföra maten du äter via livsmedelsverkets databas. Det förutsätter att du är bra på att uppskatta vikt på vad du äter eller helt enkelt väger allting du stoppar i dig för att veta vart du ligger.

Men inte för att jag vill göra dig besviken så tycker jag ändå att det som skulle passa dig bäst är att ligga på ett litet överskott nu och bygga muskler så gott det går och se fram emot nästa sommar då du kommer ha mycket mer tid på dig att nå ditt mål.

Anton95
2012-06-03, 22:45
Förstår precis hur du menar! Kmr dock stå fast vid att försöka deffa. För kanske 4-5 månader sen drack jag massa läsk och stoppa i mig hur mke skit som helst, sen jag slutat med det har jag sett sjukt stor skillnad. Har en bild från jan, utan några magrutor alls, och nu har jag 4 pack, bara från att sluta dricka/äta onyttigt på vardagar kombinerat med jogg. Har alltså druckit kanske 3 liter läsk om helgerna+godis. Känner att jag vill ge detta en chans nu och se hur de går sen bygga i höst.. tack så mycket för guiden:)!

LilMack
2012-06-04, 05:37
okej aa förstår hur du menar, men om jag nu vill deffa? tänker inför sommarn nu bara sen satsa på att bygga i höst, ungefär hur många kalorier bör ja få i mig?

Vi är i juni månad. Du skulle tänkt på detta lite tidigare feb-mars.
Det du kan göra är att lära dig vad som är värt att veta inför en deff här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Ogdoo
2012-06-04, 09:15
Ja du gör precis vad du känner för :) Det är det man kommer längst på för att lära sig känna sig själv bättre. Så länge du slutar med allt godis och drickbara kalorier samtidigt som du ser till att äta mycket protein blandat med grönsaker ofta tills du blir mätt så kommer du nog garanterat märka en viktnedgång utan att räkna kalorier och räkna ut ditt energibehov. Kan vara svårt att dyka in i allt det på så kort tid, det tar tid att vänja sig.

Ifall du inte går ner i vikt så minska ännu mer på det du äter eller rör på dig ännu mer. Powerwalks på 60 minuter helst innan frukost är ett väldigt bra sätt att bli av med fett på. I slutändan kommer det alltid handla om att du gör av med mer energi än vad du ger din kropp för att gå ner i vikt. För att se till att den vikten du går ner är fett ska du inte äta för lite protein.

Lycka till ! :)

begt
2012-06-04, 09:21
Ogdoo: Powerwalks före frukost och liknande ökar inte den totala fettförbränningen jämfört med en liknande aktivitet senare under dagen. Det enda väsentliga är att äta mindre kalorier (oavsett vad för slags) totalt sett under dagen. Antingen det eller förbränna mer så att man hamnar på kaloriunderskott.

Ogdoo
2012-06-04, 09:30
Ogdoo: Powerwalks före frukost och liknande ökar inte den totala fettförbränningen jämfört med en liknande aktivitet senare under dagen. Det enda väsentliga är att äta mindre kalorier (oavsett vad för slags) totalt sett under dagen. Antingen det eller förbränna mer så att man hamnar på kaloriunderskott.

Yep jag vet det :) Jag skrev just det efter det också.

Borde dock inte en powerwalk på fastande mage (säg 10-12 timmars fasta) bränna mer än om du hade gått samma avstånd senare på dagen? Det är iallafall det jag har läst på bla Leangains-metoden av Martin Berkhan som själv kallar det "golden age" för att använda sig av lågintensiv cardio.

Anton95
2012-06-04, 13:43
Var kanske lite otydlig, menar inte att jag vill deffa just "till sommarn/stranden". Vill bara se hur långt jag kan komma och om jag kan få fram mina magrutor, och känns som jag vill prova för att sedan bygga i höst och deffa tills nästa sommar. Jag kollar guiden tack så mycket :)