handdator

Visa fullständig version : Proteinpannkakor - ert bästa recept?


Sidor : [1] 2

alexelias
2012-06-03, 14:12
Har googlat termen 'proteinpannkakor' och har kommit till ett annorlunda recept var gång. Trial & error har en viss charm men idag tänkte jag istället fråga er vilket recept ni gillar bäst?

Hade önskat att mina proteinpannkakor (är goda) innehåller mycket protein och begränsat med kolhydrater.

Alla tips välkomnas givetvis: )

OneManArmy
2012-06-03, 14:23
Dessa är de bästa jag provat hitils iallfall :)
http://andreazengstrom.blogspot.se/2009/08/efter-traningspannkakor.html

prOtotype
2012-06-03, 15:18
Jag kör

3dl mjöl och 3dl protein
häll i 6dl mjölk och rör ut till en slät smet
häll i ytterligare 6dl mjölk och vispa
fyll på med 6-7 ägg
en gnutta salt
smält smör i stekpannan och häll ner i smeten och börja grädda.

Steker lika lätt som vanliga pannkakor och jag har fått recensionen "efterrättsgoda" på dom.

Lellan
2012-06-03, 15:52
Vill man bli APmätt och få morotskakefeeling så vill jag tipsa om finrivna morötter i Andreas engströms pannkisar. Ganska mkt kanel.

Vill man bli apmättare kör man kesella med funlight, bär till. Nom nom!

OneManArmy
2012-06-03, 16:33
Vill man bli APmätt och få morotskakefeeling så vill jag tipsa om finrivna morötter i Andreas engströms pannkisar. Ganska mkt kanel.

Vill man bli apmättare kör man kesella med funlight, bär till. Nom nom!

Blir att testa nästa fredag!
Brukar köra en hel sats + 500g kvarg 200g frysta bär

TommieS
2012-06-03, 17:58
Kolla in Axons proteinpannkakor. Jag har inte testat dem själv, men jag har provat hans muffins och fan vad GODA dem var!

Dreas
2012-06-03, 18:03
Idag gjorde jag pannkakisar på:

200g äggvita
200g lättkesella
15g fiberhavregryn
15g dinkelmjöl
35g vetemjöl
35g whey
40g kasein(Vanilla Dreams)
200g lättmjölk

Sen lite margarin på det för pannan. Tror hela slutade på runt 900kcal, 120g protein, 70g kolhydrater och 15g fett.

Serverades med Önos lågkcalsylt, mums!

abstract
2012-06-03, 18:42
Jag brukar köra mina på:
250g Kesella (0.1F).
40g Oatfiber.
30g Kasein.
6st Äggvitor.
1dl vatten.
Sötningsmedel.
Kanel.
Några droppar vaniljessens.
En nypa bakpulver.

Ger 6 maffiga kakor.
Ca 300kcal varav 75g protein.
Obetydligt med fett och kolhydrater;)

Grymt med blåbärsfluff till!

Sondret
2012-06-03, 19:15
Av de jag testat så blev dessa bäst, imho.


2 Äggvita 65 g
2 Ägg 105 g
Milbona Kvarg 130g
Sport/havregryn 22g
Dinkelmjöl 50g
Whey FX (Blåbär) 20g
3/4 dl vatten

4-6 pannkakor
60g protein
60g kolhydrater
10g fett

~600 kcal

hallonskogen
2012-06-04, 09:49
Ett sätt att minska på kolhydraterna: byt ut delar av mjölken eller all mjölk mot bubbelvatten. Vanliga tunna pannkakor blir mycket godare med lite bubbelvatten i, vet inte om det gör samma skillnad när man gör den tjockare varianten. :)

Chrbo
2012-06-05, 07:14
Ett sätt att minska på kolhydraterna: byt ut delar av mjölken eller all mjölk mot bubbelvatten. Vanliga tunna pannkakor blir mycket godare med lite bubbelvatten i, vet inte om det gör samma skillnad när man gör den tjockare varianten. :)

Det där var det underligaste förslaget jag har läst här på kolo... Det låter väldigt intressant men jag vågar inte prova förrän någon annan har givit det en tumme upp. För övrigt gillar jag proteinet i mjölken men det låter bara jävligt spännande.

Pretorian
2012-06-05, 08:56
Jag föredrar att mixa sötmandel och havregryn tills det är pulver/mjöl och använda det istället för "vanligt" mjöl.

Talvathir
2012-06-05, 11:10
Det där var det underligaste förslaget jag har läst här på kolo... Det låter väldigt intressant men jag vågar inte prova förrän någon annan har givit det en tumme upp. För övrigt gillar jag proteinet i mjölken men det låter bara jävligt spännande.

Prova, fungerar bra :)

Zizou
2012-06-05, 11:25
Det där var det underligaste förslaget jag har läst här på kolo... Det låter väldigt intressant men jag vågar inte prova förrän någon annan har givit det en tumme upp. För övrigt gillar jag proteinet i mjölken men det låter bara jävligt spännande.

Det är standard att i frasvåfflor använda kolsyrat vatten. Det ger en väldigt bra frasighet, vilket är ett måste för en riktigt grym våffla :) . Hur det blir i pannkakor/plättar vågar jag dock inte uttrycka mig om, inte testat det.

LilMack
2012-06-05, 11:49
Bubbelvatten har jag ofta i mina "vanliga" pannkakor. Jag föredrar att göra min pannkakssmet en dag i förväg, dem tenderar att bli fluffigare då :)

ARMSTARK
2012-06-05, 12:19
Ett sätt att minska på kolhydraterna: byt ut delar av mjölken eller all mjölk mot bubbelvatten. Vanliga tunna pannkakor blir mycket godare med lite bubbelvatten i, vet inte om det gör samma skillnad när man gör den tjockare varianten. :)

Försvinner inte kolsyran när man vispar?

bear.flowertwig
2012-06-06, 17:36
Dessa är de bästa jag provat hitils iallfall :)
http://andreazengstrom.blogspot.se/2009/08/efter-traningspannkakor.html

Riktigt trevliga. Körde ner en banan också. Man får akta sig lite för att inte steka dem för hårt bara för då bränns de vid väldigt snabbt.

Gurkyngel
2012-06-06, 18:49
Såhär gör jag: http://emmysliv.shapemeup.se/2012/01/29/le-petit-dejeuner/

Jeppeehh
2012-06-07, 21:55
Jag kör

3dl mjöl och 3dl protein
häll i 6dl mjölk och rör ut till en slät smet
häll i ytterligare 6dl mjölk och vispa
fyll på med 6-7 ägg
en gnutta salt
smält smör i stekpannan och häll ner i smeten och börja grädda.

Steker lika lätt som vanliga pannkakor och jag har fått recensionen "efterrättsgoda" på dom.
Hur många pankakor blir det av detta receptet? :)

iddqd
2012-06-07, 22:22
4 ägg
2 dl keso
1 dl havregryn
En skvätt vaniljsocker

Lite väl mycket kalorier men brukar funka bra innan man ska iväg och träna tungt.

Ondskapelsen
2012-06-09, 10:58
När ni säger 260g äggvita, 40g ägg t.ex. Kör ni flytande äggvita eller separerar ni?

Vitlök
2012-06-09, 15:42
Körde proteinpannkakor till lunch idag och för första gången lyckades jag få till dom riktigt, riktigt bra.

65gram vetemjöl.
40gram whey fx vanilj.
3dl mjölk.
1tsk salt.
2 ägg (60gram styck)
1/2 tsk vaniljsocker (valfritt)

Knäck äggen i en bunke och vispa upp ordentligt.
Häll i mjölet, vasslet och 2dl av mjölken.
Blanda.
Häll i resten av mjölken.
Blanda igen. Vispa tills alla klumpar har försvunnit.
Låt smeten svälla i rumstemperatur i cirka 20-30 minuter.
Stek på 4an och vänd direkt när du kan få in en stekspade under pannkakan (precis som när man steker vanliga med andra ord..)

Lyckades som sagt ganska bra idag tycker jag. Lyckades till och med lura farsan som trodde det var vanliga pannkakor, fast godare eftersom mina smakade vanilj :thumbup:

Edit:
Hela smeten innehåller cirka 675kcal och 63gram protein tror jag. Ganska okej värden ändå.

Dreas
2012-06-09, 16:00
När ni säger 260g äggvita, 40g ägg t.ex. Kör ni flytande äggvita eller separerar ni?Jag kör äggvita på dunk så 260g äggvita skulle vara ifrån dunken medans 40g ägg är ett helt ägg(gula+vita).

Simonbaws
2012-06-09, 16:29
Jag har testat massa olika recept men de blir alltid så torra!

bear.flowertwig
2012-06-09, 17:52
Jag har testat massa olika recept men de blir alltid så torra!

Första receptet som länkas till blir inte torra. Men stek dem försiktigt, de tål inte lika oöm behandling som pannkakor på vetemjöl.

prOtotype
2012-06-09, 21:32
Hur många pankakor blir det av detta receptet? :)

Vet inte antalet, men ungefär lagom för tre normalätande personer, eller två bulkande.

SassyFit
2012-06-11, 17:30
Jag orkar inte hålla på o separera vita och gula i äggen, jag äter hela även om jag är tjej = ganska snål kaloribudget.

Mina pannkakor:
30 g vassleprotein
2 ägg
1 tsk rapsolja (inget i stekpannan alls)

Vispa hårt och stek.

Mina pannkakor blir fluffiga och kladdiga inuti. Sjukt goda om man frågar mig ;)

Ca 325 kcal och 38 g protein.

Inge Enveten
2012-06-12, 15:52
Dessa är de bästa jag provat hitils iallfall :)
http://andreazengstrom.blogspot.se/2009/08/efter-traningspannkakor.html

Första försöket - framgångsrikt. Sitter och njuter nu. Jädrar så enkelt och så gott. Blir att äta dessa dagligen ett tag framöver.

antonwiberg
2012-06-13, 17:33
Dessa är de bästa jag provat hitils iallfall
http://andreazengstrom.blogspot.se/2...pannkakor.html



någon som har provat dessa med kakao i? tänkte göra ett försök imorgon till frukost. någon som rekomenderar de? :)

OneManArmy
2012-06-13, 18:42
någon som har provat dessa med kakao i? tänkte göra ett försök imorgon till frukost. någon som rekomenderar de? :)

har kört cancao i och det funkade kanoners

antonwiberg
2012-06-13, 20:37
okej! grymt, då testar jag med kakao imorgon! :D

Nitram
2012-06-16, 07:24
Här får ni ett underbart recept på Amerikanska pannkakor :)
Går utmärkt att tillsätta kakao om man vill samt proteinpulver.

Ingredienser:
4st ägg
2,4dl kokosmjölk
2tsk vaniljpulver
1,2dl kokosmjöl
1tsk bakpulver
1/2tsk salt
1tsk honung

1. Vispa äggen
2. Blanda i kokosmjölk, vaniljpulver och honungen, vispa lite till
3. Blanda de andra ingredienserna i en separat skål, blanda väl.
4. Blanda ihop allt. Nu blir smeten ganska så tjock. Den ska bli det!
5. Stek på medeltemp i kokosolja men gör inte för stora pannkakor för då blir dom lite svåra att vända
6. NJUT! Vi brukar göra eget mandelsmör och ha på. Om någon vill ha receptet så säg till :)

OneManArmy
2012-06-16, 10:58
Här får ni ett underbart recept på Amerikanska pannkakor :)
Går utmärkt att tillsätta kakao om man vill samt proteinpulver.

Ingredienser:
4st ägg
2,4dl kokosmjölk
2tsk vaniljpulver
1,2dl kokosmjöl
1tsk bakpulver
1/2tsk salt
1tsk honung

1. Vispa äggen
2. Blanda i kokosmjölk, vaniljpulver och honungen, vispa lite till
3. Blanda de andra ingredienserna i en separat skål, blanda väl.
4. Blanda ihop allt. Nu blir smeten ganska så tjock. Den ska bli det!
5. Stek på medeltemp i kokosolja men gör inte för stora pannkakor för då blir dom lite svåra att vända
6. NJUT! Vi brukar göra eget mandelsmör och ha på. Om någon vill ha receptet så säg till :)

hur mycket protein är det i dem där?

Nitram
2012-06-17, 08:21
Tjena!
Inte dunder mycket men de stora källorna här är äggen och kokosmjölet.
Men säg att ett ägg ger 7gr så där har vi 28gr.
1,2 dl kokosmjöl väger ca 67gr så där vi ca 13gr.
Så runda slängar utan pulver 41gram.

bear.flowertwig
2012-06-17, 12:16
Tjena!
Inte dunder mycket men de stora källorna här är äggen och kokosmjölet.
Men säg att ett ägg ger 7gr så där har vi 28gr.
1,2 dl kokosmjöl väger ca 67gr så där vi ca 13gr.
Så runda slängar utan pulver 41gram.

Vad e grejen med kokosmjöl och kokosmjölk?

Nitram
2012-06-17, 14:17
Vad e grejen med kokosmjöl och kokosmjölk?
Tjena! Vi (ja och min sambo) äter paleokost och då undviker vi tex mjöl med gluten i. Så då är kokosmjölet en grym ersättare som innehåller mer protein samt innehåller mkt fett.
Fettet från kokosen är ett av det nyttigaste fetterna du kan äta samt sätter fart på fettförbränningen. Eftersom vi även försöker undvika mejeriprodukter så mycket som det går så ersätter vi det OFTA med kokosmjölk och samma där, fett från kokosen är suveränt och nyttigt.

aeluk
2012-06-18, 13:11
Äggvita (tog 9ägg blev ca 240g tror jag)
Pofiber 2-3msk (går lite på känsla)
Fiberhusk 2 msk
sötningsmedel (ha i så mkt du vill hehe)
salt? (har inte provat med salt ännu, men det funkar nog att ha i lite)

Vispa, men inte så att det skummar över. Låt stå 2-3minuter så att smeten kan svälla.
Lite stekfett och stek. De är tåligare än andra prottepannkakor som jag provat och blir inte torra :) + det närmaste jag smakat som faktiskt liknar vanliga pannkakor, inga torra äckelsaker. Såklart smakar de inte till 100% som vanliga men men :)

Hela smeten går på runt 170-250kcal beroende på hur mycket ägg+smör du använder. Nästan intill inga kolhydrater förutom från pofibrerna isåfall (2-3g kanske) och massa protein. Ifall det tillkommer fett så är det från det du steker i.

Pretorian
2012-06-18, 13:15
Ikväll blir det prottepannkakor för jag blir så förbannat sugen. Jag kommer mixa liiite havregryn tills det är som mjöl och tillsätta till äggvitorna. Sen blir det massa frysta bär.

Återkommer.

Dreas
2012-06-18, 13:29
Köpte oat fiber från england och gjorde pannkakor häromdagen.

Lite torrt men fan, det blev bra.

80g kasein
400g lättmjölk
60g oat fiber
200g äggvita
salt
steksmör.

200g lågkcalsylt

Vet inte kcal tyvärr men bra blev det. Oat fiber rekommenderas.

Testade med krossade Psylliumfrön, sikket skämt! Blev som slime...

Pretorian
2012-06-19, 06:53
Lyckades riktigt bra med gårdagens proteinpannkakor som jag gjorde till efterrätt.

Hällde X antal dl äggvita (?) plus ett helt ägg och en halv skopa proteinpulver med banansmak.
Blandade ihop det och stekte sen långsamt i min ministekpanna med smör.
Serverade med tinade hallon och blåbär.
Strödde över Stevia.

https://dl.dropbox.com/u/7501234/Koloz/Photo%202012-06-19%2007%2046%2018.jpg

abstract
2012-06-19, 08:20
Köpte oat fiber från england och gjorde pannkakor häromdagen.

Lite torrt men fan, det blev bra.

80g kasein
400g lättmjölk
60g oat fiber
200g äggvita
salt
steksmör.

200g lågkcalsylt

Vet inte kcal tyvärr men bra blev det. Oat fiber rekommenderas.

Testade med krossade Psylliumfrön, sikket skämt! Blev som slime...

Jag kör också oatfiber i mina, man får leka fram ett bättre recept själv för att undvika att de blir torra. Jag kör 40g Kasein, och 2,5dl mixad keso. Skippar mjölken och kör vatten. Kastar i lite bittermandelextrakt och smular ner lite mandelflarn. Det blir helt vansinnigt gott, största problemet är att inte äta upp smeten innan man hinner steka den;)

traidmill
2012-06-20, 12:29
Av de jag provat är det här det bästa:

Ger 4st stora:


1 dl Body Science Diet Fuel Vanilj

250g kvarg
4 ägg
5 msk mjöl
nypa salt
1 tsk bakpulver

1-2 tsk vaniljsocke
Olja/smör till stekning

Rör ihop (vispa inte), och stek. Det gör inget om det är lite klumpar i smeten när ni steker den. Vänd pannkaken när det börjar komma luft igenom. Stek inte på för hög värme, de måste bli genomstekta annars blir de kladdiga och får en liten besk bismak.

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/419578_10150704537986341_1381281602_n.jpg

Gurkyngel
2012-06-20, 12:29
Dessa käkade jag till frukost imorse. Oh yeah!!

http://emmysliv.shapemeup.se/files/2012/06/DSCN0713.jpg

Recept finns här (http://emmysliv.shapemeup.se/2012/06/20/proteinplattar-igen/)

Morty
2012-06-20, 13:25
Detta är imo ett verkligt killer-recept. Lite buzzkill för många säkert eftersom de inte har glutenmjöl hemma.

1/3 vetemjöl
1/3 glutenmjöl
1/3 bakprotein
Lagom mängd ägg
Lagom mängd "mjölk", jag tycker att sojamjölk blir mycket bättre än komjölk.
Salt, för guds skull!

Vispa rätt ordentligt, ställ in i kylen i 30 minuter, vispa igen, stek. Fuark, bro. Skitgott!

Vill man ha mer carbs och roligare konsistens på kakorna så har man i lite havregryn.

Dreas
2012-06-20, 13:30
Detta är imo ett verkligt killer-recept. Lite buzzkill för många säkert eftersom de inte har glutenmjöl hemma.

1/3 vetemjöl
1/3 glutenmjöl
1/3 bakprotein
Lagom mängd ägg
Lagom mängd "mjölk", jag tycker att sojamjölk blir mycket bättre än komjölk.
Salt, för guds skull!

Vispa rätt ordentligt, ställ in i kylen i 30 minuter, vispa igen, stek. Fuark, bro. Skitgott!Hade du tagit bort 1/3 bakprotein hade vi alltså haft helt vanliga pannkakor :D

Morty
2012-06-20, 13:33
Hade du tagit bort 1/3 bakprotein hade vi alltså haft helt vanliga pannkakor :D

Brukar du blanda 50/50 vetemjöl/glutemjöl? :O

Dreas
2012-06-20, 13:42
Brukar du blanda 50/50 vetemjöl/glutemjöl? :ONej, jag brukar inte ha speciellt mycket mjöl i mina proteinpannkakor.

Sist hade oat fiber vilket gick fin fint.

Glutemjöl är vad mer exakt? Tänker på kcal och värde för gemene man.

Morty
2012-06-20, 15:13
Nej, jag brukar inte ha speciellt mycket mjöl i mina proteinpannkakor.

Sist hade oat fiber vilket gick fin fint.

Glutemjöl är vad mer exakt? Tänker på kcal och värde för gemene man.

Säg inte att det är helt vanliga pannkakor när du inte ens känner till en tredjedel av torrvarorna i.

Med glutenmjöl menar jag glutenmjöl. Alltså tvättat vetemjöl, stärkelsen är borta och det är bara protein kvar. Macros är ingefär som ett vasslekoncentrat, men med helt andra egenskaper i matlagningen. Super att ha när man både bakar och gör pannkakor!

Dreas
2012-06-20, 15:27
Säg inte att det är helt vanliga pannkakor när du inte ens känner till en tredjedel av torrvarorna i.

Med glutenmjöl menar jag glutenmjöl. Alltså tvättat vetemjöl, stärkelsen är borta och det är bara protein kvar. Macros är ingefär som ett vasslekoncentrat, men med helt andra egenskaper i matlagningen. Super att ha när man både bakar och gör pannkakor!Nej, du skrev ju glutemjöl så en googling gav ju ingenting av värde.

Proteinkvalitén vet jag inte hur är men det blev ju helt plötsligt mer proteinpannkakor än vad jag trodde.

Vad smakar glutenmjöl?

luderlasse
2012-06-20, 17:50
Aldrig riktigt fattat iden med protein-pankakor, är ju som dåliga pankakor bara. Varför inte bara göra vanliga och dra i sig några shakes efterpå?

OneManArmy
2012-06-20, 18:03
Aldrig riktigt fattat iden med protein-pankakor, är ju som dåliga pankakor bara. Varför inte bara göra vanliga och dra i sig några shakes efterpå?

Har man en kaloribudget / protein budget så har man :)

Fugly
2012-06-20, 20:06
Aldrig riktigt fattat iden med protein-pankakor, är ju som dåliga pankakor bara. Varför inte bara göra vanliga och dra i sig några shakes efterpå?

Det här är mycket roligare samt att protein bakelser sällan har socker i sig (dat dere fruktos).

luderlasse
2012-06-20, 21:26
Tack för svar, ska nog inte lägga min kaloribudget på halvdana pankakor dock :P

Morty
2012-06-20, 21:30
Nej, du skrev ju glutemjöl så en googling gav ju ingenting av värde.

Proteinkvalitén vet jag inte hur är men det blev ju helt plötsligt mer proteinpannkakor än vad jag trodde.

Vad smakar glutenmjöl?

Oj, trist typo. Veteprotein är ju inget super, men eftersom man har både ägg och mjölk i så är det inte några problem.

Det smakar itne så mycket alls, men bidrar mycket till konsistensen och stekbarheten. Om du tittar på det mesta köpebrödet så är det vetegluten i, det är för att få brödet saftigare.

Dreas
2012-06-20, 21:38
Oj, trist typo. Veteprotein är ju inget super, men eftersom man har både ägg och mjölk i så är det inte några problem.

Det smakar itne så mycket alls, men bidrar mycket till konsistensen och stekbarheten. Om du tittar på det mesta köpebrödet så är det vetegluten i, det är för att få brödet saftigare.Det låter ju som ett alternativ ifall jag någonsin vill skippa havrefiber :)

Morty
2012-06-20, 21:41
Oh juste, priset är grymt. 30:- kilot köper jag för.

Zizou
2012-06-20, 21:56
Aldrig riktigt fattat iden med protein-pankakor, är ju som dåliga pankakor bara. Varför inte bara göra vanliga och dra i sig några shakes efterpå?

Kör själv med färdig mix "American pancakes", alltså färdig mjölblandning av amerikanska pannkakor, man tillsätter bara mjölk + ägg och blandar ihop. Blir stora och fluffiga, och sjukt goda. Proteinmängden får jag upp genom att äta kaseinpudding alt. sås till med choklad eller vaniljsmak. Extremt mycket godare än proteinpannkakor, och inte alls dåliga makros :)

antonwiberg
2012-06-20, 22:24
går det att använda samma smet som man har när man steker pannkakor som när man gör ugnspannakakor?
http://andreazengstrom.blogspot.se/2...pannkakor.html
går de ha dom i ugnen?!?

Magnus N
2012-06-21, 04:51
går det att använda samma smet som man har när man steker pannkakor som när man gör ugnspannakakor?
http://andreazengstrom.blogspot.se/2...pannkakor.html
går de ha dom i ugnen?!?

Ja, det är klart man kan använda samma recept om man gör dem i ugnen

Gurkyngel
2012-06-25, 09:41
En chokladvariant

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=399&pictureid=2929

jakov
2012-06-28, 19:11
Blev så otroligt sugen på pannkakor efter att ha läst igenom denna tråd. Tittade i kylskåpet och gjorde ett försök på måfå, blev riktigt bra tycker jag!! Har hört att det händer nått med vasslen när man steker som inte skall vara så bra, fast kanske inte är hela världen när det smakar bra :)

Ingredienser:

ca. 1 dl whey naturell + 1 dl vatten blandat i shakern
äggvita på dunk motsvarande vita från ca 4 ägg
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
3 msk vetemjöl

Steks på medellåg värme för bästa resultat märkte jag. Blev två st medelstora ganska tjocka pannkakor på denna smet.

Rusk
2012-06-28, 19:50
Dessa är de bästa jag provat hitils iallfall :)
http://andreazengstrom.blogspot.se/2009/08/efter-traningspannkakor.html

Vet du om det funkar lika bra med fibergryn? Och är det någon som testat utan sötningsmedel?
Aldrig använt det och har ingen aning om vad man ska köpa samt vilka mängder man ska använda:smash:

Baboom
2012-06-28, 19:53
Vet du om det funkar lika bra med fibergryn? Och är det någon som testat utan sötningsmedel?
Aldrig använt det och har ingen aning om vad man ska köpa samt vilka mängder man ska använda:smash:

Det funkar med fiberhavregryn. Sötningsmedel är absolut inget måste, även om jag tycker att det är godare. Har jag inget sötningsmedel hemma brukar jag ha i lite vaniljsocker.

Sötningsmedlet jag använder är hermesetas pulver eller flytande. Mäter faktiskt aldrig upp det utan kastar bara i lite :)

Våga laborera lite. Du kan tex. trycka in blåbär i pannkakan undertiden du håller på att steka den, eller varför inte lite chokladbitar. Våga laborera lite!

Ja, det är klart man kan använda samma recept om man gör dem i ugnen

Jag har testat att ha dem i ugnen. Blev inget bra för mig :(

Pompere
2012-06-28, 21:22
Vet du om det funkar lika bra med fibergryn? Och är det någon som testat utan sötningsmedel?
Aldrig använt det och har ingen aning om vad man ska köpa samt vilka mängder man ska använda:smash:

Fibergryn som Baboom sade ovan funkar utmärkt. Även vanligt mjöl om man vill det...

Mosad banan i smeten kan vara ett sätt att "söta" smeten också. Riktigt gott!

Kör hårt

Rusk
2012-06-29, 10:04
Tack för svaren:)

Pretorian
2012-06-30, 19:31
Testade att göra chokladpannkakor (Scitec Chocolate Peanutbutter):

https://dl.dropbox.com/u/7501234/Koloz/Photo%202012-06-30%2016%2041%2031.jpg

Inga gryn eller sånt där i, endast äggvitor, ett helt ägg och stevia.

Tacos
2012-07-23, 09:21
Använder ni något fett i pannan när ni gör Andreas engströms pannkakor?
Eller går det bra utan fett i en teflonpanna?

Popliteus
2012-07-23, 09:24
Använder ni något fett i pannan när ni gör Andreas engströms pannkakor?
Eller går det bra utan fett i en teflonpanna?

Ja lite fett. Första och sista pannkakan blir alltid lite sämre.

OneManArmy
2012-07-23, 09:28
Använder ni något fett i pannan när ni gör Andreas engströms pannkakor?
Eller går det bra utan fett i en teflonpanna?

Kör helt utan fett jag, funkar finnemang

vicarious
2012-08-18, 10:44
Bumpar denna. Vilket recept har ni haft mest framgång med/tyckt blivit bäst när det gäller proteinpannkakor?

tearz
2012-08-19, 15:41
Gillar mycket mat så axons pannkaksrecept à 20-30 ägg, 250 kesella,50 kasein och ett par matskedar (enligt mig) mjöl/vetekross/havre. Brukar dra i lite sötmedel med.

Annars är 13 vitor samt 2 hela ägg + 45 protein(kasein) samt 100 kesella och 0,5 dl söt nice med ! Kör även här i ett par matskedar mjöl ( dinkel,mandel , graham.

Efterträningspannkakorna e ju alltid fina med! Om man vill ha mer carbs !

Pompere
2012-08-19, 19:42
Blir aldrig fel med Engströmz pannkakor.

Fonziie
2012-08-23, 17:10
Ni som gör dessa pannkakor, har ni alltid spritt nya stekpannor eller?

Fastnar bara och jävlas för mig om inte stekpannan är helt ny dvs.. *gah!*

Doggeh
2012-08-23, 17:14
har ni alltid spritt nya stekpannor eller?

Nja, skulle snarare tro att de använder olja/margarin/smör för att smörja pannan innan man gör pannkakorna ;)

Fonziie
2012-08-23, 17:39
Nja, skulle snarare tro att de använder olja/margarin/smör för att smörja pannan innan man gör pannkakorna ;)

U DONT SAY!? :smash:

Tycker de flesta recepten fastnar endå, engströmz funkade dock rätt bra! *popcorn*

Tacos
2012-08-23, 19:30
Har faktiskt aldrig fett i pannan och jag lyckas varje gång. Brukar köra på Engströmz recept, men med vissa modifikationer.

Tyvärr kan jag inte säga varför det inte funkar för dig? Har du för hög värme på plattan? Jag brukar steka på 3 eller 4:an högst (Av 6 lägen)

Pompere
2012-08-23, 20:04
Har faktiskt aldrig fett i pannan och jag lyckas varje gång. Brukar köra på Engströmz recept, men med vissa modifikationer.

Tyvärr kan jag inte säga varför det inte funkar för dig? Har du för hög värme på plattan? Jag brukar steka på 3 eller 4:an högst (Av 6 lägen)

Kör samma sätt här.
Först 1 minut ganska varm stekpanna, sedan drar jag ned en nivå till medelvärme för att få den genomstekt, vänd över, låt stå någon minut beroende på tjocklek, sen tag upp.

Alltid smör/olja i pannan innan stekning.

AnonymNinja
2012-08-25, 10:33
Vilket är erat favoritrecept på proteinpannkakor utan kesella? (bulk)

AnonymNinja
2012-08-25, 12:13
Körde proteinpannkakor till lunch idag och för första gången lyckades jag få till dom riktigt, riktigt bra.

65gram vetemjöl.
40gram whey fx vanilj.
3dl mjölk.
1tsk salt.
2 ägg (60gram styck)
1/2 tsk vaniljsocker (valfritt)

Knäck äggen i en bunke och vispa upp ordentligt.
Häll i mjölet, vasslet och 2dl av mjölken.
Blanda.
Häll i resten av mjölken.
Blanda igen. Vispa tills alla klumpar har försvunnit.
Låt smeten svälla i rumstemperatur i cirka 20-30 minuter.
Stek på 4an och vänd direkt när du kan få in en stekspade under pannkakan (precis som när man steker vanliga med andra ord..)

Lyckades som sagt ganska bra idag tycker jag. Lyckades till och med lura farsan som trodde det var vanliga pannkakor, fast godare eftersom mina smakade vanilj :thumbup:

Edit:
Hela smeten innehåller cirka 675kcal och 63gram protein tror jag. Ganska okej värden ändå.

Äter dessa nu och herregud vad goda. *drool*

Gurkyngel
2012-08-26, 10:20
Mina bästa brunchplättar

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=399&pictureid=3076

- 40 g dinkelmjöl/vetemjöl/mixade havregryn/rågflingor
- 20 g vaniljvassle
- 10 g kokosflingor (kan uteslutas)
- 1 tsk fiberhusk (kan uteslutas)
- 1 ägg
- 2 äggvitor
- ca 1,5 - 2 dl vatten
- 1 tsk bakpulver
- 1 nypa salt
- 1 nypa saffran
- 1,5 kork mandelarom

Rör ihop allt, späd med vatten tills smeten blir lagom tjock och stek plättar i smör eller olja. Jag fick ut 14 st ganska tjocka, snålar man med smeten går det säkert att få ut några fler.

Stats: 414 kcal, 33 g protein, 19 g fett, 29 g kolhydrater

Rocklisah
2012-08-28, 16:44
Sorry, glömde bild*gah!*, dock blev bara första och sista pannkakan snygga, men ack så goda. Får ta bild nästa gång.
355 kcal totalt i smeten.
2 ägg
100g kvarg från Lidl
20 g whey 80, blåbär
10 g pofiber
ca 10g bakpulver
100 g jordgubbar, halvfrusna och uppskivade
Vatten så smeten blev som vanlig pannkakssmet.
Lite stevia som inte registrerades alls på matvågen...men ca 0,5-1 msk

Kommer göra denna fler gånger, speciellt nu under deffen då jag har begränsat med kalorier att röra mig med.
När man steker får man verkligen inte skynda på processen, och steka på 4an då bränner det inte fast, samt att jag använder PAM-spray.

Mouline
2012-08-28, 16:45
passa dig för PAM..

Lychgate
2012-08-28, 16:59
passa dig för PAM..

På grund av innehållet eller den felaktiva marknadsföringen om att det är fett/kalori-fritt?

Jeml
2012-08-28, 17:45
Mina bästa brunchplättar

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=399&pictureid=3076

- 40 g dinkelmjöl/vetemjöl/mixade havregryn/rågflingor
- 20 g vaniljvassle
- 10 g kokosflingor (kan uteslutas)
- 1 tsk fiberhusk (kan uteslutas)
- 1 ägg
- 2 äggvitor
- ca 1,5 - 2 dl vatten
- 1 tsk bakpulver
- 1 nypa salt
- 1 nypa saffran
- 1,5 kork mandelarom

Rör ihop allt, späd med vatten tills smeten blir lagom tjock och stek plättar i smör eller olja. Jag fick ut 14 st ganska tjocka, snålar man med smeten går det säkert att få ut några fler.

Stats: 414 kcal, 33 g protein, 19 g fett, 29 g kolhydrater

dom ser ju super ut! ska nog testas imorgon som post-meal! *drool*

Gurkyngel
2012-08-28, 18:31
dom ser ju super ut! ska nog testas imorgon som post-meal! *drool*

IMO är dom super så jag hoppas att du inte blir besviken om du tester :)
Till veckan tänke jag prova att göra en blåbärsvariant och byta ut vasslet mot blåbärsvassle samt ploppa i några färska blåbär i smeten :)

Jeml
2012-08-28, 18:33
IMO är dom super så jag hoppas att du inte blir besviken om du tester :)
Till veckan tänke jag prova att göra en blåbärsvariant och byta ut vasslet mot blåbärsvassle samt ploppa i några färska blåbär i smeten :)

kommer nog bli super det med!

hur tror du de funkar med kasein istället för vassle?? bara tillsätta lite mer vatten kanske??

RykteT
2012-08-28, 20:52
Mina bästa brunchplättar

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=399&pictureid=3076

- 40 g dinkelmjöl/vetemjöl/mixade havregryn/rågflingor
- 20 g vaniljvassle
- 10 g kokosflingor (kan uteslutas)
- 1 tsk fiberhusk (kan uteslutas)
- 1 ägg
- 2 äggvitor
- ca 1,5 - 2 dl vatten
- 1 tsk bakpulver
- 1 nypa salt
- 1 nypa saffran
- 1,5 kork mandelarom

Rör ihop allt, späd med vatten tills smeten blir lagom tjock och stek plättar i smör eller olja. Jag fick ut 14 st ganska tjocka, snålar man med smeten går det säkert att få ut några fler.

Stats: 414 kcal, 33 g protein, 19 g fett, 29 g kolhydrater

Kanske en dum fråga, but here goes: Steker DU i smör eller olja? Jag har nämligen haft dålig erfarenhet av olja men jag snålar i och för sig. (mina brukar sluta som pannkaksröra...)

Jeml
2012-08-28, 20:58
ryktet har du ingen teflon panna?? jag steker utan någonting i en sådan :)

gratefuldead
2012-08-28, 20:59
Nu vet jag vad det blir nästa helg...

RykteT
2012-08-28, 21:00
ryktet har du ingen teflon panna?? jag steker utan någonting i en sådan :)

Jo, men den är lite räfflad i botten så den är inte jätteeffektiv! :(

gratefuldead
2012-08-28, 21:00
ryktet har du ingen teflon panna?? jag steker utan någonting i en sådan :)

Äh, det där är en myt!

Jeml
2012-08-28, 21:15
Jo, men den är lite räfflad i botten så den är inte jätteeffektiv! :(

aha segt.. det är väl bara att köra lite flytande margarin då eller liknande.

Mouline
2012-08-28, 21:22
På grund av innehållet eller den felaktiva marknadsföringen om att det är fett/kalori-fritt?

Innehållet!

Eira
2012-08-28, 22:09
Såg denna nyss och tänkte att pannkakslovers kanske skulle gilla detta:
How To Separate an Egg Yolk Like a Boss
http://www.killsometime.com/videos/9182/How-To-Separate-an-Egg-Yolk-Like-a-Boss

Mouline
2012-08-28, 22:21
Såg denna nyss och tänkte att pannkakslovers kanske skulle gilla detta:
How To Separate an Egg Yolk Like a Boss
http://www.killsometime.com/videos/9182/How-To-Separate-an-Egg-Yolk-Like-a-Boss


:smash:

Tha fuk..

Lychgate
2012-08-29, 07:19
Innehållet!

Förutom att hela bilden är gjord som om det vore giftigt även om man skrev H2O/C-vitamin tycker jag inte att man ska oroa sig om man inte överkonsumerar.

Gurkyngel
2012-08-29, 08:01
Kanske en dum fråga, but here goes: Steker DU i smör eller olja? Jag har nämligen haft dålig erfarenhet av olja men jag snålar i och för sig. (mina brukar sluta som pannkaksröra...)

När jag gör småplättar steker jag i en minimal mängd rapsolja. Har en sån där oljesprayflaska från OBH Nordica och två tryck på den blir perfekt. Till 14 plättar enligt receptet jag angav skulle jag tippa på att det blir 1,5 tsk olja totalt. Det är otroligt lättstekta, klibbar inte ett enda dugg :)
Gör jag lite större "vanliga" plättar använder jag smör och det är samma historia där.
Egentligen tycker jag att det blir godare att steka i smör men i plättläggen är det helt enkelt lättare att dosera med sprayen.

kommer nog bli super det med!

hur tror du de funkar med kasein istället för vassle?? bara tillsätta lite mer vatten kanske??

Har i o för sig aldrig testat men tror inte att det blir några problemos. Gör bara som du skrev och ta lite mer vatten :)

Jeml
2012-08-29, 19:00
Gurkyngel, gjorde dina plättar/pannkakor idag. blev super gott :) postat bild på resultatet i leangains-måltider och journalen. Dock så blev de inte lika tjocka och fina som dina.

Kryddade med kanel och kardemumma. näringsvärden för min sats blev

Kcal600
P:65
K:50
F:15

tack för receptet:)

Rocklisah
2012-08-29, 19:03
Här kommer en lite halvdassig bild på mina pannkakor, 363 kcal idag, enbart för att jag testade att ha i lite branflakes :P men gött blev det:hbang:

RykteT
2012-08-29, 20:38
När jag gör småplättar steker jag i en minimal mängd rapsolja. Har en sån där oljesprayflaska från OBH Nordica och två tryck på den blir perfekt. Till 14 plättar enligt receptet jag angav skulle jag tippa på att det blir 1,5 tsk olja totalt. Det är otroligt lättstekta, klibbar inte ett enda dugg :)
Gör jag lite större "vanliga" plättar använder jag smör och det är samma historia där.
Egentligen tycker jag att det blir godare att steka i smör men i plättläggen är det helt enkelt lättare att dosera med sprayen.

Blir till att införskaffa sig en sådan då jag har hört från många att de är bra! ;)

Fonziie
2012-08-31, 15:09
Körde på Engström's till lunch idag, definitivt bästa receptet jag prövat.*flex*

http://distilleryimage4.s3.amazonaws.com/d9dfd310f36311e1b62322000a1e8a75_7.jpg

gratefuldead
2012-09-02, 16:57
Jag kör

3dl mjöl och 3dl protein
häll i 6dl mjölk och rör ut till en slät smet
häll i ytterligare 6dl mjölk och vispa
fyll på med 6-7 ägg
en gnutta salt
smält smör i stekpannan och häll ner i smeten och börja grädda.

Steker lika lätt som vanliga pannkakor och jag har fått recensionen "efterrättsgoda" på dom.

Körde denna idag. Dock med blåbär, hallon och lite stevia i smeten. Fy helvete vad mättande. Ni kan med lätthet halvera denna sats och ändå bli sprängmätta.

Jeml
2012-09-02, 17:06
Körde denna idag. Dock med blåbär, hallon och lite stevia i smeten. Fy helvete vad mättande. Ni kan med lätthet halvera denna sats och ändå bli sprängmätta.

hehe jag tror inte den satsen är menad till 1person egentligen.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Gurkyngel
2012-09-02, 18:07
Gurkyngel, gjorde dina plättar/pannkakor idag. blev super gott :) postat bild på resultatet i leangains-måltider och journalen. Dock så blev de inte lika tjocka och fina som dina.

Kryddade med kanel och kardemumma. näringsvärden för min sats blev

Kcal600
P:65
K:50
F:15

tack för receptet:)

Jag såg att du hade postat där ja. Kul att du gillade dem :)

gratefuldead
2012-09-02, 18:39
hehe jag tror inte den satsen är menad till 1person egentligen.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Haha, märkte det. Jag och farsan delade och kvar blev 2 stora matlådor.

prOtotype
2012-09-02, 19:25
hehe jag tror inte den satsen är menad till 1person egentligen.


Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Korrekt :)

Haha, märkte det. Jag och farsan delade och kvar blev 2 stora matlådor.

Fast nu blir jag fundersam, jag och tjejen delar på den där omgången, och ingen av oss väger särskilt mycket. Är ni pygmeer?

Har du provat andra proteinpannkakor? Var dom här goda i jämförelse?

gratefuldead
2012-09-02, 19:32
Fast nu blir jag fundersam, jag och tjejen delar på den där omgången, och ingen av oss väger särskilt mycket. Är ni pygmeer?

Har du provat andra proteinpannkakor? Var dom här goda i jämförelse?

Äh nu får du fan ge dig, sånt där är inte kul att höra :D Jag väger 85kg och farsan kanske 95kg. Jag har spenderat dom senaste 2-3 timmarna i djup paltkoma med starkt illamående.

Har inte ätit några andra, men dessa var mycket goda! Blandade i blåbär, hallon och stevia i smeten :)

Tacos
2012-09-02, 19:39
Körde denna idag. Dock med blåbär, hallon och lite stevia i smeten. Fy helvete vad mättande. Ni kan med lätthet halvera denna sats och ändå bli sprängmätta.

Gick det bra att grädda dom när du hade blåbär och hallon i smeten?

gratefuldead
2012-09-02, 19:43
Gick det bra att grädda dom när du hade blåbär och hallon i smeten?

Jadå det gick utmärkt. Bara man ser till att krossa bären med elvisp eller annat redskap är det inga problem.

Gurkyngel
2012-09-03, 14:02
http://emmysliv.shapemeup.se/files/2012/09/DSCN2449.jpg

Precis samma recept som jag postade sist fast med blåbärsvassle och frysta blåbär i smeten. Sjukt goda!!

JimmyF
2012-09-03, 15:06
Wow! *popcorn* Måste testa dom där pannkakorna gurkyngel! :-)

RykteT
2012-09-03, 20:29
wow! *popcorn* måste testa dom där pannkakorna gurkyngel! :-)

+1

Gurkyngel
2012-09-04, 14:54
Jag stekte dem igår och åt dem kalla som medhavd frulle på tåget idag. Sjuukt goda kan jag meddela :D

Olsson80
2012-09-04, 15:01
Tror jag får testa detta, pannkakor är fan en gudagåva..

aijou
2012-09-04, 15:23
Gurkyngel, dina pankakor ser så fina ut! När jag steker proteinpannkakor så blir de visserligen goda, men vakra blir de definitivt inte.


Jag såg att några av er nämnde en sprayflaska för olja som man pumpar upp trycket i och tänkte utfärda en liten varning. Jag hade en sådan fram tills förra veckan, då den exploderade och fyllde hela mitt kök, mina kläder och mina gardiner med oljefläckar. Det var lagom roande att försöka få bort det, så ta det försiktigt när ni pumpar upp sprayflaskorna. Det blev en jävla smäll och jag hittar fortfarande små fläckar lite var stans i köket. *grr*

Gurkyngel
2012-09-04, 20:34
Gurkyngel, dina pankakor ser så fina ut! När jag steker proteinpannkakor så blir de visserligen goda, men vakra blir de definitivt inte.


Jag såg att några av er nämnde en sprayflaska för olja som man pumpar upp trycket i och tänkte utfärda en liten varning. Jag hade en sådan fram tills förra veckan, då den exploderade och fyllde hela mitt kök, mina kläder och mina gardiner med oljefläckar. Det var lagom roande att försöka få bort det, så ta det försiktigt när ni pumpar upp sprayflaskorna. Det blev en jävla smäll och jag hittar fortfarande små fläckar lite var stans i köket. *grr*

Jag tror att trixet är att ha lagom värme på plattan och inte ha för bråttom med att vända på plättarna. Det ska typ vara torra på ovansidan.

Beklagar din oljeolycka...

bear.flowertwig
2012-09-04, 21:34
Grymma plättar grodyngel! Måste se till att skaffa mig en plättlagg.

Gurkyngel
2012-09-05, 08:52
Men kanske ni sluta kalla mig Grodyngel????

http://metodbanken.files.wordpress.com/2011/03/groda.jpg

http://tinalicious.blogg.se/images/2011/ejr_157326356.jpg

Skillnad?

vicarious
2012-09-05, 08:57
Haha :laugh:

krille93
2012-09-05, 19:01
Någon som vet vad skillnaden blir om man kör med kaseinprotein istället för vassle protein? Blir konsistensen annorlunda? Vilket tycker ni smakar bäst?

Mr.Sjöborg
2012-09-05, 20:14
Gjorde proteinpannkakor för första gången, blev oerhört lyckat:)

satsen var för 3 personer(ja det blev för mkt)

10 äggulor
5 ägg
120g malet havregryn
120g vassle(choklad&hasselnöt)
3msk rågmjöl
500g kvarg
3dl lättmjölk
3 tsk bakpulver
1dl sötströ
1msk salt

Påminner mycket om amerikanska pannkakor men med lägre densitet

Åts självklart med en sjuklig mängd nutella:D*cupid*

bear.flowertwig
2012-09-05, 20:46
Googlade bananpannkaka och landande på ett bekant yngels receptsida...
http://emmaeline.shapemeup.se/2012/03/15/bananpannkaka/
2 ägg, 1 banan, en nypa salt och en drös kanel.
;)

Just ätit god och det var grymt gott. La till ett ägg till i smeten. Blandade keso med grekisk youghurt och vaniljpulver och åt till.

Tacos
2012-09-06, 06:46
Någon som vet vad skillnaden blir om man kör med kaseinprotein istället för vassle protein? Blir konsistensen annorlunda? Vilket tycker ni smakar bäst?

Kasein binder vätska bättre än vassle, så smeten blir med "fast" med kasein.
Jag tycket sloow vanilj är vansinnigt god, så jag brukar köra med den.

Rocklisah
2012-09-07, 15:16
Dagens ungspannkaka, med lite havre (malde) och lite flingor...jordgubbar och björnbär...smarrigt värre för 360 kcal :):eating:
OMNOMNOOM

Tacos
2012-09-07, 16:38
Dagens ungspannkaka, med lite havre (malde) och lite flingor...jordgubbar och björnbär...smarrigt värre för 360 kcal :):eating:
OMNOMNOOM

Oj, ser ju nästan ut som en paj. Ser väldigt smarrig ut!

Akebono
2012-09-09, 12:15
Hur mår proteinpulver av att upphettas när man gör pannkakor? "Förstörs" inte proteinet eller är jag ute å cyklar? :confused:
Tack på förhand!

Reaper123
2012-09-09, 12:19
Hur mår proteinpulver av att upphettas när man gör pannkakor? "Förstörs" inte proteinet eller är jag ute å cyklar? :confused:
Tack på förhand!Nu orkar jag inte googla, men finns garanterat 100-tals vettiga artiklar och studier i ämnet...

Men vad jag vill minnas så denatureras vassleprotein runt 60-70 grader, exakt hur mycket som "förstörs" beror väl på hur stor % av totala smeten som är pulver och massor med andra faktorer.

Personligen "ignorerar" jag detta, då jag allt som oftast använder pulvret som smaksättare/bindemedel med minimalt med kalorier och ev som en liten extra boost i proteininnehåll :D

Zizou
2012-09-09, 12:25
Proteinet förstörs ej, det denatureras och ändrar lite struktur. Men du kommer fortfarande att ta upp det.
Det enda som möjligtvis förstörs av vasslet är om det ligger något på toppen av kakan som blir väldigt bränt (som det kan bli när man t.ex bakar bröd, då kan skorpan bli rätt så bränd). Men det handlar väl kanske om 1-2% av vasslet?
Men är du erfaren så är det ju bara att skita i och bränna bakverken/pannkakorna :)

Akebono
2012-09-09, 13:02
Personligen "ignorerar" jag detta, då jag allt som oftast använder pulvret som smaksättare/bindemedel med minimalt med kalorier och ev som en liten extra boost i proteininnehåll :D

Okej min plan med! :)


Proteinet förstörs ej, det denatureras och ändrar lite struktur.

Okej vad bra, men hade varit coolare om det omvandlats till fett när man hettar upp det :D

Snobbe
2012-09-09, 13:06
Dagens ungspannkaka, med lite havre (malde) och lite flingor...jordgubbar och björnbär...smarrigt värre för 360 kcal :):eating:
OMNOMNOOM

Recept?:)

Olsson80
2012-09-11, 19:42
Så!! Då har man vanhelgat en Skånsk klassiker.. Jästpannkakan!

Blanda:
1.5dl lättmjölk (rumsvarm)
50gr jäst
-Rör tills jästen löst sig.

Tillsätt:
170gr ägg (3st)
350gr Lidl kvarg.
150gr vassleprotein (4dl)
130gr vetemjöl (2dl)
Lite salt.
Vispa ut klumparna, ställ bunken i svalen över natten eller 1-2tim i rumstemp.
Stek på medelvärme.
http://img.tapatalk.com/d/12/09/12/usy6y5e7.jpghttp://img.tapatalk.com/d/12/09/12/vy3eqagy.jpg
Riktigt gott!! Gör man dom på ca 1dl/st blir dom lagom stora och man blir MÄTT på 2st. Räcker till ca 10st.

Macro på mina/st:
181kcal.
23gr Protein.
15gr Kolhydrat.
3gr Fett.

Serveras helst med sirap, men deffar man får man köra kvarg/bär/funlight...

bear.flowertwig
2012-09-11, 20:21
Så!! Då har man vanhelgat en Skånsk klassiker.. Jästpannkakan!

Blanda:
1.5dl lättmjölk (rumsvarm)
50gr jäst
-Rör tills jästen löst sig.

Tillsätt:
170gr ägg (3st)
350gr Lidl kvarg.
150gr vassleprotein (4dl)
130gr vetemjöl (2dl)
Lite salt.
Vispa ut klumparna, ställ bunken i svalen över natten eller 1-2tim i rumstemp.
Stek på medelvärme.

Riktigt gott!! Gör man dom på ca 1dl/st blir dom lagom stora och man blir MÄTT på 2st. Räcker till ca 10st.

Macro på mina/st:
181kcal.
23gr Protein.
15gr Kolhydrat.
3gr Fett.

Serveras helst med sirap, men deffar man får man köra kvarg/bär/funlight...

Spännande, måste testas :)

bear.flowertwig
2012-09-12, 17:26
Så!! Då har man vanhelgat en Skånsk klassiker.. Jästpannkakan!

Blanda:
1.5dl lättmjölk (rumsvarm)
50gr jäst
-Rör tills jästen löst sig.

Tillsätt:
170gr ägg (3st)
350gr Lidl kvarg.
150gr vassleprotein (4dl)
130gr vetemjöl (2dl)
Lite salt.
Vispa ut klumparna, ställ bunken i svalen över natten eller 1-2tim i rumstemp.
Stek på medelvärme.
http://img.tapatalk.com/d/12/09/12/usy6y5e7.jpghttp://img.tapatalk.com/d/12/09/12/vy3eqagy.jpg
Riktigt gott!! Gör man dom på ca 1dl/st blir dom lagom stora och man blir MÄTT på 2st. Räcker till ca 10st.

Macro på mina/st:
181kcal.
23gr Protein.
15gr Kolhydrat.
3gr Fett.

Serveras helst med sirap, men deffar man får man köra kvarg/bär/funlight...

Ska konsistensen vara lika lös som pannkakssmet? Missade att det stod vassle och tog kaseinprotein... så jag har en minst sagt fast smet som lär behöva spädas ut...

Olsson80
2012-09-12, 18:01
Tänk Yoghurt... Då får du fin konsistens.

bear.flowertwig
2012-09-12, 21:45
Tänk Yoghurt... Då får du fin konsistens.

Körde med vaniljprotte och de blev riktigt goda :thumbup:

Gurkyngel
2012-09-23, 19:33
En oerhört osexig bild på mitt oerhört lyckade försök att göra proteinboostade blinier.
Serverades med en röra på kvarg, rödlök och tångkaviar.

http://emmysliv.shapemeup.se/files/2012/09/DSCN2850-300x225.jpg

Recept (http://emmysliv.shapemeup.se/2012/09/23/proteinblinier/) för den intresserade

Reaper123
2012-09-25, 20:20
Ugnspannkaka på mitt moddade baboom-recept *drool*

Reaper123
2012-09-26, 10:13
Ugnspannkaka på mitt moddade baboom-recept *drool*Recept hittar ni här (http://quattrojimmy.blogspot.se/2012/09/ugnspannkaka.html)! ;)

bear.flowertwig
2012-09-27, 22:25
Gjorde gurkyngels bananpannkaka i kväll. Dopade med lite extra äggvita och havregryn (och mixade). En riktigt tjock pannkaka toppad med en kräm av mosad keso + kasein vanilj. Överst hackade nötter. Blev grymt gott.

http://emmaeline.shapemeup.se/2012/03/15/bananpannkaka/

Gurkyngel
2012-09-28, 03:59
Gjorde gurkyngels bananpannkaka i kväll. Dopade med lite extra äggvita och havregryn (och mixade). En riktigt tjock pannkaka toppad med en kräm av mosad keso + kasein vanilj. Överst hackade nötter. Blev grymt gott.

http://emmaeline.shapemeup.se/2012/03/15/bananpannkaka/

Jag har då aldrig gjort någon bananpannkaka så detta vill jag absolut inte ta cred för. Länken är till min kompis blogg...

alva
2012-09-28, 10:26
Jag älskar de här fläskpannkakorna:

- 1 1/2 dl sojamjöl (innehåller 37 g protein/100g)
- 1 1/2 dl durumvetemjöl
- 6 dl mjölk
- 4 ägg
- 1 paket bacon/fläsk
- 1/2 tsk salt

Blanda mjöl & salt. Häll i hälften av mjölken och vispa till en jämn smet. Tillsätt resten av mjölken och till sist äggen.

Stek bacon/fläsk i små strimlor. Lägg i ugnform/plåt. Tillsätt smeten. Gräddas i ugn i ca 20 min. 225 grader. Servera med lingonsylt. *drool*

bear.flowertwig
2012-09-28, 11:27
Jag har då aldrig gjort någon bananpannkaka så detta vill jag absolut inte ta cred för. Länken är till min kompis blogg...

Hoppla, snarlika namn. Nå väl, god pannkaka hur som helst.

Reaper123
2012-09-30, 06:50
Måste skaffa ett plättlagg, satan vilket meckande det blev... däremot stört gott!

http://2.bp.blogspot.com/-5rLvNiQhYJg/UGdfsqB9wdI/AAAAAAAAAn4/hmPg-uSluZo/s320/IMG_20120929_181131.jpg

Enkelt förklarat + kakao på mitt förra recept, men kanske skulle slänga upp ett mer utförligt då mina recept verkar vara det som är populärast på min blogg :d

RykteT
2012-09-30, 08:59
Enkelt förklarat + kakao på mitt förra recept, men kanske skulle slänga upp ett mer utförligt då mina recept verkar vara det som är populärast på min blogg :d

Det tycker jag verkligen för att det där receptet kan jag tänka mig att testa! :)

:thumbup: till bloggen föresten! :)

Chaan
2012-09-30, 14:37
Byt ut 2/3 av vetemjölet mot kikärtsmjöl, annars som vanligt (brukar själv göra med vatten och högst hälften mjölk iofs)

1/3 av mjölet måste vara vete för konsistensen.

Meget nöje.

Löpsko
2012-09-30, 14:50
Jag älskar de här fläskpannkakorna:

- 1 1/2 dl sojamjöl (innehåller 37 g protein/100g)
- 1 1/2 dl durumvetemjöl
- 6 dl mjölk
- 4 ägg
- 1 paket bacon/fläsk
- 1/2 tsk salt

Blanda mjöl & salt. Häll i hälften av mjölken och vispa till en jämn smet. Tillsätt resten av mjölken och till sist äggen.

Stek bacon/fläsk i små strimlor. Lägg i ugnform/plåt. Tillsätt smeten. Gräddas i ugn i ca 20 min. 225 grader. Servera med lingonsylt. *drool*



Vad är de för skillnad på vetemjöl och durumvetemjöl ?

Magnus N
2012-09-30, 15:14
Vad är de för skillnad på vetemjöl och durumvetemjöl ?

Högre proteinhalt och mer gluten kan man säga

Reaper123
2012-10-01, 08:36
Det tycker jag verkligen för att det där receptet kan jag tänka mig att testa! :)

:thumbup: till bloggen föresten! :)Hehe kul att höra, hojtar väl till om/när receptet kommer upp! ;)

Tack *cupid*

Reaper123
2012-10-01, 11:44
Måste skaffa ett plättlagg, satan vilket meckande det blev... däremot stört gott!

http://2.bp.blogspot.com/-5rLvNiQhYJg/UGdfsqB9wdI/AAAAAAAAAn4/hmPg-uSluZo/s320/IMG_20120929_181131.jpg

Enkelt förklarat + kakao på mitt förra recept, men kanske skulle slänga upp ett mer utförligt då mina recept verkar vara det som är populärast på min blogg :dhttp://2.bp.blogspot.com/-OokW6PgmJbc/UGlvfcu010I/AAAAAAAAAsQ/S6xgZHIiStA/s320/2012-09-29+17.55.05.jpg

Recept hittar ni här (http://quattrojimmy.blogspot.se/2012/10/pannkaka-plattar.html)!

flooparn
2012-10-05, 15:09
http://2.bp.blogspot.com/-OokW6PgmJbc/UGlvfcu010I/AAAAAAAAAsQ/S6xgZHIiStA/s320/2012-09-29+17.55.05.jpg

Recept hittar ni här (http://quattrojimmy.blogspot.se/2012/10/pannkaka-plattar.html)!

Ser ut att vara ett kanonrecept, vilken värme steker du dom på? Snacka om opti (om man drar ner lite på fett vilket är simpelt med detta recept) för postworkout lunch en träningsdag! Tack för det!

Gurkyngel
2012-10-05, 16:07
Pannkaksrullar

Gammalt recept, nytt utförande. Gott, kul med variation och perfekt för mig som gillar mat on the go :)

http://emmysliv.shapemeup.se/files/2012/10/DSCN3063-300x225.jpg

How to do (http://emmysliv.shapemeup.se/2012/10/05/pannkaksrullar/)

Mouline
2012-10-05, 20:35
http://i47.tinypic.com/33ygk12.jpg


Badoos prottepannkakor fast i Ungsbak-form!
Lättglass och Jordgubbsglägg :)

Studio
2012-10-09, 13:13
http://2.bp.blogspot.com/-OokW6PgmJbc/UGlvfcu010I/AAAAAAAAAsQ/S6xgZHIiStA/s320/2012-09-29+17.55.05.jpg

Recept hittar ni här (http://quattrojimmy.blogspot.se/2012/10/pannkaka-plattar.html)!

Borde funka att köra dessa i ett våffeljärn också va? Så blir det ännu lättare :)

Reaper123
2012-10-09, 13:25
Borde funka att köra dessa i ett våffeljärn också va? Så blir det ännu lättare :)Intressant tanke, som jag gärna hade provat om det var så att jag ägde ett för var en jävligt smart idé!

Tror alltså att det går utmärkt, men svar får man inte förrän man provat ;)

1684_
2012-10-09, 13:28
Alltså, finns det något våffel recept, dock nyttiga å proteinrika om man säger så som gör dom ändå FRASIGA?
Riktiga våfflor består ju av enheldel smör/grädde, dock inget fel på de men kanske inget jag vill kränga mig i dom mängderna.. Kan man byta ut mot kesella tro?

Reaper123
2012-10-09, 14:02
Alltså, finns det något våffel recept, dock nyttiga å proteinrika om man säger så som gör dom ändå FRASIGA?
Riktiga våfflor består ju av enheldel smör/grädde, dock inget fel på de men kanske inget jag vill kränga mig i dom mängderna.. Kan man byta ut mot kesella tro?Vet att jag läst ett intressant recept, har för mig JimmyF gjorde grymma "protein-våfflor"?

Hittade annars detta:
http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5955611&postcount=6

Zizou
2012-10-09, 15:16
Körde just ditt senaste recept reaper (med lite modifikationer). Riktigt jävla goda! Jag körde dock med vaniljsmak istället för choklad (böt ut 5g kakao mot 5g vaniljsocker med äkta vanilj), mixxad keso istället för kvarg och 4% grädde istället för Alpro. Och det blev hur gott som helst! Riktigt bra vaniljsmak på dom. Åt dom som dom var med lite kanel på bara *drool*

Var lite skeptisk först när jag såg hur smeten såg ut, men det ändrades fort efter jag smakat på den första :thumbup:

abstract
2012-10-09, 15:37
mixxad keso istället för kvarg

Testa inte INTE mixa dem en gång. Blir jävligt fylligt, och jag tycker utseendet blir fräckt. Lite som nybakad bröd. I början mixade jag keson, no more.

Sjukt mycket godare med keso än kesella för övrigt. För alla som inte insett det;)

1684_
2012-10-09, 17:17
tack reaper :)

piilzner
2012-10-09, 22:07
ja gjorde på de jag hade hemma för tillfället och resultatet blev mycket imponerande..

Proteinpankakor ca 6-7 st

4 hela ägg + 2 äggvitor

ca 1-2 dl mjölk

ca 200g kvarg

1 msk fiberhusk

1dl proteinpulver


Hade även lite hallon/jordgubbsfluff som topping..
sjukt goda :)

robindenise
2012-10-10, 13:11
Mitt bästa recept är detta:
http://www.robindenise.se/2012/10/proteinpannkakor-och-tre-ynka-grader.html

En annan variant är att byta ut bananen mot ett halvt paket keso.

Jeml
2012-10-10, 13:32
Mitt bästa recept är detta:
http://www.robindenise.se/2012/10/proteinpannkakor-och-tre-ynka-grader.html

En annan variant är att byta ut bananen mot ett halvt paket keso.

Verkar gott och enkelt, ska testas :)

Reaper123
2012-10-11, 06:27
Har länge tänkt prova detta recept (http://emmysliv.shapemeup.se/2012/07/09/omelatt-som-en-platt/). Jag ogillar dock recept och vill hellre prova eget och igår gick jag fan all-in när det kommer till galenskaper för stoppade in en smet i ugnen utan att veta ens vad det var eller hur länge den skulle vara inne...

Detta är vad man på svenska kallar pannkaka i dubbel bemärekelse? Blev inte alls som jag hade tänkt mig, men ätbart med väl valda tillbehör träffade jag mina önskade makros!

Ugnspannkaka (?) med smak av vanilj och mandel
http://dl.dropbox.com/u/640925/Mat/2012-10-10%2020.39.34.jpg

UTAN TILLBEHÖR!
289 kcal
27g protein
8g kolhydrater
16g fett

Reaper123
2012-10-11, 10:51
Lowcarb-ungspannkaka ala döden?

http://4.bp.blogspot.com/-DcfCmnDy6X4/UHaQMsAT6DI/AAAAAAAAA_4/TIeEMoXmdPU/s320/2012-10-10+20.35.28.jpg

http://2.bp.blogspot.com/-6kyYTDw-0PM/UHaQPZRYaCI/AAAAAAAABAM/tpTtDyrCSUs/s320/2012-10-10+20.40.13.jpg

Ni hittar receptet här (http://quattrojimmy.blogspot.se/2012/10/ugnspannkaka-2.html)!

Reaper123
2012-10-21, 13:33
Gjorde en rejäl laddning ugnspannkakor idag, dock inget lowcarb-tjaffs utan post-workoutmeals ala "leangains"! ;)

Smaksatt med Kanel-vanilj och kakao-mandel:
https://dl.dropbox.com/u/640925/Mat/rps20121021_142618_248.jpg

Hela rasket gick på:
1480 kcal
105g protein
152g kolhydrater
43g fett

Opti *cupid*

Jeml
2012-10-22, 11:06
Fick idag till ett riktigt bra recept på pannkakor (american style)

The One

1dl kasein
1dl havregryn (40g)
1dl äggvita (100g)
1tsk bakpulver

Mixa alla ingredienserna med en skvätt vatten så det blir lagom konsistens (den ska vara tjock). Stek på medelhög värme, YUM *drool*

http://imageshack.us/a/img685/4288/20121022111707.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/685/20121022111707.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

RykteT
2012-10-22, 12:12
Hur många blev det? 3 stycken? :)

TomasB
2012-10-22, 12:12
Fick idag till ett riktigt bra recept på pannkakor (american style)

The One

1dl kasein
1dl havregryn (40g)
1dl äggvita (100g)
1tsk bakpulver

Mixa alla ingredienserna med en skvätt vatten så det blir lagom konsistens (den ska vara tjock). Stek på medelhög värme, YUM *drool*

http://imageshack.us/a/img685/4288/20121022111707.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/685/20121022111707.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Vad har du på? Ser ut som mjukglass! *drool*

RykteT
2012-10-22, 12:14
Vad har du på? Ser ut som mjukglass! *drool*

Jag gissar på Sprutgrädde och vindruvor! ;)

Jeml
2012-10-22, 12:53
Hur många blev det? 3 stycken? :)

Japp jag gjorde 3, går att göra mindre/större. mina hade en diameter på 10-15cm (en var större än dom andra 2) och dom blev ganska tjocka.

ca 100kcal styck och 13g protein :)

Vad har du på? Ser ut som mjukglass! *drool*

Spraygrädde, mjukglass hade dock vart bättre! *cupid*

Gurkyngel
2012-10-24, 15:52
Senaste satsen

http://emmysliv.shapemeup.se/files/2012/10/DSCN3417-300x225.jpg

Proteinplättar med smak av saffran, vanilj och mandel.
Hemkokt, varm jordgubbskompott
Jordnötssmörskvarg
Skivad banan

Doolie
2012-10-24, 16:42
Senaste satsen

http://emmysliv.shapemeup.se/files/2012/10/DSCN3417-300x225.jpg

Proteinplättar med smak av saffran, vanilj och mandel.
Hemkokt, varm jordgubbskompott
Jordnötssmörskvarg
Skivad banan

Åååh herregud, dela recept please :hbang:

Callek
2012-10-24, 16:45
Senaste satsen

http://emmysliv.shapemeup.se/files/2012/10/DSCN3417-300x225.jpg

Proteinplättar med smak av saffran, vanilj och mandel.
Hemkokt, varm jordgubbskompott
Jordnötssmörskvarg
Skivad banan

http://newnation.sg/wp-content/uploads/mother-of-god.jpg

Recept som sagt!

1684_
2012-10-24, 18:16
Tur de finns fläskpannkaka ifrån mor min här hemma, vanligt hederligt svenskt recept <3 Slipper man ha problem vilka av recepten man ska testa här ;)

Doolie
2012-10-24, 18:53
Senaste satsen

http://emmysliv.shapemeup.se/files/2012/10/DSCN3417-300x225.jpg

Proteinplättar med smak av saffran, vanilj och mandel.
Hemkokt, varm jordgubbskompott
Jordnötssmörskvarg
Skivad banan

Tillvägagångssätt för jordgubbskompotten och jordnötssmörkvarg?

Gurkyngel
2012-10-24, 19:40
Receptet på plättarna finns på sid 6 i denna tråd. Just denna gång uteslöt jag dock kokosflingorna och hade olja i smeten istället för i stekpannan. Fick ut 17 st.

Jordgubbskompott gör man genom att "smälta" frysta jordgubbar i en kastrull (medelvärme på plattan) och sedan tillsätta en toppredning på potatismjöl och vatten. Späd ev med lite extra vatten om det blir för tjockt och. Viktigt att lösa upp potatismjölet i kallt vatten innan man kör ner det i kompotten annars blir det bara klumpar.

Jordnötssmörskvarg är faktiskt inte mer avancerat än att man rör ihop kvarg och jordnötssmör. I detta fall tog jag lite Stevia strö också. Brukar köra på 10 g j-smör/50 g kvarg.

robindenise
2012-10-25, 14:44
Jag vill helst att prottepankisarna ska kunna göras på saker som man "har hemma", hatar att behöva springa och handla något innan frukost (äter alltid som frukost när jag gör dem, typ helgfrukost).

Här är mitt bästa recept:
http://www.robindenise.se/2012/09/lordagsfrukost.html
Men om jag inte har keso hemma är det här en bra variant:
http://www.robindenise.se/2012/10/proteinpannkakor-och-tre-ynka-grader.html

abstract
2012-10-25, 15:22
Jag vill helst att prottepankisarna ska kunna göras på saker som man "har hemma"]

Nice, så du har tagit fram ett recept med ingredienser alla alltid har hemma;) Vattenpannkakor!

Reaper123
2012-10-30, 08:45
Gah, jag tröttnar nog aldrig på mitt grundrecept på ugnspannkaka, denna gång smaksattes den med vanlij- och citrusarom!

http://4.bp.blogspot.com/-XwwaM4qbUEE/UI0HyGARzhI/AAAAAAAAB-A/Vlu8yxbfPOw/s320/2012-10-28+07.31.54.jpg

http://dl.dropbox.com/u/640925/Mat/rps20121030_084314.jpg

Här åts den med tinade jordgubbar, blåbär och hallon + ett färskt äpple!

Leifallan
2012-10-30, 15:35
Här är mitt bästa recept:
http://www.robindenise.se/2012/09/lordagsfrukost.html


Kör du 250 eller 500g keso?

bear.flowertwig
2012-10-30, 22:45
Fick idag till ett riktigt bra recept på pannkakor (american style)

The One

1dl kasein
1dl havregryn (40g)
1dl äggvita (100g)
1tsk bakpulver

Mixa alla ingredienserna med en skvätt vatten så det blir lagom konsistens (den ska vara tjock). Stek på medelhög värme, YUM *drool*

http://imageshack.us/a/img685/4288/20121022111707.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/685/20121022111707.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Inte dumma alls :thumbup: Hade i ett extra ägg och nån deciliter mölk då mitt kasein annars gjorde smeten för tjock.

Inspirerad av ynglet kompletterande jag med en jordgubbs- och rabarberkompott samt kvarg med cankao. Grymt gott.

Jeml
2012-10-31, 09:02
Inte dumma alls :thumbup: Hade i ett extra ägg och nån deciliter mölk då mitt kasein annars gjorde smeten för tjock.

Inspirerad av ynglet kompletterande jag med en jordgubbs- och rabarberkompott samt kvarg med cankao. Grymt gott.

Kul att höra :)

Ja utan vätska blir smeten för torr/tjock. Jag använde vatten så den blev lagom tjock. Kan tänka mig att det blir ännu bättre med äggulor och mjölk ;)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Mouline
2012-11-01, 12:01
Har något j**** intressant i ugnen nu..
12 äggvitor,
1dl Soja Mjöl
3dl minimjölk
1dl pofiber
150g rivna morötter
1 kork vanilj-arom
350g strimmlad kyckling
2 msk stevia
500g Kvarg

Vad kan detta bli montro?


Smakade på smeten och det vådar j**** gott!

Mouline
2012-11-01, 14:44
Har något j**** intressant i ugnen nu..
12 äggvitor,
1dl Soja Mjöl
3dl minimjölk
1dl pofiber
150g rivna morötter
1 kork vanilj-arom
350g strimmlad kyckling
2 msk stevia
500g Kvarg

Vad kan detta bli montro?


Smakade på smeten och det vådar j**** gott!

http://distilleryimage1.instagram.com/a83fcd64242411e28e5d22000a1f979a_7.jpg

Jordgubbs-sorbet och Soyagrädde :D

Mickee
2012-11-01, 15:06
Har något j**** intressant i ugnen nu..


Och hur smaka din morotskaka / ugnspannkaka / kyckling-rätt? :)

Massa goa saker i men blev det bra tillsammans?

Reaper123
2012-11-01, 15:16
http://distilleryimage1.instagram.com/a83fcd64242411e28e5d22000a1f979a_7.jpg

Jordgubbs-sorbet och Soyagrädde :DUr mad bro, and I like it. Själv tänkt tanken att stoppa något i min sk protein-ugnspannkaka och nu har jag inte så mycket att fundera över inser jag :D

Mouline
2012-11-01, 17:26
Och hur smaka din morotskaka / ugnspannkaka / kyckling-rätt? :)

Massa goa saker i men blev det bra tillsammans?

Hur fantastiskt som helst..
Otroligt..
JUMMY!!!!! *popcorn*

RykteT
2012-11-01, 19:00
Mouline: Vart köpte du Soyagrädden ('Soyatoo' var det, va)? Har inte hittat den någonstans! :(

Minns inte jag helt fel hade den gudomliga macros?

abstract
2012-11-01, 19:06
Soyatoo, gudomliga macros?

Energy 643 kJ / 155 kcal
protein 1.6 g
carbohydrates 12.3 g
fat 11 g
of which saturaed fatty acids 9.8 g

Har dock inte heller sett den någonstans än.

RykteT
2012-11-01, 19:06
Energy 643 kJ / 155 kcal
protein 1.6 g
carbohydrates 12.3 g
fat 11 g
of which saturaed fatty acids 9.8 g

Har dock inte heller sett den någonstans än.

MÅSTE KÖPA!! VART FINNS DEN?!?! *gah!*:cryout:

Jeml
2012-11-01, 19:08
Hur smakat soyagrädde? :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

RykteT
2012-11-01, 19:10
Hur smakat soyagrädde? :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Enligt mig: Lite sötare och skapar inte lika mycket illamående! ;)

Jeml
2012-11-01, 19:13
Enligt mig: Lite sötare och skapar inte lika mycket illamående! ;)

Okej :p beror väl på fettet antar jag :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Mouline
2012-11-01, 19:14
Mäh, flytta till Sundsvall..
Har hittat den i alla 'main' affärer.. Ica, willys, coop..

RykteT
2012-11-01, 19:16
Mäh, flytta till Sundsvall..
Har hittat den i alla 'main' affärer.. Ica, willys, coop..

Jag har varken hittat den på Willys, Coop eller ICA (2 olika...). Tror den var slut på Willys i och för sig så får hemsöka dem från och med nu! cofffee

Jeml
2012-11-05, 17:02
Vad är ert bästa recept till ersättare för grädde/glass??

Funderar på någon blandning av mjölk, vaniljkasein, kvarg och vaniljarom. eventuellt sötningsmedel.

Vad tror ni? någon som fått till något liknande som blivit bra!?

Olsson80
2012-11-05, 17:06
Vad är ert bästa recept till ersättare för grädde/glass??

Funderar på någon blandning av mjölk, vaniljkasein, kvarg och vaniljarom. eventuellt sötningsmedel.

Vad tror ni? någon som fått till något liknande som blivit bra!?

Jag kör Milda visp, 208kcal/100gr (100gr vispad grädde är väldigt stor mängd...)

JimmyF
2012-11-05, 17:16
Vad är ert bästa recept till ersättare för grädde/glass??

Funderar på någon blandning av mjölk, vaniljkasein, kvarg och vaniljarom. eventuellt sötningsmedel.

Vad tror ni? någon som fått till något liknande som blivit bra!?

Vaniljvisp. Icas ligger på 170kca/100g. :)

corone
2012-11-05, 17:21
Vad är ert bästa recept till ersättare för grädde/glass??

Funderar på någon blandning av mjölk, vaniljkasein, kvarg och vaniljarom. eventuellt sötningsmedel.

Vad tror ni? någon som fått till något liknande som blivit bra!?

Brukar antingen göra egen vaniljsås, eller blanda ihop kvarg, Fun Light, vaniljarom, vaniljproteinpulver och sötningsmedel. :)

Gurkyngel
2012-11-05, 17:58
Vad är ert bästa recept till ersättare för grädde/glass??

Funderar på någon blandning av mjölk, vaniljkasein, kvarg och vaniljarom. eventuellt sötningsmedel.

Vad tror ni? någon som fått till något liknande som blivit bra!?

Kaseinfluff alternativt kvarg smaksatt på något sätt. Vaniljarom, jordnötsmör, mixade bär, lakritspulver...

abstract
2012-11-05, 18:52
Vad är ert bästa recept till ersättare för grädde/glass??

Funderar på någon blandning av mjölk, vaniljkasein, kvarg och vaniljarom. eventuellt sötningsmedel.

Vad tror ni? någon som fått till något liknande som blivit bra!?

Walden Farms Marchmallowfluff på 0 kcal måste vara det bästa om man är ute efter att spara kalorier. Och fluff på proteinpulver om man vill få upp makros.

Men mitt tips; Lidl spraygrädde light. 200kcal/100g, 240g flaskan. Spraygrädde är fint iom att det blir så drygt, och räcker sjukt länge. Lätt 20 omgångar. Just Lidls är den enda spraygrädden jag någonsin också verkligen gillat. Antar att de spetsat den som tusan för att kompensera "light".

Reaper123
2012-11-09, 10:42
Bästa efter-tränings-pannkaka jag ätit på länge, kan dock inte bestämma mig vilket tillbehör som är bäst... måste prova bobs lågklalorisylt nästa gång *drool*

http://1.bp.blogspot.com/-8bku7qGPu80/UJq5i6GdHzI/AAAAAAAACio/GkVhLlrk21o/s320/IMG_20121107_202759.jpg

http://2.bp.blogspot.com/-1pqAkSRHdjw/UJgp_qTz-mI/AAAAAAAACcI/saGw7Bd-Un4/s320/IMG_20121105_205212.jpg

Smaksättning är, om det inte syns på färgen, saffran som grund! *cupid*

RykteT
2012-11-09, 11:27
Bästa efter-tränings-pannkaka jag ätit på länge, kan dock inte bestämma mig vilket tillbehör som är bäst... måste prova bobs lågklalorisylt nästa gång *drool*

http://1.bp.blogspot.com/-8bku7qGPu80/UJq5i6GdHzI/AAAAAAAACio/GkVhLlrk21o/s320/IMG_20121107_202759.jpg

http://2.bp.blogspot.com/-1pqAkSRHdjw/UJgp_qTz-mI/AAAAAAAACcI/saGw7Bd-Un4/s320/IMG_20121105_205212.jpg

Smaksättning är, om det inte syns på färgen, saffran som grund! *cupid*

Kan du länka recept igen, snälla! Den ser grymt god ut nämligen! *cupid*

Reaper123
2012-11-09, 12:05
Kan du länka recept igen, snälla! Den ser grymt god ut nämligen! *cupid*Har inget recept, men följer du detta (http://quattrojimmy.blogspot.se/2012/09/ugnspannkaka.html) och använder saffransarom efter smak som smaksättning är du hemma ;)

Ps. Jag gjorde denna pannkaka med mer % hela ägg än orginalet, dessutom dubbel sats Ds.

Vill du kan jag skriva ner exakt recept? Har det liggandes hemma = blir ikväll isf!

Simonbaws
2012-11-09, 18:35
går det att göra tjockpannkaka på andreaz engströms proteinpankakor tro? om man gör dubbel sats och häller i en form och slänger in i ugnen!?

Magnus N
2012-11-09, 18:37
går det att göra tjockpannkaka på andreaz engströms proteinpankakor tro? om man gör dubbel sats och häller i en form och slänger in i ugnen!?

Bör gå hur bra som helst

REDaction
2012-11-09, 19:00
Har för mig att han själv sagt att det inte funkade nå bra när han testade dock.. Men jag kan komma ihåg fel. Men testa gärna så jag vet om jag vågar göra det själv på söndag ;)

corone
2012-11-09, 19:15
går det att göra tjockpannkaka på andreaz engströms proteinpankakor tro? om man gör dubbel sats och häller i en form och slänger in i ugnen!?

Jorå, blir skitgott! Och dessutom slipper man krångla med stekningen, smör osv ;)

Reaper123
2012-11-09, 22:37
går det att göra tjockpannkaka på andreaz engströms proteinpankakor tro? om man gör dubbel sats och häller i en form och slänger in i ugnen!?

Mina varianter jag postat här har ungefär samma grundrecept och dom blir rentav bättre i ugn än i stekpanna imho! :thumbup:

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Gurkyngel
2012-11-18, 12:28
Söndagsbrunch - chokladproteinplättar

http://emmysliv.shapemeup.se/files/2012/11/DSCN3869.jpg

- Jordnötssmörskeso
- Kiwi
- Jordgubbskompott
- Kaffe med gräddkolaarom

GOTT :D

(ursäkta den enorma bilden)

LeBron
2012-11-18, 13:00
Jag har bara två veckor kvar av min diet. Reaper123 & Gurkyngel, prepare to be stalked!!! :D

uf_74
2012-11-18, 14:03
Söndagsbrunch - chokladproteinplättar

http://emmysliv.shapemeup.se/files/2012/11/DSCN3869.jpg

- Jordnötssmörskeso
- Kiwi
- Jordgubbskompott
- Kaffe med gräddkolaarom

GOTT :D

(ursäkta den enorma bilden)

Snyggt!

Reaper123
2012-11-18, 14:38
Söndagsbrunch - chokladproteinplättar

- Jordnötssmörskeso
- Kiwi
- Jordgubbskompott
- Kaffe med gräddkolaarom

GOTT :D

(ursäkta den enorma bilden)Nomnom *drool*

Har tillslut fått till din sk pannkaksomelett och farligt gott med mkt kanel och kardemmuma i smeten! :thumbup:

Bildbevis kommer nog senare ikväll!

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Reaper123
2012-11-18, 14:38
Jag har bara två veckor kvar av min diet. Reaper123 & Gurkyngel, prepare to be stalked!!! :DHehe, ser jag fram emot :screwy:

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Gurkyngel
2012-11-18, 15:32
Nomnom *drool*

Har tillslut fått till din sk pannkaksomelett och farligt gott med mkt kanel och kardemmuma i smeten! :thumbup:

Bildbevis kommer nog senare ikväll!

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Kan det någonsin bli fel med kardemumma och kanel? Om man tar för lite möjligtvis... ;)
Gjorde du den i stekpanna eller ugn? Ser fram emot bild :)

312
2012-11-18, 16:14
Någon som har ett recept som inte innehåller typ kesella eller liknande? Är nämligen mjölkallergiker.

Har tillgång till äggproteinpulver, både choklad och vanilj samt havre- och rismjölk. Vanliga ägg har jag också, såklart.

Bring it! :D

EDIT: Hittade en i alla fall.

Reaper123
2012-11-18, 21:51
Tog mig för och provade att följa detta recept (http://emmysliv.shapemeup.se/2012/07/09/omelatt-som-en-platt/) för tillslut (gjort 1 fail innan när jag freestylade), bombade dock på rätt bra med kanel & kardemumma och tillbehören var rent ut sagt opti!

http://3.bp.blogspot.com/-N8Bkkmp8QLc/UKlHh0sfyKI/AAAAAAAADdw/1ynEyEE5jcM/s320/IMG_20121118_202519.jpg

mums! *drool**cupid*

Edit:
Kan det någonsin bli fel med kardemumma och kanel? Om man tar för lite möjligtvis... ;)
Gjorde du den i stekpanna eller ugn? Ser fram emot bild :)Nej tror banne mig inte det! Stekpanna på troligen lite för hög värme, för var inte klar när den hade fåt tillräcklig färg som kanske syns på bilden ovan, men påverkade endast det estetiska för smakade kalas!

Gurkyngel
2012-11-18, 22:21
Såg väldigt smarrigt ut Reaper :) Teorin om för hög värme stämmer nog. Den behöver liksom ganska lång tid på sig för att stelna till rakt igenom och jobbar man då för hett blir det lätt bränt (gäller förövrigt det mesta som innehåller fiberhusk). Jag brukar köra på medelvärme, röra om lite i början och sedan låta den ligga och gotta sig för sig själv tills den blir "torr" uppepå. Blev några brända och/eller trasiga varianter i början men träning ger färdighet :)

LeBron
2012-11-18, 23:46
Förresten, någon som testat den färdiga smeten man kan köpa på fitnesslifestyle? :) Tror sidan hette så iaf.

gr8boy
2012-11-19, 14:15
Har kört på detta ett tag, blir sjukt goda.
Kör Optimum Whey Gold Standard French Vanilla.

1.25 dl Havregryn
1 st Äggula
4 st Äggvitor
1.5 dl Proteinpulver
3 msk Keso
5 st Valnötter
1 st Banan

Kör allt i en mixer, 1dl till varje pannkaka.

760kcal
Protein: 66g
Kolhydrat: 62
Fett: 26

Reaper123
2012-11-25, 19:07
Saffrans-ugnspannkaka

http://2.bp.blogspot.com/-J7lFO6Ir-5Q/ULJZBI5sYVI/AAAAAAAAEFc/dUeD8Ar636k/s320/2012-11-25+09.13.02.jpg

Totalt:
1484 kcal
110g protein
186g kolhydrater
35g fett

Har ätit denna ett otal ggr senaste veckor så bestämde mig för att fixa ett recept, som ni hittar här (http://quattrojimmy.blogspot.se/2012/11/saffrans-ugnspannkaka.html)!

Andy8100
2012-11-28, 16:26
Looking sounds good....i sure will must be try this at home...i also found one this type of nice recipe from home weekly magazine.I sure will must be next time post here...Thanks for sharing this...

Gurkyngel
2012-11-29, 16:22
HALLO!!

Vad tycker ni om denna (http://emmysliv.shapemeup.se/2012/11/24/plattfest/) idé?
Alltså ni skickar era bästa plättrecept till mig och jag sammanställer dem i ett blogginlägg?
Bomba mig!

wessmen
2012-11-29, 16:27
HALLO!!

Vad tycker ni om denna (http://emmysliv.shapemeup.se/2012/11/24/plattfest/) idé?
Alltså ni skickar era bästa plättrecept till mig och jag sammanställer dem i ett blogginlägg?
Bomba mig!

Så, att du ska få all fame? Nä du! *grr**grr**grr**grr*

Gurkyngel
2012-11-29, 16:53
Så, att du ska få all fame? Nä du! *grr**grr**grr**grr*

Jag anger ju givetvis varifrån recepten kommer, är ju det som är grejen... men vill man inte så måste man inte.

xanton
2012-11-29, 17:25
Har kört på detta ett tag, blir sjukt goda.
Kör Optimum Whey Gold Standard French Vanilla.

1.25 dl Havregryn
1 st Äggula
4 st Äggvitor
1.5 dl Proteinpulver
3 msk Keso
5 st Valnötter
1 st Banan

Kör allt i en mixer, 1dl till varje pannkaka.

760kcal
Protein: 66g
Kolhydrat: 62
Fett: 26

kungen seth va? ^^

Dessa är så ***la goda.

http://www.sethronland.nu/wp-content/uploads/2008/02/pannkage.jpg
Seth’s Proteinpannkakor

Ingredienser: (2 portioner)

Tid: cirka 20 minuter (smeten tar 5min…)

1,25dl Havregryn

1st Äggula

4st Äggvitor

1,5dl Proteinpulver Vanilj, Kokos eller Choklad smak (jag föredrar Syntrax Matrix Vanilla eller Breeze Vassle Chocklad)

1 kryddmått Salt

3msk Keso 1,5%

1tsk Vaniljsocker

Cirka 5st Valnötter

1 banan

Tillagning:

1. Blanda ihop alla ingredienser i en bunke

2. Mixa smeten med mixerstav

3. Det går utmärkt att steka i rapsolja, spraya eller pensla järnet mellan pannkakorna

4. Använd ett deciliter mått till en pannkaka (då blir de exakt lika stora ju)

5. En pannkaka kan vara 15x15cm och stekas på 45sek på varje sida

6. Vänd endast en gång

Per pannkaka:

Cirka. 115kcal

Protein: 11gram E%40

Kolhydrat: 7gram E%30

Fett:: 4gram E%30

- Mycket mättande. Jag avslutar ofta mina kvällar med 5-7 st. YUMEE. (vilket är vad en sats ger)

Gurkyngel
2012-12-09, 08:39
Plättfrukost i advent

http://kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=399&pictureid=3221

- proteinplättar med saffran och kokos
- apelsinkompott med stjärnanin
- pepparkaksfluff toppad med dagens bit av chokladkalender

Reaper123
2012-12-09, 09:24
ett *jag tar vad jag har hemma*-recept som blev en slam dunk, älskar chokladpannkakor :)

Pretorian
2012-12-09, 12:21
Reaper, frysta gunnar som du tinat eller är det även en jordgubbssås? Har du stevia på gubbarna eller är de clean så att säga?

Reaper123
2012-12-09, 14:39
Reaper, frysta gunnar som du tinat eller är det även en jordgubbssås? Har du stevia på gubbarna eller är de clean så att säga?Frysta som tinats i mikron, så därav såsen och jag har en vital dos stevia både i pannkakorna och på jordgubbarna!

Toppis
2012-12-09, 14:52
Plättfrukost i advent



- proteinplättar med saffran och kokos
- apelsinkompott med stjärnanin
- pepparkaksfluff toppad med dagens bit av chokladkalender

Hur gjorde du pepparkaksfluffet?

Gurkyngel
2012-12-09, 15:30
Hur gjorde du pepparkaksfluffet?

Det min vän är superenkelt och du kan läsa om det här: http://emmysliv.shapemeup.se/2012/11/27/onskeinlagg-pepparkaksfluff/

Toppis
2012-12-09, 16:50
Det min vän är superenkelt och du kan läsa om det här: http://emmysliv.shapemeup.se/2012/11/27/onskeinlagg-pepparkaksfluff/

Tackar tackar, blir definitivt att testa! Jag som precis öppande en ny påse santa marias pepparkakskrydda *drool*

Gurkyngel
2012-12-16, 10:16
Pulverfria proteinplättar

http://emmysliv.shapemeup.se/files/2012/12/DSCN4513-300x225.jpg

Provade att svänga ihop ett gäng plättar med vetegluten istället för vassle. Blev inte lika söta som när man använder pulver men konsistensen. Åh, en fluffighet to die for :D Succé alltså.

Den minskade sötman vägdes upp av tillbehör i form av pepparkakskryddad lättglass, rabarberkompott och krossade pepparkakor.
Receptet (http://emmysliv.shapemeup.se/2012/12/16/pulverfria-proteinplattar/)

Reaper123
2013-02-16, 13:29
Min (snåla) fläskpannkaka

http://2.bp.blogspot.com/-c08gLNwzsxQ/UOyA8XenqdI/AAAAAAAAGfI/yitBaOGmRNY/s320/2013-01-08+18.47.44.jpg

Recept hittar ni här (http://quattrojimmy.blogspot.se/2013/02/min-snala-flaskpannkaka.html)!

Kanske inte riktigt proteinpannkaka, men bombar man med skinka så blir det ju iaf proteinrikt ;) Går även utmärkt att göra utan "fläsk", makros & kcal hittar ni då här (http://quattrojimmy.blogspot.se/2013/01/enkel-ugnspannkaka.html)!

machine gun
2013-02-17, 21:08
http://img.tapatalk.com/d/13/02/18/gy2u9e7y.jpg

machine gun
2013-02-17, 21:19
http://img.tapatalk.com/d/13/02/18/gy2u9e7y.jpg

40 g havregryn
30 g Nanox Orbilox-8 Vanilj
2 ägg
1 tsk bakpulver
en nypa salt
1 dl vatten
ca 10 g margarin/smör till stekning

Mixa med stavmixer till en jämn smet, låt stå en stund. Stek. Jag fick det till 7 st. Åt med tinade jordgubbar. Riktigt goda!

Stats för hela batchen (utan tillbehör):
479 kcal, 40 g protein, 28 g kolhydrat, 22 g fett

machine gun
2013-02-17, 22:48
40 g havregryn
30 g Nanox Orbilox-8 Vanilj
2 ägg
1 tsk bakpulver
en nypa salt
1 dl vatten
ca 10 g margarin/smör till stekning

Mixa med stavmixer till en jämn smet, låt stå en stund. Stek. Jag fick det till 7 st. Åt med tinade jordgubbar. Riktigt goda!

Stats för hela batchen (utan tillbehör):
479 kcal, 40 g protein, 28 g kolhydrat, 22 g fett

Oops! Glömde helt att jag även slängde i 100 g Kesella lätt också, vilket innebär att rätt siffror är följande:

554 kcal, 53 g protein, 32 g kolhydrat, 23 g fett

Wzup2u
2013-02-18, 07:16
proteinpulver+vetemjöl+pofiber+olja+vatten&lättströ Pancakes.

Mollestam
2013-02-18, 13:28
Gick efter följande recept:

Seth’s Proteinpannkakor

Ingredienser: (2 portioner)

Tid: cirka 20 minuter (smeten tar 5min…)
1,25dl Havregryn
1st Äggula
4st Äggvitor
1,5dl Proteinpulver Vanilj, Kokos eller Choklad smak (jag föredrar Syntrax Matrix Vanilla eller Breeze Vassle Chocklad)
1 kryddmått Salt
3msk Keso 1,5%
1tsk Vaniljsocker
Cirka 5st Valnötter
1 banan

Tillagning:
1. Blanda ihop alla ingredienser i en bunke
2. Mixa smeten med mixerstav
3. Det går utmärkt att steka i rapsolja, spraya eller pensla järnet mellan pannkakorna
4. Använd ett deciliter mått till en pannkaka (då blir de exakt lika stora ju)
5. En pannkaka kan vara 15x15cm och stekas på 45sek på varje sida
6. Vänd endast en gång
Per pannkaka:
Cirka. 115kcal
Protein: 11gram E%40
Kolhydrat: 7gram E%30
Fett:: 4gram E%30
- Mycket mättande. Jag avslutar ofta mina kvällar med 5-7 st. YUMEE. (vilket är vad en sats ger)



Körde dock med One Whey Vanilla & Wildberry, blev riktigt gott faktiskt.
http://img685.imageshack.us/img685/5248/img1525ib.jpg

machine gun
2013-02-23, 14:36
Veganska glutenfria proteinpannkakor

30 g naturellt sojaproteinpulver (jag använde Star nutrition Soy pro)
30 g havregryn (använd glutenfria om du ej tål gluten)
5 g Pofiber
2 tsk Fiberhusk
1 tsk bakpulver
2 dl sojamjölk (jag använde Alpro osötad)
1 dl vatten
en nypa salt
en nypa vaniljpulver
1 kork vaniljarom
lite sötströ (Hermesetas), kanske 1 tsk
10 g mjölkfritt margarin till stekningen

Mixa allt utom margarinet med stavmixer till en smet. Låt stå och svälla en stund. Klicka ut i stekpannan och stek. Låt ytan stelna innan vändning. Servera med t.ex. tinade bär, sylt eller glass eller vad nu kcalbudgeten tillåter.

Stats för hela receptet (utan tillbehör): 362 kcal, 37 g protein, 20 g carbs, 15 g fat

http://img.tapatalk.com/d/13/02/23/u4upene7.jpg

Gurkyngel
2013-02-23, 15:23
Nice pancakes Machine_gun!!

Känner mig himla nyfiken på det här med veganskt nu meen äger inget sojaprotein. Vad tror du om att byta ut det mot vetegluten? Blir ju långt ifrån glutenfritt men det funkar bra med mina tarmar. Eller ska man satsa på sojamjöl?

machine gun
2013-02-23, 16:14
Nice pancakes Machine_gun!!

Känner mig himla nyfiken på det här med veganskt nu meen äger inget sojaprotein. Vad tror du om att byta ut det mot vetegluten? Blir ju långt ifrån glutenfritt men det funkar bra med mina tarmar. Eller ska man satsa på sojamjöl?

Tack! De var goda också :D

Det borde ju funka. Lär bli lite annan konsistens med konc gluten, men det borde ju rimligtvis hålla ihop väldigt bra, kanske kräver mer vätska bara. Sojamjöl ger helt andra näringsvärden, men konsistens- och smakmässigt lär det säkerligen fungera. Prova!

Gurkyngel
2013-02-23, 17:40
Tack! De var goda också :D

Det borde ju funka. Lär bli lite annan konsistens med konc gluten, men det borde ju rimligtvis hålla ihop väldigt bra, kanske kräver mer vätska bara. Sojamjöl ger helt andra näringsvärden, men konsistens- och smakmässigt lär det säkerligen fungera. Prova!

Kosten för de närmaste veckorna är redan planerad men skriver iaf upp det på att-laga-listan :) Ska nog köra på vetegluten för det har jag redan hemma. Mycket spännande med plättar helt utan ägg :)

duffemannen
2013-02-24, 19:52
Dessa är de bästa jag provat hitils iallfall :)
http://andreazengstrom.blogspot.se/2009/08/efter-traningspannkakor.html

Åt dessa ikväll, OJ va goda! Rekommenderas

JohanLagerström
2013-02-26, 22:30
Är det någon som lyckats få sina proteinpannkakor att smaka som Proteinfabrikens? Dom är grymt goda..

trozen
2013-03-03, 22:48
Någon som testat Axons proteinpannkakor?

Testade dom själv och de ärligt talat vidriga, smakade som omelett men mycket värre.

Detta är receptet:


30st ägg (jag kör alla vitor men cirka 8-10 gulor)

250gram valio matkvarg

2 matskedar vetekli

2 portioner Fitnessguru one whey isolate


Dock bra näringsvärden...

Kcal: 1304 – Protein: 208g Fett: 40g, Kolhydrater: 26g, Fibrer: 3g

Gurkyngel
2013-03-12, 09:37
Veganska proteinplättar - Gurkyngel edition

http://emmysliv.shapemeup.se/files/2013/03/DSCN5828-300x225.jpg

Inspirerat av machine_gun men med vissa egna modifieringar.
Smaksattes med saffran och serverades med jordnötssmörsyoughurt (fail på det veganska :P), flytande honung och frukt/bär-fat. Slurp!
Receptlänk (http://emmysliv.shapemeup.se/2013/03/12/proteinplattar-de-la-vegan/)

machine gun
2013-03-12, 13:35
Veganska proteinplättar - Gurkyngel edition

http://emmysliv.shapemeup.se/files/2013/03/DSCN5828-300x225.jpg

Inspirerat av machine_gun men med vissa egna modifieringar.
Smaksattes med saffran och serverades med jordnötssmörsyoughurt (fail på det veganska :P), flytande honung och frukt/bär-fat. Slurp!
Receptlänk (http://emmysliv.shapemeup.se/2013/03/12/proteinplattar-de-la-vegan/)

Yeay! Saffransplättar! Låter ju hur gott som helst. Måste testas :)

claes_84
2013-03-15, 14:44
Här en variant på machine_guns pankisar.

http://forumbilder.se/CDM2Q/image.jpg (http://forumbilder.se/CDM2Q/image)

40g havregryn
42g Eiselt Double Pro Banana & Peanut
117g ägg (2 hela)
200g mandelmjölk
1tsk bakpulver
1 nypa salt

Tillbehör: Röra på 100g 9,5% Kvarg och 40g Önos Lågkalorisylt Jordgubb.

Stats för allt tillsammans: 676 kcal, 65g P, 39g K, 28g F

Lagom mkt till en rejäl brunch alt 2 mindre arbetsdagsluncher.

Ska definitivt göra om detta, men experimentera med lite mindre havregryn då jag undviker kolisar och lite mera äggvita.

Köpte DP Pistach & Kokos som jag ska testa med oxå.