handdator

Visa fullständig version : 5-dagar split


moderato
2012-06-03, 12:09
Tjena! Hade tänkt växla lite i schemat. Har kört 3ggr/vecka, funkat bra.
Tänkte på att dela upp allt under mån-tis-ons-tors-fre med start Nu på måndag, alltså sprida ut muskelgrupperna över 5 dagar.
Har letat efter trådar här gällande samma ämne men inte hittat nåt bra upplägg.

Erfarenheter? Hur är bäst att lägga upp muskelgrupperna? Några intressanta övningstips eller övningar per muskelgrupp så man verkligen får med allt, utan att bara dela in muskelgr. utan att tänka över schemat.

Vore super,tacksam för svar!

OneManArmy
2012-06-03, 12:25
Så här kör jag själv
Måndag - Rygg/Baksida axlar - 4-6 övningar
Tisdag - Framsida ben / vader - Böj/Benpress/benspark/Stående vadpress
Onsdag - Bröst / Axlar - 4-6 övningar
Torsdag - Baksida ben / axlar - Marklyft/Lårcurls/Raka mark/Sittande vadpress
Fredag - Biceps/Triceps - 4-6 övningar

Funkar rätt bra för mig iallfall. Slänger in lite cablecrunches de dagar jag har ork kvar efter huvudträningen

Habert
2012-06-03, 14:12
Tänkte också börja med 5-dagarsschema from. imorgon.

Dag1: Bröst
Dag2: Ben
Dag3: Rygg
Vila
Dag4: Armar
Dag5: Axlar, mage
Vila

Tänkte köra 5-6 övningar per dag och slänga in något extra magpass på exempelvis benpasset.

Kom gärna med synpunkter.

InShape
2012-06-03, 18:30
Tänkte också börja med 5-dagarsschema from. imorgon.

Dag1: Bröst
Dag2: Ben
Dag3: Rygg
Vila
Dag4: Armar
Dag5: Axlar, mage
Vila

Tänkte köra 5-6 övningar per dag och slänga in något extra magpass på exempelvis benpasset.

Kom gärna med synpunkter.

Att köra axlar dagen efter armar känns lite halv-dant ;)
Själv hade jag kört såhär:

Måndag: Rygg
Tisdag: Bröst
Onsdag: Ben Mage
Torsdag: Vila
Fredag: Axlar
Lördag: Armar
Söndag: Vila

Föredrar hellre rullande 3split dock,
Bröst Triceps Axlar
Rygg Biceps underarmar
Ben mage
Vila
Repeat

Då blir det dock 6 träningsdagar :)

Sentax
2012-06-03, 18:42
Tänkte också börja med 5-dagarsschema from. imorgon.

Dag1: Bröst
Dag2: Ben
Dag3: Rygg
Vila
Dag4: Armar
Dag5: Axlar, mage
Vila

Tänkte köra 5-6 övningar per dag och slänga in något extra magpass på exempelvis benpasset.

Kom gärna med synpunkter.


Känns dumt att köra armar sen dagen efter axlar. Pallar din triceps det?

Sen tycker jag att det går för lång tid mellan musklerna. Jag skulle köra färre set per pass & köra de stora musklerna 2 gånger i veckan. Sen biceps & triceps får du delvis från bröst o rygg, då räcker det med en gång i veckan.

Pungis
2012-06-03, 18:53
Att köra axlar dagen efter armar känns lite halv-dant ;)



Det blir aldrig 100% optimalt. Dessutom bör man vara hyffsat tränad när man hoppar på 5-split och då spelar det mindre roll.

Triceps blir bara glad att få motioneras lite lätt dagen efter armpass. Värre för framsida axel att kötta pressar dagen efter dips och smalbänk

Habert
2012-06-03, 19:00
Att köra axlar dagen efter armar känns lite halv-dant ;)
Själv hade jag kört såhär:

Måndag: Rygg
Tisdag: Bröst
Onsdag: Ben Mage
Torsdag: Vila
Fredag: Axlar
Lördag: Armar
Söndag: Vila

Föredrar hellre rullande 3split dock,
Bröst Triceps Axlar
Rygg Biceps underarmar
Ben mage
Vila
Repeat

Då blir det dock 6 träningsdagar :)

Känns dumt att köra armar sen dagen efter axlar. Pallar din triceps det?

Sen tycker jag att det går för lång tid mellan musklerna. Jag skulle köra färre set per pass & köra de stora musklerna 2 gånger i veckan. Sen biceps & triceps får du delvis från bröst o rygg, då räcker det med en gång i veckan.

Ja det kanske är värt att tänka på och byta dessa dagar. Grejen är att jag inte tränar axlarna speciellt tungt eftersom jag har haft lite problem med dem.
Har kört med den 3-split modellen förut vilket har funkat bra, tänkte bara testa något annat eftersom jag har hört att det ska gynna :naughty:

Sentax
2012-06-03, 19:03
Ja det kanske är värt att tänka på och byta dessa dagar. Grejen är att jag inte tränar axlarna speciellt tungt eftersom jag har haft lite problem med dem.
Har kört med den 3-split modellen förut vilket har funkat bra, tänkte bara testa något annat eftersom jag har hört att det ska gynna :naughty:


Problem med axeln? http://www.youtube.com/watch?v=o6rFwweqlhg

Värm upp ordentligt när du kör axlar/bröst.

Kolla upp det. Om du blir skadad i axeln ordentligt kommer du ev. aldrig bli helt återställd (om det går illa).

Habert
2012-06-03, 19:12
Problem med axeln? http://www.youtube.com/watch?v=o6rFwweqlhg

Värm upp ordentligt när du kör axlar/bröst.

Kolla upp det. Om du blir skadad i axeln ordentligt kommer du ev. aldrig bli helt återställd (om det går illa).

Japp har pratat med läkare som trodde det var någon slemsäck som blivid klämd i leden, fick en kortisonspruta för ett par veckor sedan och det har blivit bättre. Ska dock dit igen och få en kur så det förhoppningsvis försvinner helt..
Idag kunde jag köra ett relativt hårt axelpass utan att jag fick ont en ena gång vilket bådar gott! Han sa också att det bara var bra om jag tränade så länge jag inte fick ont.

Värmer också upp med några övningar inför varje pass där bla den övningen är med. Tackar ändå för omtanken :)

Sentax
2012-06-03, 19:16
Ingen fara! Försök att köra fler repetitioner dock. Att köra allt för få är farligare vid skador :)