handdator

Visa fullständig version : Är knäböj bara skit?


Nexiuz
2012-06-03, 02:19
rtkI2hMRCwg

Vad tycker ni om det han säger?

pezrulezhaakon
2012-06-03, 02:27
Nexiuz

En sammanfattning om vad jag tycker han säger: Suck!!

Nexiuz
2012-06-03, 02:31
rtkI2hMRCwg

Vad tycker ni om det han säger?

Ta inte detta som att jag håller med om vad han säger. Tränar knäböj flitigt och tänker inte sluta med det :)

Lindrian
2012-06-03, 04:16
Roligt klipp!

Nej, knäböj är inte skit.

Silveta
2012-06-03, 04:44
"There is nothing as ineffective and dangerous as squats"

Vet inte ens vad man ska svara då knäböj är en av de mest naturliga rörelser vi har.

Menar han att man borde ha skivstången på nacken när man böjer?

Jag hade inte lyssnat på den snubben åtminstone.

killenigrillen
2012-06-03, 08:56
Killen har alltså läst en bok och drar en massa slutsatser från den?
Han presenterar sina punkter som att dom är fakta, när dom i själva verket är hans egna svammel och hittepå.

Lyssna noga på vad han säger så märker du hur fel han har.

Mart|n
2012-06-03, 09:11
Han är antagligen bitter för att han inte kan böja ordentligt.

Ristretto
2012-06-03, 09:11
Vad har han för stänger som är bara lite tjockare än hans penna?

Han förutsätter alltså att alla som inte tävlar i SL är för korkade för att lasta stången med en vikt som de klarar av, har för dålig balans för att kunna ha en stång på "ryggraden/nacken" (vem som nu lägger stången där...) och att man bara tränar böj för att bygga ben och rumpa.

http://i2.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/154/596/sm%20seems%20legit.jpg

snelhest
2012-06-03, 09:18
Håller med... liggande tricepspress är klart överlägsen..

Ristretto
2012-06-03, 09:26
Knäböj är det farligaste man kan göra, halkar man åt något håll så dör man.

Inge Enveten
2012-06-03, 09:31
Så som dem flesta böjer så är det definitivt både en dålig och farlig övning

Kalven
2012-06-03, 09:45
Does he even lift?




Böj är awesome *cupid*

Rikard Jansson
2012-06-03, 09:46
Silveta; en naturlig övning är det väl ändå inte? Hade aldrig någonsin böjt mig ner så före jag lärde mig knäböj

Kalven
2012-06-03, 09:51
Böj brukar räknas till ett av våra naturliga rörelsemönster/grundrörelser tillsammans med press, drag, rotation, utfall och gång/löpsteg har jag för mig.


Finns lite olika klassifikationer ifs...

miaz
2012-06-03, 09:52
Silveta; en naturlig övning är det väl ändå inte? Hade aldrig någonsin böjt mig ner så före jag lärde mig knäböj
du har aldrig hukat dig eller?
en onaturlig övning är ju typ benspark.

begt
2012-06-03, 09:53
Om man ska bära något tungt på axlarna t.ex. en stock så böjer man sig ned.

Rikard Jansson
2012-06-03, 09:54
Va? Beskriv gärna mer hur du böjer dig ner som i knäböj när du ska bära något tungt på axlarna? :)

begt
2012-06-03, 09:55
Va? Beskriv gärna mer hur du böjer dig ner som i knäböj när du ska bära något tungt på axlarna? :)

I ögonblicket man lägger upp det man ska bära.

Rikard Jansson
2012-06-03, 09:56
Benspark måste ju vara en naturligare övning bara p.g.a. fotboll, där man utför rörelsen väldigt ofta. Har hursomhelst aldrig gjort eller hört talas om någon som någonsin utfört en djup böj i vardagen som inte tränat böj tidigare, bara p.g.a. att ingen som kommer in i gymmet och vill ha hjälp är närapå någonsin ö.h.t. kapabel att böja sig på det sättet och får stretcha ett par pass innan

stridis
2012-06-03, 09:59
Knäböj är det farligaste man kan göra, halkar man åt något håll så dör man.

Haha, ja när man har på a shitload of weight så kan det bli så ibland, plötsligt far man som en vante. Eller vänta nu? Tror han har någon traumatisk upplevelse bakom sig, typ han har böjt i strumplästen på något nybonat parkettgolv och slirat när han gått ut med vikten...

*slap*

stridis
2012-06-03, 10:02
Benspark måste ju vara en naturligare övning bara p.g.a. fotboll, där man utför rörelsen väldigt ofta. Har hursomhelst aldrig gjort eller hört talas om någon som någonsin utfört en djup böj i vardagen som inte tränat böj tidigare, bara p.g.a. att ingen som kommer in i gymmet och vill ha hjälp är närapå någonsin ö.h.t. kapabel att böja sig på det sättet och får stretcha ett par pass innan

Folks vardag av idag när det gäller fysisk aktivitet är undermålig. När jag var liten™ så höll vi nog allt på med de flesta rörelsemönster under spontanlek.

begt
2012-06-03, 10:02
Vid varje brottningsmatch som våra förfäder haft mellan varandra så torde de ha böjt benen något när de stått öga mot öga. Samma sak när de stött på rovdjur.

miaz
2012-06-03, 10:04
Benspark måste ju vara en naturligare övning bara p.g.a. fotboll, där man utför rörelsen väldigt ofta
du sitter fixerad i en stol, och sparkar halva benet upp i luften.
när, förutom i tåfjuttar, används detta?

tillskillnad från benböj, som du använder i princip varenda gång du reser dig upp, sätter dig ner, går upp för trappor, hoppar, springer etc etc etc

Jorgen
2012-06-03, 10:05
Benspark måste ju vara en naturligare övning bara p.g.a. fotboll, där man utför rörelsen väldigt ofta. Har hursomhelst aldrig gjort eller hört talas om någon som någonsin utfört en djup böj i vardagen som inte tränat böj tidigare, bara p.g.a. att ingen som kommer in i gymmet och vill ha hjälp är närapå någonsin ö.h.t. kapabel att böja sig på det sättet och får stretcha ett par pass innan
Men, fotboll är inget naturligt i den bemärkelsen.
Folks vardag av idag när det gäller fysisk aktivitet är undermålig. När jag var liten™ så höll vi nog allt på med de flesta rörelsemönster under spontanlek.

+1!

Ristretto
2012-06-03, 10:13
Va? Beskriv gärna mer hur du böjer dig ner som i knäböj när du ska bära något tungt på axlarna? :)

Du har uppenbarligen aldrig burit en tung ryggsäck.

arthax
2012-06-03, 10:15
Benspark måste ju vara en naturligare övning bara p.g.a. fotboll, där man utför rörelsen väldigt ofta.


Nu blev det lite tokigt här :smash:

TREX
2012-06-03, 10:17
Så som dem flesta böjer så är det definitivt både en dålig och farlig övning

Det här är nog precis vad han pratar om, det är så många som inte gör det rätt så då är det lika bra att inte rekommendera den överhuvudtaget.

pwnyou
2012-06-03, 10:18
För klenisar och tanter är det nog skit, till en början.

Ristretto
2012-06-03, 10:21
Det här är nog precis vad han pratar om, det är så många som inte gör det rätt så då är det lika bra att inte rekommendera den överhuvudtaget.

Och tänker man så är nog hårtorken riktigt farlig också. Tänk alla som vill bada medan de torkar håret. Eller rosta bröd för den delen.

stridis
2012-06-03, 10:21
Det här är nog precis vad han pratar om, det är så många som inte gör det rätt så då är det lika bra att inte rekommendera den överhuvudtaget.

I samma anda så tränar de flesta inte på gym, utan fitnessanläggningar, hälsoanläggningar osv...

Gå ner i skiten, och du kommer bli skitig...

Matsa
2012-06-03, 10:22
Jag tror visserligen att knäböj är ett rätt naturligt rörelsemönster men hur naturlig övningen är tycker jag inte är så intressant. En effektiv bänkpress känns inte speciellt naturlig heller, det krampar och gör ont och känns åbäkigt.

Hursomhelst, pajasen i videon har riktigt usla argument. För det första ska man inte ha stången emot ryggraden. För det andra kan man köra i ett rack eller med passare om man är rädd för att ramla och krossa nacken. För det tredje kan man använda en vikt som man kan hantera.

Michael Boyle hade bättre argument emot böj. Inte helt vattentäta som jag ser det och jag misstänker att det hela mest var ett sätt att fiska uppmärksamhet men de var i alla fall bättre än den här stollen.

TREX
2012-06-03, 10:24
Och tänker man så är nog hårtorken riktigt farlig också. Tänk alla som vill bada medan de torkar håret. Eller rosta bröd för den delen.

Klart att hårtorken är farlig också, hade inte hårtorken varit testat och förmodligen haft en massa säkringar i sig hade nog fler strukit med där också.

stridis
2012-06-03, 10:26
Klart att hårtorken är farlig också, hade inte hårtorken varit testat och förmodligen haft en massa säkringar i sig hade nog fler strukit med där också.

Vilket känns lite post-darwinistiskt, på något sätt.

pwnyou
2012-06-03, 10:26
Min lillasyster gjorde knäböj med bra teknik (utan vikter) som 1-åring, det kom helt naturligt. Tror däremot att en benspark skulle vara mer onaturligt för henne.

Fotbollsargumentet förstår jag inte eftersom fotboll mest är höftböjaren, och inte bensparksrörelse.

Beelz
2012-06-03, 10:28
Alla övningar som man anser är tråkiga och jobbiga är skit, om man inte tar mig i nackskinnet och ger 110% ändå.

Men det finns folk som gör övningar dom tycker är tråkiga bara för att dom tror att det är den ultimata övningen fast dom ger övningen 30%...

pwnyou
2012-06-03, 10:30
Anledningen till att nybörjare suger på knäböj och andra övningar är för att de har suttit stilla och är klena och stela i hela kroppen, och har varit det i många år.

Barn däremot som har vigheten klarar av det utmärkt. Det är bara onaturligt klena/tjocka/stela människor som inte kan det. Som tanter.

Nybörjare börjar även för tungt och lägger på vikter direkt innan de ens kan utföra en knäböj utan vikt.

Matsa
2012-06-03, 10:30
Det här är nog precis vad han pratar om, det är så många som inte gör det rätt så då är det lika bra att inte rekommendera den överhuvudtaget.

Sant, alla friviktsövningar är ju potentiellt livsfarliga så som vissa utför dem och maskiner kan man säkert fastna och göra sig illa i. Jag föreslår stavgång och pilates.

rooz
2012-06-03, 10:37
Jaha. Ännu ett sugrör som troligen aldrig prövat en knäböj, nästan alla hans argument är ju baserat på att han inte vet hur en BRA & säker knäböj utförs i första hand..

Matsa
2012-06-03, 10:40
Jag förstår att du skrattar och jag tänkte fortsätta få dig att skratta

Det här är dock en "rolig" video med lite rolig musik till, du kan ju PM mig om du vill se bilderna på folk som dött :)

Jag skrattar inte och jag tycker det är osmakligt att skämta om något så allvarligt. Folk kan faktiskt göra sig illa.

TREX
2012-06-03, 10:42
Jaha. Ännu ett sugrör som troligen aldrig prövat en knäböj, nästan alla hans argument är ju baserat på att han inte vet hur en BRA & säker knäböj utförs i första hand..

Hur många är det som vet det?

Jag tycker knäböj är en jättebra övning, om man har någon som är "utbildad" på övningen som står bredvid och kommenterar så allting ser bra ut och går rätt till.

werpa
2012-06-03, 10:43
hahaha vilka stjärnor det var på klippet.
typen självdestruktiva :-)

stridis
2012-06-03, 10:46
hahaha vilka stjärnor det var på klippet.
typen självdestruktiva :-)

Det var ett kul klipp, även om det känns som att en av dem faktiskt skadade sig?

Mjölkprotein
2012-06-03, 10:49
Man måste inte göra knäböj, jag har aldrig lyckats göra övningen rätt och bara dragit på mig diverse skador. Stretchat och hållt på har inte hjälpt ett dugg, och jag har gett upp hoppet om att kunna utföra knäböj ordentligt. Tycker dock det är en fasansfullt bra övning, men den har aldrig funkat för mig tyvärr...

stridis
2012-06-03, 10:52
Man måste inte göra knäböj, jag har aldrig lyckats göra övningen rätt och bara dragit på mig diverse skador. Stretchat och hållt på har inte hjälpt ett dugg, och jag har gett upp hoppet om att kunna utföra knäböj ordentligt. Tycker dock det är en fasansfullt bra övning, men den har aldrig funkat för mig tyvärr...

Skador är grymt onödiga, så du kan med gott samvete skippa knäböj. Men det kan vara bra att identifiera den bakomliggande orsaken.

TREX
2012-06-03, 10:53
Man måste inte göra knäböj, jag har aldrig lyckats göra övningen rätt och bara dragit på mig diverse skador. Stretchat och hållt på har inte hjälpt ett dugg, och jag har gett upp hoppet om att kunna utföra knäböj ordentligt. Tycker dock det är en fasansfullt bra övning, men den har aldrig funkat för mig tyvärr...

Det är många andra den inte fungerat för heller, x6 Mr Olympia vinnaren Dorian Yates är ett exempel.

"Some people's joints articulate in a manner that allows them to benefit greatly from squats; others may not benefit at all. If you're not too tall and have short limbs, it may be the best exercise for you, but if you're tall with long legs, it might be both ineffective and dangerous.I was stubbornly faithful to squats for years until I finally realized they were not well-suited for my body structure. After I switched tomore muscle-intensive movements, my gains in leg size were astounding."--Dorian Yates

Viktoraspen
2012-06-03, 11:03
Knäböj och bänkpress måste ju va dom 2 övningar som folk har skadat sig värst på!
Bänk: få stången på bröst/hals
Böj: ramla framlänges och få stången i bakhuvudet typ.
I love this shit :D

Brick
2012-06-03, 11:04
Precis som marklyft och bänkpress så kan det ju kanske vara en av de farligare övningarna, men det är ju i stort sätt bara dom övningarna där man kan lyfta riktigt tunga vikter. Sen är det ju i stort sätt bara dom seriösa och erfarna som faktiskt vet vad dom håller på med som har mentaliteten att utföra riktigt tunga böj, just för att det är så pass krävande, som vet vad dom håller på med. Så är det på mitt gym i alla fall.

buten
2012-06-03, 11:13
Man kan göra illa sig i alla övningar, även om du har rätt teknik. Om man lyssnar på alla så skulle man till slut inte kunna köra någon övning.

Om man är rädd för att göra illa sig hela tiden kanske man ska börja med schack eller börja virka :P

TREX
2012-06-03, 11:13
Man kan göra illa sig i alla övningar, även om du har rätt teknik. Om man lyssnar på alla så skulle man till slut inte kunna köra någon övning.

Om man är rädd för att göra illa sig hela tiden kanske man ska börja med schack eller börja virka :P

Nu tycker jag att du överdriver och generaliserar.

buten
2012-06-03, 11:14
Nu tycker jag att du överdriver och generaliserar.

Nej :)

TREX
2012-06-03, 11:17
Nej :)

Ja vill du skada dig går det ju givetvis att skada sig men i vissa övningar är det näst intill omöjligt att skada sig så länge du inte som jag sa, vill det.

andeem
2012-06-03, 11:24
Finns det några studier på skadefrekvens i knäböj (och andra övningar)? Känns ju relevant i sammanhanget.

Akada
2012-06-03, 11:30
Jag tror att ifall man sakta avancerar vikterna, är noga med utförandet och ser till att få feedback är skaderisken minimal, väljer man att skita i det förtjänar man nästan en skada.

Herman H
2012-06-03, 11:32
Oavsett film eller inte, det är alltid en massa snack om de stora tre. Men om man nu ska kombinera fotbollslinjen med knäböj eller liknande på något sätt så läste jag en siffra för ett tag sen om att det var (vilket jag naturligtvis inte har någon källa på) ca 1500 gånger större risk att skada sig i fotboll än i styrketräning. Så håll er ifrån fotbollen och fortsätt knäböja! :D

Föresten, grabben på filmen är seriöst stukad, mer behövs egentligen inte sägas. *screwy*

killenigrillen
2012-06-03, 11:34
Benspark måste ju vara en naturligare övning bara p.g.a. fotboll, där man utför rörelsen väldigt ofta. Har hursomhelst aldrig gjort eller hört talas om någon som någonsin utfört en djup böj i vardagen som inte tränat böj tidigare, bara p.g.a. att ingen som kommer in i gymmet och vill ha hjälp är närapå någonsin ö.h.t. kapabel att böja sig på det sättet och får stretcha ett par pass innan

Här tänkte jag skriva nåt som säger emot det du just skrivit men du har så uppenbart fel så jag nöjer mig med att citera det istället.

Röda Björnen
2012-06-03, 11:36
Va? Beskriv gärna mer hur du böjer dig ner som i knäböj när du ska bära något tungt på axlarna? :)

Benspark måste ju vara en naturligare övning bara p.g.a. fotboll, där man utför rörelsen väldigt ofta. Har hursomhelst aldrig gjort eller hört talas om någon som någonsin utfört en djup böj i vardagen som inte tränat böj tidigare, bara p.g.a. att ingen som kommer in i gymmet och vill ha hjälp är närapå någonsin ö.h.t. kapabel att böja sig på det sättet och får stretcha ett par pass innan

Jag hoppas du trollar.

MVH

MilkmaN
2012-06-03, 12:10
Helvete vilket mongo. Sån bisarr argumentation att man bara blir trött. Dessutom tog han 10 minuter på sig att göra en poäng han kunde ha gjort på 30sekunder. Blev tyvärr inte mer sant för att han upprepade det han sa hundra gånger.

loadout
2012-06-03, 12:10
Knäböj och marklyft är skit. Allt som behövs är benspark och rygglyft.

Rusk
2012-06-03, 12:21
Har hursomhelst aldrig gjort eller hört talas om någon som någonsin utfört en djup böj i vardagen som inte tränat böj tidigare

Lekte du aldrig "små grodorna" på ditt dagis när du var liten?:D

stridis
2012-06-03, 12:38
Lekte du aldrig "små grodorna" på ditt dagis när du var liten?:D

De fick inte leka som små, de blev stela som pensionärer vid tre och ett halvt års ålder.*gah!*

spoon
2012-06-03, 12:57
Silveta; en naturlig övning är det väl ändå inte? Hade aldrig någonsin böjt mig ner så före jag lärde mig knäböj

http://manbicep.files.wordpress.com/2011/11/perfect-squat.jpg

bimpler
2012-06-03, 12:59
Edit: Slagen med två minuter..

Viktoraspen
2012-06-03, 13:03
De fick inte leka som små, de blev stela som pensionärer vid tre och ett halvt års ålder.*gah!*

Han menar nog att små grodorna tex inte är en naturlig rörelse.
Asså om en kille som inte vet vad skadad rygg är, bär ju något tungt från marken med böjdrygg, medans en som vet har rak rygg och böjda ben.

Tror inte folk på stenåldern tänkte " vi är nog starkare i benen så vi böjer oss ner och tar bär med hjälp av benen" tror dom bara slet upp den. Men när man bär en stock tex, så böjer man ju benen.

Förstår inte varför folk hakar upp sig på om de är naturligt lr inte. Skit Sam. De handlar om knäböj är skit/ för skadligt för att ens va värt.
No offense ! :D

Viktoraspen
2012-06-03, 13:06
Edit: fel av mig

TommieS
2012-06-03, 13:32
Vilken pajas.. Knäböj = KUNG av alla övningar!

TREX
2012-06-03, 13:35
Barn sitter ju så hela tiden

http://media.tumblr.com/tumblr_lwtx420pm91r0w390.jpg

Qudatullah Jamal
2012-06-03, 13:50
Va? Beskriv gärna mer hur du böjer dig ner som i knäböj när du ska bära något tungt på axlarna? :)

Tänk efter lite nu, det är visst en naturlig rörelse!

När människan sket (utan toaletter) förr i tiden så hukade man ju sig ner, precis som i en knäböj.
Det är därför du aldrig ser några tjejer som gör knäböj på gymmet. Killar kan ju tro att dom också besitter den där behöva-bajsa-genen. :)

arthax
2012-06-03, 14:18
Eftersom Rickard inte ids svara så antar jag att han kommit till insikt.

Mauriice
2012-06-03, 14:25
Seriöst, den här snubben kom ju inte med ETT vettigt argument. So what om det är farligt med böj? ALLT man tar sig för i gymmet har ju potential att vara livsfarligt, är det då ett argument för att säga att styrketräning är den sämsta sporten i världen? Haha, vilken idiot! Inte bara i gymmet, alla sporter och aktiviteter kan ta ditt liv om du inte är vaksam (med vissa uppenbara undantag såklart…pingis, etc).

Undrar varför han koncentrerar sig på böj med sin logik. Han måste ju garanterat ha gjort en liknande video om hur bänkpress är livsfarligt och "ineffektivt". Samma med militärpress, marklyft, etc.

Haha, och han är ju seriös med att tro att en 60kg nybörjare ställer sig i böjracket och slänger på 2-3 ggr sin kroppsvikt, och sen bara kör! Han är ju uppenbarligen dum i huvudet!

filmjölk
2012-06-03, 14:34
Jag kan inte se filmen på jobbdatorn men tycker ändå att den är skitbra. Knäböj är inte lösningen på alla problem, är inget måste, botar inte cancer, är inte det mest funktionella man kan göra och är verkligen inte "skulle jag bara få köra en övning skulle det bli djuuuuuuupa bööööööj!".

Marklyft är väldigt mycket mer funktionell, effektiv, och är den enda övningen som är nära ett "måste". Knäböj är överskattad och totalghey.

spoon
2012-06-03, 14:36
Jag kan inte se filmen på jobbdatorn men...

Lamt trollande är lamt.

Knääääääääböööööööööööj :hbang::D

Rikard Jansson
2012-06-03, 14:37
Förstår vad ni menar nu... men nja, djupa (under parallell) knäböj tror jag inte är ett effektivt sätt att göra något naturligt mönster, då man nästan alltid rör sig i starka ytterlägen etc

TREX
2012-06-03, 14:38
Jag kan inte se filmen på jobbdatorn men tycker ändå att den är skitbra. Knäböj är inte lösningen på alla problem, är inget måste, botar inte cancer, är inte det mest funktionella man kan göra och är verkligen inte "skulle jag bara få köra en övning skulle det bli djuuuuuuupa bööööööj!".

Marklyft är väldigt mycket mer funktionell, effektiv, och är den enda övningen som är nära ett "måste". Knäböj är överskattad och totalghey.

Marklyft är värre.

Eddie Vedder
2012-06-03, 14:38
Att det är "naturligt" kan ju vara en fråga om ergonomi och "hur ofta det görs i vardagen" och naturligt rent ergonomiskt tycker jag inte att man kan säga emot. Men visst genomför man inte direkt djupa böjar dagligen. Men böjer sig ner och tar i med benen gör vi ju, och knäböj är ju ett sätt att förbättra det i vardagen.

filmjölk
2012-06-03, 14:43
Marklyft är värre.

Värre som i bättre? Marklyft jobbar du med stora delar av kroppen, precis som i ett funktionellt vardagslyft.

Rikard Jansson
2012-06-03, 14:48
Såg lite annan respons jag fått i tråden och blir nästan lite chockad över folks reaktioner :) Ni får gärna räkna alla gånger ni själva gjort något i vardagen där ni lyft något genom att lägga det på nacken nerhukade som vid en djup böj... nej, framför nacken räknas inte, det är frontböj/zercherböj isåfall

Wormzie
2012-06-03, 14:49
Evolutionärt så har människan antagligen använd sig av knäböjsliknande rörelser väldigt mycket. Har man ett fysiskt krävande jobb med tunga lyft kan man behöva lyfta likt en knäböj och likt ett marklyft.

I en benspark jobbar quadriceps isolerat och rörelsen tas ut enbart i knäleden, det skulle jag säga är en mer främmande rörelse.

Även om man nu inte behöver använda sig av djupa knäböjar i vardagen så förstår jag inte varför det skulle vara en dålig övning. Man bygger en stark core och bra benmuskulatur. Starka ben är viktigt för att klara av såväl vardagliga aktiviteter som hårt idrottande. Samma skulle jag tro gäller coremuskulaturen. På han låter det som att man ska börja att böja med sin dubbla kroppsvikt utan någon som helst teknikträning eller säkerhet i form av passare eller powerrack, men det är det väl ingen som rekommenderar? Tycker han snackar skit rakt igenom.

Mauriice
2012-06-03, 14:52
Såg lite annan respons jag fått i tråden och blir nästan lite chockad över folks reaktioner :) Ni får gärna räkna alla gånger ni själva gjort något i vardagen där ni lyft något genom att lägga det på nacken nerhukade som vid en djup böj... nej, framför nacken räknas inte, det är frontböj/zercherböj isåfall

Att huka sig ner och ta en flyttkartong på axlarna, nej! Men det betyder inte att knäböj inte hjälper mig när jag väljer att ta den framför bröstet.

Menar du på fullt allvar att man inte har nytta i vardagen av att kunna böja tungt? Har inte läst hela tråden ska medges så kanske har missat nått!

Silveta
2012-06-03, 14:53
Titta på kanal 10 nu om ni vill se hur knäböj kan användas i vardagen :)

Killar som jobbar med att utvinna svavel från vulkaner, de bär sedan ner svavelblocken i 2 korgar som är förbundna med en pinne som de bär över ryggen. Precis som stången under en knäböj.

TREX
2012-06-03, 14:54
Värre som i bättre? Marklyft jobbar du med stora delar av kroppen, precis som i ett funktionellt vardagslyft.

Den är värre som i att den är svårare att göra som i att fler som gör den oftast gör den fel som i att övningen är värre än benböj.

Rikard Jansson
2012-06-03, 14:55
Har inte sagt att det inte är bra att träna knäböj för att bli mer vardagsfunktionell, håller bara inte med om att det är en så jävla naturlig rörelse som alla knäböjsdyrkare vill få det att låta som :)

Wormzie
2012-06-03, 14:56
Såg lite annan respons jag fått i tråden och blir nästan lite chockad över folks reaktioner :) Ni får gärna räkna alla gånger ni själva gjort något i vardagen där ni lyft något genom att lägga det på nacken nerhukade som vid en djup böj... nej, framför nacken räknas inte, det är frontböj/zercherböj isåfall

Behöver ju inte handla om att man har en massa vikt på ryggen i form av en skivstång.. och att man går djupt är ju för att man vill vara stark i hela rörelsebanan, det betyder ju inte att man behöver gå så djupt när man lyfter något till vardags.. finns ingen som säger att frontböj eller zercherböj inte är en naturlig rörelse heller.

HerrCarlsson
2012-06-03, 14:58
Bra övning, men definitivt inget måste, om man nu inte vill bli bra i just böj.

tntballe
2012-06-03, 15:04
Har inte sagt att det inte är bra att träna knäböj för att bli mer vardagsfunktionell, håller bara inte med om att det är en så jävla naturlig rörelse som alla knäböjsdyrkare vill få det att låta som :)

Att sitta på huk är varken ovanligt eller onaturligt, men syns inte så ofta bland alla stela nordbor.
Postat via en mobil enhet

Spartansk
2012-06-03, 15:07
Alla exempel på naturliga, knäböjsliknande rörelser i vardagen i den här tråden, är dåliga. När man sätter sig på dass, sätter sig på huk, osv, har man oftast böjd rygg. Till och med ungen på spoons bild såg ut att ha böjd korsrygg. Att huka sig med rak rygg är nog ytterst ovanligt.

Silveta
2012-06-03, 15:10
Att sitta på huk är varken ovanligt eller onaturligt, men syns inte så ofta bland alla stela nordbor.
Postat via en mobil enhet

Det är väl tillochmed den vanligaste viloformen för asiater i princip.

http://www.crossfitriseabove.com/wp-content/uploads/2012/02/asian_squat.jpg

http://farm1.static.flickr.com/43/103856630_42e57819f5.jpg

svenbanan
2012-06-03, 15:10
Att sitta på huk är varken ovanligt eller onaturligt, men syns inte så ofta bland alla stela nordbor.
Postat via en mobil enhet

Tror jag läst att det finns någon slags samband mellan förmågan att sitta djupt på huk (som barnen ovan) och minskad risk för knäskador. Det kan ha varit Kelly Starret (snubben på mobilitywod.com) som påstått detta, men jag är inte helt säker.

Hur som helst är jag sjukt avis på alla som klarar detta.

Spartansk
2012-06-03, 15:13
Det är väl tillochmed den vanligaste viloformen för asiater i princip.

http://www.crossfitriseabove.com/wp-content/uploads/2012/02/asian_squat.jpg

http://farm1.static.flickr.com/43/103856630_42e57819f5.jpg

Och ostbågeryggar på hela bunten. Verkligen ingen hälsosam position om man ska ha 100 kg på axlarna.

Silveta
2012-06-03, 15:14
Och ostbågeryggar på hela bunten. Verkligen ingen hälsosam position om man ska ha 100 kg på axlarna.

Helt riktigt men du använder fortfarande samma muskulatur och jag ser inte hur det kan vara negativt.

svenbanan
2012-06-03, 15:16
Och ostbågeryggar på hela bunten. Verkligen ingen hälsosam position om man ska ha 100 kg på axlarna.

Fast flera av dessa asiater har nog goda möjligheter att komma i en väldigt bra position i en djup knäböj. På bilden har de ju faktiskt ingen skivstång på ryggen...

Wormzie
2012-06-03, 15:17
Och ostbågeryggar på hela bunten. Verkligen ingen hälsosam position om man ska ha 100 kg på axlarna.

Man får ju se till situationen.. Det är naturligt att böja sig ner i en knäböjsposition för att vila, men då behöver man inte ha spikrak rygg då ingen belastning finns. Ska du lyfta upp en trädstam som trillat ner över din hydda (jag vet lol), så spänner man instinktivt upp kroppen för att kunna trycka ifrån maximalt med benen.

Spartansk
2012-06-03, 15:17
Helt riktigt men du använder fortfarande samma muskulatur och jag ser inte hur det kan vara negativt.

Man kan ju inte hävda "övning x är naturlig, för folk gör övning x i vardagen hela tiden", och sedan hänvisa till en helt annan rörelse folk gör i vardagen. Knäböj med böjd rygg kräver mycket mindre vighet än med rak rygg. Själv kan jag inte ens gå ner till 90° med rak rygg, men klarar ATG utan problem med böjd rygg.

Jag säger inte att knäböj är en dålig övning, bara att era exempel suger.

Man får ju se till situationen.. Det är naturligt att böja sig ner i en knäböjsposition för att vila, men då behöver man inte ha spikrak rygg då ingen belastning finns. Ska du lyfta upp en trädstam som trillat ner över din hydda (jag vet lol), så spänner man instinktivt upp kroppen för att kunna trycka ifrån maximalt med benen.

Om de ens är viga nog att spänna upp kroppen?

Fast flera av dessa asiater har nog goda möjligheter att komma i en väldigt bra position i en djup knäböj. På bilden har de ju faktiskt ingen skivstång på ryggen...

Spelar väl ingen roll vad de kan göra i teorin, era exempel suger ändå.

Matsa
2012-06-03, 15:19
Den är värre som i att den är svårare att göra som i att fler som gör den oftast gör den fel som i att övningen är värre än benböj.

Mycket individuellt. Marklyft har alltid känts högst naturligt för mig och jag behöver egentligen inte tänka för att göra ett helt OK marklyft. Små justeringar som kan ge mer vikt på stången finns det givetvis alltid men ändock så har jag alltid haft någon sorts grundutförande som var rätt vettigt mer eller mindre från början. Knäböj å andra sidan har jag fått slita hund för att få ordning på och det är fortfarande långt ifrån samma självklara känsla som jag har vid marklyft.

Samtidigt känner jag personer som gnäller om att marklyft är en tekniskt svår skitövning och att knäböj är mycket roligare eftersom det bara är att ta i utan att tänka. Lite av min motsats alltså.

Jag ser minst lika många göra dåliga böjar som jag ser göra dåliga marklyft. Däremot kanske det är lättare att hantera höga vikter i marklyft trots usel teknik vilket medför en högre skaderisk. Å andra sidan kan de flesta lyfta rätt tungt i kvartsböjar så det jämnar nog ut sig på så vis. Viktkåthet i kombination med kasst utförande är ingen större hit i någondera övning.

Silveta
2012-06-03, 15:20
Man kan ju inte hävda "övning x är naturlig, för folk gör övning x i vardagen hela tiden", och sedan hänvisa till en helt annan rörelse folk gör i vardagen. Knäböj med böjd rygg kräver mycket mindre vighet än med rak rygg. Själv kan jag inte ens gå ner till 90° med rak rygg, men klarar ATG utan problem med böjd rygg.

Jag säger inte att knäböj är en dålig övning, bara att era exempel suger.

Lägg en skivstång på ryggen på vilken du vill av de asiaterna och jag kan nästan garantera att deras överkropp kommer lutas lite mer framåt pga förskjutning av tyngdpunkt. Vikten gör även att de kommer spänna överkroppen och fin en fin kurvatur i svanken.

Men just vigheten är väl ändå inte det som diskuterats här än så länge oavsett?

Du använder ju fortfarande samma muskler när du ska resa dig från asiatpositionen som i en vanlig knäböj atg.

Spartansk
2012-06-03, 15:23
Lägg en skivstång på ryggen på vilken du vill av de asiaterna och jag kan nästan garantera att deras överkropp kommer lutas lite mer framåt pga förskjutning av tyngdpunkt. Vikten gör även att de kommer spänna överkroppen och fin en fin kurvatur i svanken.

Men just vigheten är väl ändå inte det som diskuterats här än så länge oavsett?

Du använder ju fortfarande samma muskler när du ska resa dig från asiatpositionen som i en vanlig knäböj atg.

Hur kan du garantera det? Du har ingen aning om hur viga människorna på bilden är. Och återigen är det dåliga exempel. Det är ungefär som att säga "kolla, det är inte farligt att gå ner i split", och sedan visa en bild på en som går ner i halv split (kanske med tillägget "jag lovar att han kan gå ner i en hel split om han vill").

Om en övning är vighetskrävande så är den mer farlig än en mindre vighetskrävande övning. Det sätter lederna i mer riskfyllda positioner. Så jag tycker visst att vighetskravet i knäböj är relevant när man diskuterar knäböjs farlighet.

TREX
2012-06-03, 15:23
Mycket individuellt. Marklyft har alltid känts högst naturligt för mig och jag behöver egentligen inte tänka för att göra ett helt OK marklyft. Små justeringar som kan ge mer vikt på stången finns det givetvis alltid men ändock så har jag alltid haft någon sorts grundutförande som var rätt vettigt mer eller mindre från början. Knäböj å andra sidan har jag fått slita hund för att få ordning på och det är fortfarande långt ifrån samma självklara känsla som jag har vid marklyft.

Samtidigt känner jag personer som gnäller om att marklyft är en tekniskt svår skitövning och att knäböj är mycket roligare eftersom det bara är att ta i utan att tänka. Lite av min motsats alltså.

Jag ser minst lika många göra dåliga böjar som jag ser göra dåliga marklyft. Däremot kanske det är lättare att hantera höga vikter i marklyft trots usel teknik vilket medför en högre skaderisk. Å andra sidan kan de flesta lyfta rätt tungt i kvartsböjar så det jämnar nog ut sig på så vis. Viktkåthet i kombination med kasst utförande är ingen större hit i någondera övning.

Jag förstod inte ett dugg av vad du ville ha fram med ditt inlägg då du svängde fram och tillbaks med att först hålla med mig och sedan vara emot mig :)

Varför envisas du med knäböj för om det nu känns så konstigt, tävlar du? Om inte, vad vill du annars uppnå med ditt böjande?

tntballe
2012-06-03, 15:26
Tror jag läst att det finns någon slags samband mellan förmågan att sitta djupt på huk (som barnen ovan) och minskad risk för knäskador. Det kan ha varit Kelly Starret (snubben på mobilitywod.com) som påstått detta, men jag är inte helt säker.

Hur som helst är jag sjukt avis på alla som klarar detta.

Det skulle inte förvåna mig. En stor mängd skador som skulle kunna undvikas om alla skulle jobba mer på rörligheten.
Postat via en mobil enhet

Silveta
2012-06-03, 15:28
Hur kan du garantera det? Du har ingen aning om hur viga människorna på bilden är. Och återigen är det dåliga exempel. Det är ungefär som att säga "kolla, det är inte farligt att gå ner i split", och sedan visa en bild på en som går ner i halv split (kanske med tillägget "jag lovar att han kan gå ner i en hel split om han vill").

Om en övning är vighetskrävande så är den mer farlig än en mindre vighetskrävande övning. Det sätter lederna i mer riskfyllda positioner. Så jag tycker visst att vighetskravet i knäböj är relevant när man diskuterar knäböjs farlighet.

Du missade nästan där va?

Ditt exempel med splitten var nog det sämsta exemplet hittils. Personerna på bilden sitter inte precis i kvartsböjar eller hur?

Jag har heller inte sagt att knäböj är riskfri, men görs den korrekt så är riskerna med knäböj färre än med en mängd andra aktiviteter som folk pysslar med.

Spartansk
2012-06-03, 15:31
Du missade nästan där va?

Ditt exempel med splitten var nog det sämsta exemplet hittils. Personerna på bilden sitter inte precis i kvartsböjar eller hur?

Jag har heller inte sagt att knäböj är riskfri, men görs den korrekt så är riskerna med knäböj färre än med en mängd andra aktiviteter som folk pysslar med.

Missade vad?

Okej, om jag säger "tre fjärdedelars split", istället för "halv split", är mitt exempel tillräckligt bra då?

Silveta
2012-06-03, 15:35
Missade vad?

Okej, om jag säger "tre fjärdedelars split", istället för "halv split", är mitt exempel tillräckligt bra då?

Nästan.. Jag skrev att jag nästan kan garantera det.. Dvs jag är övertygad om att de kan.

I mina ögon sitter asiaterna i en fulldjup squat redan. viktstång på ryggen med den förskjutning av tyngdpunkten tror jag allt fixar till ostbågarna.

Dock inget jag kan lova eftersom jag inte känner asiaterna i fråga.

Spartansk
2012-06-03, 15:37
I mina ögon sitter asiaterna i en fulldjup squat redan. viktstång på ryggen med den förskjutning av tyngdpunkten tror jag allt fixar till ostbågarna.

Får jag fråga vad du grundar den tron på? Asiaterna på bilden kan lika gärna vara som jag, dvs oförmögna att böja ordentlig med rak rygg, men bra på att böja med böjd rygg.

Matsa
2012-06-03, 15:57
Jag förstod inte ett dugg av vad du ville ha fram med ditt inlägg då du svängde fram och tillbaks med att först hålla med mig och sedan vara emot mig :)

Och jag som trodde att jag var tydlig trots att jag gjorde en väldigt kort utsvävning på slutet. Ok, då tar vi den jättekorta versionen istället.

Den är värre som i att den är svårare att göra som i att fler som gör den oftast gör den fel som i att övningen är värre än benböj.

Mycket individuellt.

Jag håller alltså inte med dig om att marklyft skulle vara svårare utan jag anser att det är individuellt. Jag nämnde mig själv som exempel eftersom jag personligen har mycket svårare för böj än för mark.

Varför envisas du med knäböj för om det nu känns så konstigt, tävlar du? Om inte, vad vill du annars uppnå med ditt böjande?

Nu har jag nyligen börjat tävla men bortsett från det finns det massor av anledningar. Den första (och kanske den största) anledningen är att jag tycker mig få bra resultat av övningen trots att jag upplever den som svår. Ju bättre jag blir på knäböj desto mer tycker jag att mina ben utvecklas. Dessutom ger den god överföring till marklyft och jag tycker så pass mycket om marklyft att det faktiskt skulle räcka med att knäböj var ett bra markkomplement för att jag skulle köra övningen. Fulldjupa knäböj är ett bra sätt att bibehålla god rörlighet, latar jag mig och slarvar med böjen en period så märker jag väldigt fort att min rörlighet försämras. Det är förresten inte bara i marklyft som man får god överföring från knäböj utan jag tycker att man har nytta av sitt böjande i en hel drös med övningar.

Sist men inte minst så är det roligt att försöka bemästra en övning som känns svår, det är tillfredsställande på ett annat sätt när man har fått jobba hårdare för det. Ju mer jag böjer och ju mer ordning jag får på övningen desto roligare tycker jag att det är. Marklyftet var kärlek vid första ögonkastet men knäböj växer faktiskt på mig.

Edit: Varför ska man undvika en övning för att den känns svår? Om man inte får resultat av något så är det logiskt att skippa det såvida man inte helt enkelt tycker att det är kul, men resultat och upplevd svårighetsgrad hänger inte alltid ihop. Det kan snarare vara precis tvärtom, att man har som störst nytta av de övningar som känns som svårast.

TREX
2012-06-03, 16:20
Prova kör djupa benpress i ett år med tillhörande progression och se om dina ben förtvinar och försvinner helt.

I dare you.

svenbanan
2012-06-03, 16:32
Fast flera av dessa asiater har nog goda möjligheter att komma i en väldigt bra position i en djup knäböj. På bilden har de ju faktiskt ingen skivstång på ryggen...


Spelar väl ingen roll vad de kan göra i teorin, era exempel suger ändå.

Ifall du nu inte fattade det så menade jag att flera av tjommarna på bilden ser ut att sitta med ganska lite "bananrygg" och ser avslappnade ut i den djupa positionen. Kommer man inte ner förbi parallellt i en böj så ser man inte ut på detta sätt då man sitter på huk. Garanterat! Titta på bilden igen så ser du säkert vilka jag menar. Det skulle förvåna mig mycket om dessa inte kunde göra djupa böjar med bra teknik.

Detta gäller dock inte alla asiaterna på bilden. Några ser ju ut att få kämpa lite för att kunna sitta på huk.

Matsa
2012-06-03, 16:34
Prova kör djupa benpress i ett år med tillhörande progression och se om dina ben förtvinar och försvinner helt.

I dare you.

Jag har tränat rätt länge, under mer än halva den tiden undvek jag knäböj och körde benpressar. Faktiskt ganska så mycket längre än ett år. Både djupa med tillhörande progression och halvgrunda TUT-pressar tillsammans med massa benspark. Jag sitter inte och hittar på här utan jag utgår faktiskt från saker som jag har provat på och jämför med. Jag har kommit till slutsatsen att böj tycks vara en nyttig övning för mig trots att jag har haft vissa problem med den.

Benpress är ingen dålig övning, jag utvecklades av den övningen men inte lika bra som jag har gjort av knäböj. Om man därtill väger in alla andra fördelar jag anser mig få av böj så är valet just nu lätt.

stridis
2012-06-03, 16:40
Prova kör djupa benpress i ett år med tillhörande progression och se om dina ben förtvinar och försvinner helt.

I dare you.

Jag kör halvdjupa enbenta benpressar på 150kg, magget är på 200kg. Är en horisontell variant så går ej att lasta på mer. Så progression lär ju avstanna efter ett tag... Jag är inte sugen att testa, den saken är klar.

spoon
2012-06-03, 16:44
Prova kör djupa benpress i ett år med tillhörande progression och se om dina ben förtvinar och försvinner helt.

I dare you.

Har du gjort detta med goda resultat? Du verkar så självsäker.

vicarious
2012-06-03, 17:15
Är rubriken felstavad? :D Borde vara "Är knäböj bra skit?" och svaret är ja!

Anders The Peak
2012-06-03, 17:25
Knäböj är bra skit.
Man kan inte ersätta knäböj med benpress eller hacklyft, men de kan vara ett bra komplement till lårträningen.

Latissimus Dorsi
2012-06-03, 17:27
Liten input bara människan är igentligen designad för att skita på huk, så klart det är naturligt. Och i vissa delar av mellanöstern så har man ingen WC utan bara ett hål i marken som ''toa'' så det är där man skiter, och man står på huk. Själv är man från mellanöstern, så när man är där typ vartannat år i två månader så är de bara att vänja sig vid situationen :D Kanske därför jag är ganska bra på att böja !?

Carcer
2012-06-03, 17:28
Benspark måste ju vara en naturligare övning bara p.g.a. fotboll, där man utför rörelsen väldigt ofta. Har hursomhelst aldrig gjort eller hört talas om någon som någonsin utfört en djup böj i vardagen som inte tränat böj tidigare, bara p.g.a. att ingen som kommer in i gymmet och vill ha hjälp är närapå någonsin ö.h.t. kapabel att böja sig på det sättet och får stretcha ett par pass innan

Konstigt då att jag gjorde 100kg x 5 med full djup på mitt första böjpass.... Finns väl fan inget naturligare än att sätta sig på huk och sedan resa sig upp igen.

Jeneric
2012-06-03, 17:53
Liten input bara människan är igentligen designad för att skita på huk, så klart det är naturligt. Och i vissa delar av mellanöstern så har man ingen WC utan bara ett hål i marken som ''toa'' så det är där man skiter
Mmm, även japanska allmänna toaletter KRÄVER att man kan göra ATG-squats, fyfan för att vara ovig västerlänning.

TREX
2012-06-03, 18:00
Har du gjort detta med goda resultat? Du verkar så självsäker.

Japp, körde djupa ATG böj i början första året för jag hade läst om det på internet att "böj måste man ju köra annars får man inte grova ben", gick sådär med blandat resultat fattade aldrig tycke för övningen för mycket att tänka på. Jag gillar att kötta, jag vill bara pressa och kriga, inte behöva tänka på att om jag inte spänner magen, då sticker min nedre rygg och jag kan skada mig ordentligt, eller om jag kör så pass hårt så det svartnar för mina ögon (Det händer) så vill jag vet att jag inte kommer skada mig själv/listan på varför man inte ska köra böj om man tränar själv kan bli längre. Jag tror vändpunkten blev när jag började filma mig själv för att se hur mina böj såg ut? Va fan är det för fel då liksom, sitta och analysera hur jag lyfter nej det är inte så jag vill att det ska vara.

Och har nu senaste halvåret börjat köra riktigt djupa pressar istället, känns mycket bättre och benen har inte direkt blivit mindre, kommer köra böj säkert nån gång i framtiden om jag träffar på nån träningspartner som har för intresse att rulla den övningen med mig.

Sen kommer jag aldrig tävla i SL heller, åtminstone inte än på 20 år då jag har en 15 års kroppsbyggarplan på listan :) Efter det, vem vet, men då kan jag plocka upp böjen då.

Så när jag övervägde allt, varför ens göra en stor grej av det, jag skippar det....

Rikard Jansson
2012-06-03, 18:02
Konstigt då att jag gjorde 100kg x 5 med full djup på mitt första böjpass.... Finns väl fan inget naturligare än att sätta sig på huk och sedan resa sig upp igen.

Jaha?^^ vad har det med saken att göra? har du som tendens att flytta på saker genom att sätta dig på huk och sedan med belastningen på nacken flytta på saker? Kanske jobbar som vattenbärare på 1800-talet?

Mollestam
2012-06-03, 18:04
Mycket knäböj => Stora ben => Förhållandevis mindre överkropp => Mindre estetiskt tilltalande (Tänk Zyzz, Marc Fitt, Nick Auger m.fl.) => Färre som mirar => Mindre bitchez på krogen => Ingen att fortplanta sig med => Får dö ensam, dock med möjligheten att böja 300 kg.

Ironi för de som inte fattar. Knäböj är en kunglig övning.

myggan84
2012-06-03, 18:08
Jaha?^^ vad har det med saken att göra? har du som tendens att flytta på saker genom att sätta dig på huk och sedan med belastningen på nacken flytta på saker? Kanske jobbar som vattenbärare på 1800-talet?

haha! vad som är "naturligt" är inte alltid bäst. Inte för maximal muskeltillväxt iaf.

TREX
2012-06-03, 18:10
Kanske jobbar som vattenbärare på 1800-talet?

http://wwwdelivery.superstock.com/WI/223/1848/PreviewComp/SuperStock_1848-251346.jpg

YEAH BUDDY, TIME TO BLEED, LES DO DIZ

Latissimus Dorsi
2012-06-03, 18:13
Japp, körde djupa ATG böj i början första året för jag hade läst om det på internet att "böj måste man ju köra annars får man inte grova ben", gick sådär med blandat resultat fattade aldrig tycke för övningen för mycket att tänka på. Jag gillar att kötta, jag vill bara pressa och kriga, inte behöva tänka på att om jag inte spänner magen, då sticker min nedre rygg och jag kan skada mig ordentligt, eller om jag kör så pass hårt så det svartnar för mina ögon (Det händer) så vill jag vet att jag inte kommer skada mig själv/listan på varför man inte ska köra böj om man tränar själv kan bli längre. Jag tror vändpunkten blev när jag började filma mig själv för att se hur mina böj såg ut? Va fan är det för fel då liksom, sitta och analysera hur jag lyfter nej det är inte så jag vill att det ska vara.

Och har nu senaste halvåret börjat köra riktigt djupa pressar istället, känns mycket bättre och benen har inte direkt blivit mindre, kommer köra böj säkert nån gång i framtiden om jag träffar på nån träningspartner som har för intresse att rulla den övningen med mig.

Sen kommer jag aldrig tävla i SL heller, åtminstone inte än på 20 år då jag har en 15 års kroppsbyggarplan på listan :) Efter det, vem vet, men då kan jag plocka upp böjen då.

Så när jag övervägde allt, varför ens göra en stor grej av det, jag skippar det....

Naturligtvis, knäböj har massa motsvariga övningar som är minst lika bra. Bland annat hacksquats och benpressar, vad man sedan föredrar beror mycket på personlig preferens.Finns någon sticky thread i best of där Allan skriver om det hela, men att någon skippar knäböj från sitt schema är självklart respektabelt. Men det kräver att personen tränat knäböj minst någon gång, och helt enkelt inte fattat tyckte för övningen. Alla övningar har sina nackdelar, och fördelar. Så då väljer man efter vad man själv tycker passar en bäst.

Rikard Jansson
2012-06-03, 18:13
eller i afrika ja, som ligger typ 200 år efter i vissa avseenden

Alfers
2012-06-03, 18:52
Att ta stora kliv uppför en trappa/brant kulle är väl så nära ett enbent knäböj man kan komma i vardagen, har då aldrig hört någon säga att man ska passa sig för det.

Viktoraspen
2012-06-03, 18:57
Att ta stora kliv uppför en trappa/brant kulle är väl så nära ett enbent knäböj man kan komma i vardagen, har då aldrig hört någon säga att man ska passa sig för det.

Har du en stång på dig med 100 kg + när du går i trappor? Coolt isf!

spoon
2012-06-03, 19:00
Lång text...

Jag har också i perioder undvikit knäböj av samma anledning. Har man inte god teknik och rörlighet så är det roligare och enklare att pressa sig själv i maskiner. Det jag märkte var att jag inte fick samma utveckling i styrka när jag körde maskiner. Då jag tränar för styrka i första hand så fick det bli knäböj för min del.

mikaelj
2012-06-03, 19:05
Fixar man en fulldjup huksittning som de på bilderna klarar man självklart en godkänd djup böj utan att böja ländryggen. Skärp er nu.

TREX
2012-06-03, 19:05
Jag har också i perioder undvikit knäböj av samma anledning. Har man inte god teknik och rörlighet så är det roligare och enklare att pressa sig själv i maskiner. Det jag märkte var att jag inte fick samma utveckling i styrka när jag körde maskiner. Då jag tränar för styrka i första hand så fick det bli knäböj för min del.

Och jag tränar inte för styrka :)

Fartman
2012-06-03, 21:04
Det är bara att se sig om på gymmet och kolla vilka som böjer eller inte böjer för att vilja fortsätta köra böj.
(funkar på samma sätt i tråden också!)

Viktoraspen
2012-06-03, 21:17
Det är bara att se sig om på gymmet och kolla vilka som böjer eller inte böjer för att vilja fortsätta köra böj.
(funkar på samma sätt i tråden också!)

Du kan gärna skriva ner alla som inte kör böj, för det gör jag och 80% här inne. Och hur kan du döma vilka som kör och inte kör här på tråden?

Wormzie
2012-06-03, 21:23
Mina resonemang:
Vad är onaturligt med att sitta ner på huk?

Är det naturligt att sitta i en maskin och sparka mot ett motstånd så att man utför en isolerad rörelse i knäleden där enbart quadriceps jobbar?

Att ta ett långt och djupt steg framåt likt ett utfall? Hur ofta ser man barn göra på det viset eller är det användbart vid tunga lyft?

(Notera att jag inte säger att utfall eller benspark är dåliga övningar på något vis.)

Matsa
2012-06-04, 01:09
Benpress är ingen dålig övning, jag utvecklades av den övningen men inte lika bra som jag har gjort av knäböj. Om man därtill väger in alla andra fördelar jag anser mig få av böj så är valet just nu lätt.

För att förtydliga detta så är det framförallt en mer komplett utveckling som jag anser mig ha fått av knäböj, jag har bl.a fått mer kött på insidan av låren. Det är kanske möjligt att jag hade kunnat få liknande resultat av att använda olika fotsättning i benpressen men det är inget jag har experimenterat med. Jag anser mig ju som sagt även få andra positiva saker av böjen så därför är det ingen vits för mig att återuppfinna hjulet.

Jag ser dock inte böj som någon helig ko, jag tror faktiskt inte att det finns några absoluta måsteövningar.

Fixar man en fulldjup huksittning som de på bilderna klarar man självklart en godkänd djup böj utan att böja ländryggen. Skärp er nu.

Jag skulle gissa att det är så, ja. Personligen tycker jag att det är svårare att sitta på huk på det där viset än att göra en viktad knäböj.

Japp, körde djupa ATG böj i början första året...

...Och har nu senaste halvåret börjat köra riktigt djupa pressar istället

Nu måste jag fråga, hur länge har du tränat egentligen? Du försökte med böj i början av första året och nu har du tränat benpress ett halvår, har du bara tränat ca ett år eller har du gjort något annat resten av tiden? Jag har tidigare fått intrycket av att du har tränat några år i alla fall.

Jag tror vändpunkten blev när jag började filma mig själv för att se hur mina böj såg ut? Va fan är det för fel då liksom, sitta och analysera hur jag lyfter nej det är inte så jag vill att det ska vara.

Jag förstår inte vad det är för fel med att filma och analysera sina lyft. Har man ingen kunnig som kan vara med och titta så är det ett bra alternativ. Kameran kan vara ett användbart verktyg, lite synd att det är så du ser på saken.

Sen kommer jag aldrig tävla i SL heller, åtminstone inte än på 20 år då jag har en 15 års kroppsbyggarplan på listan :) Efter det, vem vet, men då kan jag plocka upp böjen då.

Sade inte du nyligen att du bara tränade för att må bra? Jag antar att du har ändrat dig nu då, lycka till med satsningen!

TREX
2012-06-04, 01:20
Nu måste jag fråga, hur länge har du tränat egentligen? Du försökte med böj i början av första året och nu har du tränat benpress ett halvår, har du bara tränat ca ett år eller har du gjort något annat resten av tiden? Jag har tidigare fått intrycket av att du har tränat några år i alla fall.

Har haft lite avbrott här och där... shit happens. Sen räknar jag oftast antal år på aktuella träningsschemat också och kanske inte totalt antal år jag tränat.


Jag förstår inte vad det är för fel med att filma och analysera sina lyft. Har man ingen kunnig som kan vara med och titta så är det ett bra alternativ. Kameran kan vara ett användbart verktyg, lite synd att det är så du ser på saken.

Jag tycker bara att det blir seriöst då på en nivå som jag inte gillar/finner bekvämt, det är inte så jag vill att min träning ska vara. Jag gillar mera när det är hardcore/lite oldschool och inte när det är så analyserat och teoretiskt.


Sade inte du nyligen att du bara tränade för att må bra? Jag antar att du har ändrat dig nu då, lycka till med satsningen!

Jag mår bra av att bygga, så det går hand i hand :) Men planen har ju alltid varit att bygga tills jag är ca 45.

Matsa
2012-06-04, 01:44
Har haft lite avbrott här och där... shit happens. Sen räknar jag oftast antal år på aktuella träningsschemat också och kanske inte totalt antal år jag tränat.

Alright, då är jag nog med. När jag läste det jag citerade fick jag intrycket av att du bara hade lagt ett par månader på böj och sedan gett upp, det tar faktiskt ofta längre tid än så att bli någorlunda bra på knäböj. Därför tycker jag att det inte är någon dum idé för nybörjare att köra benpress parallellt med att de nöter teknik i böj. Kanske inte bara för nybörjare heller för den delen, övningarna utesluter ju knappast varandra.

Jag tycker bara att det blir seriöst då på en nivå som jag inte gillar/finner bekvämt, det är inte så jag vill att min träning ska vara. Jag gillar mera när det är hardcore/lite oldschool och inte när det är så analyserat och teoretiskt.

Detta låter ologiskt i mina öron. Att vara seriös känns ganska hardcore och jag tror nog att de gamla lyftarna var noga med utförandet. De gamla lyftarna hade inte teknologin att filma sig själva men några av dem kanske hade gjort det om de hade kunnat? De tog ju säkert hjälp av varandra för att analysera sina lyft och det fyller väl samma funktion i slutändan?

Nåja skitsamma, inte precis så att jag tänker försöka tvinga någon att filma sina lyft...

Jag mår bra av att bygga, så det går hand i hand :) Men planen har ju alltid varit att bygga tills jag är ca 45.

Det köper jag definitivt. Jag mår bra av att träna men jag har märkt att jag behöver ett mål för att sköta träningen, således är alltså SL hälsosamt för mig eftersom det får mig att träna kontinuerligt.

exor
2012-06-04, 04:42
Jag kör inte knäböj och min benträning består av lite extensions och benpress 1 gång i månaden. Har nog rätt starka ben för min kv ändå. Använder mig dock av böjliknande rörelser varje dag i jobbet istället. Hade jag haft orken och tålamod hade jag nog kört böj.

Kalven
2012-06-04, 05:09
Folk verkar ha bestämt sig för att knäböj måste utföras med vikt, varför? Det är själva rörelsen där du sätter dig ner på huk som är en böj, den är, nej den var en naturlig rörelse för oss en gång i tiden, troligtvis utan vikt och med böjd rygg.


Sen spelar det ingen roll vilken variant. Goblets, OL-böj, SL-böj, Frontböj, Zercher, Zombie eller om du så bara sitter djupt på huk några minuter om dan, se bara till att böja!


Vi vet alla att böj botar allt från tåsvamp och tuberkulos till Tay-sachs sjukdom. :hbang:

EeJay
2012-06-04, 09:26
Jag tycker också att knäböj är den sämsta övningen någonsin. Och jag behöver också 15 minuter på mig att repetera 3 punkter om och om igen.

Förstår folk inte att man sätter en stång knappt tjockare än en penna, som blir exponentiellt tyngre ju mer man böjer, längst upp på ryggraden längst upp på nacken längst upp på ryggraden så är den inte tjockare än en penna, jo lite fast bara lite och väger flera hundra kilon och så om man ramlar åt något håll så dör man och man är ju dum i huvudet om man tar den här lilla lilla pennan som väger flera tusen kilon och sätter den längst upp på nacken eftersom det är en liten liten penna fast lite tjockare och väger flera miljarder kilon längst upp på ryggraden på nacken längst där uppe och om man ramlar så dör man och den blir så tung och så dör man trots att den bara är som en penna.

Detta är även anledningen till varför jag aldrig åker bil för om man krockar så dör man i nacken eller går ut på stan för man kan bli knivmördad i nacken med en penna som väger ziljoner ton längst upp på ryggraden trots att det är benen man försöker hugga med.

hurril
2012-06-04, 09:28
Vars är crack-rean?

hertzman
2012-06-04, 09:42
Vars är crack-rean?

Jag undrar detsamma.

Personligen har jag då aldrig haft någon stången på ryggraden.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Tolkia
2012-06-04, 09:47
Tjatet om att knäböj, eller någon annan övning, skulle vara bra för att den är "naturlig", eller dålig för att den är "onaturlig" känns ju enbart som en Kolozzeumcoolare variant av funktionalitetshypen där alla övningar blev bättre om de utfördes stående på balansboll för "funktionalitetens" skull.

Vill man se folk som gör knäböj i vardagen tittar man, förutom på småbarn, lämpligen på medelålders kärringar med mångåriga ryggproblem.

Sniggel
2012-06-04, 09:52
Silveta; en naturlig övning är det väl ändå inte? Hade aldrig någonsin böjt mig ner så före jag lärde mig knäböj

Knäböj är en naturlig övning. Att vi här i västvärlden har tränat bort denna rörelse och sabbat vår flexibilitet gör att rörelsen inte känns så naturlig när man börjar träna den igen som tonåring eller vuxen

http://www.theptdc.com/wp-content/uploads/2012/04/baby-squat1.jpg

Edit: För de som säger att knäböj bara är naturligt om det sker utan vikt så kan man ju fråga sig om det är naturligt att ens styrketräna. Resonerar man så kan man inte utföra en enda övning med vikt, eftersom man inte gör så i verkligheten. Ok vissa undantag kanske finns. Farmers walk för att träna på att bära ICA-kassar t ex.

bertbert
2012-06-04, 11:28
Vars är crack-rean?

+1, helt häpnadsväckande många konstiga inlägg i denna tråd!

Rikard Jansson
2012-06-04, 12:12
Bara för att något är en naturlig rörelse så betyder inte det att den automatiskt blir säkrare att göra med belastning än andra rörelser, och i jämförelse med övningar som simulerar rörelser där man faktiskt lyfter saker i verkligheten är inte alls knäböj en naturlig övning. Vad nu det spelar för roll.

Man kan ju klassifiera det som följande:
naturlig rörelse både belastat och obelastat; marklyft t.ex.
naturlig rörelse obelastad men inte belastad; knäböj
naturlig rörelse belastad men inte obelastad; ? kanske drag till hakan?
onaturlig rörelse: militärpress bakom nacken

alla bra och säkra övningar om utförda rätt, helt irrelevant om de är naturliga eller ej

Wormzie
2012-06-04, 17:33
Bara för att något är en naturlig rörelse så betyder inte det att den automatiskt blir säkrare att göra med belastning än andra rörelser, och i jämförelse med övningar som simulerar rörelser där man faktiskt lyfter saker i verkligheten är inte alls knäböj en naturlig övning. Vad nu det spelar för roll.

Man kan ju klassifiera det som följande:
naturlig rörelse både belastat och obelastat; marklyft t.ex.
naturlig rörelse obelastad men inte belastad; knäböj
naturlig rörelse belastad men inte obelastad; ? kanske drag till hakan?
onaturlig rörelse: militärpress bakom nacken

alla bra och säkra övningar om utförda rätt, helt irrelevant om de är naturliga eller ej

Om man kan applicera det på vardagen eller inte tycker inte jag är relevant. Finns ingen övning på gymmet som direkt liknar en vardagsaktivitet i västvärlden. Det handlar om rörelsen man har använt sig av i många många år.. evolutionärt så ser våra gener likadana ut nu som de gjorde en miljon år sedan.. att afrika ligger "200 år bakom" behöver ju inte ha något att göra med att de inte vet hur man använder sin kropp.. snarare tvärtom är det vi i väst som faktiskt negligerar motion av olika slag och förlitar oss på att vi ska må bra av LCHF och en Ab-doer twist.

Klättra, springa och lyfta är alla naturliga rörelser för kroppen, det tror jag alla som studerat anatomi kan vara överens om. Att sitta vid datorn 8h om dagen tror jag ingen skulle säga är speciellt naturligt.

Att böja sig ner för att trycka ifrån med benen mot ett tungt motstånd känns väl inte så galet?

givduL
2012-06-05, 23:43
Finns det några studier på skadefrekvens i knäböj (och andra övningar)? Känns ju relevant i sammanhanget.

Jag vet ingen på knäböj generellt men däremot så jag någonstans att skadefrekvensen i tyngdlyftning var betydligt lägre än tex fotboll, och med tanke på hur mycket tyngdlyftare knäböjer så...

killenigrillen
2012-06-06, 08:17
Bara för att något är en naturlig rörelse så betyder inte det att den automatiskt blir säkrare att göra med belastning än andra rörelser, och i jämförelse med övningar som simulerar rörelser där man faktiskt lyfter saker i verkligheten är inte alls knäböj en naturlig övning. Vad nu det spelar för roll.

Man kan ju klassifiera det som följande:
naturlig rörelse både belastat och obelastat; marklyft t.ex.
naturlig rörelse obelastad men inte belastad; knäböj
naturlig rörelse belastad men inte obelastad; ? kanske drag till hakan?
onaturlig rörelse: militärpress bakom nacken

alla bra och säkra övningar om utförda rätt, helt irrelevant om de är naturliga eller ej


Detta är i så fall DIN uppfattning och klassificering.

För att en rörelse ska vara "onaturlig" borde den gå emot vad kroppen faktiskt kan klara av att göra. Inte bara vara tyngre än vad man upplever i vardagen eller utsätta kroppen för lite påfrestningar (press bakom nackan till exempel).
Att extendera i armbåsleden med triceps tills dess att vi drar armbågen ur led, DET är en onaturlig rörelse. Eller att vi skulle börja sträcka i knät med hjälp av biceps femoris, DET är också en onaturlig rörelse.

Jag håller med dig dock att det är helt irrelevant om en övning är naturlig eller inte. Detsamma om den är "funktionell" eller inte.

Och snacket i videon att man placerar stången på ryggraden som i sin tur vill kollapsa är bara för mycket.

svenbanan
2012-06-06, 09:40
Jag vet ingen på knäböj generellt men däremot så jag någonstans att skadefrekvensen i tyngdlyftning var betydligt lägre än tex fotboll, och med tanke på hur mycket tyngdlyftare knäböjer så...

Och jag antar att skadefrekvensen i schack också är mindre än i fotboll...
Med tanke på hur lite schakspelare böjer så...

Det blir ju bara meningslöst.

Det som vore intressant var ifall mätte skadefrekvensen hos fotbollsspelare, där hälften regelbundet böjer och där andra halvan inte gör det.

mikaelj
2012-06-06, 10:42
Och jag antar att skadefrekvensen i schack också är mindre än i fotboll...
Med tanke på hur lite schakspelare böjer så...

Det blir ju bara meningslöst.

Det som vore intressant var ifall mätte skadefrekvensen hos fotbollsspelare, där hälften regelbundet böjer och där andra halvan inte gör det.

Är det ju inte alls?

Många skador från fotboll, få skador från tyngdlyftning. Det är rätt enkelt.

Morty
2012-06-06, 10:45
Är det ju inte alls?

Många skador från fotboll, få skador från tyngdlyftning. Det är rätt enkelt.

Verkligen? Tycker att var och varannan person som lyfter på en rätt hög nivå har ont i knän och rygg. Vill minnas att CYC sa i body radio att han hade ont i sina knän och tillade "såklart".

Carcer
2012-06-06, 10:53
Verkligen? Tycker att var och varannan person som lyfter på en rätt hög nivå har ont i knän och rygg. Vill minnas att CYC sa i body radio att han hade ont i sina knän och tillade "såklart".

Ganska mycket större chans att skada sig när man springer och knuffas, än när man lyfter vikter kontrollerat. Säger väl sig självt.

spoon
2012-06-06, 10:57
Fotboll är väl en av sporterna med högst skaderisk? Värst är väl fältridning om jag inte minns fel.

Inom styrketräning står man ju bara rätt upp och sätter sig ned.

mikaelj
2012-06-06, 11:01
Verkligen? Tycker att var och varannan person som lyfter på en rätt hög nivå har ont i knän och rygg. Vill minnas att CYC sa i body radio att han hade ont i sina knän och tillade "såklart".

Ja, verkligen.

CYC tävlar i den yttersta elitnivån. I fotboll är det oerhört vanligt med knäproblem (särskilt hos tjejer pga valgus i knäet! skadefrekvensen är jättehög där.), löparknä, brutna ben m.m., redan på vanlig skojnivå.

Greg Everett på Catalyst Athletics sade för några nummer av Paleo Solution-radiosändningen att han hade statistik från Kanada i ämnet. Något i stil med 1-2% skadade i fopoll jfrt med 0,001% skadade i tyngdlyftning.

Matsa
2012-06-06, 11:08
Verkligen? Tycker att var och varannan person som lyfter på en rätt hög nivå har ont i knän och rygg. Vill minnas att CYC sa i body radio att han hade ont i sina knän och tillade "såklart".

Utan att lägga någon större värdering i huruvida SL är hälsosamt eller inte (få fysiska idrotter på sådan nivå är odelat nyttiga) så skulle jag tro att CYC lade till det där "såklart" eftersom han har schlatters. Innebörden var nog alltså inte riktigt vad du tycks tro.

110kg Finne här på forumet skrev något angående skador, nämligen att det kanske inte är träningen i sig som är orsaken utan snarare åratal av tävlingar. Det tror jag att det ligger mycket i, tävlar man regelbundet på hög nivå under en längre tid så lär det nog slita hårt på kroppen.

Kom förresten precis på en sak, jag har för mig att Lars Norén sadlade om från OL till SL på grund av att hans knän krånglade. Tydligen tyckte han att SL var skonsammare.

givduL
2012-06-06, 11:08
Och jag antar att skadefrekvensen i schack också är mindre än i fotboll...
Med tanke på hur lite schakspelare böjer så...

Det blir ju bara meningslöst.

Det som vore intressant var ifall mätte skadefrekvensen hos fotbollsspelare, där hälften regelbundet böjer och där andra halvan inte gör det.

Det var väl inte alls meningslöst att få reda på att det är farligare att spela fotboll än att göra knäböj ofta?*screwy*

TREX
2012-06-06, 11:15
Verkligen? Tycker att var och varannan person som lyfter på en rätt hög nivå har ont i knän och rygg. Vill minnas att CYC sa i body radio att han hade ont i sina knän och tillade "såklart".

Även många kroppsbyggare som på äldre dar får massa/har massa problem.

Grabbarna grus i Venice på 70-talet börjar ju få betala priset för skroten de lyfte way-back.

Spartansk
2012-06-06, 11:36
Och jag antar att skadefrekvensen i schack också är mindre än i fotboll...
Med tanke på hur lite schakspelare böjer så...

Det blir ju bara meningslöst.

Det som vore intressant var ifall mätte skadefrekvensen hos fotbollsspelare, där hälften regelbundet böjer och där andra halvan inte gör det.

Schackspelare har nog i större utsträckning än tyngdlyftare korta höfböjare, liten muskelmassa, dålig kondition, dålig insulinkänslighet, mm. Inte alls säkert att de mår bättre på gamla dagar.

pezrulezhaakon
2012-06-06, 13:21
Spartansk

Dålig kondition för schackspelare skulle jag nog passa mig från att säga. Iallafall för de som ligger i toppen i världen.

Det är många av dem som insett att en bra kondition hjälper dem att tänka bättre, genom mer fördelaktig syresättning av hjärnan.

cero
2012-06-06, 13:56
du har aldrig hukat dig eller?
en onaturlig övning är ju typ benspark.

Aldrig fattat det här med "naturliga" och "onaturliga" rörelser.

Att man springer runt och gjorde knäböjar oftare än bensparkar som barn betyder väl inte att den ena rörelsen är mer "naturlig" eller bättre än den andra? Om en muskel kan utföra en viss rörelse så är det väl en naturlig rörelse?