handdator

Visa fullständig version : Jontes tråd om ländrygg + smärtor.


Jonte12
2012-06-03, 00:52
Jag har under många år haft stora ryggproblem. Orsakade av diverse saker i kombination. Stelhet, ett strulande ben, felkompensering, felträning.

Nästan alla har någon form av ryggproblem, och många av dessa härrör från samma källor, och visar sig i olika intensitet. Jag tänkte dela med mig av lite övningar och tankar för att åtgärda och förebygga problemen. Dessa övningar och tankesätt bör alla med och utan ryggproblem reflektera över i mina ögon.

Till och börja med ett faktum inte många reflekterat över tror jag. Gymträning går i mångt och mycket ut på fokuserade/isolerande övningar. Kroppen är dock gjord för att arbeta i 3 plan. Framåt-bakåt, sidledes, och i rotation. Nästan allt vi gör, är roterande, rörelsemässigt. Ont i vänster axel, kolla efter problem i höger ben. Musklerna fäster även korsledes, och drar aldrig bara rakt, utan roterande med. De har 2 målsättningar, kontrahera, och rotera.

För att stabilisera ryggen, och åtgärda eventuella instabilitetsproblem, som ofta är roten till problem. Bör alla som gymmar tänka på följande övningar med respekt:

> Öka mjukhet i hela systemet, genom att köra chemat för komplex rörlighet. Innan varje pass.
> stretcha höftböjarna.
> stretcha framsida lår.
> stretcha baksida lår.
> kör övningar, där du involverar rotationen i ryggen, och fritt, inte statiskt/isolerande (som normalt på gymmet). ett exempel är med stående hantelrodd, utan att hålla i bänk, och rotera ryggen samtidigt.

Fortsättning följer... :)

pezrulezhaakon
2012-06-03, 00:57
Jonte12

Fokuserade/isolerande övningar är komplement till flerledsövningar, så det ena är inte bättre eller sämre än det andra.

Jonte12
2012-06-03, 01:01
Jonte12

Fokuserade/isolerande övningar är komplement till flerledsövningar, så det ena är inte bättre eller sämre än det andra.

Exakt. Men det är ett klart fokus mot det förstnämnda på gymmen. Inklusive för mig. Aka. många kör enbart fokuserande övningar.

pezrulezhaakon
2012-06-03, 01:06
Jonte12

Ja, om personerna är ute efter effekterna av den fokuserade träningen, så är det ju det de måste göra. "Funktionella" övningar kommer då inte ge dem deras önskade resultat.