handdator

Visa fullständig version : morgonpromenader för otränade?!


mange_
2004-01-27, 12:48
jag undrar om morgon promenader är det bästa för att tappa fett även om man är otränad? med otränad menar jag att man inte tränar på gym överhuvudtaget, man vill bara banta ned sig.

och är det en fördel om man inte äter innan morgon promenaden utan äter direkt efter istället?

herr_Arne
2004-01-27, 13:00
Ett kort svar, som gäller båda frågorna: Ja, absolut!

(...att man bör träna är naturligtvis sant det också, men alla vill/kan/hinner ju inte så...)

King Grub
2004-01-27, 13:01
Det är inget magiskt med morgonpromenader, men fördelen är att dina insulin- och kolhydratnivåer är såpass låga att största delen av energin som förbrukas kommer att tas från ditt kroppsfett, förutsatt att du utför aktiviteten på fastande mage. Däremot förbrukar du inte ett dugg mer energi än om du går senare på dagen. Och ett kilo kroppsfett är fortfarande 7000-7500 kcal som måste förbrukas, oavsett när eller hur du väljer att göra det.

herr_Arne
2004-01-27, 13:08
Det magiska (eller snarare logiska) är ju just fettförbränningen. Dessutom, tränar man inte i övrigt så kan säkert en rask morgonpromenad höja metabolismen något även resten av dagen. Visst - skillnaden är liten, men ett aldrig så litet resultat upprepat tillräckligt många gånger ger i slutändan en avsevärd minskning av kroppsfettet... Ja, jag talar av egen erfarenhet... :em:

(Edit: En annan fördel med morgonen är att det inte är så lätt att hitta ursäkter att låta bli (Peomenera på lunchen? 1e6 saker som skall göras, hmm, hinner inte... På kvällen? Lång dag, trött, tröttare, vill bara :eating: och :sleep: ... :smash: )

kharon
2004-01-27, 17:15
Originally posted by mange_
jag undrar om morgon promenader är det bästa för att tappa fett även om man är otränad? med otränad menar jag att man inte tränar på gym överhuvudtaget, man vill bara banta ned sig.

och är det en fördel om man inte äter innan morgon promenaden utan äter direkt efter istället?

Det bästa sättet behöver det ju inte vara, men precis som herr_Arne säger så bara man utför det tillräckligt länge och ser till att äta bra mat och ligga på energiunderskott så kommer man att gå ner.

Själv gick jag ner 40kg med hjälp av morgonpromenader och genom att se över vad jag stoppade i mig för mat.

Inget är omöjligt bara man biter ihop och satsar! :thumbup:

Cilia
2004-01-27, 18:17
om man bortser ifrån att det inte är någon mirakelkur så är ju promenader väldigt bra för otränade eftersom det inte sliter så mycket på lederna och man tränar upp musklerna på ett skonsamt sätt.

jag kan ha fel men för mig är morgonpromenader perfekt. Jag tycker att det gör mycket för min fettförbränning fast det kan vara inbillning, jag går ner iaf.

dessutom rensar det hjärnan innan man börjar dagen. mitt nästa mål är att lära mig meditera samtidigt som jag promenerar så det blir träning för både kropp och själ.