handdator

Visa fullständig version : Orolig för hjärtstillestånd


Assazel
2004-01-27, 12:30
Någon mer än jag som är orolig för det under konditionsträningen?
En till som dog nu. 30 åring som spela i Kävlinge (nära oss Arne)

bara kollapsa och dog. Inga tecken på sjukdomar eller problem med hjärtat...

riktigt otäckt!

King Grub
2004-01-27, 12:33
Inte det minsta. Då kan man lika gärna oroa sig för att bli träffad i skallen av en meteor. Hur stor är risken? Hur många konditionsidrottar eller anstränger sig hårt i världen varje dag? 2 miljarder? Hur många av dem dör på grund av detta? Att det hände två personer inom idrottvärlden på så kort tid är en slump.

MasterChief
2004-01-27, 12:54
Instämmer med föregående talare. Med Assazels resonemang är allt otäckt där mer än två personer omkommer. Vilket innebär allt från att svälja ner brödbitar till att gå en stillsam promenad i skogen.

Assazel
2004-01-27, 12:57
men om en bil kör på ngn vet man varför han dog tex. men här finns ingen förklaring direkt... det är det jag tycker är otäckt.

daja
2004-01-27, 12:57
det sista dödsfallet du snackar om hade nog inte ens tagits upp i de rikstäckande tidningarna ifall inte en liknande sak inträffat dagen innan. Mao gräver tidningarna mer efter en sådan händelse och de var bara slumpen att de inträffade så nära inpå denna gången.

Assazel
2004-01-27, 12:59
jag grundar inte min oro på bara dessa två fallen. Har en kompis far som dog på en innebadymatch utan förklaring...

Nexus
2004-01-27, 13:06
Så kan man inte tänka.. Hade en i min nära omgivning som stog i rulltrappan på väg ner i tunnelbanan, o dog på fläcken.. 25 år gammal.. inga sjukdommar, fullt frisk, obduktionen visade ingenting.. Så det kan hända vem som helst, oavsett vad man sysslar med..

Skulle bli hypokondriker om jag gick o oroade mig för sånt.. Dör man så dör man.. Därför försöker jag leva som om varje dag kan vara den sista, o aldrig ångra nånting jag gör...

// Nexus

daja
2004-01-27, 13:06
ok, trist att höra.
Klart man blir lite orolig när de drabbar nån nära anhörig. Men de e ju inte vanligt med unga människor som bara kollapsar sådär.

Officer
2004-01-27, 15:34
Precis, om man går runt och tänker på dödsrisken jämt så kan man lika gärna sitta hemma och titta på teve hela dagarna.
Men då är nog risken för hjärtstillestånd större än om man går ute på stan och styrketränar regelbundet ;)

Som Priest sade:
"Eat fat and have fun. You are going to die anyway".
Eller nåt sånt var det!

Hnke
2004-01-27, 15:40
Det e nog inte så riskabelt att just DU ska falla ihop så där.. sålänge man inte tränar o springer o har sig när man e sjuk så tror jag inte det e en stor risk

dantheman
2004-01-27, 17:29
Originally posted by Hnke
Det e nog inte så riskabelt att just DU ska falla ihop så där.. sålänge man inte tränar o springer o har sig när man e sjuk så tror jag inte det e en stor risk

Precis.....vid förkylning så KAN det faktiskt vara livsfarligt att utsätta kroppen för påfrestningar, det nämnde t o m den rättsläkare som ledde en obduktion jag närvarade vid.

Metal_boy_
2004-01-27, 18:50
Originally posted by dantheman


Precis.....vid förkylning så KAN det faktiskt vara livsfarligt att utsätta kroppen för påfrestningar, det nämnde t o m den rättsläkare som ledde en obduktion jag närvarade vid.

jag tror inte de e nån fara att träna om man e lite snorig och småhostig...en läkare på tvn sa till och med att man kan träna sålänge man inte har feber...men inte konditionsträning tror jag

Metal_boy_
2004-01-27, 18:59
för det första när det gäller fotbollen så varför skulle de inte kunna vara så att dom preppar...det fins ju fotbollsspelare som preppar även om det e vi som bygger muskler som får höra: tar du nått.. han Davids åkte ju dit för han hade nadrolon i kroppen för ett tag sen...jag tror dopingen ökar ständigt inom fotbollen

Survivor
2004-01-27, 19:02
Originally posted by Metal_boy_
jag tror inte de e nån fara att träna om man e lite snorig och småhostig...en läkare på tvn sa till och med att man kan träna sålänge man inte har feber...men inte konditionsträning tror jag
Ja och det är ju sååååååååååååå trevligt med någon jäkla typ som driver runt på gymmet med en förkylning :rolleyes:

AndersHermansson
2004-01-27, 19:02
Om man nu ska dö av hjärtinfarkt går det ändå inte att hindra genom att oroa sig, så varför göra det?

Ninjasmurf
2004-01-27, 20:11
att oroa sig sätter en massa press på hjärtat

dantheman
2004-01-27, 22:31
Originally posted by Metal_boy_


jag tror inte de e nån fara att träna om man e lite snorig och småhostig...en läkare på tvn sa till och med att man kan träna sålänge man inte har feber...men inte konditionsträning tror jag

Det må vara sant men för det första så pratade jag om konditionsträning och för det andra så litar jag inte ett dugg på läkare...tycker att merparten av dem borde beläggas med munkavle eftersom de jämt och ständigt uttalar sig om saker de inte har koll på och med det allmänna "jag litar på läkaren"-syndromet som de flesta lider av blir det lite farligt.
Visste ni förresten (sidospår) att de patologiska obduktioner som utförs på sjukhus i regel håller en mycket dålig kvalité? Enligt vissa undersökningar (visserligen i USA) är huvuddiagnosen felaktig i 50 % av fallen!
Den statistik som vi har där vi VET att t ex en viss andel dör i hjärt- och kärlsjukdomar varje år är många gånger baserad på rena gissningar, vilket jag tycker är anmärkningsvärt.

AndersHermansson
2004-01-28, 14:23
Ja, läkare är ju som resten av packet. :)

Assazel
2004-01-28, 16:17
Originally posted by dantheman


Det må vara sant men för det första så pratade jag om konditionsträning och för det andra så litar jag inte ett dugg på läkare...tycker att merparten av dem borde beläggas med munkavle eftersom de jämt och ständigt uttalar sig om saker de inte har koll på och med det allmänna "jag litar på läkaren"-syndromet som de flesta lider av blir det lite farligt.
Visste ni förresten (sidospår) att de patologiska obduktioner som utförs på sjukhus i regel håller en mycket dålig kvalité? Enligt vissa undersökningar (visserligen i USA) är huvuddiagnosen felaktig i 50 % av fallen!
Den statistik som vi har där vi VET att t ex en viss andel dör i hjärt- och kärlsjukdomar varje år är många gånger baserad på rena gissningar, vilket jag tycker är anmärkningsvärt.

skulle varit dem i C.S.I som obducera... de missa ja jävlar inte någonting.

nicko
2004-01-28, 22:15
Ungraren som dog häromdagen och likadant Marc-Vivien Foe som dog i somras var båda unga elitidrottsmän. Den stora risken för hjärtkärlsjukdomar är livsstilsfaktorer; rökning, dålig kost, brist på motion etc. Människor dör varje dag av sjukdomar orsakade av dessa faktorer. Men ingen av faktorerna stämmer sannolikt in på dessa två dödsfall, eller andra liknande. Sannolikheten är alltså stor att dödsfallen beror på medfödda defekter eller andra förändringar som är svåra att råda över och jag har svårt att koppla ihop dom med idrottsutövande och den ansträngning det medför. Att träna med infektion i kroppen skall man aldrig underskatta riskerna med, detta kan eventuellt vara en än större fråga för elitidrottare som kanske tvingas pressa sig att träna då dom inte känner sig helt hundra för att dom är rädda att förlora sin plats i laget eller vad det nu må vara. Men som ovanstående redan sagt, risken att drabbas av något sånt här är minimal i relation till de risker vi utsätter oss för dagligen och cardio-träningens positiva effekter på kroppen överväger klart eventuella risker.

Jense
2004-01-29, 02:50
snabb fråga

Va det inte ett medfött hjärtfel?

Assazel
2004-01-29, 15:46
fick tyvärr reda på att det var en bror till en jag känner rätt bra.. otäckt.