handdator

Visa fullständig version : Teori om knäproblem


wcanka
2012-06-02, 18:30
Har under en tid haft ömmande/slitna knän.

Pratade med pappa nu och han har väl en viss kunskap om sportskador då han har spelat fotboll på rätt hög nivå i sin ungdom mestadels för UIF, ni som bor i uppsala borde veta vad det är :)

Till ämnet, pappa tänkte på att jag inte har någon hoppa & skutta bakgrund, dvs hållt på med nån idrott under en längre tid när jag var liten.
Så han menade på att mina knäproblem kan komma för att jag direkt går in och börjar utföra övningar som belastar knäna med rätt tung vikt.

Så tror ni att en bra ide vore att hålla benträningen till saker som kan stärka ligamenten från grunden? t.ex knäböj utan vikt, upphopp, löpning, sen kan man ju självklart träna baksidan med belastning då det inte stressar knäleden på samma sätt :)

Vad tror kolo om det här? :)

strikt
2012-06-02, 18:35
När man börjar träna så är det inte full ös medvetslös som gäller. Man ska träna lite lugnare första månaderna för att låta kroppen anpassa sig. Sedan avancerar man upp i vikterna och intensiteten.

Men trappa ner lite och kör uppvärmning ordentligt är väl ett bra tips. Säger kroppen ifrån så tar du det lugnare helt enkelt.

wcanka
2012-06-02, 18:38
När man börjar träna så är det inte full ös medvetslös som gäller. Man ska träna lite lugnare första månaderna för att låta kroppen anpassa sig. Sedan avancerar man upp i vikterna och intensiteten.

Men trappa ner lite och kör uppvärmning ordentligt är väl ett bra tips. Säger kroppen ifrån så tar du det lugnare helt enkelt.

Okej kan det kanske blitt för mycket trots att jag körde SL och ökade successivt?

Dag 3
Knäböj 4*6-8 - är väl det enda som jag är orolig för att köra, benspark har gått bra.
Rakbensmarklyft 3*10
Benspark 3*10
Bencurl 3*10
Stående vadpress 4*10
Crounches/situps 3*10-15
Kabelcrounches 3*8

Okej så man kan träna upp ligamenten genom att köra lättare knäböjar om inte annat så bibhåller man tekniken ju :)

limenka
2012-06-05, 09:55
Du har inte tänkt på att du kanske kör knäböj med förfärlig teknik?

MilkmaN
2012-06-05, 10:00
Knäont beror oftast på stelheter, eller felaktiga rörelsemönster. Det har nog inte så mkt att göra med att du belastar knäet i böj. Ett löpsteg belastar ju knäet många gånger mer än vad en knäböj gör. Nu har jag inte siffran i huvudet med 3ggr kroppsvikten känns bekant.

Upphopp är knappast mer skonsamt än knäböj.

wcanka
2012-06-05, 10:03
Du har inte tänkt på att du kanske kör knäböj med förfärlig teknik?

Jag har väl rätt bra teknik, men du kanske.missat mina filmer? :)

limenka
2012-06-05, 10:44
Jag har väl rätt bra teknik, men du kanske.missat mina filmer? :)

Jag har missat dina filmer tyvärr. Som MilkmaN säger så finns det annat som är mycket mer "skadligt" för knäna.

wcanka
2012-06-05, 12:06
Körde ett benpass i söndags, knäna mådde fint :)
Ibland har jag svårt att avgöra om jag är skadad eller bara inbillar mig :)

MilkmaN
2012-06-05, 13:18
Bara för att man har lite ont innebär det inte att domedagsskadorna är i annalkande. Det är såklart en balansgång mellan att lyssna på kroppen och inte bli skadad, och att inte noja över minsta småskavank som går över av sig själv.

wcanka
2012-06-05, 13:39
Jojo, som nu har jag lite ont i svanskotan och får nån konstig irritation längst ner i ryggen, precis ovanför arslet när jag kör marklyft, vilket innebär att jag inte vågar köra det ifall det skulle bli värre :/