handdator

Visa fullständig version : Roterat bäcken "horisontellt"


tigertailz
2012-06-02, 14:53
Jag har sedan en längre tid problem med knäet och problem med att gå ordentligt, var hos idrottsläkare i förra veckan och han sa att det berodde på att mitt bäcken var snett. Jag har nu förstått att det är inte tippat frammåt som är det vanliga utan att det är roterat horisontellt.

Detta gör att mitt "skadade" ben hela tiden faller innåt när jag går och underkroppen vill alltså gå snett åt vänster. Detta måste vara orsaken till mina bekymmer eftersom jag märkte av detta redan i början av mina knäproblem.

Är det någon som har någon kunskap kring det här, erfarenheter osv?

Jag skall tillbaka sjukgymnasten på måndag (det var han som skickade mig till läkaren) men eftersom han inte upptäckte det här så är jag väldigt skeptiskt till hans kunskap om jag ska vara ärlig.

Läkaren sa åt mig att stärka upp bålen med plankan, och sidoplankan.

davvvan
2012-06-02, 21:34
Har också problem med mitt bäcken, det roterar vilket gör att mitt högra ben blir kortare och höger sida av framförallt nedre rygg belastas mer vilket leder till anspänningar osv... Varit hos samma sjukgymnast 7-8 ggr, då han har "knäckt" till mitt bäcken samt ordinerat stretch av baksida lår, höftböjare, rumpan och nu senast också framsida lår... Samt benpressar med fötterna väldigt tätt ihop. Slarvat för mycket med stretchen för att uttala mig någonting om det.

tigertailz
2012-06-03, 12:58
Okej, jag utgår ifrån att min sjukgymanst säger till om han inte vet hur kan skall lösa det och skickar vidare mig till rätt person..


http://www.cederholm.net/baeckenrotation_skelett.jpg

Sådär måste det vara vilket gör att min "center of gravity" (vet inte vad det heter på svenska) hamnar över det vänstra benet..

Fasst den bilden blir ändå lite missvisande, den är rätt om lårbenen skulle pekat neråt tror jag

tigertailz
2012-06-04, 15:58
Lite uppdatering då, sjukgymnasten sa att han inte kände till det och sa att jag skulle uppsöka naprapat. Skall till honom i morgon.

Vänstra höften som är bakåt har mycket tajtare "external rotators" än högre höften som är längre fram.

davvvan
2012-06-05, 16:28
Dvs du kan inte vrida ryggen lika långt åt båda hållen?

tigertailz
2012-06-05, 16:29
Precis, naprapaten fixade det idag. Men som han sa problemet är att få det att stanna kvar. Men det gick att mobilisera tillbaka och sådär iaf. och det är ju bra, då vet man att det är muskulärt.

davvvan
2012-06-13, 11:05
Ok, själv har jag det så konstant. Mer rörlig åt höger, stramare åt vänster. Inget som min sjukgymnast kan fixa då det ligger hos mig. Stretch behövs.

tigertailz
2012-06-13, 16:40
Var hos IMC i Malmö idag. Bukmuskulaturens fel, har fått övningar. Tycker det är svinbra att man får komma dit och träna samtidigt som Thomas Niegemann är där och kan hjälpa en. Tyckte min sjukgymnast gav ett väldigt ödmjukt intryck och verkligen var intresserad över att hitta problematiken. Nu återstår det att se om träningen ger något resultat.

Curls
2012-06-13, 19:00
Var hos IMC i Malmö idag. Bukmuskulaturens fel, har fått övningar. Tycker det är svinbra att man får komma dit och träna samtidigt som Thomas Niegemann är där och kan hjälpa en. Tyckte min sjukgymnast gav ett väldigt ödmjukt intryck och verkligen var intresserad över att hitta problematiken. Nu återstår det att se om träningen ger något resultat.

hur menar du med att bukmuskulaturen är fel? och vad/hur ska du träna?

tigertailz
2012-06-13, 19:34
Det är bukmuskulaturen som är svag/dålig aktivering. Utgår ifrån att det bla är transverus abdominus eller vad den heter. Fick en massa övningar för att återfå aktiveringen. Det är väl en av musklerna som håller bäckenet på plats och stabilt. Det är samma bana som idrottsläkaren jag träffade sa.

Curls
2012-06-13, 20:08
Det är bukmuskulaturen som är svag/dålig aktivering. Utgår ifrån att det bla är transverus abdominus eller vad den heter. Fick en massa övningar för att återfå aktiveringen. Det är väl en av musklerna som håller bäckenet på plats och stabilt. Det är samma bana som idrottsläkaren jag träffade sa.

de va som fan, intressant. tack för svar

exevision
2012-06-15, 17:49
Det är bukmuskulaturen som är svag/dålig aktivering. Utgår ifrån att det bla är transverus abdominus eller vad den heter. Fick en massa övningar för att återfå aktiveringen. Det är väl en av musklerna som håller bäckenet på plats och stabilt. Det är samma bana som idrottsläkaren jag träffade sa.

Vilka övningar fick du?

Berg88
2012-07-17, 16:33
Vilka övningar fick du?

Som ovanstående talare sa. Vad fick du för övningar? Har EXAKT samma problem som du har. Har även smärta vid ljumskområdet när jag ska rotera utåt med det påverkade benet. Hade varit kul att få reda på vilka övningar du fick.

tigertailz
2012-07-17, 16:48
Jag fick mest sådanna här coreaktiverings övningar, plankan motsvarande. Men jag tror mitt problem är större än så, hela "kedjan" på högersedan är knas med kompensationer till höger och vänster...inte kul..

Berg88
2012-07-17, 16:53
Samma här, har hela min vänster sida som är "knas". Riktigt jobbigt är det. Har svårt att gå normalt och fungera normalt pga det. Ont i knät. Får ingen kontakt med mina abduktorer för 5 öre. När jag stretchar adductorerna så gör det så jäkligt ont i höften. Gått med det länge och har försökt att fixa det själv utan framgång. Gått till terapeuter men utan framgång. När jag stretchar framsida lår och höftböjare så är det som om det tar stop i strukturen innan jag får den riktiga muskelstretchen. Så drygt det är...

tigertailz
2012-07-17, 17:37
Berg det är precis samma som jag har! Riktigt dåligt mår man, har också svårt att gå normalt och vi är lika gamla, inte fan skall väl livet se ut såhär när man är 23..

Berg88
2012-07-17, 17:46
Hur är det när du ska rotera runt din axel (Vända dig om). Jag måste kompensera och ta ut mer rörelse med mitt friska ben för att min dåliga ej kan utåtrotera like mycket.

Om du ligger ner med benen ihop, vilken fot lägger sig mest i utåtrotation? Mitt dåliga har mycket liten utåtrotation. Piriformisstretch funkar ej heller då det som sagt känns som om strukturen tar emot.

tigertailz
2012-07-17, 17:49
Mitt är tvärtom mitt dåliga ben roterar utåt massor och har mycket dålig inotrotation. För mig känns det som att TFL tar emot när jag ska inåtrotera. Som sagt hela kedjan på "inre" mediala sidan verkar utslagen, Inklusive vastus medialis men den verkar jag ha lyckats aktivera nu.

Berg88
2012-07-17, 17:49
Berg det är precis samma som jag har! Riktigt dåligt mår man, har också svårt att gå normalt och vi är lika gamla, inte fan skall väl livet se ut såhär när man är 23..

Precis, mår själv väldigt dåligt pga det. Du har ingen aning om vad som startade det hela? För mig var det att jag vred till knät och sedan "skyddade" det genom att kompensera som bara den. Sedan kom jag på att detta inte fungerar och har försökt att komma tillbaka. Men då har jag märkt jag fått restriktioner i höften.

tigertailz
2012-07-17, 17:50
Skämtar du eller, mitt började också med att jag vred till knäet! Det gick bra sen efter två dagars vila. Funkade kanske i 1-2 månader. Sen blev det bara värre, värre och värre.


edit: Det är ju kompensationerna efter skadan som lett hit. Det är vad jag tror och vad det borde vara. Tror muskler stänger av sig osånt för att skydda.

Berg88
2012-07-17, 17:52
Skämtar du eller, mitt började också med att jag vred till knäet! Det gick bra sen efter två dagars vila. Funkade kanske i 1-2 månader. Sen blev det bara värre, värre och värre.

Önskar att jag skämta, men så började det... Får hålla kontakt och se hur det hela kommer lösa sig. Ska till naprapat på torsdag, så då kommer jag logga in här och tala om för dig vad han sa. Kanske det kan hjälpa dig med.

tigertailz
2012-07-17, 17:53
Jag har skickat PM till dig du kan ju ge mig din mailadress där. Skön att ha någon att ventilera och diskutera med.


Edit: Förresten är inte naprapat lösningen, har jag mycket svårt att tro. Man måste hitta en sjukgymnast som följer en och träffar en ofta. Inte en som bara ger en ett "standard" träningschema och sen skickar hem en två veckor. Vi som kompenserar och har oss behöver mycket specifik vägledning.

Berg88
2012-07-17, 17:59
Jag har skickat PM till dig du kan ju ge mig din mailadress där. Skön att ha någon att ventilera och diskutera med.


Edit: Förresten är inte naprapat lösningen, har jag mycket svårt att tro. Man måste hitta en sjukgymnast som följer en och träffar en ofta. Inte en som bara ger en ett "standard" träningschema och sen skickar hem en två veckor. Vi som kompenserar och har oss behöver mycket specifik vägledning.

Har skickat min mail till dig. Håller med. Har inte någon att tala med och det är jobbigt.

Hoppas bara att någon kan ge oss en KORREKT diagnos så man kan jobba på det.

idrottskliniken i helsingborg 042-139090 är duktiga på rehab och träning. Dom tränar och handleder en specifikt. Ska även ditt nästa vecka. Får se hur det går.