handdator

Visa fullständig version : Räknas det inte som chins för att jag håller "smalt"?


dream_theater_
2012-06-02, 14:26
I torsdags var det chins på schemat, i vanlig ordning. Efter första setet kommer det fram en halvsmurf med brottarskor, ridbyxor och bb-tröja och frågar "vad är det för övning du kör?".

Trevlig som jag är, så förstod jag inte att han bara skulle tyka mot mig, så jag svarar naturligtvis "chins".

"Jaha, såhär trodde jag man körde chins" svarade han då, hoppade upp i chinsracket och hade ett spann mellan händerna ala albatross. Sen studsade han iväg och körde kvartsböjar samtidigt som han dj:ade på sin iPod och krattade till truckerkepsen.

Nu är frågan helt enkelt, eftersom att jag inte vet: Måste jag hålla fyra meter mellan händerna för att det ska räknas som chins? Jag läste lite på fitness fives hemsida, och där kunde jag inte se att reglerna krävde något visst avstånd mellan händerna, bara att armbågarna ska föras utåt och inte framåt.

Själv håller jag lite bredare än axelbrett, för där är i alla fall jag starkast. Vad jag har läst på kolozzeum så kan jag komma fram till att desto bredare jag håller, desto mer biceps blir involverade, och smalare så hjälper brösten till istället.

pezrulezhaakon
2012-06-02, 14:32
dream_theater_

Chins är vanligtvis då du har ett I_o_I grepp, med handflatorna framåt. Ett bredare grepp än detta är onödigt.

Smalare grepp där du håller handflatorna mot varandra eller mot dig kallas för pull-ups.

dauit
2012-06-02, 14:33
dream_theater_

Chins är vanligtvis då du har ett I_o_I grepp, med handflatorna framåt. Ett bredare grepp än detta är onödigt.

Smalare grepp där du håller handflatorna mot varandra eller mot dig kallas för pull-ups.

men att bröst involveras när man håller greppen tätt är väl felaktigt, det går inte ihop i mitt huvud, det är ju en dragövning och inte push övningen?

pezrulezhaakon
2012-06-02, 14:37
dauit

Nä, bröstet gör inte mycket mer än att styra/stabilisera överarmen i draget.

Ristretto
2012-06-02, 14:37
Chins på svenska brukar innebära pronerade (eller semisupinerade som Sheogorath gjort oss uppmärksamma på) underarmar, handflatorna från ansiktet och brett grepp.

Pull ups brukar innebära supinerade underarmar och handflatorna mot ansiktet.

I princip hela resten av världen gäller det motsatta. Jag brukar dock benämna allt som chins och sedan, för att undvika missförstånd, lägga till om det är just den pronerade eller supinerade varianten som avses.

JakeShaft
2012-06-02, 14:43
Det beror väl lite på vad man vill få ut av övningen. Jag kör chin-ups med supinerat grepp (tummarna bort från varandra) och håller precis så att axlarna kommer in mellan händerna. Det gör jag för att koppla in "fler muskler" och jag är starkare på det viset.

Jag har kört pull-ups (pronerat grepp) med brett grepp mycket. Då gjorde jag det för att jag trodde att man var "tvungen" att göra på det viset. Min känsla säger mig att det tar mer på latsen om man kör pronerat och brett. Men jag har för mig att det skrivits på kolo att biceps kopplas in mer om du har ett bredare grepp när man kör pronerat.

Ju bredare man håller desto kortare blir rörelsen. Om man vill kunna dra upp sig själv många gånger eller bli starkare i hela rörelsen kan jag inte se någon anledning att hålla bredare. Möjligtvis att ett bredare grepp ökar belastningen på latsen.

Sheogorath
2012-06-02, 14:45
Jag tycker vi kan införa en stående regel, så slipper jag upprepa mig: varje gång "pezrulezhaakon" skriver att pectoralis major inte är en viktig extensor i axelleden är min automatiska replik: "Jo, det är den visst, sluta håll på."

vicarious
2012-06-02, 14:49
Haha vilken jävla dick. Jag delar uppfattning med Ristretto.

dream_theater_
2012-06-02, 14:53
Handflatorna har jag framåt. Såhär ser det väl ut ungefär när jag kör chins:


KYEnRT-nNrk

Några år gammalt, men dock.

pezrulezhaakon
2012-06-02, 14:53
Sheogorath

Du är välkommen att behålla din uppfattning. :)
Men bröstet gör tyvärr inget betydande arbete i de övningarna.

dream_theater_
2012-06-02, 14:57
Haha vilken jävla dick. Jag delar uppfattning med Ristretto.

Ja verkligen! Han kanske blev stött för att jag hade hans kroppsvikt hängandes i ett viktbälte när jag körde chins. 40 kg.

dream_theater_
2012-06-02, 15:00
Sen är det en sak till jag funderade över, men jag tror att Sheogorath har svarat på den tidigare, men rätta mig om jag har fel. Latsens aktivering är i stort sett densamma oavsett om man kör brett eller smalt.

Ofta på gymmet för jag höra att jag ska hålla bredare just i chins, för annars får jag inte någon bredare rygg. Vilket jag tror är fel. Min rygg kommer att vara lika spinkig oavsett om jag håller som jag gör eller albatross?

pezrulezhaakon
2012-06-02, 15:07
dream_theater_

Latsmuskeln arbetar i båda varianterna, men bäst möjlighet att träffa lats har du i chins med I_o_I grepp, då armbågsböjarna inte kan göra ett lika stort arbete som i pull-ups. Även om du väljer att inte aktivera armbågsböjarna i pull-ups, så är ändå chins mer effektivt pga större ROM.

Belastningsmässigt för lats är det ingen större skillnad.

Sheogorath
2012-06-02, 15:09
Sen är det en sak till jag funderade över, men jag tror att Sheogorath har svarat på den tidigare, men rätta mig om jag har fel. Latsens aktivering är i stort sett densamma oavsett om man kör brett eller smalt.

Ofta på gymmet för jag höra att jag ska hålla bredare just i chins, för annars får jag inte någon bredare rygg. Vilket jag tror är fel. Min rygg kommer att vara lika spinkig oavsett om jag håller som jag gör eller albatross?

Det stämmer att latsen jobbar effektivt oavsett om du håller brett eller smalt. Att man får "bred rygg" av breda drag och "tjock rygg" av smala drag är en byggarskröna. Roddar med axelbrett grepp är kalas för latsen, och därmed bredden de också. :)

dream_theater_
2012-06-02, 15:10
dream_theater_

Latsmuskeln arbetar i båda varianterna, men bäst möjlighet att träffa lats har du i chins med I_o_I grepp, då armbågsböjarna inte kan göra ett lika stort arbete som i pull-ups. Även om du väljer att inte aktivera armbågsböjarna i pull-ups, så är ändå chins mer effektivt pga större ROM.

Belastningsmässigt för lats är det ingen större skillnad.

Vad sjutton är lol-grepp?

dream_theater_
2012-06-02, 15:11
Det stämmer att latsen jobbar effektivt oavsett om du håller brett eller smalt. Att man får "bred rygg" av breda drag och "tjock rygg" av smala drag är en byggarskröna. Roddar med axelbrett grepp är kalas för latsen, och därmed bredden de också. :)

Då kör jag på som jag gör, utan att skämmas. Lyssnar de inte på mig så kanske jag hänvisar dem till dig.

Edit: Något journummer vi når dig på?

Sheogorath
2012-06-02, 15:14
Då kör jag på som jag gör, utan att skämmas. Lyssnar de inte på mig så kanske jag hänvisar dem till dig.

Edit: Något journummer vi når dig på?
x
:D
x

vicarious
2012-06-02, 15:16
dream_theater_

Latsmuskeln arbetar i båda varianterna, men bäst möjlighet att träffa lats har du i chins med I_o_I grepp, då armbågsböjarna inte kan göra ett lika stort arbete som i pull-ups. Även om du väljer att inte aktivera armbågsböjarna i pull-ups, så är ändå chins mer effektivt pga större ROM.

Och när du nu säger chins så syftar du på pronerade handflator? Intressant isåfall, då b la herr Berkhan hävdar raka motsatsen

The proper way to perform chins and pullups is with a medium/shoulder width underhand grip (chins) or medium/shoulder width overhand grip (pullups). I often see people using a wide grip for pullups in the hope that it will hit the lats better. This only results in piss poor ROM (range of movement) and sore elbows. Knowing how poorly people tend to perform pullups I often recommend chins as the default lat movement when I can't monitor the client in question. This is a fail-safe way of ensuring good ROM with increasing weights, as people also tend to skimp on ROM when adding more weight to pullups.

http://www.leangains.com/2010/05/10-random-thoughts-on-weight-training.html

pezrulezhaakon
2012-06-02, 15:19
dream_theater_

Sådant grepp som du höll i klippet. I= din underarm _= din axel, o = din skalle. Omvänd ordning på andra sidan.

Eddie Vedder
2012-06-02, 15:20
Oavsett vilket så var det ju fruktansvärt barnsligt gjort av honom. :D

pezrulezhaakon
2012-06-02, 15:22
vicarious

Samma övning, men han refererar till resten av världen. Sverige ska alltid vara så speciella :)

Men visst, chins är brett grepp och pull-ups smalt. Sedan kan man lägga till handpositionen om man måste. Tycker det är en klart enklare benämning.

Silencer
2012-06-02, 15:36
Låter som ett jävla stolpskott.

dream_theater_
2012-06-02, 15:51
Oavsett vilket så var det ju fruktansvärt barnsligt gjort av honom. :D

Låter som ett jävla stolpskott.

Haha ja, jag vet inte varför han hoppade på mig. Jag har sett han rätt många gånger på gymmet, men vi har aldrig sagt något till varandra. Han kanske trodde att det var en lämplig icebreaker?

Eddie Vedder
2012-06-02, 16:34
Haha ja, jag vet inte varför han hoppade på mig. Jag har sett han rätt många gånger på gymmet, men vi har aldrig sagt något till varandra. Han kanske trodde att det var en lämplig icebreaker?

Jag får ibland bita mig i tungan för att inte lägga mig i när vissa kör på ett sätt som ser väldigt skadligt ut. Men att säga "Du gör fel" genom en dåligt förtäckt "fråga" är ju bara en fråga om härskarteknik. Men jag tror ju inte direkt att du ligger sömnlös nu. ;)

dream_theater_
2012-06-02, 16:41
Jag får ibland bita mig i tungan för att inte lägga mig i när vissa kör på ett sätt som ser väldigt skadligt ut. Men att säga "Du gör fel" genom en dåligt förtäckt "fråga" är ju bara en fråga om härskarteknik. Men jag tror ju inte direkt att du ligger sömnlös nu. ;)



Ärligt talat så hoppas jag att han egentligen skulle skämta med mig, men att det blev lite tokigt. Vad vet jag!

Men som du säger, visst får man lust att att säga till ibland. Speciellt när det är yngre förmågor som gör några tokigheter. De brukar dessutom ha lättare för att lyssna än vad äldre har.

Men nej, efter att ha sett hans böjar så låg jag verkligen inte sömnlös :D

Ristretto
2012-06-02, 16:52
Jag tycker vi kan införa en stående regel, så slipper jag upprepa mig: varje gång "pezrulezhaakon" skriver att pectoralis major inte är en viktig extensor i axelleden är min automatiska replik: "Jo, det är den visst, sluta håll på."

Haha.

Han har väl läst Bojsen-Möller. Kommer ihåg när jag hade gjort det och inte tänkte på att bröstmuskeln är viktig vid extension från flekterat läge.

LillisJ
2012-06-02, 17:09
Haha, bilden i huvudet jag fick när du beskrev hans stil!

Hatt: http://www.jaktkeps.se/52-115-large/camo-truckerkeps.jpg

En tröja med detta tryck: http://lbsspektra.se/wp-content/uploads/2012/03/bb_190293223.jpg

Dessa byxor: http://www.agerstaridshop.nu/images/Micro%20Star%20herr.jpg
med en gammal
http://www.ipodtillbehör.com/wp-content/uploads/2010/05/ipod-classic.jpg i hans hand hela tiden.

Samt dessa: http://www.jabb.se/Shop/Image/Article/G17568.jpg

Förlåt, var bara tvungen! :D

vicarious
2012-06-02, 17:40
Det där är ju ingen truckerkeps.

Viktoraspen
2012-06-02, 17:41
Det där är ju ingen truckerkeps.

De är det visst?

vicarious
2012-06-02, 17:45
De är det visst?

Det var det visst, kollade för snabbt och läste bara jaktkeps :D

gQLLe
2012-06-02, 17:49
Haha ja, jag vet inte varför han hoppade på mig. Jag har sett han rätt många gånger på gymmet, men vi har aldrig sagt något till varandra. Han kanske trodde att det var en lämplig icebreaker?

tycker du borde svarat med en lika lämplig jawbreaker! :D

Viktoraspen
2012-06-02, 17:51
Det var det visst, kollade för snabbt och läste bara jaktkeps :D

Haha händer alla ibland;)

dream_theater_
2012-06-02, 18:07
tycker du borde svarat med en lika lämplig jawbreaker! :D

Haha!

Jag tänker nog inte beskriva killen närmare, för han sitter säkert och trycker på Kolozzeum...


Men FYI så var kepsen svart, tröjan en betterbodies. Skor och byxor satte han som länkade rätt bra ;)

Silencer
2012-06-02, 18:35
Jag får ibland bita mig i tungan för att inte lägga mig i när vissa kör på ett sätt som ser väldigt skadligt ut. Men att säga "Du gör fel" genom en dåligt förtäckt "fråga" är ju bara en fråga om härskarteknik. Men jag tror ju inte direkt att du ligger sömnlös nu. ;)

Samma här. Men det är stor skillnad på folk som gör helt fel, och folk som tror att någon gör fel bara för att de kör chins med smala grepp. Folk som inte kan någonting men tror att de läxar upp andra är m.a.o. det värsta...

pezrulezhaakon
2012-06-02, 23:45
Ristretto

Bojsen-Möller har jag inte läst.