handdator

Visa fullständig version : Får ont i högeraxeln dagen efter press


Flungo
2012-06-02, 14:16
Kör diverse övningar hemma i brist på tillgång till gym. Dagen efter jag kört t.ex. armhävningar med vikt blir jag öm i framsidan av högeraxeln av någon anledning. Körde dips förut med fick lägga av med dessa helt p.g.a att axelsmärtor dagen efter (fick ont i båda axlarna men mer i högern än vänstern). Smärtan känns tydligast när jag rör överarmen långt bakåt så det sträcker ut axeln. Känner aldrig något under själva passen, utan det är alltid dagen efter det kommer.

Känns inte som att det bara är vanlig träningsvärk eftersom det endast är högeraxeln och kan komma även om jag inte har träningsvärk någon annanstans.

Blir ibland även stel och öm inuti högeraxeln om jag kört explosiv träning (framförallt förr när jag tränade kampsport), känns då tydligast vid innåtrotation av överarmen.

Några tips vad man kan göra? Ordentlig uppvärmning är ju givet, men det kommer ibland ändå. Vill inte dra på mig något allvarligt axelbesvär med lång rehabilitering. Kanske är bättre att gå över till kroppsviktsträning med högreps istället? Inte lika kul, men hellre det än att riskera att inte kunna träna alls.

pezrulezhaakon
2012-06-02, 14:35
Flungo

Träna dina rotatorcuffar starkare, och slipa dina övningsutförande till det bättre.

Flungo
2012-06-02, 15:18
Flungo

Träna dina rotatorcuffar starkare, och slipa dina övningsutförande till det bättre.


Låter vettigt, speciellt rotatorcuffträning, men har begränsat med utrustning att röra mig med. Har mindre gjutjärnsbitar på 1-2 kg som jag skulle kunna använda om någon har tips på hur man skulle kunna gå till väga?