handdator

Visa fullständig version : Grinig bakbroms på Honda CB900F -80


BlötSnö
2012-06-01, 21:40
God kväll.
Mitt bakdäck samt drivpaket började ta slut, och jag bestämde mig för att byta båda. Detta skedde dock i 2 etapper, då jag först bytta däcket och satte ihop den för att igår plocka isär den och byta dreven och kedjan. Problemet är nu att backdäcket knappt rullar när man snurrar på det uppe på centralstödet. Den började tjura efter att jag bytt bakdäcket, så när jag monterade isär den igen så tog jag tillfället i akt och smorde upp ordentligt.
Felet kvarstår dock och jag misstänker att det kan vara bakbromsen som ligger till.
Luftning har jag för mig att man skall göra när den inte tar så bra (eller har jag fel?), men när den tar för bra, så är jag inte riktigt lika insatt i hur man lossar på den.

Är det någon kunnig person som kan tipsa mig om fortsatt felsökning, alternativt hur jag ska få bromsen att samarbeta?

Gnusram
2012-06-01, 21:48
God kväll.
Mitt bakdäck samt drivpaket började ta slut, och jag bestämde mig för att byta båda. Detta skedde dock i 2 etapper, då jag först bytta däcket och satte ihop den för att igår plocka isär den och byta dreven och kedjan. Problemet är nu att backdäcket knappt rullar när man snurrar på det uppe på centralstödet. Den började tjura efter att jag bytt bakdäcket, så när jag monterade isär den igen så tog jag tillfället i akt och smorde upp ordentligt.
Felet kvarstår dock och jag misstänker att det kan vara bakbromsen som ligger till.
Luftning har jag för mig att man skall göra när den inte tar så bra (eller har jag fel?), men när den tar för bra, så är jag inte riktigt lika insatt i hur man lossar på den.

Är det någon kunnig person som kan tipsa mig om fortsatt felsökning, alternativt hur jag ska få bromsen att samarbeta?

Är det skiv eller trumbroms? Jag skulle ha gissat på en mekanisk trumbrom på en så gammal hoj men inte om du pratar luftning av bromsar.

Hur som helst skulle jag börja med att kolla att du fått distanser och kedjespänning rätt om du inte gjort det eftersom det är där du varit och skruvat.

BlötSnö
2012-06-01, 22:33
Är det skiv eller trumbroms? Jag skulle ha gissat på en mekanisk trumbrom på en så gammal hoj men inte om du pratar luftning av bromsar.

Hur som helst skulle jag börja med att kolla att du fått distanser och kedjespänning rätt om du inte gjort det eftersom det är där du varit och skruvat.

Det är riktigt att det är skivor. Det här var ju top of the line för sisådär 32 år sedan.
Jo, jag ska ge mig på distanser och se om det gör situationen bättre. Jag fick dock till det ganska bra förra gången, men då kan det ha berott på att det knappt fanns något lagerfett att tala om.

Jazen
2012-06-02, 00:57
hmm jag har distanser i mina fälgar som är lösa, tappar du dom så kan det va som du beskriver, då kan själva fälgen ta i. Du har inte tappat nån distans när du bytt däcket?

Fredrik S
2012-06-02, 12:15
Vad händer om du lossar hjulmuttern, rullar det lättare så? Isf är felet nog inte relaterat till bromsen utan hjullagren. Var menar du när du skriver att du har smort hjullagren? Är det inte kapslade lager?

MathiasF
2012-06-02, 15:29
Vet inte riktigt hur oket sitter på den, men fäster du oket i hjulaxeln och har en distans på var sida i kombination med fixerat ok (motsats till flytande = rör sig i sidled) och dessutom har bytt plats på distanserna så lär det ligga snett och ta emot.

Skruva av hjulaxeln, kolla så det blir rätt distanser i rätt ordning och att allt rullar fritt, sen lär det gå ihop igen.

BlötSnö
2012-06-02, 20:30
Ni ska ha stort tack för tipsen!

Distanserna sitter löst på den och båda finns kvar, De är ganska stora, så det hade nog märkts om man tappat den ena. Skall dock dubbelkolla så att allt ser korrekt ut när jag plockar isär den igen.

Förut blev det lättare om jag lossade hjulmuttern, men jag vet dock inte hur det blir denna gång. Jag har fått lägga det på is några dagar, eftersom jag sköter meckandet utomhus och om någon missat så är det en riktig rövare till vårstorm som härjar utanför fönstret just nu. Jag smorde inte själva lagrena, utan inuti axeln och på själva axeln. Beskrev nog lite knasigt. Lagrerna har jag inte rört alls. Och jag tror att de är kapslade.

Jag fick lite att tänka på där med oket, nu när du säger det. Det sitter på en separat stång och går att ta av och sätta tillbaka utan att behöva manipulera bakdäcket.
Så fort vädret lugnar sig ska jag plocka bort bakhjulet och kontrollera allting och sätta ihop allt bit för bit igen. Då bör skurken i dramat visa sig.

BlötSnö
2012-06-03, 07:05
En liten uppdatering för att roa er andra med min egen misär.
Kommer hem efter att ha jobbat hela natten och möts av detta:
http://oi48.tinypic.com/148jadh.jpg
Jag har alltså inte rört den sen jag ställde upp den på centralstödet och skruvade av bakhjulet och då stod den väldigt stadigt. Visst att överdraget fångar luft, men den väger ju för i h-e 230 kilo!
Jaja, jag är en blinkers fattigare.
Vill minnas att det kan bli lite knas om man låter saker som inte ska ligga ner ligga ner, så att säga. Någon kommentar på det?

Gnusram
2012-06-03, 08:56
Vill minnas att det kan bli lite knas om man låter saker som inte ska ligga ner ligga ner, så att säga. Någon kommentar på det?

Trist!

Kolla oljan i motor och låda och skruva ur stiftet och vrid runt motorn ett par varv så du ser att det inte runnit ner något i cylindern. Sen borde det vara okej att starta med lite extra uppmärksamhet.

Pungis
2012-06-03, 10:24
Bara kolla så oljan inte är full av bensin och att luftfiltret inte är oljedränkt.

Ang bakbromsen så behöver du antagligen bara lossa kalippern, pressa in kolvarna och sätta tillbaka det. Gör man inte det när man tar bort hjulet kan det bli så.

MathiasF
2012-06-03, 12:17
Ni ska ha stort tack för tipsen!

Distanserna sitter löst på den och båda finns kvar, De är ganska stora, så det hade nog märkts om man tappat den ena. Skall dock dubbelkolla så att allt ser korrekt ut när jag plockar isär den igen.

Förut blev det lättare om jag lossade hjulmuttern, men jag vet dock inte hur det blir denna gång. Jag har fått lägga det på is några dagar, eftersom jag sköter meckandet utomhus och om någon missat så är det en riktig rövare till vårstorm som härjar utanför fönstret just nu. Jag smorde inte själva lagrena, utan inuti axeln och på själva axeln. Beskrev nog lite knasigt. Lagrerna har jag inte rört alls. Och jag tror att de är kapslade.

Jag fick lite att tänka på där med oket, nu när du säger det. Det sitter på en separat stång och går att ta av och sätta tillbaka utan att behöva manipulera bakdäcket.
Så fort vädret lugnar sig ska jag plocka bort bakhjulet och kontrollera allting och sätta ihop allt bit för bit igen. Då bör skurken i dramat visa sig.

Du ska inte smörja där du har smörjt, men det är ingen fara.
Kolla även så att hjulaxeln är rak, det har hänt mig en gång på en minicross
att hjulaxeln var sned så att när jag spände hjulmuttern spändes även kedjan så att hjulet var svårrubbat.

BlötSnö
2012-06-10, 23:58
Tänkte bara tacka för tipsen en gång till och berätta att efter genomgång och diverse noggrannt justerande av bakhjul, broms och nytt drivpaket så är den nu igång igen och går nästan bättre än när jag köpte den. :cool: