handdator

Visa fullständig version : Tappat viktskiva på foten


JoHannibal
2012-06-01, 17:17
Jag tappade en 10kg viktskiva på foten idag från knähöjd, jag var rätt adrenalinstinn då så jag tyckte inte det gjorde så hemskt ont. Men när jag kom hem 30min senare så svällde det upp lite och började göra ont.
Nu några timmar senare så gör det ondare och ondare.

Är det tecken på stukning eller fraktur när smärtan "kommer senare"?
Har försökt googla men inte hittat nåt bra svar.

Det är inte blått, bara svullet som en bula mitt över foten och det gör ont att röra foten upp och ned men inte i sidled. Det är också molande värk hela tiden när foten vilar. :(

Beelz
2012-06-01, 17:20
Vila foten någon dag och om det inte bli bättre uppsök vård

JoHannibal
2012-06-01, 17:22
Jag kände inget när jag gick hem så jag trodde inte det skulle svälla upp.
Vårdcentral en fredagkväll är nog att utesluta :-/

hallar
2012-06-01, 17:28
Är det inte bättre om ett par dagar så gå och sätt dig på ortopedakuten. De kommer med största sannolikhet vilja röntga dig. Jag kan rekomendera att du får på morgonen för då brukar det vara minst patienter.

LarsLasr
2012-06-01, 17:36
Du har nog fått en rejäl inre blödning i foten som svullnat upp. Om det är en fraktur eller inte kan nog bara vårdcentral och röntgen svara på, men ingen brådska att ta sig dit.

Vila foten, håll den i högläge och kyl med is. Ta en alvedon/ipren.

Att smärtan kommer senare är vanligt med blåmärken/inre blödningar, men ingenting som automatiskt betyder att det även blivit en fraktur.

Viktoraspen
2012-06-01, 17:39
Klämde foten på jobbet för några månader sen, var inte blå först. Bara jätte svullen. Dagen efter blev hela foten blå. Nu har jag massa bråsk :( mm som sagt klämde den rejält. Klarade dock alla ben :D men de är nog ingen fara:)

JoHannibal
2012-06-01, 17:45
Tack för bra svar! Jag åker utomlands i 16 dagar nu på onsdag och tisdag är helt fullbokad så jag hoppas det finns tider på månd om det inte skulle bli bättre i helgen. :(

Brukar inte kraftiga blödningar göra att foten blir blå? Eller syns det inte utanpå om det är inre blödning? Det kanske kommer imorgon dock...

Nordenator
2012-06-01, 19:50
JoHannibal: Jag har för mig att jag läst att smärta som kommer senare snarast tyder på stukning, vid fraktur bör det göra ont direkt om man försöker stödja på foten. Men det är tydligen svårt att differentiera sånt där utan att röntga. Skulle det bli väldigt jobbigt så får du väl åka till akuten.

Ont gör det alltid. Det är svårt att veta hur ont det borde göra. Jag traskade runt en stund med brutet ben. Jag fick lite skäll för att jag kom in först dagen efter (inte mitt fel riktigt. hade börjat på vc redan samma dag). Att åka in direkt om man misstänker att det kan vara brutet är nog att föredra.

Ristretto
2012-06-01, 20:36
Haha, det är inte kul. Jag tappade en tjuga från axelhöjd rakt på foten när jag lastade om i knäböj. Det tog ett år innan hela nageln hade vuxit ut och började se normal ut igen.

spoon
2012-06-01, 20:43
Jag har gjort detsamma. Då visade sig tån vara av. Rådet jag fick var att vila...

Men det kan ju alltid vara skönt att få det bekräftat. Så jag tycker du ska kolla upp det om det inte blir bättre

chidde
2012-06-02, 04:36
Av egen erfarenhet (medlem sen mars 2003) så borde det inte vara nån fara, jag har själv tappat en 10-kilos vikt på min fot från ungefär samma höjd och det var precis som du beskrev, kände ingenting alls till en början som sedan senare mot kvällen svullnade upp, gjorde lite ont men lät det varade i ett par dagar och svullnaden gick bort och sen kände jag inget mer

Inget att oroa sig för, men om smärtan eller svullnaden inte lägger sig så borde du uppsöka läkare


Tack for te't, neeeeext please! cofffee

Herman H
2012-06-02, 07:24
Om jag hade tur eller inte... Foten klarar enligt min erfarenhet rätt mycket tryck, hade en massa bråk med en 12meters lift som väger drygt 2 ton och enda sättet att få ut skiten från arbetsplatsen var att skruva av stödhjulet fram, detta hade jag naturligtvis glömt 5 minuter senare och släppte ner skiten på foten. Svullen, blå, lila, grön och gul i 3 veckor, inget brutet men ont som fan gjorde det på jobb i 3 månader.

bubbe
2012-06-02, 07:54
En kompis tappade en 25a på foten, mot tån till. Hon hade jävligt ont direkt och det hade blivit en fraktur.

Tolkia
2012-06-02, 08:17
Nu har jag raderat ungefär 3/4 av tråden. Den som inte fattar vinken och hädanefter agerar efter det blir varnad.

JoHannibal
2012-06-02, 09:09
En kompis tappade en 25a på foten, mot tån till. Hon hade jävligt ont direkt och det hade blivit en fraktur.

Benen mot tån är ju mindre, jag tappade den som tur var på själva vristen.
Skönt att höra att det är fler som varit klantiga på gymet!

Nu har jag raderat ungefär 3/4 av tråden. Den som inte fattar vinken och hädanefter agerar efter det blir varnad.

Tack!

Foten har inte blivit blå över natten men är lika svullen igår som idag, dock känns det lite bättre med Ice power på! Troligen har det bara blivit en smäll och inre blödning!

dream_theater_
2012-06-02, 10:13
Förlåt Tolkia och TS. Om det är en blödning så skulle det nog inte skada om du belastade den och gick lite på den.

jocke_
2015-12-23, 19:36
Tänkte höra ifall någon annan har erfarenhet av detta?
Tappade en ynka 5kg vikt på foten efter bänkpressen för över en vecka sedan.
Foten svullnade upp direkt och blev blå.

Svullnaden gav sig efter två dygn, men "smärtan" kvarstår när man kommer åt området. Tar på sig strumpor eller skor te x.

Kan stödja på foten så det är lugnt, men hur lång tid kan det ta innan man kan dra på sig sköna skor igen. Är det någon ide att kolla upp, eller är det bara att vänta ut tror ni? :em:

Nordenator
2015-12-23, 21:06
Kolla upp det.

King Grub
2015-12-23, 22:33
Även om det är något brutet är det inget dom gör något åt.

jocke_
2015-12-24, 21:25
Även om det är något brutet är det inget dom gör något åt.

Det jag misstänkte, då är det väl bara att härda ut. cofffee

High1ander
2015-12-24, 22:13
Även om det är något brutet är det inget dom gör något åt.

Även om det är så, är det inte bra att få det dokumenterat och "om" det eventuellt finns risk för att läka fel?