handdator

Visa fullständig version : Spänst= Kondition?


Tolus
2012-06-01, 15:41
Hej,

En sak som jag gått och funderat på länge, räknas spänst till kondition? Och bör jag då undvika det på mina styrketräningsdagar (då konditionsträning inom en kort tidsintervall före eller efter styrkepass visat sig ge sämre styrkeresultat). Och tvärt om, utvecklas jag optimalt i min spänst om jag istället (för att inte påverka min styrketräning negativt) lägger spänsten i samband med kondition?

Kanske bör definera mina spänstövningar lite, så typ höga hopp (t.ex. med ben upp till bröst), upphopp (kanske inte bästa spänstövningen, men undrar hur det är med den, man får ju upp ganska bra puls ändå) å liknande. Gemensamt är ju för de flesta att man känner pulsen dra iväg, och blir det inte då kondition?

Tacksam för svar!

rbn
2012-06-01, 16:01
Räknas och räknas, allt är ju relativt och det är nog olika vad folk definierar som "konditionsträning". Det blir vad man gör det till. Visst får du upp pulsen men står du inte timvis och kör spänstövningar har jag svårt att tro att det skulle påverka resultatet av styrketräningen.

Det är väl mera längre renodlade konditionspass man inte bör köra i direkt anslutning till styrketräning om muskeltillväxt är vad man prioriterar.

henrikl
2012-06-01, 18:09
Ska du träna spänst så ska du inte få upp puls. Du ska utveckla maximal kraft för och när explosiviteten avtar ska du avsluta setet. Detta tränar du upp lättast genom att kombinera styrkeövningar med explosivitet. Den övning som gett mig absolut bäst spänstutveckling är tunga djupa böj. Sedan kompletterar men med diverse hopp och frivändningar/ryck.

svenbanan
2012-06-01, 18:18
Hej,

En sak som jag gått och funderat på länge, räknas spänst till kondition? Och bör jag då undvika det på mina styrketräningsdagar (då konditionsträning inom en kort tidsintervall före eller efter styrkepass visat sig ge sämre styrkeresultat). Och tvärt om, utvecklas jag optimalt i min spänst om jag istället (för att inte påverka min styrketräning negativt) lägger spänsten i samband med kondition?

Kanske bör definera mina spänstövningar lite, så typ höga hopp (t.ex. med ben upp till bröst), upphopp (kanske inte bästa spänstövningen, men undrar hur det är med den, man får ju upp ganska bra puls ändå) å liknande. Gemensamt är ju för de flesta att man känner pulsen dra iväg, och blir det inte då kondition?

Tacksam för svar!

Kör hoppträning i samband med styrketräning, eller separat. Ingen höjdare i sammband med löpning i alla fall.

Om du kör någon typ av hoppträning som syftar till att du ska hoppa högre (dvs inte mer än kanske 10-15 hopp per set som mest och med någon eller några minuters vila tills nästa set) så är det explosiv träning du sysslar med. Upplägget liknar ju väldigt mycket ett styrketräningspass också. Gör detta före ditt styrkepass om du vill ha ut så mkt som möjligt av bägge passen (om du inte tänker köra snortungt med få reps i ditt gympass). Har svårt att tänka mig att denna typ av träning skulle påverka styrketräning/hypertrofi negativt på något sätt (förutom att du kanske är trött och inte kan ta i för fullt).

Om ditt hoppträningsprogram består av flera hundra hopp med minimal vila och du är såpass trött att du i de flesta av hoppen inte klarar att hoppa max så är det snarare något som kommer öka din hopputhållighet. Dvs du kommer kunna göra flera hopp under kort tid utan att bli trött. Jag tror fortfarande att denna träning knappast ger negativa effekter på din styrketräning (förutom trötthet såklart).

Tolus
2012-06-01, 18:42
Räknas och räknas, allt är ju relativt och det är nog olika vad folk definierar som "konditionsträning". Det blir vad man gör det till. Visst får du upp pulsen men står du inte timvis och kör spänstövningar har jag svårt att tro att det skulle påverka resultatet av styrketräningen.

Det är väl mera längre renodlade konditionspass man inte bör köra i direkt anslutning till styrketräning om muskeltillväxt är vad man prioriterar.

Okej :p

Ska du träna spänst så ska du inte få upp puls. Du ska utveckla maximal kraft för och när explosiviteten avtar ska du avsluta setet. Detta tränar du upp lättast genom att kombinera styrkeövningar med explosivitet. Den övning som gett mig absolut bäst spänstutveckling är tunga djupa böj. Sedan kompletterar men med diverse hopp och frivändningar/ryck.

Men man får ju upp pulsen, även om man endast kör några få, men maxade, hopp.

Kör hoppträning i samband med styrketräning, eller separat. Ingen höjdare i sammband med löpning i alla fall.

Om du kör någon typ av hoppträning som syftar till att du ska hoppa högre (dvs inte mer än kanske 10-15 hopp per set som mest och med någon eller några minuters vila tills nästa set) så är det explosiv träning du sysslar med. Upplägget liknar ju väldigt mycket ett styrketräningspass också. Gör detta före ditt styrkepass om du vill ha ut så mkt som möjligt av bägge passen (om du inte tänker köra snortungt med få reps i ditt gympass). Har svårt att tänka mig att denna typ av träning skulle påverka styrketräning/hypertrofi negativt på något sätt (förutom att du kanske är trött och inte kan ta i för fullt).


Och om man ska köra snortungt så tar jag det bara vid något annat tillfälle? :)

Tack för alla svar!

cero
2012-06-01, 18:58
Ja, man får upp pulsen. Men inte lika mycket, och den håller inte i sig på samma sätt som vid konditionsträning där du jobbar konstant i ett högt tempo. Vid spänstträning vill du som sagt ha maximal kraftutveckling, och då får du lägga in en del vila mellan varje repetition och/eller set.

Tänk på att om du kör spänsträning innan styrketräningen, så kan styrketräningen bli lidande eftersom att du inte orkar lika mycket, och vice versa.

svenbanan
2012-06-01, 19:08
Och om man ska köra snortungt så tar jag det bara vid något annat tillfälle? :)


Om du kör få och högkvalitativa hopp så du inte blir särskilt trött alls så går det säkert bra att köra på 1RM-3RM vikter i ett efterföljande styrkepass.

Anledningen att skippa styrketräningen skulle helt enkelt vara att du redan blivit trött i musklerna och inte kommer kunna lyfta lika tungt. Då blir det ju rimligtvis lite sämre träning. Denna effekt blir ju mindre om du lyfter en vikt i 10 reps istället för 12 reps (som du hade klarat om du var helt fräsch) jämfört med om du försöker maxa i en tung etta men inte klarar lika mycket vikt.

Har du inte blivit toktrött av din hoppträning tror jag du i längde tjänar på att köra ditt styrkepass i anslutning.

emi23j
2012-06-01, 19:40
Hoppträning innan styrketräning kan ge förbättrade resultat i styrkeprestationer (ex knäböj).

Jag kombinerar alltid min styrketräning med hoppträning (hopp först, styrke sen).
Men kör även ett renodlat hopp/sprintpass per vecka där jag inte inkluderar någon skivstångsträning alls för att kroppen skall kunna adaptera till den typen av träning då jag försöker utveckla maximal explosivitet (i hopp och sprint).
Om jag kör för många tunga hopp (sittande boxhopp, depth jumps, en bens hopp) innan styrketräningen så kan ibland baksida lår vara något utröttad vilket leder till sämre styrkeresultat. Annars så upplever jag det enbart som positivt att hoppa innan. Tycker det är en lysande inledning på passen.

Utan vetenskapligt stöd skulle jag påstå att du nog inte bör köra fler än 2-4 reps per set om du ska köra styrketräning efter hopp, i alla fall inte om det är maxhopp vi pratar om. Men eftersom att du är nybörjare (låter i alla fall som det) så bör du nog kanske hålla dig borta från maximala hopp och fokusera lite mer på submaximala hopp och hopp teknik i första hand. Jag orkar tyvärr inte skriva någon progressionsmodell för hur du kan arbeta, men vet att det finns bra artiklar (gratis) på ncsa som du kan läsa om plyometrisk träning.

cero
2012-06-01, 19:53
Hur lyfter man mer i t.ex. knäböj av hoppträning innan, emi23j?

Eddie Vedder
2012-06-01, 19:54
Hur lyfter man mer i t.ex. knäböj av hoppträning innan, emi23j?

Postaktiveringspotential

Research has demonstrated that high-load low-velocity (HLLV) exercises (≥85% 1 repetition maximum [1RM]) increase performance in subsequent low-load high-velocity (LLHV) exercises, when separated by a rest period ≥4 minutes. To date, few studies have investigated LLHV exercises on subsequent HLLV exercises. The purpose of this study was to compare the effects of 2, 4, or 6 depth jumps (DJs) on subsequent 1RM back squat performance. Fourteen subjects (age 22 ± 4 years, height 177 ± 10 cm, body mass 80.3 ± 14.4 kg) completed five 1RM back squat testing sessions, either control, retest, or 1 of 3 interventions (2, 4, or 6 DJs from a height of 33 cm, 4 minutes before the first 1RM attempt), in a counterbalanced order. Intraclass correlation coefficients demonstrated a high test–retest reliability for the 1RMs (r = 0.989, p < 0.001). Repeated-measures analysis of variance with Bonferroni post hoc analysis revealed significantly greater 1RM performance (140.71 ± 35.68 kg: p = 0.004, 140.50 ± 33.77 kg: p < 0.001, 141.43 ± 34.39 kg: p = 0.002, respectively) for each intervention (2, 4, or 6 repetitions, respectively) compared to the control condition (132.43 ± 34.56 kg). No significant differences were found between interventions (p > 0.05). The findings of this investigation demonstrate that the inclusion of 2, 4, or 6 DJs, 4 minutes before a maximal squat, enhances subsequent strength performance.

An Investigation into the Acute Effects of Depth Jumps on Maximal Strength Performance. J Strength Cond Res. 2011 Nov;25(11):3137-41.

Ne0phyte
2012-06-01, 20:26
Glöm inte heller att män blir snäppet starkare av att spana in porr innan lyftet, så se till att vara redo med smartphonen också.

svenbanan
2012-06-01, 21:05
Men eftersom att du är nybörjare (låter i alla fall som det) så bör du nog kanske hålla dig borta från maximala hopp och fokusera lite mer på submaximala hopp och hopp teknik i första hand.

Varför tycker du han ska skippa maxhopp? Den rekomendationen känner inte jag igen. Däremot att hoppa horistontellt (hoppa så långt som möjligt) innan man hoppar vertikalt (så högt som möjligt), för att slippa landa från hög höjd.

svenbanan
2012-06-01, 21:07
Hur lyfter man mer i t.ex. knäböj av hoppträning innan, emi23j?

Funkar åt andra hållet också, av samma anledning. Gör ett maxhopp mot en basketkorg. Gör några tunga knäböj. Pröva igen.

Tolus
2012-06-02, 08:58
Hoppträning innan styrketräning kan ge förbättrade resultat i styrkeprestationer (ex knäböj).

Ska tänka på, tack Eddie Vedder för forskningshänvisningen :)

Men kör även ett renodlat hopp/sprintpass per vecka där jag inte inkluderar någon skivstångsträning alls för att kroppen skall kunna adaptera till den typen av träning då jag försöker utveckla maximal explosivitet (i hopp och sprint).

Blir du inte för trött i såfall under sprinten för att kunna prestera max i hoppen?


Men eftersom att du är nybörjare (låter i alla fall som det) så bör du nog kanske hålla dig borta från maximala hopp och fokusera lite mer på submaximala hopp och hopp teknik i första hand. Jag orkar tyvärr inte skriva någon progressionsmodell för hur du kan arbeta, men vet att det finns bra artiklar (gratis) på ncsa som du kan läsa om plyometrisk träning.

Jag tror att min kropp är tillräckligt van för maxade hopp, men ska köra en del teknik också (märkt att lite teknik gör en jäkla skillnad). Tack för tipset!

Glöm inte heller att män blir snäppet starkare av att spana in porr innan lyftet, så se till att vara redo med smartphonen också.

Nämen det är ju standard, sätter mig gymtoaletten och sätter upp mitt mobilhögtalarsystem, gör definitivt passet mycket roligare.

Däremot att hoppa horistontellt (hoppa så långt som möjligt) innan man hoppar vertikalt (så högt som möjligt), för att slippa landa från hög höjd.

Varför ksa man undvika att kanda från hög höjd först? Handlar det bara om att vara uppvärmd, så att man inte skadar sig eller har det med något annat att göra?

Funkar åt andra hållet också, av samma anledning. Gör ett maxhopp mot en basketkorg. Gör några tunga knäböj. Pröva igen.

Ska testa.

svenbanan
2012-06-02, 10:19
Varför ksa man undvika att kanda från hög höjd först? Handlar det bara om att vara uppvärmd, så att man inte skadar sig eller har det med något annat att göra?


Det handlar inte om först i passet, utan om att de första veckorna/månaderna ska man göra enklare hopp.

Det finns en mängd progressioner man bör följa när man sysslar med spänst/hopp/plyo träning. Om man börjar direkt med den mest avancerade typen av hopp så är skaderisken betydligt större. När det gäller skaderisk vid hoppträning så är det då man landar som man gör sig illa. När man hoppar längsmed marken så är påfrestningarna mindre än om om man hoppar uppåt.

Plyometrisk träning är väldigt effektiv, men också väldigt lätt att överträna och skada sig vid. Se till att du vet vad du sysslar med.

Emi tipsade om artiklar. Läs dessa!

emi23j
2012-06-02, 13:36
Varför tycker du han ska skippa maxhopp? Den rekomendationen känner inte jag igen. Däremot att hoppa horistontellt (hoppa så långt som möjligt) innan man hoppar vertikalt (så högt som möjligt), för att slippa landa från hög höjd.

Skulle nog skrivit högintensiva hopp istället.

Men om man är ovan så bör man nog ta det ganska lugnt med maxhopp, alltså i det avseendet att inte alla hopp är just maxhopp.

emi23j
2012-06-02, 13:45
Blir du inte för trött i såfall under sprinten för att kunna prestera max i hoppen?

Jag tror att min kropp är tillräckligt van för maxade hopp, men ska köra en del teknik också (märkt att lite teknik gör en jäkla skillnad). Tack för tipset!

Varför ksa man undvika att kanda från hög höjd först? Handlar det bara om att vara uppvärmd, så att man inte skadar sig eller har det med något annat att göra?


Det beror på hur jag lägger upp det. Visst kan det påverka. Men man måste ju se till att vila rejält. Sen så handlar det om väldigt korta sprinter 5-10m innan hoppen. Brukar även kombinera häckhopp till sprint och sådant.

Som svenbanan skrev nedan. Hög skaderisk, du är inte van vid den höga belastningen och då kommer du inte kunna hantera dem utan måste göra det med bristande teknik vilket leder till skador och dålig landningsteknik. Landningen är den viktigaste delen.

Det handlar inte om först i passet, utan om att de första veckorna/månaderna ska man göra enklare hopp.

Det finns en mängd progressioner man bör följa när man sysslar med spänst/hopp/plyo träning. Om man börjar direkt med den mest avancerade typen av hopp så är skaderisken betydligt större. När det gäller skaderisk vid hoppträning så är det då man landar som man gör sig illa. När man hoppar längsmed marken så är påfrestningarna mindre än om om man hoppar uppåt.

Plyometrisk träning är väldigt effektiv, men också väldigt lätt att överträna och skada sig vid. Se till att du vet vad du sysslar med.

Emi tipsade om artiklar. Läs dessa!

Precis. Och kan lägga till att det första progressionssteget handlar om skipping övningar och nästan inte alls några hopp.

"land like a ninja" som Louie Simmons brukar säga. Sen så ska du absolut inte landa med knäna inåt.


Vad är målet med hoppträningen? annat än att hoppa högre?