handdator

Visa fullständig version : Sant eller falskt?


Galatico
2012-06-01, 01:40
Jag undrar hur många av er kör magen varje dag!
Hört av vissa att magen ska inte tränas varje dag för det är en muskel precis som alla andra muskler så ska den vilas, vissa säger tvärtemot... Vad säger ni?

Och Vad för övningar kör ni och hur många om dan?

En annan sak jag kom och tänkte på var, är det sant att det ger mindre effekt att styrketräna på kvällen än dagen?

Qudatullah Jamal
2012-06-01, 02:09
Fundera nu. Tror du på allvar att magen är en så jävla speciell muskel att den behöver så betydligt mycket mer träning än alla andra muskler? ;)

Självklart behöver du inte träna den varje dag! En muskel precis som alla andra, kör du riktigt hårt så riskerar du bara överträning och att dina magmuskler blir för starka i förhållande till höftböjare och rygg vilket kan ge dålig hållning och smärta.

Bästa övningarna för volym och styrka skulle jag säga är cablecrunch, vanliga crunch och att köra med en sån där absroller eller vad dom heter. Man får mycket bra kontakt i abdominis med dom övningarna imo.

Magen får en del träning när du kör marklyft och knäböj och liknande också om du har ett rejält buktryck och låter magen få stabilisera. Plankan likaså.
Benlyft och situps är ju främst övningar för höftböjaren men kan ju tänkas användas som lite variation ibland.

Vad gäller att få ett 6-pack och attrahera det där andra könet så behöver man egentligen inte så stora magmuskler utan det handlar mer om att ha lågt kroppsfett.
Själv tränar jag mage ca 2 ggr i veckan (ibland 3) precis som alla andra muskelgrupper. En muskel behöver ca 48h återhämtning innan man belastar den hårt igen.

Den enda fördelen med att träna på morgonen som jag ser det är att testosteronnivåerna är lite högre när man har vaknat, så en liten fördel kan det nog vara men om det sedan ger någon större praktisk skillnad av att träna på morgonen istället för kvällen har jag svårt att tro då troligen varenda byggare hade varit noga med att lägga sina pass på morgonen men så är ju inte fallet. Fast det är ju som sagt bara vad jag tror, är möjligt att det finns studier i ämnet som kan ge dig lite bättre indikationer.

Galatico
2012-06-01, 09:05
Tack gör svaret :)