handdator

Visa fullständig version : Hjälp med bänkpress teknik!


Nexiuz
2012-05-31, 22:00
Skulle gärna vilja ha lite feedback på min bänkpress teknik. Är det något jag kan ändra på för att få det "snyggare"?

7DDGOqL39Z4

Är lite högljud när jag kör bänkpress som ni kan se :p

pezrulezhaakon
2012-05-31, 22:03
Nexiuz

Din styrka stämmer inte riktigt överens med den tekniken du försöker köra med. Du är starkare i bröst än triceps och axlarna, och det visar sig då du håller armbågarna i för smalt läge utmed sidorna på kroppen.

Nexiuz
2012-05-31, 22:09
Nexiuz

Din styrka stämmer inte riktigt överens med den tekniken du försöker köra med. Du är starkare i bröst än triceps och axlarna, och det visar sig då du håller armbågarna i för smalt läge utmed sidorna på kroppen.

Har jag förstått dig rätt om du menar att jag ska armbågarna längre ut ifrån kroppen?

mini
2012-05-31, 22:10
Nexiuz

Din styrka stämmer inte riktigt överens med den tekniken du försöker köra med. Du är starkare i bröst än triceps och axlarna, och det visar sig då du håller armbågarna i för smalt läge utmed sidorna på kroppen.

Jag skulle nog säga tvärt om. Är man starkare i triceps väljer man att använda dem mer genom att lägga armbågarna tätare mot kroppen.
Det skulle vara snyggare om du la stången någon centimeter högre upp och inte härjade så mycket under pressen.

Nexiuz
2012-05-31, 22:16
Jag skulle nog säga tvärt om. Är man starkare i triceps väljer man att använda dem mer genom att lägga armbågarna tätare mot kroppen.
Det skulle vara snyggare om du la stången någon centimeter högre upp och inte härjade så mycket under pressen.

Enligt sättet jag har lärt min att köra bänkpress på så ska stången ner mellan bröstvårtorna och där lägsta revbenet är. Vart skulle du rekommendera att stången ska nudda?

Vad spelar de för roll om jag "härjar", känner att jag håller mig mer fokuserad på vikten och inte något annat?

pezrulezhaakon
2012-05-31, 22:17
mini

Men, du ser ju att han inte klarar det i klippet så varför skulle han ha den tekniken nu då?

pezrulezhaakon
2012-05-31, 22:20
Nexiuz

Felet är att lyssna på personer som utan närmare undersökning av individen säger "så här ska du göra" (för det funkar för....)

Du måste anpassa din teknik efter din nuvarande styrka och ditt styrkeförhållande mellan de arbetande musklerna i bänkpressen. Det innebär sannolikt att din teknik kommer förändras ett flertal gånger de närmaste åren.

Så i dagsläget skulle du få ut mer av att föra ut armbågarna en smula.

mini
2012-05-31, 22:20
Enligt sättet jag har lärt min att köra bänkpress på så ska stången ner mellan bröstvårtorna och där lägsta revbenet är. Vart skulle du rekommendera att stången ska nudda?

Vad spelar de för roll om jag "härjar", känner att jag håller mig mer fokuserad på vikten och inte något annat?

Någon centimeter högre upp som jag skrev.
Jag skulle inte vilja byta så mycket lyft och ffa inte så tidigt i lyftet som skrikandet för med sig, men framför allt frågade du hur du skulle få bänken snyggare, och tystare bänkpress är snyggare.
När vi är inne på det skulle jag också rekommendera en snyggare t-shirt.
http://shop.kolozzeum.com/shop/thumbnails/shop/20441/art41/h4351/7304351-origpic-d95486.jpg_0_0_100_100_300_320_75.jpg

mini
2012-05-31, 22:23
mini

Men, du ser ju att han inte klarar det i klippet så varför skulle han ha den tekniken nu då?

Att han inte klarar vad? Ibland failar man för att det är för tungt, inte för att man använder fel teknik. Jag gissar att TS just nu inte är starkare än så. Man kan såklart utforska olika sätt att bänka. Maxbrett grepp, mer brygga, armbågarna mer ut tex. I början brukar de flesta bänka ungefär som TS, och det behöver ju inte vara dåligt eller fel.

Nexiuz
2012-05-31, 22:25
Någon centimeter högre upp som jag skrev.
Jag skulle inte vilja byta så mycket lyft och ffa inte så tidigt i lyftet som skrikandet för med sig, men framför allt frågade du hur du skulle få bänken snyggare, och tystare bänkpress är snyggare.
När vi är inne på det skulle jag också rekommendera en snyggare t-shirt.
http://shop.kolozzeum.com/shop/thumbnails/shop/20441/art41/h4351/7304351-origpic-d95486.jpg_0_0_100_100_300_320_75.jpg

Har redan den snyggaste möjliga träningströjan:hbang:

Jag valde nog fel ord, skiter hur snyggt det ser ut när jag lyfter. Tänkte mer på själva lyfttekniken jag har och om det är något jag kan ändra på för att få upp maximal mängd vikt.

pezrulezhaakon
2012-05-31, 22:25
mini

Du ser väl förhoppningsvis att armbågspositionen förändras under lyftet? Om inte kolla igen!

Det är svaret på att han inte klarar den tekniken i dagsläget.

DarcyGrahn
2012-05-31, 22:30
Nexiuz

Din styrka stämmer inte riktigt överens med den tekniken du försöker köra med. Du är starkare i bröst än triceps och axlarna, och det visar sig då du håller armbågarna i för smalt läge utmed sidorna på kroppen.

Om en bänkpressare har starka triceps och vill utnyttja det, hur ska han köra då? Lägga stången närmare naveln eller huvudet jämfört med en bänkare som är "jämnstark" i alla muskler och lägger den i mitten(jämfört med någon som antingen lägger den närmare huvudet eller magen för att utnyttja sina styrkor)?

pezrulezhaakon
2012-05-31, 22:32
DarcyGrahn

De som är mer triceps/delta-starka än bröststarka, vinner oftast mer på att hålla armbågarna närmare kroppen. Var stången sedan hamnar beror på individens axelbredd, armlängd och greppbredd.

mini
2012-05-31, 22:32
mini

Du ser väl förhoppningsvis att armbågspositionen förändras under lyftet? Om inte kolla igen!

Det är svaret på att han inte klarar den tekniken i dagsläget.

Det är inget svar då det inte är det som är frågan. Varken du eller jag vet om det skulle se bättre eller sämre ut om TS bänkade mer som en "bröstbänkare"

pezrulezhaakon
2012-05-31, 22:34
mini

Jag förutsatte och läste mellan raderna att eftersom han är en kille så förefaller det sig mycket mer sannolikt att han är viktkåt, så att säga.

DarcyGrahn
2012-05-31, 22:35
DarcyGrahn

De som är mer triceps/delta-starka än bröststarka, vinner oftast mer på att hålla armbågarna närmare kroppen. Var stången sedan hamnar beror på individens axelbredd, armlängd och greppbredd.

Men om man håller in armbågarna mot kroppen kommer ju automatiskt stången närmare magen jämfört med om man har armbågarna mer ut från kroppen? Iaf om man har armbågarna under stångens tyngdpunkt.

tntballe
2012-05-31, 22:36
mini

Du ser väl förhoppningsvis att armbågspositionen förändras under lyftet? Om inte kolla igen!

Det är svaret på att han inte klarar den tekniken i dagsläget.

Fast är det fel att ha olika väg ner som upp? Det bör ju innebära att man fördelar energin i musklerna till olika lägen i lyftet.

DarcyGrahn
2012-05-31, 22:40
Fast är det fel att ha olika väg ner som upp? Det bör ju innebära att man fördelar energin i musklerna till olika lägen i lyftet.

Om man vill ta mycket i bänkpress är det i mina ögon bra att hålla in armbågen och med hjälp av latsen hålla emot stången på nervägen för att sedan slappna i latsen när man exploderar från bröstet. Sen progressivt under uppgången av stången så rullar/går ut med armbågarna mer från kroppen ju längre upp man kommer.

strikt
2012-05-31, 22:41
Vill börja med att skriva att jag är glad amatör och man bör inte lyssna på en amatör :)

Köra lägre vikt är väl ett tips, samt testa isolera bröstet mer genom att lyfta upp fötterna i luften samt ligga lite mer platt på bänken och köra mer kontrollerat tills man kan gå upp i vikt.

Själv har jag aldrig gillat att köra massiv brygga och ben i bp, enda jag koncentrerar mig på är att låsa ryggen samt ta ett grepp som fungerar för mig (lillfingrar på ringarna) och ligga rätt platt på bänken, kör även bena i luften i början av setten ibland för att isolera bröstet mer och tar ner dom i marken mest för att ligga mer stabilt i slutet av reppandet när jag börjar tröttna. Inte för att jag brukar "reppa" direkt, men det blir väl 3-6 reps på arbetssetten


Efter allt jag nu skrivit ovan, vill då passa på att fråga hur vettigt är det att köra enligt denna princip? Är det högre skaderisk än SL tekniken där man bröstar upp sig till massiv brygga och bendriv?

pezrulezhaakon
2012-05-31, 22:43
tntballe

Skillnaden är så försvinnande liten så för den delen spelar ingen roll. Det ger bara en onödig rörelse i leden.

pezrulezhaakon
2012-05-31, 22:44
DarcyGrahn

Lats kan omöjligen hålla emot belastningen på väg ner!

Nexiuz
2012-05-31, 22:46
Själv har jag aldrig gillat att köra massiv brygga och ben i bp, enda jag koncentrerar mig på är att låsa ryggen samt ta ett grepp som fungerar för mig (lillfingrar på ringarna) och ligga rätt platt på bänken, kör även bena i luften i början av setten ibland för att isolera bröstet mer och tar ner dom i marken mest för att ligga mer stabilt i slutet av reppandet när jag börjar tröttna. Inte för att jag brukar "reppa" direkt, men det blir väl 3-6 reps på arbetssetten




Jag brukade köra med den tekniken förut, det var under tiden jag återhämtade mig från en skada. Nu när jag är frisk så ser jag faktiskt inte någon bra anledning för mig att använda mig utav den tekniken då jag vill flytta mer vikt och inte isolera bröstet.

strikt
2012-05-31, 22:48
Jag brukade köra med den tekniken förut, det var under tiden jag återhämtade mig från en skada. Nu när jag är frisk så ser jag faktiskt inte någon bra anledning för mig att använda mig utav den tekniken då jag vill flytta mer vikt och inte isolera bröstet.

Självklart sätter jag ner fötterna i backen när jag maxar eller nära mitt max(90 procent), men det är fortfarande ingen brygga att tala om eller bendriv från min sida, går bra för mig faktiskt att ligga rätt platt och bara köra på. Misstänker att jag hittat mitt grepp på stången för ett bra samarbete mellan bröst/triceps.

DarcyGrahn
2012-05-31, 22:50
DarcyGrahn

Lats kan omöjligen hålla emot belastningen på väg ner!

Man använder dom som friktion eller hur man ska förklara på nervägen.

Nexiuz
2012-05-31, 22:52
Självklart sätter jag ner fötterna i backen när jag maxar eller nära mitt max(90 procent), men det är fortfarande ingen brygga att tala om eller bendriv från min sida, går bra för mig faktiskt att ligga rätt platt och bara köra på. Misstänker att jag hittat mitt grepp på stången för ett bra samarbete mellan bröst/triceps.

Känner att när jag ligger platt på bänken och ska lyfta att jag inte kan få lika bra tyck med benen. Köra jag 10-12 så har jag ingen brygga då jag känner att de tar mer på brösten.

strikt
2012-05-31, 22:57
Känner att när jag ligger platt på bänken och ska lyfta att jag inte kan få lika bra tyck med benen. Köra jag 10-12 så har jag ingen brygga då jag känner att de tar mer på brösten.

Måste du träna ben när du kör bänkpress då? :D

pezrulezhaakon
2012-05-31, 22:58
DarcyGrahn

Nej, om du menar att stabilisera överarmens läge så håller jag med, men lats kan inte på något sätt påverka belastningen med bromsande kraft.

Nexiuz
2012-05-31, 22:59
Måste du träna ben när du kör bänkpress då? :D

Menade inte att jag får pump i benen, utan att det hjälper till i början på lyften när jag pressar ner hälarna i marken.

Ladugårdsdörr
2012-05-31, 23:04
Ett tydligt stopp är alltid trevligt att se, eller "snyggare" som du efterfrågar.

strikt
2012-05-31, 23:14
Menade inte att jag får pump i benen, utan att det hjälper till i början på lyften när jag pressar ner hälarna i marken.

Jag förstod det, ville bara vara lite sarkastisk, sådär som man kan vara på nätet.

Enda som gäller är att hitta vad som fungerar för dig, samt prova sig fram till ett bra grepp som involverar bröst/triceps bäst för dig för att flytta vikten på ett sånt bra sätt som möjligt.

När man väl nått över tresiffrigt i bänk så är det ändå dags att börja fundera på att sluta vara viktkåt och börja träna vettigt så man kan träna utan skador en större del av sitt liv med lite tur.

Dock är jag fortfarande amatör, så man bör inte ta allt jag säger seriöst!

LillisJ
2012-05-31, 23:29
Tycker att du ska skrika mindre, det är störande för andra som gymmar. Samt undrar jag vad det är för ormdans du utför i början(Vill verkligen veta, menar inte att vara dryg. Är dålig i bänk och vill utöka min teknik). :)

Garvade som satan vid 0:14 då snubben i bakgrunden bara stog där och stirrade till klippets slut! :D

Nexiuz
2012-06-01, 00:32
Tycker att du ska skrika mindre, det är störande för andra som gymmar. Samt undrar jag vad det är för ormdans du utför i början(Vill verkligen veta, menar inte att vara dryg. Är dålig i bänk och vill utöka min teknik). :)

Garvade som satan vid 0:14 då snubben i bakgrunden bara stog där och stirrade till klippets slut! :D

Det jag gör i början har blivit som rutin innan varje lyft, kommer i en väldigt bekväm position :)

Vi har lite som en regel på gymmet att de ska låta när man tar i ;)

LillisJ
2012-06-01, 00:37
Det jag gör i början har blivit som rutin innan varje lyft, kommer i en väldigt bekväm position :)

Vi har lite som en regel på gymmet att de ska låta när man tar i ;)

Okej, ser ett par som gör något liknande i mitt gym också.

Haha, fränt. Ni får gärna ta in en person från mitt gym! Han vrålar "OSTTTTT" så det låter över hela gymmet på två våningar! :D

hocky
2012-06-01, 00:52
Ett bra tips är att kolla på youtube : "so you think you can bench" är flera olika delar.

Nexiuz
2012-06-01, 00:54
Ett bra tips är att kolla på youtube : "so you think you can bench" är flera olika delar.

Har kollat igenom klippen ett flertal gånger.

hocky
2012-06-01, 01:15
Har kollat igenom klippen ett flertal gånger.

okej, finns säkert saker att förbättra men jag tycker det ser helt okej ut.

z_bumbi
2012-06-01, 08:00
Du lägger dig i position tre eller fyra gånger och när du väl kommit på plats så flyttar du fötterna och tappar spänning.
Spänn upp kroppen och när röven hamnar på bänken så flyttar du inte på något.

I övrigt ser det ut som du har en hygglig bana på stången.

DarcyGrahn
2012-06-01, 08:45
DarcyGrahn

Nej, om du menar att stabilisera överarmens läge så håller jag med, men lats kan inte på något sätt påverka belastningen med bromsande kraft.

Man använder dem även som friktion.

Bartoll förklarar såhär:
"Många förlitar sig på inre och yttre friktion för att sänka vikten, vilken kan leda till att den muskel som egentligen ska arbeta slappnar medan friktionen mellan muskelgrupperna tar hand om den excentriska delen. Styrkelyftare är experter på detta då spänner ut ryggmusklerna och skapar friktion mellan dem och insidan av överarmen, vilket tillåter bröst, axlar och triceps att arbeta till en mindre grad och de sparar därmed energi till själva lyftet"

Freddi Smulter skriver:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3490219&postcount=1

"Jag trycker ihop lats och traps till ett hårt paket, försöker skapa ett tryck mellan benen och trapsen. Bryggar, men för mej är inte bryggning speciellt viktig. Och så tar jag 81cm grepp. Den teknik som jag använder idag bygger först och främst på att ”vikten skall upp”, men jag har även ett starkt muskeltänkande. Jag försöker ta ner stången till bröstet genom att bromsa med hela bröstryggen och triceps. Bröst/axlar skall inte jobba här. Armbågarna skall vara något indragna. Då stången kommer till bröstet skall bröstmusklerna och axlarna explodera upp vikten. Viktigt är att man öppnar upp armarna rakt ut ganska så snabbt så du inte blir fast i en ”frensh press”. När stången kommer halvvägs skall triceps ta över och driva stången ännu hårdare."

Här kan du också se lite om bröstryggen och latsen betydelse för bänkpress:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3353172&postcount=1

Rikard Jansson
2012-06-01, 08:55
@TS; jobba på att få under axellederna ännu mer under kroppen mot röven, ha armbågarna direkt under stången samt träffa 1 cm under bröstvårtorna med stången är bra grundkriterier

pezrulezhaakon
2012-06-01, 11:20
DarcyGrahn

Det är fortfarande inte samma sak!

Latsmuskeln har aldrig kunnat, och kommer aldrig kunna skapa bromsande kraft i bänkpressens vertikala gravitationskraft.

Att några använder den friktion som kan finnas mellan "hudytorna" eller bänktröjans textilmaterial, är en helt annan sak. Eller att lats stabiliserar överarmens position är också en annan sak.

mini
2012-06-01, 11:30
Även om latsen inte bromsar vikten är den viktig i en stark bänkpress för att orka hålla bryggan och ha en stabil position och bana på stången.

DarcyGrahn
2012-06-01, 11:32
DarcyGrahn

Det är fortfarande inte samma sak!

Latsmuskeln har aldrig kunnat, och kommer aldrig kunna skapa bromsande kraft i bänkpressens vertikala gravitationskraft.

Att några använder den friktion som kan finnas mellan "hudytorna" eller bänktröjans textilmaterial, är en helt annan sak. Eller att lats stabiliserar överarmens position är också en annan sak.

Vi menar nog samma sak =) Men lats/bröstryggen kan skapa en bromsande kraft genom att stabilisera överarmens position då?

Men du håller också med om att armbågarna roteras utåt från kroppen på vägen upp inte behöver vara dåligt?

pezrulezhaakon
2012-06-01, 11:35
DarcyGrahn

Nej vi menar olika. Lats som muskelfunktion kan INTE skapa bromsande kraft i form av excentrisk rörelse i muskeln, då bänkrörelsen är koncentrisk för latsmuskeln på väg mot bröstkorgen

Det är exakt samma sak som att du skulle kunna använda bröstmuskeln att bromsa tillbaka i rodd, eller att använda biceps som broms i den excentriska fasen i tricepspushdown i CC....... Är du med?

Att armbågarna roteras utåt är ju inte fel i den bemärkelsen, men det är en onödig risk för rotatorcuffens utåtrotatorer. Har du hört talas om nån som fått problem med axlarna i bänkpress?

pezrulezhaakon
2012-06-01, 11:39
mini

Sådärja! :)

DarcyGrahn
2012-06-01, 11:48
DarcyGrahn

Nej vi menar olika. Lats som muskelfunktion kan INTE skapa bromsande kraft i form av excentrisk rörelse i muskeln, då bänkrörelsen är koncentrisk för latsmuskeln på väg mot bröstkorgen

Det är exakt samma sak som att du skulle kunna använda bröstmuskeln att bromsa tillbaka i rodd, eller att använda biceps som broms i den excentriska fasen i tricepspushdown i CC....... Är du med?

Jag menar ungefär på samma sätt som magen stabiliserar i ett marklyft. Genom att spänna bålens muskler så får man buktryck. Så genom att stabilisera pressmusklerna på vägen ner så hjälper ryggmusklerna till.

Du svarade inte på min fråga om armbågarna.

pezrulezhaakon
2012-06-01, 11:54
DarcyGrahn

Stabilisering behöver inte alls ha något med den faktiska belastningsriktningen att göra då den stabiliserande kraftriktningen nästan alltid går i en annan riktning än belastingsriktningen, därför kan den inte påverka belastningen i den meningen.

I detta fallet är lats kraftrikning 180 grader åt fel håll.

Alla muskler jobbar ALLTID efter koncentrisk princip oavsett rörelsefas.

Jag körde en faster Edit på armbågarna.

tntballe
2012-06-01, 12:05
DarcyGrahn

Nej vi menar olika. Lats som muskelfunktion kan INTE skapa bromsande kraft i form av excentrisk rörelse i muskeln, då bänkrörelsen är koncentrisk för latsmuskeln på väg mot bröstkorgen

Det är exakt samma sak som att du skulle kunna använda bröstmuskeln att bromsa tillbaka i rodd, eller att använda biceps som broms i den excentriska fasen i tricepspushdown i CC....... Är du med?

Att armbågarna roteras utåt är ju inte fel i den bemärkelsen, men det är en onödig risk för rotatorcuffens utåtrotatorer. Har du hört talas om nån som fått problem med axlarna i bänkpress?

I slutläget så bromsar biceps den excentriska fasen, kan du få handen lika nära axeln med spänd biceps som med en avslappnad? Även om den effekten inte eftersträvas och är mindre i tricepspushdown än i övningar där större muskler inverkar.

DarcyGrahn
2012-06-01, 12:05
DarcyGrahn

Stabilisering behöver inte alls ha något med den faktiska belastningsriktningen att göra då den stabiliserande kraftriktningen nästan alltid går i en annan riktning än belastingsriktningen, därför kan den inte påverka belastningen i den meningen.

I detta fallet är lats kraftrikning 180 grader åt fel håll.

Alla muskler jobbar ALLTID efter koncentrisk princip oavsett rörelsefas.

Jag körde en faster Edit på armbågarna.

Att armbågarna roteras utåt är ju inte fel i den bemärkelsen, men det är en onödig risk för rotatorcuffens utåtrotatorer. Har du hört talas om nån som fått problem med axlarna i bänkpress?

Jag formulera mig dåligt tidigare. Men som tntballe skriver ovanför här med biceps som exempel så kan i sista delen mot bottenläget på bänken kan man använda lats. Man kan hjälpa till att starta stången också lite med hjälp av latsen till och med. Om står upp och böjer armarna i 90grader för att sedan gör ungefär som en latspread så kommer dina armbågar att tryckas framåt en liten bit.


Att man roterar utåt progressivt är korrekt teknik i mina ögon. Men man kan ju självklart inte rotera för mycket på vägen upp. Felet många gör är att dom håller in armarna bra på nervägen men sen på vägen upp sticker armbågarna ut från kroppen för tidigt och stången går mot huvudet vilket gör att det blir mer som en giljotinbänk på uppvägen och det är inte bra för skaderisken. Det händer ofta när dom fått upp stången ungefär 10cm. Det är väl tekniken du menar är dålig?

Den här tekniken Freddi har här tycker jag ser bra ut. Håller du med om det?
IF0tEHYOEm8

pezrulezhaakon
2012-06-01, 12:25
DarcyGrahn

Nej min vän. Dags att förstå musklers arbetssätt.
Latsmuskeln kan inte ansvara för en flektion i axelleden någonstans!

Freddi har bra och välslipad bänkteknik.

Utåtrotationen tillför inget i kraftriktningen, så varför envisas med det? Freddi gör inget sånt.

DarcyGrahn
2012-06-01, 12:29
DarcyGrahn

Nej min vän. Dags att förstå musklers arbetssätt.
Latsmuskeln kan inte ansvara för en flektion i axelleden någonstans!

Freddi har bra och välslipad bänkteknik.


Böj armarna 90 grader och flexa sedan latsen (om du har några). Kommer armbågarna inte då komma framåt?

Precis, och Fredde roterar inte ut armbågarna något menar du?

DarcyGrahn
2012-06-01, 12:33
När stången är på bröstet så är armarna närmare kroppen än vid lockout. Stången pressas från bröstet och sen lite mot huvudet. För att inte fastna i en "frenchpress" och kunna ha armbågarna under stångens tyngdpunkt roteras dom ut lite.

pezrulezhaakon
2012-06-01, 12:34
DarcyGrahn

Nej, det gör de inte, och jag har lats så det räcker, men det spelar ingen roll för en anspänning av latsmuskeln innebär en koncentrisk rörelse och det innebär i sin tur att överarmarna istället dras IN mot kroppen och inte framåt.

Fredde gör det inte i progressivt syfte. Att man korrigerar lyftet är en annan sak.

Nexiuz
2012-06-01, 12:41
Böj armarna 90 grader och flexa sedan latsen (om du har några). Kommer armbågarna inte då komma framåt?

Precis, och Fredde roterar inte ut armbågarna något menar du?

Testa att göra som du skrev, och jag mina armbågar åker framåt lite när jag flexar latsen.

Tack för alla tips jag har fått, ska göra det bästa med all information. Men i slutändan handlar de fortfarande om hur jag känner när jag köra :)

DarcyGrahn
2012-06-01, 12:46
DarcyGrahn

Nej, det gör de inte, och jag har lats så det räcker, men det spelar ingen roll för en anspänning av latsmuskeln innebär en koncentrisk rörelse och det innebär i sin tur att överarmarna istället dras IN mot kroppen och inte framåt.

Fredde gör det inte i progressivt syfte. Att man korrigerar lyftet är en annan sak.

Man kan bara spänna till lats en kort stund i botten för att få igång stången. Sedan måste man slappna av i dom för att inte dra tillbaks stången till bröstet och motverka pressmusklerna.

Vad är det du inte förstår med att man oftast har armbågarna mer mot kroppen ju lägre i rörelsen man är? Du säger alltså att det är fel att armbågarna ligger närmare kroppen i bottenläget jämfört med högre upp i lyftet?

Titta på hur stången går för Bridges och Kazmaier. Stången är längre från huvudet på nervägen när dom sänker stången mer med triceps för att sedan i botten använda bröst och axlar mer på uppvägen. Då måste även armbågarna följde med stångens rörelse och ligger under stången tyngdpunkt.
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQmerJG1MuXGzjXNGtUF6gD7jhA3LI7i y4FRccPaKqdMfhlgNFKEA

Har då du kvar armbågarna medan stången går mer mot huvudet kommer du inte orka hålla emot och det kommer hända som i filmen här:
OzLCghUu0h4

DarcyGrahn
2012-06-01, 12:49
Testa att göra som du skrev, och jag mina armbågar åker framåt lite när jag flexar latsen.

Tack för alla tips jag har fått, ska göra det bästa med all information. Men i slutändan handlar de fortfarande om hur jag känner när jag köra :)

Bra du förstod iaf ;) Men överdriv absolut inte så dina skulderblad åker isär och du tappar stabilitet när du bänkar =) Utan en liten detalj bara för att kunna få lite explosivare start om det skulle passa för dig.

Precis prova det som känns bra och ta det som funkar för dig.

pezrulezhaakon
2012-06-01, 12:52
DarcyGrahn

Det innebär fortfarande att det inte är lats som påverkar belastningen med koncentrisk kraft.

DarcyGrahn
2012-06-01, 13:06
DarcyGrahn

Det innebär fortfarande att det inte är lats som påverkar belastningen med koncentrisk kraft.

Så det jag säger är fel.

Sen det jag säger om hur stången väg är i bänkpress är också fel? Brigdes och kazmaier bänkar fel?

pezrulezhaakon
2012-06-01, 13:13
DarcyGrahn

Nej, de bänkar inte fel. De bänkar utefter vad som funkar bäst för deras kropp, men det innebär inte att det passar alla, är skonsamt, eller ett fördelaktigt sätt att utföra sin mängdträning på.

Det du säger med att latsmuskeln kan flektera axelleden är fel. Om du indirekt skapar en yttre kraft via friktion, eller elastisk kraft i material, och kan använda det till fördel för ditt 1RM, så är det helt ok.

Att använda latsmuskeln till stabilisering av ryggen och överarmens position är 100% helt riktigt. Det ska man göra.

Rikard Jansson
2012-06-01, 13:18
Nog med muskelläran nu, TS, jag föreslår att du tar en titt på vad jag skrev på förra sidan eller så youtubar du stefan jamroz raw bench samt freddi smulter raw bench, väljer en av de två stilarna, och försöker ändra din bänk så den ser ut som ditt val.

DarcyGrahn
2012-06-01, 13:23
Det är det som du skrev tidigare jag ställer mig emot:
"Du ser väl förhoppningsvis att armbågspositionen förändras under lyftet? Om inte kolla igen!

Det är svaret på att han inte klarar den tekniken i dagsläget."

Att armbågspositionen ändras under lyftet är en självklarhet i mina ögon. Men förändras den för mycket (alltså går ut för långt från kroppen för tidigt) är det också fel.

Som jag uppfatta dig så mena du att det var fel överhuvudtaget att armbågarnas position ändras är fel. Det är inte skadligt att armbågarna går ut från kroppen på vägen upp. Åker dom ut för mycket är det skadligt.

Jeremy Hoornstra här som vi kan se har ut armbågarna ju högre upp han kommer. Han har gjort 300kg@110kgs kroppsvikt och han vet nog hur man bänkar.
SmUc14a5Wkk

pezrulezhaakon
2012-06-01, 13:31
DarcyGrahn

Japp, den förändras, pga korrigering då stången stöts bakåt (mot huvudändan). Det innebär att armbågarna inte påverkar stångens rörelse bakåt, utan "följer med" i rörelseriktningen.

Att ändra armbågarnas riktning progressivt i syfte att flytta stången så är ingen bra idé.
Är du med på skillnaden?

Nexiuz
2012-06-01, 13:32
Nog med muskelläran nu, TS, jag föreslår att du tar en titt på vad jag skrev på förra sidan eller så youtubar du stefan jamroz raw bench samt freddi smulter raw bench, väljer en av de två stilarna, och försöker ändra din bänk så den ser ut som ditt val.

Jo märkte det själv nu när jag kollat igenom klippet några gånger, ska tänka på att hålla kvar fötterna i ett läge nästa gång jag kör bänkpress.

andeem
2012-06-01, 13:52
Jeremy Hoornstra här som vi kan se har ut armbågarna ju högre upp han kommer. Han har gjort 300kg@110kgs kroppsvikt och han vet nog hur man bänkar.
SmUc14a5WkkHalvt OT: Visst håller han betydligt smalare än han ”behöver”?

pezrulezhaakon
2012-06-01, 13:53
andeem

Ja det kan tyckas så, men hans styrkeförhållande tillåter hans greppbredd. Den är anpassad under många år.

bertbert
2012-06-01, 15:23
Pez, latsen är visst involverade i starten av bänk, men aktiviteten är minimal.

Gör ett tankeexperiment. Antag att man kör decline-bänk involveras latsen mer, men med så extrem vinkel att huvudet nästan hänger rakt ner. Då skulle latsen involveras relativt kraftig. Ju mer platt man lägger sig på bänken desto mer avtar detta bidrag. Jag tycker därför att det inte någon överraskning att många styrkelyftare upplever att latsen är involverade i att dra igång rörelsen, i synnerhet om man har en kraftig brygga.

Jag har för mig att jag har sett detta bekräftas i någon EMG-studie.

DarcyGrahn
2012-06-01, 15:29
DarcyGrahn

Japp, den förändras, pga korrigering då stången stöts bakåt (mot huvudändan). Det innebär att armbågarna inte påverkar stångens rörelse bakåt, utan "följer med" i rörelseriktningen.

Att ändra armbågarnas riktning progressivt i syfte att flytta stången så är ingen bra idé.
Är du med på skillnaden?

Jag har hela tiden hävdat att när man lyfter stången mot huvudet så roterar armbågarna utåt under stången för att FÖLJA med stångens tyngdpunkt. Inte att man roterar axlarna före stången går mot huvudet för då blir det som sagt att man roterar för tidigt som jag påpeka tidigare.

Du skrev att han gjorde fel för armbågspositionen ändrades under lyftet. Jag motsade detta för det är inget fel att armbågspositionen förändras i en bänkpress. Förstår du varför jag inte höll med dig?

Ändra armbågsposition under lyftet är inte fel! Däremot tycker jag att TS armbågar stack ut för tidigt efter cirka 10cm lyftväg.

DarcyGrahn
2012-06-01, 16:04
Pez, latsen är visst involverade i starten av bänk, men aktiviteten är minimal.

Gör ett tankeexperiment. Antag att man kör decline-bänk involveras latsen mer, men med så extrem vinkel att huvudet nästan hänger rakt ner. Då skulle latsen involveras relativt kraftig. Ju mer platt man lägger sig på bänken desto mer avtar detta bidrag. Jag tycker därför att det inte någon överraskning att många styrkelyftare upplever att latsen är involverade i att dra igång rörelsen, i synnerhet om man har en kraftig brygga.

Jag har för mig att jag har sett detta bekräftas i någon EMG-studie.

Sen i stående militärpress kan man också använda latsen precis i starten. Om man gör en latspred så skjuter man axlarna lite framåt och uppåt. Så om stången vilar på axlarna och man gör så precis i starten för att sätta fart på den kan man lyfta mer.

pezrulezhaakon
2012-06-01, 16:18
bertbert och DarcyGrahn

Nä, nu får ni ge er :)

Förklara för mig hur latsmuskeln anatomiskt kan skapa kraft över axelleden så det blir en flektionsrörelse!

EMG kan visa en aktivitet i en muskel. Sätter du EMG på röven så kommer den gr utslag i en liggande tricepspress med hantel. Är då röven delaktig?

DarcyGrahn
2012-06-01, 16:19
bertbert och DarcyGrahn

Nä, nu får ni ge er :)

Förklara för mig hur latsmuskeln anatomiskt kan skapa kraft över axelleden så det blir en flektionsrörelse!

EMG kan visa en aktivitet i en muskel. Sätter du EMG på röven så kommer den gr utslag i en liggande tricepspress med hantel. Är då röven delaktig?

Haha! Så det som jag säger man kan göra i militärpress är alltså totalt omöjligt enligt dig?

pezrulezhaakon
2012-06-01, 16:23
DarcyGrahn

JA!

Att du lyckas "putta" ut överarmen från sidan av kroppen några cm är INTE detsamma som att latsmuskeln är delaktig i press. Lats är lika delaktig i pressmomentet som benen skulle vara vid cheating, eller vid en hastig sträckning av bröstryggen.

DarcyGrahn
2012-06-01, 16:26
DarcyGrahn

JA!

Att du lyckas "putta" ut överarmen från sidan av kroppen några cm är INTE detsamma som att latsmuskeln är delaktig i press. Lats är lika delaktig i pressmomentet som benen skulle vara vid cheating, eller vid en hastig sträckning av bröstryggen.

Precis! Jag menar inte att latsen tränas bra av att göra så i militärpress utan att man kan lyfta lite mer vikt genom att göra så.

Fast benen skulle jag vilja säga är delaktiga när man cheatar och pushar på med benen. I vanliga stötar är det bland det viktigaste att vara explosiv i benen för att kunna stöta bra.

pezrulezhaakon
2012-06-01, 16:35
DarcyGrahn

Är det helt omöjligt för dig att tänka tanken, att det är möjligt att hantera mer vikt för att lats stabiliserar ryggen och på så sätt få en stadigare grund de för övningsrörelsen arbetande musklerna?

Och även att benen går att använda i stöt, så är de inte direktkopplade med armrörelsen. Det är direktkopplingen jag är ute efter.

DarcyGrahn
2012-06-01, 16:47
DarcyGrahn

Är det helt omöjligt för dig att tänka tanken, att det är möjligt att hantera mer vikt för att lats stabiliserar ryggen och på så sätt få en stadigare grund de för övningsrörelsen arbetande musklerna?

Och även att benen går att använda i stöt, så är de inte direktkopplade med armrörelsen.

Nej det är klart att dom påverkar stabiliserande också. Men om jag redan från början skjuter upp axlarna och så pga latsen är spända för att sedan sätta igång stången med enbart pressmusklerna så går det tyngre. Men om jag nu gör så att jag slappnar av i lats med stången liggande på axlarna för att sedan spänna latsen hårt samtidigt som jag sätter igång stången så går det lättare. Enda skillnaden mellan dom två är att jag hjälper stången att tryckas igång av latsen genom att putta upp axlarna några centimeter. Så i mina ögon har jag använt latsen för att sätta igång stången.

HAHA det var ju du som drog upp benen som exempel! Benen får visst träning av att cheata likt en pushpress eller stöt. Du tror inte på det?

pezrulezhaakon
2012-06-01, 16:56
DarcyGrahn

Skjuter du upp axlarna beror inte det på lats. Annars är jag med dig. Ja benen får träning, men det var inte min tanke. Tanken är som jag editerade i förra inlägget. Det är direktkopplingen jag är ute efter. Sätter du dig ner kan inte benen göra speciellt mycket.

DarcyGrahn
2012-06-01, 17:04
DarcyGrahn

Skjuter du upp axlarna beror inte det på lats. Annars är jag med dig. Ja benen får träning, men det var inte min tanke. Tanken är som jag editerade i förra inlägget. Det är direktkopplingen jag är ute efter. Sätter du dig ner kan inte benen göra speciellt mycket.

Vad skjuter jag upp axlarna med då?

pezrulezhaakon
2012-06-01, 17:52
DarcyGrahn

Traps övre del, levatorn och i viss mån serratus. Har du stång på bröskorgen kan du andas in så höjs bröstkorgen. Inget av det har med lats att göra.

bertbert
2012-06-01, 22:56
bertbert och DarcyGrahn

Nä, nu får ni ge er :)

Förklara för mig hur latsmuskeln anatomiskt kan skapa kraft över axelleden så det blir en flektionsrörelse!

EMG kan visa en aktivitet i en muskel. Sätter du EMG på röven så kommer den gr utslag i en liggande tricepspress med hantel. Är då röven delaktig?

Om du följer mitt tankeexperiment, och gör en så extrem declinepress att du närmast skjuter stången nedåt längs med kroppen, är det flektion då?

Svar: nej. Det är en adduktion.

Menar du att latissimus dorsi inte är aktivt i en adduktion???

Tramskommentaren om EMG i röven kan du ... ja, jag tror du fattar.

pezrulezhaakon
2012-06-02, 00:07
bertbert

Tänk efter en extra gång till va?
Det fanns en anledning till att jag inte förärade din tankegång ett svar. Det för att det var helt irrelevant.
Även om det skulle vara det minsta intressant så skulle tankegången inte på något sätt vara användbart i bänkpress.
Inte ens med den största bryggan någon SL-lyftare kan uppbringa.
Ja lats ÄR kapabel till ADDUKTION, men var har du nytta av det i en bänkpressrörelse? Latsmuskeln är INTE kapabel till att påverka stångens belastning i pressriktningen.

Ett Orm
2012-06-02, 00:21
Om du följer mitt tankeexperiment, och gör en så extrem declinepress att du närmast skjuter stången nedåt längs med kroppen, är det flektion då?

Svar: nej. Det är en adduktion.

Menar du att latissimus dorsi inte är aktivt i en adduktion???

Tramskommentaren om EMG i röven kan du ... ja, jag tror du fattar.

Tänker du köra dips med fri stång?

entropy
2012-06-02, 01:00
Jag är egentligen med pez, men funderar lite så här mitt i natten: borde inte latsen förlängas vid hyperextension i axelleden? Jag frågar i okunskap, men tänker mig att en förkortning av latsen därifrån faktiskt skulle kunna ge kraft i botten. Förutsatt att den första tesen stämmer alltså, vilket den säkert inte gör.

pezrulezhaakon
2012-06-02, 01:09
entropy

Det är en bra fundering! Men det händer inte. Oavsett hur långt bak du går i en extension av axelleden så det enda lats kan åstadkomma är en adduktion, om än mycket dålig i en fullständigt extenderad axelled.

Lats kan bara göra en adduktion av överarmsbenet i ROMet fr.om. då överarmen är utmed kroppen och hela vägen bakom kroppsplanet. Så fort överarmen är framför kroppsplanet kan lats även göra en extension i axelleden.
Allt handlar om var ursprung och fäste befinner sig i förhållande till varandra.

bertbert
2012-06-02, 08:09
Jag vidhåller att i starten förs armbågarna in mot kroppen i något som liknar adduktion. Denna bild är illustrativ.
http://www.houseofpain3.com/wlsnews/images/Joe_Luther_low_res_cover.jpg

wcanka
2012-06-02, 09:01
OT: Kollade på hur instructional fitness uför lutande bänkpress.
Varför kör dom inte med full ROM? Fördelar? Nackdelar?
?v=BW6J7A07ve0

pezrulezhaakon
2012-06-02, 09:40
BertBert, nej tyvärr, inte ens hos han på bilden har han nytta av en adduktion. Kolla var hans överarmar befinner sig till lats dragriktning.

Anders The Peak
2012-06-02, 10:38
Innan man uttalar sig helt säkert bör man vara säker på riktningen på uppvägen, den är inte rak/lodrät utan det är ett lyft som sker något framåt mot naveln(decline bänkpress) för att utnyttja krafterna i bröst/lats och triceps. En A-typiskt väl utförd SL-bänk.

wcanka
2012-06-02, 10:45
Finns det någon regel för vart stången ska vara när man snuddar bröstet? :)

Jag har alltid greppat så att mina underarmar är i lod med golvet, sen sikta mot runt bröstvårtorna :)

pezrulezhaakon
2012-06-02, 11:16
Anders_The_Peak, innan man uttalar sig bör man först förstå lite fysik. Belastningsriktningen i bänkpress är vertikal, och latsmuskelns möjliga adduktionsrörelse är i horisontalplanet. Lats kan alltså inte påverka belastningen i vertikalplanet. Om du gör en adduktionsrörelse så sker detta endast "i tomme", utan att stången rör sig i vertikalplanet.

Anders The Peak
2012-06-02, 11:23
Anders_The_Peak, innan man uttalar sig bör man först förstå lite fysik. Belastningsriktningen i bänkpress är vertikal, och latsmuskelns möjliga adduktionsrörelse är i horisontalplanet. Lats kan alltså inte påverka belastningen i vertikalplanet. Om du gör en adduktionsrörelse så sker detta endast "i tomme", utan att stången rör sig i vertikalplanet.

Bänkpressar du överhuvud taget något eller snöar du in på sådana här dumheter gång på gång?

Om vi nu tar decline bänkpress som det egentligen handlar om i det här fallet hur samarbetar de här musklerna då ?

pezrulezhaakon
2012-06-02, 11:34
Anders_The_Peak, du får declinepressa i en duktig vinkel innan lats kan delta, och då är vi långt bortom bryggtekniken, så det är irrelevant. I bänkpress är inte lats annat än en viktig stabilisator. Någon bänkpressmuskel är den inte, och kommer inte vara det på denna sidan av människans ursprung.

Jonny_88
2012-06-02, 11:34
Men är inte horizontalplanet snett i och med bryggan, dvs även vertikal kraftvektor? På den bilden är armarna inte ens ibottenläget. Kolla på var lats ursprung sitter!

Jonny_88
2012-06-02, 12:30
Jag vidhåller att i starten förs armbågarna in mot kroppen i något som liknar adduktion. Denna bild är illustrativ.
*bild*
Ja detta synns ju även i Jeremys bänk som postads tidigare på sidan 4, även om han inte verk ha någon monster brygga. Bra legdrive med! Och latsen ser ut att vara med vid starten. När armbågarna börjar fara bakåt istället agerar lats endast som stabilisator! Eller?

Gissar att emg visade hög peak, just pga skillnad på tid då max kraft behövs och då stabilitet behövs. Man ska inte heller glömma att lats har även en innåtroterande funktion!

Lillgrabben
2012-06-02, 12:43
Skulle gärna vilja ha lite feedback på min bänkpress teknik. Är det något jag kan ändra på för att få det "snyggare"?

7DDGOqL39Z4

Är lite högljud när jag kör bänkpress som ni kan se :p

Det är inget större fel på dina bänkpressar, men jag ser följande;

Möjligen kan du;

* Försöka få in armbågarna lite mer under stången - vrid ut armbågarna något mer för att åstadkomma detta.

* Ta ner stången något "högre upp" på bröstet - kommer ordna sig om du fixar punkt 1.

* Bänkpressa med skor / mockasiner / wtf för att få till en bättre golvkontakt / större bendriv

* Du har tendenser att du påbörjar vändningen av bänkpressen före du är helt nere på bröstet vilket kan leda till en instabil vändning - ffa om du börjar vara trött efter ett par reps. Fixas troligen genom att du kan göra kortstoppar i bottenläget innan du pressar upp - kanske räkna till "ett" tyst för dig själv.

* Drar du tillbaks axlarna & fixerar skulderbladen i ett tillbakadraget läge innan du tar ner stången? I annat fall kan det vara läge att börja med detta. Punkten ovan kan eventuellt vara beroende på om du gör detta eller inte.

Ovanstående tankar är inte klagomål, utan synpunkter du kan välja att ignorera eller betänka en smula. Dina bänkar ser överlag bra ut, men det är lätt att nagelfara lyft & vara internetdomare om man kan spela en film fram & tillbaka flera ggr. :)

Kört hårt!

pezrulezhaakon
2012-06-02, 12:44
Jonny_88

Om man ska ha någon som helst nytta av den ytterst lilla vertikala vektorn vid lats adduktionsrörelse, man kan få fram vid en mycket extrem brygga så måste stångens rörelse förflyttas ganska långt i fötternas riktning för att få ut en uppåtgående rörelse, vilket är raka motsatsen till den banan stången ska ha mot slutläget i rörelsen. (fysikens lag: det du vinner i kraft förlorar du i väg)
Då säger det sig självt (igen) att lats inte är av pressverkande nytta i övningen.

En annan sak är att om man ska dra det ännu längre....
Ju mer decline man gör övningen för syftet latsinvolvering, desto mer bröstkraft förlorar man, så än en gång faller det på sitt egna grepp.


Sedan ut tävlingssynpunkt så skulle jag bli mycket förvånad om killen i bar överkropp skulle få ett godkänt lyft med det utförandet. Röven ser inte ut att ha nån kontakt med bänken. Sedan är det ingen rörlig bild så vi vet inte heller resten av utförandet, eller om han ens klarar lyftet i fråga.

trixen9565
2012-06-02, 13:05
Jag brukar ta den kortaste vägen, jag går rakt ner sen lite snett framåt, klarar mer vikt + att jag inte behöver använda så mye axlar! =)

bertbert
2012-06-02, 14:44
Anders_The_Peak, du får declinepressa i en duktig vinkel innan lats kan delta, och då är vi långt bortom bryggtekniken, så det är irrelevant. I bänkpress är inte lats annat än en viktig stabilisator. Någon bänkpressmuskel är den inte, och kommer inte vara det på denna sidan av människans ursprung.

Du har fel. Tyvärr. Det har visat att redan när du går från incline-bänk till plan bänk ökar aktivitet i lats. Går du till brygga/decline ökar den ytterligare lite. Det här är säkerställt i en studie jag inte tittade på allt för länge sedan och dessutom väldigt enkelt att testa på gymmet.

Man lyfter dessutom inte stången "rakt upp" i SL-bänk. Vilken bana som är bäst är beroende av styrkeförhållande (vilket du själv varit inne på i tråden).

Att lats är involverad i starten gör givetvis inte bänk till en latsövning. Men det har ingen påstått heller.

Edit: jag vill förtydliga att det är i starten av rörelsen man kan få med lite lats. I resten av rörelsen är det givetvis rattar/axlar/triceps som får göra jobbet.

pezrulezhaakon
2012-06-02, 14:48
bertbert

Svar nej! Lär dig anatomi och biomek, samt lite enkel skolfysik. Det är inte mig du säger emot här och det gör det hela mycket roligare.

Du måste lära dig skilja på aktivt arbete i en rörelseriktning och stabiliserande arbete i en rörelseriktning. Biomeken hjälper dig berätta hur musklerna sammarbetar.

Jonny_88
2012-06-02, 15:04
Jonny_88

Om man ska ha någon som helst nytta av den ytterst lilla vertikala vektorn vid lats adduktionsrörelse, man kan få fram vid en mycket extrem brygga så måste stångens rörelse förflyttas ganska långt i fötternas riktning för att få ut en uppåtgående rörelse, vilket är raka motsatsen till den banan stången ska ha mot slutläget i rörelsen. (fysikens lag: det du vinner i kraft förlorar du i väg)
Då säger det sig självt (igen) att lats inte är av pressverkande nytta i övningen.

En annan sak är att om man ska dra det ännu längre....
Ju mer decline man gör övningen för syftet latsinvolvering, desto mer bröstkraft förlorar man, så än en gång faller det på sitt egna grepp.


Sedan ut tävlingssynpunkt så skulle jag bli mycket förvånad om killen i bar överkropp skulle få ett godkänt lyft med det utförandet. Röven ser inte ut att ha nån kontakt med bänken. Sedan är det ingen rörlig bild så vi vet inte heller resten av utförandet, eller om han ens klarar lyftet i fråga.
Det är en flerledsövning musklerna behöver ej arbeta under hela rörelsen. Se mitt förra post, det sker en abduktionsrörelse, även utan extrem brygga. En kraftvektor oavsett hur långt i fötternas riktning armbågarna förflyttas. Redan här tycker jag du skriver fel, det behöver inte vara stången som förflyttar sig utan armbågarna (kolla på underarmarna) och inte mot fötterna utan mot rygg nedre rygg som är upphöjd. Fysikens lag må så vara men pga kroppens symetri kan en längre väg ge relativt mer kraft, dvs man använder fler muskelgrupper. Under den adduktionsrörelsen du ser i Jeremys bänk, gäller det att skapa så mycket kraft som möjligt under kort tid, lägg även märke till legdriven.

Ja om man går överstyr med declne bänk, men i sl vill man använda så mycket muskler som möjligt med perfekta vinklar. Så ditt resonemang håller inte!

Jag vet inget om killens bänk, men allra troligast har han bra brygga vid tävlingsgodkända lyft. Bilden var väll endå för att illustrera vinklarna man kan få för lats med en brygga!

bertbert
2012-06-02, 15:09
bertbert

Svar nej! Lär dig anatomi och biomek, samt lite enkel skolfysik. Det är inte mig du säger emot här och det gör det hela mycket roligare.

Du måste lära dig skilja på aktivt arbete i en rörelseriktning och stabiliserande arbete i en rörelseriktning. Biomeken hjälper dig berätta hur musklerna sammarbetar.

Pez, teorin sammanfaller med vad jag säger här, och jag har praktisk erfarenhet som understödjer det. Vad gäller enkel skolfysik innehar jag en civilingenjörsexamen så den gubben går inte.

bertbert
2012-06-02, 15:10
Jag vet inget om killens bänk, men allra troligast har han bra brygga vid tävlingsgodkända lyft. Bilden var väll endå för att illustrera vinklarna man kan få för lats med en brygga!

Ja, naturligtvis.

Jonny_88
2012-06-02, 15:15
bertbert

Svar nej! Lär dig anatomi och biomek, samt lite enkel skolfysik. Det är inte mig du säger emot här och det gör det hela mycket roligare.

Du måste lära dig skilja på aktivt arbete i en rörelseriktning och stabiliserande arbete i en rörelseriktning. Biomeken hjälper dig berätta hur musklerna sammarbetar.
Och du kanske måste lära dig att dela upp i kraftvektorer? Skilja på horizontalplan i kroppen och i en övning. Du tror inte att lats har större betyddande roll än endast en stabilisator i en slbänk..

pezrulezhaakon
2012-06-02, 15:24
Jonny_88

Jag är fullt införstådd i vad vektorer är. Och det ändrar inte fysikens lagar.

Du säger även emot dig själv. Om endast armbågarna rör sig och inte stången, så rör du armbågarna oberoende av belastningsriktningen.

Du snackar ben-drive. Jämför vilket håll den kraftrikningen går och så jämför du det med lats dragriktning, samma?
:)

Näpp!

pezrulezhaakon
2012-06-02, 15:25
bertbert

Bra, då borde du förstå varför du har fel i detta. Och gör du inte det så betyder inte din civilingengörsutbildning ett smack i detta fallet.

wcanka
2012-06-02, 15:45
Måste fråga, hur hittar man en bra greppvidd i bänken, för att inte lägga för mycket belastning på axeln? :)

pezrulezhaakon
2012-06-02, 15:53
wcanka

Man får pröva sig fram vad som smärtar minst. Sedan beror det på vad i axelleden som skapar smärtan. Vet man det så kan man lättare hitta ett utförande som passar bäst.

Generellt sett är en bryggteknik att föredra framför att ligga platt på bänken. Hur stor brygga går inte att säga i förväg.

wcanka
2012-06-02, 15:55
wcanka

Man får pröva sig fram vad som smärtar minst. Sedan beror det på vad i axelleden som skapar smärtan. Vet man det så kan man lättare hitta ett utförande som passar bäst.

Generellt sett är en bryggteknik att föredra framför att ligga platt på bänken. Hur stor brygga går inte att säga i förväg.

Jo jag tänkte det, för det smärtat lite i axlarna när man bänkar :)

pezrulezhaakon
2012-06-02, 15:58
wcanka

Överarmarna bör heller inte vara rakt ut, utan minst lite sluttande in mot sidorna av kroppen. Stången bör alltså inte läggas för högt på bröstkorgen. Bröstvårtorna är ett bra riktmärke att gå efter. Hur mycket över eller under det sedan blir får man laborera med till man hittat rätt. Då blir en viss greppbredd ganska given.

bertbert
2012-06-02, 16:02
bertbert

Bra, då borde du förstå varför du har fel i detta. Och gör du inte det så betyder inte din civilingengörsutbildning ett smack i detta fallet.

Jag tycker du uppvisar en tråkig attityd. Du efterfrågar bildning i enkel fysik. Jag svarar att god sådan finns. Då förkastas denna bildnings värde per automatik. Du kanske skulle tänkt igenom det argumentets värde innan du frågade??

Jag nöjer mig med att konstatera att vi har kraftigt avvikande uppfattning i denna fråga. Vidare noterar jag att det inte är första gången som det du säger går emot gängse uppfattning - jag tänker nu på Pectoralis major och extension i axelleden.

pezrulezhaakon
2012-06-02, 16:08
bertbert

Kanske kan det bero på att gängse uppfattning inte baserar sig i grunden på verklig fakta?
Har du tänkt på det?

Alldeles för ofta i de klassiska byggargymmen möts man av självupplevda sanningar som basuneras ut som fakta, sedan om någon tapper människa vågar ifrågasätta det, så möts den personen av gapskratt.
Vad är det för attityd?

Jag har aldrig och kommer aldrig hävda att lats inte är aktiv i bänkpress eller att bröst inte är aktiv i extension av axelleden. Jag ifrågasätter mycket starkt gängse uppfattningen om dessa musklers överdrivna betydelse i nämnda övningar, och påpekar detta med stadig grund i anatomin, biomekaniken och de fysiska lagarna.

bertbert
2012-06-02, 16:34
Kanske kan det bero på att gängse uppfattning inte baserar sig i grunden på verklig fakta?
Har du tänkt på det?

Alldeles för ofta i de klassiska byggargymmen möts man av självupplevda sanningar som basuneras ut som fakta, sedan om någon tapper människa vågar ifrågasätta det, så möts den personen av gapskratt.
Vad är det för attityd?

Ingen attityd som jag har. Jag gillar inte heller byggarmyterna. Jag motarbetar ofta dem. 'Gängse' kan innebära bland byggare. Det kan också innebära bland forskning. Eller bland styrkelyftare. Jag brukar uppehålla mig i de två sista grupperna.

Sedan vidhåller jag att praktisk erfarenhet från träning är väldigt viktigt när man ger råd till andra. Därmed inte sagt att du inte har praktisk erfarenhet. Jag känner dig inte och vill därför hellre diskutera sakfrågan än din eventuella bildning i fysik. ;)

Jag har aldrig och kommer aldrig hävda att lats inte är aktiv i bänkpress

Oj det här var en rejäl kovändning

eller att bröst inte är aktiv i extension av axelleden. Jag ifrågasätter mycket starkt gängse uppfattningen om dessa musklers överdrivna betydelse i nämnda övningar, och påpekar detta med stadig grund i anatomin, biomekaniken och de fysiska lagarna.

Men skriv det istället då. I synnerhet; skriv det istället för att påskina att jag (eller någon annan) borde skaffa mig en fysikutbildning, en anatomiutbildning och en utbildning i att montera julgransbelysning. På tal om attityd har du ju i dina ovanstående inlägg mer eller mindre felförklarat alla som anser att man har (lite) nytta av lats i bänk. För att sedan vända 180 grader och påstå att du aldrig påstått att lats inte är aktiva i bänkpress.

Men ok. Om du menade att de är aktiva men att betydelsen inte kan överdrivas så kan vi definitivt enas om det. Good enough for me.

wcanka
2012-06-02, 16:43
wcanka

Överarmarna bör heller inte vara rakt ut, utan minst lite sluttande in mot sidorna av kroppen. Stången bör alltså inte läggas för högt på bröstkorgen. Bröstvårtorna är ett bra riktmärke att gå efter. Hur mycket över eller under det sedan blir får man laborera med till man hittat rätt. Då blir en viss greppbredd ganska given.

Ska inte underarmarna vara i lod i bottenläget typ?

Jonny_88
2012-06-02, 19:34
Jonny_88

Jag är fullt införstådd i vad vektorer är. Och det ändrar inte fysikens lagar.

Du säger även emot dig själv. Om endast armbågarna rör sig och inte stången, så rör du armbågarna oberoende av belastningsriktningen.

Du snackar ben-drive. Jämför vilket håll den kraftrikningen går och så jämför du det med lats dragriktning, samma?
:)

Näpp!
Börjar bli tjatigt, fysikens behöver inte ändras nej. Jag tyckte då bilden var bra för att visa lats position i det hela. Jag tyckte då att armbågarna och stången inte alls behövde ha samma relativa position, kolla underarmarns vinkel under rörelsen!

Amen perfekt, två sidkrafter tar ut varandra (eller jämnas till)
kvar har vi uppåtkrafterna från legdriven och lats. Precis vad vi behöver för att få fart på stången! :)

pezrulezhaakon
2012-06-02, 23:48
wcanka

Jo, underarmarna bör vara i lod, eller så nära som möjligt under hela övningen.

pezrulezhaakon
2012-06-02, 23:56
bertbert

Kovändning? Närdå?

Om du läst vad jag skrivit tidigare så förstår du ditt misstag. Men jag är snäll och upprepar mig för din skull... Jag har INTE sagt att de är inaktiva. Jag har hävdat att varken lats eller bröst står för ett BETYDANDE arbete i övningarna, utan ett mer viktigt stabiliserande/styrande arbete. Det är en stor skillnad du inte uppmärksammat.

Men ni har fortfarande fel i att latsmuskeln kan arbeta aktivt i belastningsriktningen i bänkpress. Därför att fysikens lagar talar emot det, inte för att jag säger det.
Man har nytta av stabiliseringen lats kan erbjuda, men föga hjälp att påverka den vertikala belastningsriktningen.

pezrulezhaakon
2012-06-03, 00:17
Jonny_88

Nej, fysikens lagar ändras inte för att vi vill eller önskar det.

Underarmens vinkel säger inget om rörelsen tiden före och efter att bilden togs. Lika kasst som att ta ett kort mitt i vändningen för ett OL-ryck, och dra slutsatser om det. Därför måste man tänka längre än en bild.

Två lika stora krafter i motsatt riktning tar bara ut varandra.
Men ben-drivet är däremot en viktig ingrediens med kraftriktning upp mot huvudändan (i vektortänkande). Men är ändå till föga hjälp om du ska envisas med att blanda in en lats-adduktion.
Lats kan självklart flytta överarmen närmare överkroppen, men det är som jag skrev tidigare oberoende av belastningsriktningen.

Jonny_88
2012-06-03, 01:13
Det där med "fysikens lagar" babblandet är inget argument.

Talar fortfarande om jeremys bänkar, den jag utgått från i stor del av i mina svar.

Sluta trolla, latskrafterna och legdrivekrafterna ligger knappast riktade rakt mot varandra, båda är snett uppåt. Tillbaka till ruta 1 nu när vi lärt oss att dela upp krafter i vektorer, bilden berbert postade. Att lats infästning är lägre än dess ursprung under starten med brygga säger det dig ingenting?...

pezrulezhaakon
2012-06-03, 01:35
Jonny_88

Det är ingen som trollar. Lagarna om fysiken är i allra högsta grad relevanta.

Ben-drivkrafterna och dragriktningen från latsmuskeln ligger till största delen (vektormässigt) emot varandra. Inser du inte det?

Jo att fästet är lägre än ursprunget är en mycket viktig fingervisning åt vilket håll stången måste gå, om lats ska få arbeta, och det är inte tillbaka till ställningen iallafall.

Anders The Peak
2012-06-03, 07:41
Alldeles för ofta i de klassiska byggargymmen möts man av självupplevda sanningar som basuneras ut som fakta, sedan om någon tapper människa vågar ifrågasätta det, så möts den personen av gapskratt.

Vad är det för attityd?

Vilka då klassiska byggargym? Vlka självupplevda sanningar? Är det inte den subjektiva sanningen som är mest värd för subjektet?

Nu tycker jag du om någon sprider skrönor, visar på fördomar och rena generaliseringar. Jag vet inte, men utifrån dina utläggningar känns det inte som om du har ett genunint intresse av styrketräning och styrketränande.

Sheogorath
2012-06-03, 07:52
Jag tycker att det är ruskigt komiskt att jag genom "Pez'" försorg blivit förespråkare för "klassiska byggarmyter" genom att hävda att en av pectoralis majors mest grundläggande anatomiska funktioner faktiskt är gällande.

bertbert
2012-06-03, 07:58
Pez, jag ser att samma trötta argument om fysikens lagar återupprepas. Jag har inget mer att tillföra diskussionen, men jag håller fast vid min avvikande uppfattning.

Mart|n
2012-06-03, 09:00
http://media.tumblr.com/tumblr_m4uvrl5XDu1qgud16.jpg

Sentax
2012-06-03, 09:10
Vet inte vad de andra har sagt. Men kör man brett grepp är det inte rekommenderat att gå hela vägen utan endast 90% (med tanke på axeln). Detta gäller bara om du inte putar bröstet & svankar utav helvete.

Lillgrabben
2012-06-03, 10:17
Vet inte vad de andra har sagt. Men kör man brett grepp är det inte rekommenderat att gå hela vägen utan endast 90% (med tanke på axeln). Detta gäller bara om du inte putar bröstet & svankar utav helvete.

Ok

pezrulezhaakon
2012-06-03, 11:22
Anders The Peak

"Klassiska byggargym" är en synonym för stället där de gamla myterna lever vidare och är inte en specifik gymkedja. Det finns således överallt. Jag som var otydlig och borde förklarat det bättre.

Vad du tycker och tror om mig är betyder inget för mig.

pezrulezhaakon
2012-06-03, 11:24
Sheogorath

Vi båda har samma uppfattning om att funktionen finns, men det är du som gärna vill överdriva dess betydelse. Det är helt fritt att göra som du vill.

pezrulezhaakon
2012-06-03, 11:26
bertbert

Precis, olika uppfattningar avvikande eller inte får man gärna ha.

Anders The Peak
2012-06-03, 11:30
Anders The Peak

"Klassiska byggargym" är en synonym för stället där de gamla myterna lever vidare och är inte en specifik gymkedja. Det finns således överallt. Jag som var otydlig och borde förklarat det bättre.

Vad du tycker och tror om mig är betyder inget för mig.

Inte en bokstav rätt.

pezrulezhaakon
2012-06-03, 11:31
Anders The Peak

Som om jag bryr mig vad du tycker :)

Jonny_88
2012-06-03, 11:53
Jonny_88

Det är ingen som trollar. Lagarna om fysiken är i allra högsta grad relevanta.

Ben-drivkrafterna och dragriktningen från latsmuskeln ligger till största delen (vektormässigt) emot varandra. Inser du inte det?

Jo att fästet är lägre än ursprunget är en mycket viktig fingervisning åt vilket håll stången måste gå, om lats ska få arbeta, och det är inte tillbaka till ställningen iallafall.
Ja känns som om jag måste återupprepa mig.

Jag inser det, i horizontalled men inte vertikalled. Det är väll bra för det är bara uppåtkraft som krävs i slutändan för att få fart på stången?

Nej ingen har heller hävdat att lats ansvarar för att flytta stången från botten till ställninge, utan endast ha medverkan under starten, driver du eller? Lägg till att bänk är en flerledsövning och där har du svaret.

pezrulezhaakon
2012-06-03, 12:07
Jonny_88

Ja, lats är mycket viktig som stabilisator i bänkpress. Utan dess stabiliserande arbete skulle det bli svårare att hantera högre belastingar. Men dess funktion att flytta vikt i bänk med koncentriskt arbete är försvinnande liten.

Ett Orm
2012-06-04, 13:52
Vilka då klassiska byggargym? Vlka självupplevda sanningar? Är det inte den subjektiva sanningen som är mest värd för subjektet?

Nu tycker jag du om någon sprider skrönor, visar på fördomar och rena generaliseringar. Jag vet inte, men utifrån dina utläggningar känns det inte som om du har ett genunint intresse av styrketräning och styrketränande.

Grattis till SM-guldet i att känna sig träffad! :D

Sentax
2012-06-04, 17:34
Ok

Vad menar du med det?

Sheogorath
2012-06-04, 19:31
Vad menar du med det?

Att du snackar skit. Hur djupt man kan gå avgörs av bröstmusklernas töjbarhet och det är definitivt att rekommendera att skaffa sig så smidiga bröstmuskler att man kan ta ner stången hela vägen till bröstet utan problem, även utan att vara i brygga.

Anders The Peak
2012-06-04, 20:27
Grattis till SM-guldet i att känna sig träffad! :D

Jag tycker att den här pez bara vrider sig runt utan att komma med ett dugg som har någon direkt anknytning till vad som diskuteras.

Mycket likt en Lövgren men den här stavar bättre och har en meningsuppbyggnad så det är inte Lövgren som gömmer sig i Pez.

Tack för SM-guldet det var jag väl värd.

Ett Orm
2012-06-05, 01:39
Jag tycker att den här pez bara vrider sig runt utan att komma med ett dugg som har någon direkt anknytning till vad som diskuteras.

Mycket likt en Lövgren men den här stavar bättre och har en meningsuppbyggnad så det är inte Lövgren som gömmer sig i Pez.

Tack för SM-guldet det var jag väl värd.

Det första förstår jag inte riktigt vad du menar.. Är inte diskunionen om bänkpress samt latsens inverkan under ett lyft? Där kan du väl inte säga att Pez gått OT iaf..:confused:

Haha, nä inte är det Axon som har skaffat trollkonto inte. Så mycket kan jag lova. ;)

Nexiuz
2012-06-05, 01:42
Är inte diskunionen om bänkpress samt latsens inverkan under ett lyft?

Tycker faktiskt diskussionen ska hållas om MIN bänkpress. Det har gått väldigt Off Topic då jag aldrig frågade efter latsens funktion i ett bänkpress lyft.

Ett Orm
2012-06-05, 01:49
Tycker faktiskt diskussionen ska hållas om MIN bänkpress. Det har gått väldigt Off Topic då jag aldrig frågade efter latsens funktion i ett bänkpress lyft.

Jo, men du fick ju svar på första sidan. Din bänkpress är ju också bänkpress.
Och nu vet du lite mer om DINA lats inverkan under lyftet. Sånt här är ju kul!:)

bertbert
2012-06-05, 09:53
Tycker faktiskt diskussionen ska hållas om MIN bänkpress. Det har gått väldigt Off Topic då jag aldrig frågade efter latsens funktion i ett bänkpress lyft.

Ber om ursäkt för att jag bidragit till offtopicdiskussionen.

Jag tycker minis och lillgrabbens tips är bra. Lite längre upp på bröstet kan du gott sänka stången.

Något som syns dåligt på filmen är hur väl du möter stången med bröstet. Att kunna göra detta kräver i sin tur att du har en väldigt stabil pressplattform. Grunden finns där definitivt. Jag behöver nog titta live för att komma med riktigt värdefull feedback.

mikaelj
2012-06-05, 10:08
Jag ser inga problem med att låta när man lyfter. Är ni helt tysta när ni bänkar, eller vaddå? Valsava-manövern är en bra grej.

Du måste lära dig skilja på aktivt arbete i en rörelseriktning och stabiliserande arbete i en rörelseriktning.

Kan vi inte enas om det här?

Bänk är den övning som är absolut bäst på att göra min lats stela och i viss mån träningsvärk. Så nog jobbar mina lats när jag bänkar. Men latsen (och serratus) används väl dock bara för att dra in axlarna bakom ryggen samt för att stabilisera bryggan?

Tolf
2012-06-05, 11:58
Är väl inget direkt fel, men så kallade kombinatons övningar roar mig ibland.
Såg en medelålders dam idag som körde en kombination av stående cablecross och crunches. Först börjae hon med cablecross för att sedan när den rörelsen var klar böja sig mot golvet ;)

Nexiuz
2012-06-05, 12:00
Är väl inget direkt fel, men så kallade kombinatons övningar roar mig ibland.
Såg en medelålders dam idag som körde en kombination av stående cablecross och crunches. Först börjae hon med cablecross för att sedan när den rörelsen var klar böja sig mot golvet ;)

Ehm... okej. Men vad fan har det med min bänkpress att göra?

pezrulezhaakon
2012-06-05, 12:41
mikaelj

Latsmusklerna assisterar att skapa svank i bryggan, samt indirekt håller axelleden på plats i pressen. Lats stabiliserar även överarmarnas rörelse.
Serratus kan inte dra tillbaka skulderbladet, men kan bidra med stabiliserande kraft vid tillbakadraget läge.
Traps och romber står för tillbakadragandet och inåtroterandet.

Nexiuz
2012-06-05, 12:47
Möjligt att lämna lats diskussionen nu?