handdator

Visa fullständig version : Smärta när jag vrider huvudet


Birkharju
2012-05-31, 21:41
Kön: Man

Ålder: 19

Längd och vikt. 192 cm/90kg

Smärtbeskrivning: Gör ont när jag vrider huvudet. Jag kan inte sätta ord på exakt var det gör ont men det känns som en nackspärr som sitter på framsidan av kroppen. Inuti bröstmusklerna, eller snarare ännu djupare än så. Det gör väldigt ont när jag vrider huvudet åt vänster, men inte alls lika mycket om jag vrider till höger.

Vad och hur mycket tränar du? Jag tränar mer eller mindre varje dag men jag tror inte det är relaterat till denna skada. Smärtan inträffade när jag körde liggande tricepsextension med skivstång. Den kändes inte så mycket direkt utan bara lite grann, det var när jag kom hem och blev lite kallare som det börjar göra ondare.
Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt? Nej

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning? Nej

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: Astma

pezrulezhaakon
2012-05-31, 22:09
Birkharju

Gör det ont långt upp mot nyckelbenet/bröstbenet, eller mitt på bröstmuskeln?

Birkharju
2012-05-31, 22:25
Det är inte pectoralis det gör ont i utan det känns som en nerv någonstans som strålar. Tror det kan vara bröstbenet.

pezrulezhaakon
2012-05-31, 22:28
Birkharju

Kolla om smärtstället stämmer med m. sternocleidomastoideus fäste.

Endumen
2012-05-31, 22:30
Det låter som en upphakning i bröstbenet. Jag brukar få det då och då. Jag brukar sträcka ut mig, exempelvis genom att hänga i en chins-stång och dra ut kroppen. Det kan knaka till bra nog men blir mycket bättre.

Om inte det funkar så testa tryck in ett finger (eller be någon) bak i skuldran.

Birkharju
2012-05-31, 22:38
Birkharju

Kolla om smärtstället stämmer med m. sternocleidomastoideus fäste.

Det är alldeles för högt upp jämfört med var smärtan sitter.

Det låter som en upphakning i bröstbenet. Jag brukar få det då och då. Jag brukar sträcka ut mig, exempelvis genom att hänga i en chins-stång och dra ut kroppen. Det kan knaka till bra nog men blir mycket bättre.

Om inte det funkar så testa tryck in ett finger (eller be någon) bak i skuldran.

Jag tror nog att det är bröstbenet. Jag ska testa och återkommer. Tack!

Birkharju
2012-06-01, 18:15
Update: Jag har provat hänga som i bottenläget av en chin, samt trycka in finger i skuldran. Hände inte någonting tyvärr. Det gör fortfarande ont när jag vrider på huvudet. Även om smärtan håller på att avta mer och mer är jag nyfiken på om det är någon som har någon gissning på vad det kan vara, då jag upplevt samma smärta tidigare, fast inte i samma grad.

pezrulezhaakon
2012-06-01, 18:22
Birkharju

Kan du klistra upp en bild och ringa in smärtområdet så noggrannt som möjligt?

Birkharju
2012-06-01, 18:41
Det är det som är det svåra. Jag kan inte säga exakt var det kommer ifrån utan att det är ganska djupt. Smärtbeskrivningen stämmer in ganska bra med Tietzes sjukdom men vet inte om man får den av fysisk anstränging?

Kan tillägga att när jag fick smärtan från början igår så var det på sista repen i liggande tricepsextension med skivstång. Den var långt ifrån bra form så min gissning är väl annars en sträckning av bröstkorgen. Låter det vettigt?

killenigrillen
2012-06-01, 22:57
Det är det som är det svåra. Jag kan inte säga exakt var det kommer ifrån utan att det är ganska djupt. Smärtbeskrivningen stämmer in ganska bra med Tietzes sjukdom men vet inte om man får den av fysisk anstränging?

Kan tillägga att när jag fick smärtan från början igår så var det på sista repen i liggande tricepsextension med skivstång. Den var långt ifrån bra form så min gissning är väl annars en sträckning av bröstkorgen. Låter det vettigt?

Som nån sade innan så låter det mer som ett revben som kan krångla, om du upplever det som Tietzes så stämmer det rätt bra överens med en revbenshakning också, fast svårt att säga såhär över internet såklart.

Testa att ta ett väldigt djupt andetag och sträck på dig med händerna upp i luftten. Men TA DET FÖRSIKTIGT! Gör det mer ont så fortsätt inte.

Birkharju
2012-06-01, 23:54
Som nån sade innan så låter det mer som ett revben som kan krångla, om du upplever det som Tietzes så stämmer det rätt bra överens med en revbenshakning också, fast svårt att säga såhär över internet såklart.

Testa att ta ett väldigt djupt andetag och sträck på dig med händerna upp i luftten. Men TA DET FÖRSIKTIGT! Gör det mer ont så fortsätt inte.

Alright, det kan mycket väl vara så. Jag provade göra det, men jag känner aldrig någonting i samband med att jag andas :) Jag har t.om. provat att ta extra djupa andetag.