handdator

Visa fullständig version : Hur klart kan ni se mentala bilder?


Bengtan
2012-05-31, 17:22
Hur klart/starkt kan ni se mentala bilder?

Jag ser inte bilderna på det sättet, jag mer känner och vet hur det ser ut än faktiskt ser en klar bild som någon med fotografiskt minne. Med det sagt så kan jag urskilja en svag bild, men aldrig en stark och klar bild.

Hur är det för er? Vad beror skillnaden på att vissa ser starka bilder och vissa ser knappt något alls utan bara "känner" bilden?

Chaan
2012-05-31, 17:26
Lite väl klart skulle jag tro att dom flesta tycker.

http://a3.ec-images.myspacecdn.com/images02/138/ba0425b9a1f94716a06306a5899fff09/l.jpg

mela
2012-05-31, 17:31
Jag kan få upp väldigt starka bilder och verkligen se det framför mig, som på film. Väldigt bra under tentor :D

Bengtan
2012-05-31, 17:39
Jag kan få upp väldigt starka bilder och verkligen se det framför mig, som på film. Väldigt bra under tentor :D

Kan man träna upp förmågan? Varför ser vissa starkare än andra?

mela
2012-05-31, 17:45
Kan man träna upp förmågan? Varför ser vissa starkare än andra?

Det är ingenting jag tränat upp och det kommer inte alltid. Det är mest mönster jag kan se. Har fungerat bra när jag pysslat med dubbel bokföring för att då har jag sett exakt hur allting ska se ut, utan att behöva förstå exakt varför man kan göra så.

Men jag behöver se bilden många gånger innan, eller förknippa den med en känsla eller ett uttryck. Kan komma ihåg hela bilder från tavlan om läraren sagt något intressant.

Sniggel
2012-05-31, 17:46
Svårt att definiera hur klara de är. Jag tror att jag uppfattar dem klarare just pga att de är mer än bara visuella. Bilder i drömmar är dock definitivt mycket klarare än de jag kan råka dagdrömma om.
Om man skulle kunna "ta ett foto" av ett random ögonblick i min dröm så hade nog bilden blivit så tydlig att det hade kunnat jämställas med en bild som någon med talang (dock ej superduktig) målat.

Ungefär så här detaljerat tror jag att jag kan se i ett och samma ögonblick om jag fokuserar på en del utav "världen"

http://www.k-blogg.se/wp-content/uploads/2007/09/angslandskap.jpg

Om jag "tittar runt" kan jag se fler detaljer förstås.

Den här mängden detaljer kan jag t ex se (i dröm nu alltså inte i vaket tillstånd), men inte simultant. Många av föremålen blir abstrakta och måste "granskas" närmare för att jag ska uppfatta vad de är för något:

http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/478/1975867_520_308.jpg

Mago
2012-05-31, 17:47
Om jag försöker komma ihåg något från när jag har pluggat och skrivit upp på tavlan typ så får jag lätt upp en "bild" över var något stod och med vilken färg och kan "leta" upp informationen som stod där. Då känns det som att jag ser en bild, men egentligen är det nog inte nån bild alls.
Om jag bara sätter mig nu och blundar och verkligen försöker visualisera t.ex. en apelsin och se den så klart som möjligt under 20 sekunder så känns det kanske precis i början som att jag kan "se" den, men den känslan försvinner snabbt och det är rätt tomt, utöver att jag tänker en massa saker som en apelsin borde vara. Typ..

begt
2012-05-31, 18:14
Spatial förmåga är till stor del medfött men kan tränas upp. T.ex. genom att spela schack.

Sniggel
2012-05-31, 18:33
Borde inte portal vara ett bra spel för att öva upp spatial förmåga? :P

Loke
2012-05-31, 18:35
Spatial förmåga är till stor del medfött men kan tränas upp. T.ex. genom att spela schack.

Men är detta spatial förmåga? Jag har lätt för att vrida på tredimensionella objekt i huvudet, är bra på att backa med släpkärra etc. Jag har alltså ganska god känsla för rummet. Därmot är jag helt kass på att rita detaljrika bilder från minnet.

begt
2012-05-31, 18:41
Men är detta spatial förmåga? Jag har lätt för att vrida på tredimensionella objekt i huvudet, är bra på att backa med släpkärra etc. Jag har alltså ganska god känsla för rummet. Därmot är jag helt kass på att rita detaljrika bilder från minnet.

Hur klart kan ni se mentala bilder var frågan. Dvs. inte nödvändigtvis bilder från minnet.

Bengtan
2012-05-31, 18:41
Men är detta spatial förmåga? Jag har lätt för att vrida på tredimensionella objekt i huvudet, är bra på att backa med släpkärra etc. Jag har alltså ganska god känsla för rummet. Därmot är jag helt kass på att rita detaljrika bilder från minnet.

Vad för del av hjärnan styr förmågan att se bilder klart? Är det någon form av intelligens som att man kan ha musikalisk intelligens?

filmjölk
2012-05-31, 18:46
Sedan jag började med antidepressiva mediciner har denna förmågan blivit märkbart sämre hos mig av någon anledning.

Gabriel Forslund
2012-05-31, 19:21
Sedan min tinnitus har blivit värre har denna förmågan för mig också försämrats... :/

Sniggel
2012-05-31, 19:27
Alltså rent fotografisk bild är ju en typ av bildminne (det jag pratade om i mitt tidigare inlägg). 3-dimensionella strukturer tycker jag är mer än bara "bild". Det är mer "form" och känns som att det kräver ytterligare/andra områden i hjärnan för att hantera.
Man kan ju också försöka föreställa sig hur en fyrdimensionell "kub" hade "sett ut" eller iaf "fungerat" (skillnaden mot en vanlig 3-dimensionell kub är ju att den "sträcker sig utanför sig själv i en extra riktning som vi aldrig upplever i verkligheten") så lär man anstränga sin spatiala förmåga. Det är inte direkt samma sak som att minnas ett satellitfoto av ett kvarter eller att skapa en bild av ett vattenfall beläget i en djungel.

agazza
2012-05-31, 19:38
Fruktansvärt bra, fruktansvärt bra vid huvudräkning av stora tal då man bara kan rita upp en uppställning framför sig. Däremot rubbas det lätt av störningar.

Fatalist
2012-05-31, 19:42
Låg och tänkte på detta nyss faktiskt, jävligt coolt är det. När jag lägger mig för att sova på kvällen så är det "normal"klara bilder jag kan frammana i huvudet, men om jag tar mig en skön powernap sådär klockan 16-17 så kan jag precis innan jag somnar skapa nästan vilka bilder jag vill och "se" på dem på ett sätt som att jag nästan tittar med ögonen öppna. Sjukt coolt är det!

begt
2012-05-31, 19:47
Har mest sifferminne jag, kan se långa nummerserier i huvudet som exempelvis pi. Använder mig inte av mnemonics eller några minnestrick utan kör brute force. Är bra på att snabbt hoppa från decimal 219 till 320 t.ex. Tänkte lära mig 1000 decimaler men orkade inte fortsätta efter 630, blev ganska drygt. Kommer fortfarande ihåg 400, allt som behövs egentligen är att gå igenom siffrorna varannan månad eller så.

Att lära sig multiplikationstabellen var löjligt lätt i skolan.

Sniggel
2012-05-31, 19:50
Låg och tänkte på detta nyss faktiskt, jävligt coolt är det. När jag lägger mig för att sova på kvällen så är det "normal"klara bilder jag kan frammana i huvudet, men om jag tar mig en skön powernap sådär klockan 16-17 så kan jag precis innan jag somnar skapa nästan vilka bilder jag vill och "se" på dem på ett sätt som att jag nästan tittar med ögonen öppna. Sjukt coolt är det!

Det låter coolt. Jag har nog inte upplevt något sådant som du beskriver. Kanske några gånger i barndomen som var ofrivilliga (såg min omgivning klart och tydligt med stängda ögon).