handdator

Visa fullständig version : Snabba kolhydrater


Oliweeeer
2012-05-31, 16:23
Tja, tänkte beställa hem lite snabba kolhydrater. Tänkte fråga om det är någon större skillnad mellan märkena? För det finns 1kg Carbosyn FX för 75kr och 1,5kg Fairing Fast Carbs för 60kr. Så vilket borde man satsa på? *screwy*

Sheogorath
2012-05-31, 16:24
Tja, tänkte beställa hem lite snabba kolhydrater. Tänkte fråga om det är någon större skillnad mellan märkena? För det finns 1kg Carbosyn FX för 75kr och 1,5kg Fairing Fast Carbs för 60kr. Så vilket borde man satsa på? *screwy*

Vad ska du ha den till?

zeusden1
2012-05-31, 16:25
Finns ju olika sorters kolhydrater. Antar att det är maltodextrin du har tänkt dig? I sådant fall kör på det billigaste, ingen skillnad.

vicarious
2012-05-31, 16:28
finns ju olika sorters kolhydrater. Antar att det är maltodextrin du har tänkt dig? I sådant fall kör på det billigaste, ingen skillnad.

+1.

Oliweeeer
2012-05-31, 16:30
Vad ska du ha den till?
Ta efter jag har tränat.
Finns ju olika sorters kolhydrater. Antar att det är maltodextrin du har tänkt dig? I sådant fall kör på det billigaste, ingen skillnad.
Ja, det var det. Tack för svaret! :)

Sheogorath
2012-05-31, 16:47
Ta efter jag har tränat.


Styrketräning? Om du inte har problem med att få i dig tillräckligt med kalorier kan du lika gärna äta de kolhydraterna från mat när du kommer hem, om du känner för det. Det finns massor av gott att äta. Bröd, pasta osv. Det kommer inte bli sämre.

Har du problem med kalorierna kan du lika gärna äta mjukt gelégodis som att dricka glukoslösning. Mycket godare, och inte sämre det heller.

Lösningar med supersnabba kolhydrater (de du länkat in t.ex.) är motiverade om man ska få snabb energi under ett pass (t.ex. löpning, cykel) eller måste återladda snabbt mellan lopp. Efter styrketräning har det egentligen ingen plats om man nu inte tar det för att det är smidigt. Det finns mycket godare grejor som inte är sämre. Och som mättar bättre om man tycker att det är viktigt. Och detta alltså utan att det blir sämre för att fylla på musklerna inför nästa styrkepass.

bear.flowertwig
2012-05-31, 16:51
Styrketräning? Om du inte har problem med att få i dig tillräckligt med kalorier kan du lika gärna äta de kolhydraterna från mat när du kommer hem, om du känner för det. Det finns massor av gott att äta. Bröd, pasta osv. Det kommer inte bli sämre.

Har du problem med kalorierna kan du lika gärna äta mjukt gelégodis som att dricka glukoslösning. Mycket godare, och inte sämre det heller.

Lösningar med supersnabba kolhydrater (de du länkat in t.ex.) är motiverade om man ska få snabb energi under ett pass (t.ex. löpning, cykel) eller måste återladda snabbt mellan lopp. Efter styrketräning har det egentligen ingen plats om man nu inte tar det för att det är smidigt. Det finns mycket godare grejor som inte är sämre. Och som mättar bättre om man tycker att det är viktigt.

Vägen till framgång för mer än en koloit:
http://static2.devote.se/gallery/big/20101015/d581bdad64e8b39816d4b996b929b7c4.jpg

Holabandola
2012-05-31, 17:06
Spara pengarna, köp havre och mixa med mjölk.
Billigare, nyttigare, bättre effekt.

dizzle
2012-06-02, 01:01
Styrketräning? Om du inte har problem med att få i dig tillräckligt med kalorier kan du lika gärna äta de kolhydraterna från mat när du kommer hem, om du känner för det. Det finns massor av gott att äta. Bröd, pasta osv. Det kommer inte bli sämre.

Har du problem med kalorierna kan du lika gärna äta mjukt gelégodis som att dricka glukoslösning. Mycket godare, och inte sämre det heller.

Lösningar med supersnabba kolhydrater (de du länkat in t.ex.) är motiverade om man ska få snabb energi under ett pass (t.ex. löpning, cykel) eller måste återladda snabbt mellan lopp. Efter styrketräning har det egentligen ingen plats om man nu inte tar det för att det är smidigt. Det finns mycket godare grejor som inte är sämre. Och som mättar bättre om man tycker att det är viktigt. Och detta alltså utan att det blir sämre för att fylla på musklerna inför nästa styrkepass.

Hur blir kostnadsskillnaden mellan godis och malto?

Spara pengarna, köp havre och mixa med mjölk.
Billigare, nyttigare, bättre effekt.

På vilket sätt blir det bättre effekt?

JakeShaft
2012-06-02, 01:21
Hur blir kostnadsskillnaden mellan godis och malto?



På vilket sätt blir det bättre effekt?

Väldigt många andra näringsämnen som säkerligen kan göra någon nytta.

cero
2012-06-02, 01:58
Väldigt många andra näringsämnen som säkerligen kan göra någon nytta.

"Bättre effekt" i detta fall måste ju vara snabbare återhämtning eller liknande. Att det finns fler näringsämnen i havre är väl inte relevant? Dessutom skrev han "nyttigare" också.

dizzle
2012-06-02, 11:15
Väldigt många andra näringsämnen som säkerligen kan göra någon nytta.

Trött på att folk ska svara åt andra när dem inte ens kan leverera bra svar. Jag frågade väl knappast om vilka andra fördelar det fanns med havre utan vilken effekt det skulle ge jämfört med malto.

King Grub
2012-06-02, 11:17
Näringsrikare är inte alltid bättre. För en elitidrottare som behöver snabb återhämtning är det bättre om kolhydratkällan inte innehåller fiber och annat som saktar ned upptaget och inlagringen. Och har han dessutom ett högt energibehov kanske han får för mycket mikronutrienter om han nödvändigtvis var tvungen att äta näringsrik föda varje mål.

Dreas
2012-06-02, 12:33
Spara pengarna, köp havre och mixa med mjölk.
Billigare, nyttigare, bättre effekt.Sjukt mycket osmidigare och "nyttigt", prata för dig själv.

Köp det billigaste TS. Godis fungerar också men jag gillar att ha pulvret klart i shakern och slippa ta med händerna precis när jag varit på gymmet, trots handtvätt.

stridis
2012-06-02, 12:49
Näringsrikare är inte alltid bättre. För en elitidrottare som behöver snabb återhämtning är det bättre om kolhydratkällan inte innehåller fiber och annat som saktar ned upptaget och inlagringen. Och har han dessutom ett högt energibehov kanske han får för mycket mikronutrienter om han nödvändigtvis var tvungen att äta näringsrik föda varje mål.

Sedan så kan det bli sjuhelvetes mycket mer på tallriken också. Kommer ihåg när några tjejer i klassen hade gjort ett kostupplägg för en idrottare, när de visade upp maten så var det ett sådant inihelvete lass med mat att jag påpekade detta för dem.

Silencer
2012-06-02, 13:34
Skumbananerna, är de gjorda på glukossirap?

Sheogorath
2012-06-02, 14:22
Skumbananerna, är de gjorda på glukossirap?

Nope, inte dom. Carletti skumbananer är det dock (och de är dessutom fantastiskt mycket godare).

Sverker
2012-06-02, 16:52
Skumbananerna, är de gjorda på glukossirap?

Får ingen söt smak då. Behövs socker också.
Blandningen av hälften glukossirap och hälften socker verkar fungera bäst för att göra godis.

Kischen
2012-06-02, 17:37
Snart dags för kolozzeum att komma med ett eget godis baserat på glukossirap och eaa :D Är det inte gott så är det bara att hälla in i munnen och svälja med vatten..

strikt
2012-06-02, 18:24
Köper loss 4 kg direkt varje månad ifall kolozzeum fixar detta!

grescha
2012-06-04, 20:36
För någon som gymmar en timme 5-6 dagar i veckan, "hjälper" det att äta snabba kolhydrater efter passet? Att komma upp i kaloribehovet är inget problem.

begt
2012-06-04, 20:40
Du återhämtar dig snabbare och lär få något större återhämtning totalt sett. En marginell men inte obetydlig skillnad.

exevision
2012-06-04, 20:46
Du återhämtar dig snabbare och lär få något större återhämtning totalt sett. En marginell men inte obetydlig skillnad.

Än att äta pasta, ris eller annat, 30-60 minuter efter passet?

Sheogorath
2012-06-04, 21:01
För någon som gymmar en timme 5-6 dagar i veckan, "hjälper" det att äta snabba kolhydrater efter passet? Att komma upp i kaloribehovet är inget problem.

Sannolikt inte. Vanlig stärkelserik mat som ris, bröd, pasta eller gryn kommer göra det samma och har fördelarna att de tillför mikronutrienter och har en vettigare sammansättning aminosyror (iaf jämfört med gelégodis). Godis efter styrketräning är något man äter för att det är gott, som jag ser det. Inget fel i det. Den dåliga proteinkvalitén är lätt att justera för, liksom näringsinnehållet. Fullvärdigt protein efter träning är ju standard hur som helst och det finns ju fler tillfällen under dygnet till att få i sig nyttigheter. :)

begt
2012-06-04, 21:11
Om man kan få i sig färdiglagat ris omedelbart efter träningen så borde det vara jämförbart med godis eller en banan, men så brukar det ju inte vara.

exevision
2012-06-04, 21:14
Om man kan få i sig färdiglagat ris omedelbart efter träningen så borde det vara jämförbart med godis eller en banan, men så brukar det ju inte vara.

Så oerhört bråttom är det inte.

Fredriiik
2012-06-05, 08:26
Så oerhört bråttom är det inte.

nja efter två timmar så har effektiviteten sjunkit med 50% för inlagringen.
Så jag försöker iaf få i mig först BCAA sen hem å dra en shake/käk efter ett pass :)

Sheogorath
2012-06-05, 08:29
nja efter två timmar så har effektiviteten sjunkit med 50% för inlagringen.
Så jag försöker iaf få i mig först BCAA sen hem å dra en shake/käk efter ett pass :)

Det har ingen argumenterat emot. Men att det är någon fördel att dra i sig kolhydrater direkt post-workout tillsammans med exempelvis BCAA:t är oklart/osannolikt. Självfallet ska man hem och äta så fort det bara går.

Fredriiik
2012-06-05, 08:35
Det har ingen argumenterat emot. Men att det är någon fördel att dra i sig kolhydrater direkt post-workout tillsammans med exempelvis BCAA:t är oklart/osannolikt. Självfallet ska man hem och äta så fort det bara går.

nä men han sa att det inte var jättebrottom. Men det verkar ju som att desto längre tid som går desto mer negativt påverkas inlagringen.

Sheogorath
2012-06-05, 08:55
nä men han sa att det inte var jättebrottom. Men det verkar ju som att desto längre tid som går desto mer negativt påverkas inlagringen.

Då tolkar vi "jättebråttom" olika bara. Pulver motsv. minst 10 g EAA/BCAA direkt efter passet, sedan hem och käka. :thumbup:

dizzle
2012-06-05, 09:32
nja efter två timmar så har effektiviteten sjunkit med 50% för inlagringen.
Så jag försöker iaf få i mig först BCAA sen hem å dra en shake/käk efter ett pass :)


Jag hade fått för mig att det var just glykogeninlagringen som var förhöjd efter träning, har jag fattat fel?

Zizou
2012-06-05, 09:41
Jag hade fått för mig att det var just glykogeninlagringen som var förhöjd efter träning, har jag fattat fel?

Ja den är förhöjd efter träning, speciellt första timmen-två timmarna efter träningen. Sedan sänks den effekten med ~50%.

Sheogorath
2012-06-05, 09:54
Jag hade fått för mig att det var just glykogeninlagringen som var förhöjd efter träning, har jag fattat fel?

Du har inte fattat fel. Men om du inte ska träna samma muskel igen inom 24 h är det inte så brådskande att du inte hinner ta dig hem, fixa käk och äta kolhydrat först då. Däremot om du t.ex. löptränat/cyklat/motsv. och ska köra ben på gymmet dagen efter är det motiverat att få i sig (mycket) kolhydrat, gärna i flera omgångar, direkt efter passet och sedan varje timme för så många kalorier som man kan spendera.

Men efter styrketräning i en normal splitt där man tränar "samma" muskel 1-2 ggr / v. finns det ingen anledning att stressa med kolhydraterna just för glykogenets skull.

dizzle
2012-06-05, 10:04
Ja den är förhöjd efter träning, speciellt första timmen-två timmarna efter träningen. Sedan sänks den effekten med ~50%.

Du har inte fattat fel. Men om du inte ska träna samma muskel igen inom 24 h är det inte så brådskande att du inte hinner ta dig hem, fixa käk och äta kolhydrat först då. Däremot om du t.ex. löptränat/cyklat/motsv. och ska köra ben på gymmet dagen efter är det motiverat att få i sig (mycket) kolhydrat, gärna i flera omgångar, direkt efter passet och sedan varje timme för så många kalorier som man kan spendera.

Men efter styrketräning i en normal splitt där man tränar "samma" muskel 1-2 ggr / v. finns det ingen anledning att stressa med kolhydraterna just för glykogenets skull.


Okej tack. Blev lite förvirrad i och med att fredrik först skrev om den minskade effekten och sedan om bcaa och "shake" som jag tolkar som protein:D all good then

m4x
2012-11-29, 23:29
Du har inte fattat fel. Men om du inte ska träna samma muskel igen inom 24 h är det inte så brådskande att du inte hinner ta dig hem, fixa käk och äta kolhydrat först då. Däremot om du t.ex. löptränat/cyklat/motsv. och ska köra ben på gymmet dagen efter är det motiverat att få i sig (mycket) kolhydrat, gärna i flera omgångar, direkt efter passet och sedan varje timme för så många kalorier som man kan spendera.

Men efter styrketräning i en normal splitt där man tränar "samma" muskel 1-2 ggr / v. finns det ingen anledning att stressa med kolhydraterna just för glykogenets skull.

Nu vet jag inte om jag gör fel men jag tar alltid snabba kolhydrater så fort jag kliver av löpbandet och sen käkar när jag kommer hem. Missar jag den första så går det otroligt mycket segare om man ska köra ett till konditionspass dagen efter.

I övrigt så bytte jag från Malto till Carbosyn och ja..visst man märker man skillnad. Det känns skönt att slippa den där tunga magen man får av malto + att återhämtningen känns mer effektiv.

Nu kör jag endast kondition så det passar mig bra.

massakay
2012-11-30, 07:38
Men om du inte ska träna samma muskel igen inom 24 h är det inte så brådskande att du inte hinner ta dig hem, fixa käk och äta kolhydrat först då.

Alltså ska man: duscha, åka hem, laga mat, äta maten, och så tar det en bra stund innan kroppen hinner tar upp maten, som förmodligen är ganska långsam i sig med t. ex pasta, kyckling och fett. Det är ganska lång tid som musklerna hamnar i nedbrytande fas efter avslutat pass.

Jag skulle då inte fixa det i alla fall. Men vi är ju iofs olika alla människor.

massakay
2012-11-30, 07:58
Men det verkar ju som att desto längre tid som går desto mer negativt påverkas inlagringen.

Inom 30 minuter har man den positivaste glykogeninlagrinen i muskeln efter avslutat pass, det är då muskelcellen är som mest mottaglig, sen sänks nivån ganska drastiskt.

Men man får nog helt enkelt testa och se vad som funkar bäst för den enskilde personen och tränings intensitet.

Själv upplever jag en stor skillnad på snabba kolhydrater efter passen, än utan.

Trapz
2012-11-30, 11:22
Om man nu inte intar några kolhydrater i samband med protein efter träning, hur mycket kolhydrater bör "man" få i sig genom käk efteråt? Och är så fort som möjligt alltid bäst även om man ätit något lätt innan?

Limee
2012-11-30, 22:47
Snubben som äger gymmet jag tränar på har tydligen tränat i 30 år och har vunnit en del tävlingar. Jävligt bra fysik har han iallafall.

När jag frågade om jag borde köpa vassleprotein sa han istället att jag borde ta en "återhämtare" som har både snabba kolhydrater och proteiner. Han verkade ju kunna sin grej men alla här verkar påstå att man inte behöver snabba kolhydrater efter ett pass?

Han sa också att om jag har med mig en banan varje gång jag tränar är det bra med vassleprotein. Eller om jag äter lunch/middag efteråt men eftersom jag sa att jag inte äter mat förräns 1-1,5 timmar efter passet rekommenderade han kolhydrater...

Är förvirrad, borde jag fortsätta med samma eller byta till nåt mer proteinrikt?

massakay
2012-12-01, 07:01
När jag frågade om jag borde köpa vassleprotein sa han istället att jag borde ta en "återhämtare" som har både snabba kolhydrater och proteiner. Han verkade ju kunna sin grej men alla här verkar påstå att man inte behöver snabba kolhydrater efter ett pass?

Klart du ska ha snabba kolhydrater och vassla direkt efter passet = Gainer

Det är inte för inte att snubben som äger gymmet har jävligt bra fysik och tipsar dig om det. har själv tränat 20 år och skulle ha sagt samma sak.

Men jag förstår om du är förvirrad av alla olika råd här på kolozzeum. Man får helt enkelt sålla lite mellan dom olika inläggen

Testa vad som passar dig bäst!