handdator

Visa fullständig version : Amatörfråga - g protein/dag i vardagskost?


Re1nForce
2012-05-31, 14:48
Tjenare!

Är inte så erfaren inom kosten utav min träning men jag har tänkt att jag ska försöka uppnå maxet utav min träning om man säger så.
Tänkte dricka shake 3 ggr om dagen (1dl pulver) och det blir cirka 90-100g protein bara det. Men jag har hört att man ska snitta ungefär 2g protein/kg utav din kroppsvikt, och eftersom min vikt är runt 95kg så behöver jag 90-100g till.

Undrar då hur mycket protein man får i sig per dag då om man äter vanligt, utan special kost (syftar då på att äta kvarg eller keso).

T.ex. frukost med vanligt vitt bröd och ett glas mjölk, en skollunch med sallad och dagens måltid, kanske en frukt efter träning och middag som kan bestå utav allt från kyckling till någon slags pasta måltid, lax osv.

Undrar helt enkelt om det finns något snitt för protein intaget hos en vanlig människa?

Är det rekommenderat att jag äter kvarg kanske en gång om dagen för att se till att jag får i mig alla proteiner?


Noterbart kan också vara att jag tänkte blanda mitt 1dl proteinpulver med 2-3dl mjölk vid varje shake.


Tack i förhand! :smash:

rooz
2012-05-31, 14:52
Drick en 4L mjölk utspritt under dagen. kan du säkert skippa pulrvet med. ca 208G kolhydrater, 145g protein (beräknat på lättmjölk som serveras i alla skolor)

Thelvino
2012-05-31, 14:59
Alltså du får ju i dig ca 100-130gram protein bara genom mjölken och pulvret. (en dl räknat som 30g protein). Så det borde inte vara några problem, personligen kan jag tycka att ta proteinpulver tre gånger om dagen är onödigt men.

zeusden1
2012-05-31, 15:04
Vad väger du och hur lång är du?
Som en man som väger runt 72kg och är 180cm och äter ca 3000kcal per dag är det svårt att inte få i sig 2g/KV om man äter varierat. Exempel på mig själv. Snitter på ca 50% Kolhydrat, 25%protein och 25%fett. Eller ca 2,5gram protein/KV.
Oftast behövs inte proteinpulver om man inte vill upp till över 3g/KV eller ska ligga på ett lågt kaloriintag.

Thatsinane
2012-05-31, 15:17
Uthållighetsidrottare rekommenderas att konsumera 1,2-1,6 g protein/kg kroppsvikt och dag medan styrkeidrottare bör äta 1,6-1,7 g protein/kg kroppsvikt och dag.

SOK - Kostrekommendationer för elitidrottare, 2009

10-20 E% av daglig kost bör vara protein, alltså skall 10-20 procent av din dagliga energiförbrukning täckas av proteiner.

SLV

För kroppsbyggare brukar det talas om 2 gram protein/kg kroppsvikt och dag.

Gemene svensson snittar på 1,2 gram per kg kroppsvikt och dag skulle jag tro.

vicarious
2012-05-31, 15:18
Jättesvårt att svara på hur mycket protein en "vanlig dag" blir då portionerna kan variera ganska mycket, samt måltiderna kan vara väldigt olika. Gissar på nånstans mellan 50g och 150g kanske.

Ogdoo
2012-05-31, 15:24
Det smidigaste vore om du väger det du har tillgång till så att du vet att du inte hamnar UNDER 2g/kg. Sedan kan ju denna siffran variera från person till person, men om du styrketränar hårt så ska du i varje fall inte hamna under 2g/kg. Under periodisk fasta (t ex Leangains-metod) så rekomenderas det 3g/kg kroppsvikt.

vicarious
2012-05-31, 15:26
Det smidigaste vore om du väger det du har tillgång till så att du vet att du inte hamnar UNDER 2g/kg. Sedan kan ju denna siffran variera från person till person, men om du styrketränar hårt så ska du i varje fall inte hamna under 2g/kg. Under periodisk fasta (t ex Leangains-metod) så rekomenderas det 3g/kg kroppsvikt.

Orka hålla på och väga maten när man går i skolan. Helt värdelöst och onödigt. Och varför ska man ha mer protein om man kör periodisk fasta?

zeusden1
2012-05-31, 15:36
Orka hålla på och väga maten när man går i skolan. Helt värdelöst och onödigt. Och varför ska man ha mer protein om man kör periodisk fasta?

Man kan alltid uppskatta hur mycket man äter. T.ex. mjölken är ju lätt att uppskatta hur mycket man druckit på lunchen. Ris och biff är ganska lätt att beräkna själv.
Jobbar inom skolväsendet och uppskattar alltid hur mycket jag äter. Har trots allt blivit relativt rätt. Man lär sig se hur mycket man äter om man väger i vanliga fall. Man vet hur mycket ris som är 100gram okokt när den är kokt. Hur mycket ett kycklingbröst väger osv. Det är dock lite svårare när maten är panerad eller i grytor. Som sagt, man lär sig om man räknar övriga tiden.

vicarious
2012-05-31, 15:44
Man kan alltid uppskatta hur mycket man äter. T.ex. mjölken är ju lätt att uppskatta hur mycket man druckit på lunchen. Ris och biff är ganska lätt att beräkna själv.
Jobbar inom skolväsendet och uppskattar alltid hur mycket jag äter. Har trots allt blivit relativt rätt. Man lär sig se hur mycket man äter om man väger i vanliga fall. Man vet hur mycket ris som är 100gram okokt när den är kokt. Hur mycket ett kycklingbröst väger osv. Det är dock lite svårare när maten är panerad eller i grytor. Som sagt, man lär sig om man räknar övriga tiden.

Ja precis. Nu är det kanske inte så lätt om man är ovan vid det. Men väga och räkna tycker jag man ska försöka hålla sig borta från så länge och mycket som möjligt. Födde ett ohälsosamt kontrollbehov hos mig och jag tror inte jag är ensam om det heller.

Re1nForce
2012-05-31, 15:45
Vad väger du och hur lång är du?

Runt 95kg, 200cm.


Tackar förövrigt för eran hjälp, känns som att mina shakes gör mig säker varje dag. Är inte så noga med kosten som någon professionell idrottare precis så att om det varierar lite i mängd från dag till dag så gör det inte mig så mycket, vill ju iaf. ligga över snittet, men hur mycket spelar ingen roll.

Tack som fan för hjälpen people! :)

vicarious
2012-05-31, 15:50
2g protein/kg kroppsvikt är ingen magisk gräns som man måste komma över för att börja bygga muskler, utan det gör man hela tiden ändå och det går utmärkt med mindre mängder än så också. Glöm inte att bygga muskler är en energikrävande process så se till att få i dig ordentligt med energi också och inte bara fokusera på proteinet.

zeusden1
2012-05-31, 15:53
2g protein/kg kroppsvikt är ingen magisk gräns som man måste komma över för att börja bygga muskler, utan det gör man hela tiden ändå och det går utmärkt med mindre mängder än så också. Glöm inte att bygga muskler är en energikrävande process så se till att få i dig ordentligt med energi också och inte bara fokusera på proteinet.

Håller med. Den energin som du får från det som överstiger 2gram/KV kan du med lätthet byta ut mot kolhydrater. Både billigare och ger mer energi till träningen.

cero
2012-05-31, 17:37
Drick en 4L mjölk utspritt under dagen. kan du säkert skippa pulrvet med. ca 208G kolhydrater, 145g protein (beräknat på lättmjölk som serveras i alla skolor)

Enkelhet i all ära, men jag har aldrig förstått varför man rekommenderar överkonsumation av enskilda livsmedel? Behöver inte vara något negativt med att häva i sig 4L mjölk dagligen, men varför chansa att få i sig 5-6 gånger RDI kalcium t.ex, när man kan äta varierat istället, och får samma resultat?

vicarious
2012-05-31, 18:32
Enkelhet i all ära, men jag har aldrig förstått varför man rekommenderar överkonsumation av enskilda livsmedel? Behöver inte vara något negativt med att häva i sig 4L mjölk dagligen, men varför chansa att få i sig 5-6 gånger RDI kalcium t.ex, när man kan äta varierat istället, och får samma resultat?

Troligtvis pga enkelheten.

Inge Enveten
2012-05-31, 19:01
http://traningslara.se/mjolk-och-prostatacancer-vad-vet-man/

Så undvik att extremkonsumera men uteslut inte för den delen helt och hållet om du nu gillar mjölkprodukter

Dricker man en liter mjölk varenda dag och till det konsumerar ost, grynost, kvarg och mat med mejeriprodukter i (grädde, crème frâiche etc.) så blir ju summan en hel del.

Läsvärt innan man börjar dricka 4 liter mjölk dagligen.

SvenGöran
2012-05-31, 19:33
Rätta mig om jag har fel.

Om du dricker 3 ggr per dag 1 dl pulver = 300gram protien.

Väger du 95-100kg och ska ha i dig 2gram / kg så ska du ha i dig 200gram.

Dvs inte 300?

vicarious
2012-05-31, 19:35
Rätta mig om jag har fel.

Om du dricker 3 ggr per dag 1 dl pulver = 300gram protien.

Väger du 95-100kg och ska ha i dig 2gram / kg så ska du ha i dig 200gram.

Dvs inte 300?

3 proteinshakes ger inte 300g protein.

SvenGöran
2012-05-31, 19:36
3 proteinshakes ger inte 300g protein.

Så hur mycket protein är det per ML i påsarna då?

vicarious
2012-05-31, 19:46
Så hur mycket protein är det per ML i påsarna då?

Beror på produkten. Och man brukar ange per 100g. De flesta proteinsorter ligger mellan 75 och 85g protein per 100g pulver. 1DL brukar väga mellan 30 och 45g beroende på pulvrets densitet.

SvenGöran
2012-05-31, 19:50
Beror på produkten. Och man brukar ange per 100g. De flesta proteinsorter ligger mellan 75 och 85g protein per 100g pulver. 1DL brukar väga mellan 30 och 45g beroende på pulvrets densitet.

Ah my bad.. mitt hade 76g per 100.

Då jag väger 110kg bör jag dricka 2,5 DL per dag typ?... Men kan säga 2 DL och resten får jag ifrån mjölk och mat / keso.

vicarious
2012-05-31, 20:00
Ah my bad.. mitt hade 76g per 100.

Då jag väger 110kg bör jag dricka 2,5 DL per dag typ?... Men kan säga 2 DL och resten får jag ifrån mjölk och mat / keso.

Det finns inga regler om hur mycket man ska eller inte ska ta varje dag. Det är troligtvis helt vanligt mjölkprotein du har i pulvret. Kolla hur mycket protein din vanliga kost ger dig och komplettera med pulvret tills du når önskad mängd.

Latissimus Dorsi
2012-06-01, 23:14
Jordnötter är goa grejer, 600kcal/100gram och 29gram protte! Sen är inte jordnöttsprotein riktigt lika bra som t.e.x köttprotein, men 50-100g jordnötter per dag med en varierad och allmänt bra kost så är du på rätt väg. Sen kan du få hem en påse på 500g för 13 spänn på lidl så de är ju sjukt billigt också!

cero
2012-06-01, 23:30
Latissimus: Har hört att jordnötsprotein ska vara totalt värdelöst. Fel?

EDIT: Ett inlägg från Eddie (känn dig speciell): http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4912207&postcount=7

Latissimus Dorsi
2012-06-01, 23:37
Latissimus: Har hört att jordnötsprotein ska vara totalt värdelöst. Fel?

EDIT: Ett inlägg från Eddie (känn dig speciell): http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4912207&postcount=7

Självklart, såg även ett king grub inlägg som hade massa blaha text som summerades med att jordnötsprotein inte är bra i styrketräningsperspektiv. Men på något sätt måste det väl vara användbart :D

Eddie Vedder
2012-06-02, 09:03
Latissimus: Har hört att jordnötsprotein ska vara totalt värdelöst. Fel?

EDIT: Ett inlägg från Eddie (känn dig speciell): http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4912207&postcount=7

Även om citatet, som du plockar rakt ur sitt sammanhang, är skrivet av mig så tycker jag verkligen inte att det är ett dåligt förslag. Vad spelar det för roll att jordnötters protein är kasst?

Latissimus Dorsis råd är toppen tycker jag. Inte som att man lever på jordnötter.

cero
2012-06-02, 10:45
Även om citatet, som du plockar rakt ur sitt sammanhang, är skrivet av mig så tycker jag verkligen inte att det är ett dåligt förslag. Vad spelar det för roll att jordnötters protein är kasst?

Latissimus Dorsis råd är toppen tycker jag. Inte som att man lever på jordnötter.

Tråden handlar om att få i sig protein för att maximera resultaten?

Eddie Vedder
2012-06-02, 10:49
Tråden handlar om att få i sig protein för att maximera resultaten?

Och varför skulle det uteslutas för att man äter jordnötter? Majoriteten lär ju komma från högvärdigt protein och då är jordnötter en bar kaloriutfyllnad.

LilMack
2012-06-02, 12:11
90 Proteiner till under en dag borde du garanterat komma upp till. Se till att få i dig fisk / kött minst 2 ggr / dag. Det är viktigt med en bra frukost. havregrynsgröt, 2 rågmackor och 2 ägg är en bra start. Bara där har du ett flertal proteiner. Välj det bästa alternativet i skolan. Finns böcker om näringslära att läsa och lära sig om vad som är bra och dåligt. Du kommer med tiden utveckla din kunskap och veta på ett ungefär vad du får i dig / dag.

Ta det lugnt så löser det sig. Forumet finns alltid här, så fråga på du :)