handdator

Visa fullständig version : Det går inte......


Galatico
2012-05-31, 11:55
Hej allihopa!

Jag är en kille på 26 år, väger 83 kilo och är 1.80 lång

Jag tränar varje dag förutom lördag sondag

måndag styrketränar - bröst och biceps

Tisdag powerwalk 1 timme

onsdag styrketräning - axlar och triceps

torsdag - powerwalk 1 timme

fredag styrketräning - rygg och ben

Jag har problem med magen, får inte bort fettet ;(
hur än jag tränar eller äter, har testat det mesta, men funkar inte så alls....

jag har inget mål på hur mycket jag skulle vilja väga, vill bara få bort fettet på magen....

så min fråga är,

tränar jag rätt?

Tips på vad man ska gå på för diet?

Hur får jag bort fettet på min mage?

jag brukade dricka väldigt mycket läsk innan, men dricker bara pepsi max nu,... är det ok? eller borde man skippa de också och köra på bara vatten?

jag är tacksam för all svar jag kan få!
Postat via en mobil enhet

aranada05
2012-05-31, 12:03
Hur ser dina träningspass ut?

Hur lång erfarenhet av styrketräning har du?

Vad lyfter du i några större övningar?

Hur ser din kost i övrigt ut?
Andel protein/kolhydrat/fett ?

Äter du grönsaker?

Dribinho
2012-05-31, 12:05
Samma grundregler som gäller för alla vid viktnedgång/fettminskning aka deffning även om förutsättningarna kan skilja sig från person till person.

Läs och begrunda:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Lindrian
2012-05-31, 12:10
Ja, skit i läsken. Den är usel för din hälsa på alla sätt och vis.

Håll koll på din kost och så ska du se att det går bättre. Fettet på magen är alltid svårt att bli av med.

MWA
2012-05-31, 12:12
Ja, skit i läsken. Den är usel för din hälsa på alla sätt och vis.

Vanlig läsk, ja. Men Pepsi Max och dylikt är det inget fel på.

Galatico
2012-05-31, 12:39
Hur ser dina träningspass ut?

Hur lång erfarenhet av styrketräning har du?

Vad lyfter du i några större övningar?

Hur ser din kost i övrigt ut?
Andel protein/kolhydrat/fett ?

Äter du grönsaker?

Jag har tränat stytrketränat 2 år, men slutat och börjat o.sv

Jag jobbar som kock, så när man kommer hem så är man helt slut i kroppen, och
Stå och provsmaka allt man gör hjälper inte en med vikten precis, men har börjat lära mig smaka och spotta ut.. Inte lätt men jag försöker.

Jag lyfter inte så tungt, kör typ mellan tungt, pressar inte till Max, nåt jag borde göra?

Ja jag äter grönsaker och två dagar tillbax har jag börjat ta protein ( trippel PRO 85 )
Postat via en mobil enhet

Rusk
2012-05-31, 12:42
Du får bort ditt fett på magen av att ligga på kcal -, börja räkna dina kalorier om du inte gör det.
Och vill du ha större magrutor samt en stark bål och undvika diverse muskulära obalanser så träna mage som alla andra muskelgrupper.

Galatico
2012-05-31, 12:44
Vanlig läsk, ja. Men Pepsi Max och dylikt är det inget fel på.

Ja, de har jag också hört, men tanke på att de innehåller sötningsmedel är det fortfande okay?
Postat via en mobil enhet

Galatico
2012-05-31, 12:49
Du får bort ditt fett på magen av att ligga på kcal -, börja räkna dina kalorier om du inte gör det.
Och vill du ha större magrutor samt en stark bål och undvika diverse muskulära obalanser så träna mage som alla andra muskelgrupper.

Okay, tacksam för ditt svar, men dom säger man ska få bort fettet innan man tränar magen så man inte bygger muskler över fettet? Stämmer det?

Må va en dum fråga men hur räknar man hur mycket kcal man ska ligga på?
Postat via en mobil enhet

Ado2000
2012-05-31, 12:54
Okay, tacksam för ditt svar, men dom säger man ska få bort fettet innan man tränar magen så man inte bygger muskler över fettet? Stämmer det?

Må va en dum fråga men hur räknar man hur mycket kcal man ska ligga på?
Postat via en mobil enhet

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

där har du en formel på hur du räknar ut ditt kcal sen kan du googla fram en hel del sidor också, om du gör det senare så rekommenderar jag att du testar flera av dom eftersom visa av dom ger helt sjuka svar

krubkungen
2012-05-31, 12:54
Okay, tacksam för ditt svar, men dom säger man ska få bort fettet innan man tränar magen så man inte bygger muskler över fettet? Stämmer det?

Vad i h-lvete!*screwy*:furious:

Nej det stämmer verkligen inte.

dauit
2012-05-31, 12:58
Ja, de har jag också hört, men tanke på att de innehåller sötningsmedel är det fortfande okay?
Postat via en mobil enhet

Det är framförallt aspartam som folk är rädda för, det blir ohälsosamt om man dricker väldigt stora mängder cola light, så det är ingetning du behöver oroa dig över direkt!

justi
2012-05-31, 13:08
Okay, tacksam för ditt svar, men dom säger man ska få bort fettet innan man tränar magen så man inte bygger muskler över fettet? Stämmer det?

Må va en dum fråga men hur räknar man hur mycket kcal man ska ligga på?
Postat via en mobil enhet


Hehehe, underhudsfet ligger .... under huden och inte under musklerna.
Må hända om man har bukfet (kring organ) så blir det svårare, men om jag hade det skulle jag träna magen rejält just för att kunna spänna magmusklerna och hålla allt på plats.

träna magen ordentligt!

aranada05
2012-05-31, 13:08
Jag har tränat stytrketränat 2 år, men slutat och börjat o.sv

Jag jobbar som kock, så när man kommer hem så är man helt slut i kroppen, och
Stå och provsmaka allt man gör hjälper inte en med vikten precis, men har börjat lära mig smaka och spotta ut.. Inte lätt men jag försöker.

Jag lyfter inte så tungt, kör typ mellan tungt, pressar inte till Max, nåt jag borde göra?

Ja jag äter grönsaker och två dagar tillbax har jag börjat ta protein ( trippel PRO 85 )
Postat via en mobil enhet

Okey, om jag får ändra lite i ditt träningsschema (styrketränings-delen) så hade jag lagt upp det som följande:

Dag 1: Bröst/Axlar/Triceps
Jag börjar med en tung övning för bröst, till exempel bänkpress. 1-5 reps i 4 set. Detta ska vara tungt. När jag klarar 5 reps i alla fyra set, höjer jag vikten.

Efter tunga bänkpressen hade jag kanske sänkt vikten rejält och kört två set 8-12 reps. Eller så hade jag direkt gått över till

En övning för axlar, exempelvis axelpress med stång eller hantel.
Hade siktat på 6-12 reps i 3 set. Kanske lite hantellyft åt sidan också, 2 set om 12-15 reps.

Slutligen en övning för triceps, exempelvis triceps extension.
Liknande axlarna, hade jag siktat på 6-12 reps i 3 set.

Dag 2: Vila/powerwalk/cardio
Dag 3: Knäböj / mage / vader i ungefär samma tänk som dag 1. Knäböj tungt 1-5 reps i 4 set. när jag klarar 5 reps i alla 4 set höjer jag, sedan lite "assistance work" i form av lägre vikt på fler reps för mage/vader.
Dag 4: vila/powerwalk/cardio
Dag 5: Marklyft/Chins/rodd/biceps. Samma sak här, satsa 1-5*4 i Chins och marklyft. När du klarar 5 reps i samtliga 4 set, höj vikten. Assistance work i form av 8-12 reps i rodd och kanske ett "rep out" på kroppsvikt i chins.
Dag 6: Vila/powerwalk/cardio
Dag 7: Börja om cykeln eller vila/cardio

Kort och gott med träningen. Försök att jaga vikter, samtidigt som du håller ett bra utförande. Satsa på att bli stark. Men lägg också in lite träning i de övre intervallen, säg 8-12 reps. Kör tungt i basövningar såsom bänkpress, knäböj, marklyft och chins så kommer du se att de andra övningarna följer med i utvecklingen =)!

Maten hade jag ändrat 4 saker:
1. Mer grönsaker. Skulle påstå att äter man under 500 gram grönsaker har man säkert mycket att hämta här i form av mer mättnad.

2. Mer protein. Mättar överlägset bäst, hjälper dig att behålla muskler.

3. Försök sänka andelen fett. Inte sänka maniskt, men skippa gräddsåsen. Stek i mindre smör. Skär bort fettkappan. Välj magrare kött. Du förstår.
4. Ät rätt kolhydrater! Potatis är en bra källa till kolhydrat. Det mättar bra, är vitaminrikt osv. Mindre bra källa skulle jag påstå är bröd, iallafall jag kan överäta bröd riktigt mycket.

Följer du det ovanstående kan jag garantera dig att du har bra förutsättningar att bli starkare, muskligare och gå ner i fettprocent. Garanterat.

Alternativt, Testa olika dieter. Kan själv tipsa om antingen "Den termogena dieten" (googla!) eller Periodisk fasta. PF har hjälp otroligt många, googla Leangains så har du ett upplägg som är lätt att följa.

LCHF skulle jag inte direkt föredra med tanke på din träningsmängd, men många jag känner har tyckt LCHF har varit otroligt bra.

Oavsett hur du gör är det viktigaste kontinuerlig träning och att du på något sätt skapar ett energiunderskott över en tidsperiod.

Lycka till!


Edit:
Och var inte rädd för att träna magen, fettet på magen kommer inte "bakas in"

Lindrian
2012-05-31, 13:14
Vanlig läsk, ja. Men Pepsi Max och dylikt är det inget fel på.

Du kan dricka hur mycket pepsi max som helst utan att det påverkar vikten, dock har det andra negativa häsloeffekter. Ser ingen anledning i att dricka det.

Kischen
2012-05-31, 13:17
Samma grundregler som gäller för alla vid viktnedgång/fettminskning aka deffning även om förutsättningarna kan skilja sig från person till person.

Läs och begrunda:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Favorit i repris. Läs, återkom.

Rusk
2012-05-31, 13:18
Okay, tacksam för ditt svar, men dom säger man ska få bort fettet innan man tränar magen så man inte bygger muskler över fettet? Stämmer det?

Må va en dum fråga men hur räknar man hur mycket kcal man ska ligga på?
Postat via en mobil enhet

Det stämmer inte och här kan du uppskatta ditt dagliga kaloribehov ->

http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

Swisskniven
2012-05-31, 13:21
Du kan dricka hur mycket pepsi max som helst utan att det påverkar vikten, dock har det andra negativa häsloeffekter. Ser ingen anledning i att dricka det.

Vilka "andra negativa hälsoeffekter"?

Galatico
2012-05-31, 13:26
Jag tackar så mycket för din tips kommer helt klart prova detta!! :)
Postat via en mobil enhet

aranada05
2012-05-31, 13:29
Vilka "andra negativa hälsoeffekter"?

Tja, aspartam är ju rätt diskuterat...

inget jag personligen skulle bry mig så mycket om dock, ifall jag inte drack över 2L per dag..

Galatico
2012-05-31, 13:33
Okey, om jag får ändra lite i ditt träningsschema (styrketränings-delen) så hade jag lagt upp det som följande:

Dag 1: Bröst/Axlar/Triceps
Jag börjar med en tung övning för bröst, till exempel bänkpress. 1-5 reps i 4 set. Detta ska vara tungt. När jag klarar 5 reps i alla fyra set, höjer jag vikten.

Efter tunga bänkpressen hade jag kanske sänkt vikten rejält och kört två set 8-12 reps. Eller så hade jag direkt gått över till

En övning för axlar, exempelvis axelpress med stång eller hantel.
Hade siktat på 6-12 reps i 3 set. Kanske lite hantellyft åt sidan också, 2 set om 12-15 reps.

Slutligen en övning för triceps, exempelvis triceps extension.
Liknande axlarna, hade jag siktat på 6-12 reps i 3 set.

Dag 2: Vila/powerwalk/cardio
Dag 3: Knäböj / mage / vader i ungefär samma tänk som dag 1. Knäböj tungt 1-5 reps i 4 set. när jag klarar 5 reps i alla 4 set höjer jag, sedan lite "assistance work" i form av lägre vikt på fler reps för mage/vader.
Dag 4: vila/powerwalk/cardio
Dag 5: Marklyft/Chins/rodd/biceps. Samma sak här, satsa 1-5*4 i Chins och marklyft. När du klarar 5 reps i samtliga 4 set, höj vikten. Assistance work i form av 8-12 reps i rodd och kanske ett "rep out" på kroppsvikt i chins.
Dag 6: Vila/powerwalk/cardio
Dag 7: Börja om cykeln eller vila/cardio

Kort och gott med träningen. Försök att jaga vikter, samtidigt som du håller ett bra utförande. Satsa på att bli stark. Men lägg också in lite träning i de övre intervallen, säg 8-12 reps. Kör tungt i basövningar såsom bänkpress, knäböj, marklyft och chins så kommer du se att de andra övningarna följer med i utvecklingen =)!

Maten hade jag ändrat 4 saker:
1. Mer grönsaker. Skulle påstå att äter man under 500 gram grönsaker har man säkert mycket att hämta här i form av mer mättnad.

2. Mer protein. Mättar överlägset bäst, hjälper dig att behålla muskler.

3. Försök sänka andelen fett. Inte sänka maniskt, men skippa gräddsåsen. Stek i mindre smör. Skär bort fettkappan. Välj magrare kött. Du förstår.
4. Ät rätt kolhydrater! Potatis är en bra källa till kolhydrat. Det mättar bra, är vitaminrikt osv. Mindre bra källa skulle jag påstå är bröd, iallafall jag kan överäta bröd riktigt mycket.

Följer du det ovanstående kan jag garantera dig att du har bra förutsättningar att bli starkare, muskligare och gå ner i fettprocent. Garanterat.

Alternativt, Testa olika dieter. Kan själv tipsa om antingen "Den termogena dieten" (googla!) eller Periodisk fasta. PF har hjälp otroligt många, googla Leangains så har du ett upplägg som är lätt att följa.

LCHF skulle jag inte direkt föredra med tanke på din träningsmängd, men många jag känner har tyckt LCHF har varit otroligt bra.

Oavsett hur du gör är det viktigaste kontinuerlig träning och att du på något sätt skapar ett energiunderskott över en tidsperiod.

Lycka till!


Edit:
Och var inte rädd för att träna magen, fettet på magen kommer inte "bakas in"

Uppskattar verkligen ditt svar, nåt jag verkligen ska prova, jätte tacksam
Postat via en mobil enhet

aranada05
2012-05-31, 13:36
Uppskattar verkligen ditt svar, nåt jag verkligen ska prova, jätte tacksam
Postat via en mobil enhet

Då önskar jag dig lycka till, kul att du uppskattade det! =)

Förresten, hade jag varit dig hade jag försökt skippa protein-drickan. Eller all dricka över huvud taget som innehåller kalorier, de mättar sämre än "fast föda".

Kan även hinta om sega köttbitar, det mättar bra. Typ rostbiff (för amatörerna) eller ytterlår/fransyska om man vill ha något segt. Googla proteinfluff också, samt lär dig göra det. Riktigt bra "efterrätt" eller "godis" under kalorirestriktion!

Galatico
2012-05-31, 13:43
Då önskar jag dig lycka till, kul att du uppskattade det! =)

Förresten, hade jag varit dig hade jag försökt skippa protein-drickan. Eller all dricka över huvud taget som innehåller kalorier, de mättar sämre än "fast föda".

Kan även hinta om sega köttbitar, det mättar bra. Typ rostbiff (för amatörerna) eller ytterlår/fransyska om man vill ha något segt. Googla proteinfluff också, samt lär dig göra det. Riktigt bra "efterrätt" eller "godis" under kalorirestriktion!


Som sakt all tips är guld värd, spec ditt

När du skrev att jag ska köra tungt på bröst och sen sänka och köra lågt det sista, är det vad man kallar deffa? Och vad är det för fördel att sänka vikten och köra lågt när man har kört tungt?
Postat via en mobil enhet

Swisskniven
2012-05-31, 13:45
Tja, aspartam är ju rätt diskuterat...

inget jag personligen skulle bry mig så mycket om dock, ifall jag inte drack över 2L per dag..

Alltså jag har inte hört eller läst någon som helst seriös debatt om aspartams säkerhet. Så det krävs lite mer kött på benen än ditt påstående att det är diskuterat för att övertyga mig. Ska man oroa sig om man dricker mer än två liter aspartamläsk per dag? Det låter helt orimligt. Skulle det kunna säljas (ens med varningsetiketter) om risken för överdosering var så stor? Tror inte det.

aranada05
2012-05-31, 13:51
Som sakt all tips är guld värd, spec ditt

När du skrev att jag ska köra tungt på bröst och sen sänka och köra lågt det sista, är det vad man kallar deffa? Och vad är det för fördel att sänka vikten och köra lågt när man har kört tungt?
Postat via en mobil enhet

Deffa är lite "slanguttryck" för "definiera".

Banta och deffa är egentligen samma sak. Bägge grejerna går ut på att tappa fett i någon mening. Skillnaden är att folk som bantar generellt sett vill tappa så mycket vikt som möjligt och har sämre koll på kosten än den som deffar.

Deffare (oftast muskelbyggare som vill definiera sina muskler, genom att tappa fettvikt) däremot har som regel bättre koll på maten och vill att så mycket av viktnedgången ska bestå av fett.


Du sänker vikten, därför att du vill orka 8-12 reps istället för 5 reps. Klarar du 8 reps på den vikten du också kör 5 reps på, så har du "underpresterat" i 5-repparen.

Varför iallafall jag tycker du ska köra tunga set max 5 reps för att sedan sänka vikten och köra 8-12 reps är därför att 8-12 reps generellt sett är sagt att ge mer muskelhypertrofi (läs större muskler) än 5 reps. Dock tror jag att styrka och hypertrofi mer eller mindre går hand i hand med varandra. Så genom att alltid öka styrkan kommer du kunna rubba mer vikt i dina 8-12 reppare, vilket rimligtvis borde ställa krav på att dina muskler växer ;)

Men för att hålla det enkelt.

Jaga vikt i dina 5-reppare. Avsluta den specifika muskelns träning (i detta fall bröst) men lite sköna, kontrollerade set på 8-12 reps.

aranada05
2012-05-31, 13:56
Alltså jag har inte hört eller läst någon som helst seriös debatt om aspartams säkerhet. Så det krävs lite mer kött på benen än ditt påstående att det är diskuterat för att övertyga mig. Ska man oroa sig om man dricker mer än två liter aspartamläsk per dag? Det låter helt orimligt. Skulle det kunna säljas (ens med varningsetiketter) om risken för överdosering var så stor? Tror inte det.

Aspartam (eller sötningsmedel rent generellt) har ju varit extremt omdebatterat.. Kanske har lugnat sig lite nu dock. Tror man har kunnat fastställa att risken för hjärnskador (alzheimers tror jag det var visat) samt ökade hungerkänslor hos folk som konsumerade mycket just aspartam. Gör en googling eller sökning på valfri studiedatabas, typ pubmed.

Jag har inte ork att leta vetenskaplig uppbackning, men tror de flesta är överens om att det inte är helt orimligt att aspartam inte har några bieffekter... Samtidigt tror jag inte att det är så "farligt" som många målar upp det att vara =)

rooz
2012-05-31, 14:17
Den kritiska mängden var väl ca 3.5L om dagen under längre perioder?

King Grub
2012-05-31, 14:19
Accepterat ADI är runt 4 liter aspartamsötad läsk per dygn för en 60-kilosperson. Varje dag, hela livet. Och då är säkerhetsmarginalen på x100.

Galatico
2012-05-31, 14:22
Deffa är lite "slanguttryck" för "definiera".

Banta och deffa är egentligen samma sak. Bägge grejerna går ut på att tappa fett i någon mening. Skillnaden är att folk som bantar generellt sett vill tappa så mycket vikt som möjligt och har sämre koll på kosten än den som deffar.

Deffare (oftast muskelbyggare som vill definiera sina muskler, genom att tappa fettvikt) däremot har som regel bättre koll på maten och vill att så mycket av viktnedgången ska bestå av fett.


Du sänker vikten, därför att du vill orka 8-12 reps istället för 5 reps. Klarar du 8 reps på den vikten du också kör 5 reps på, så har du "underpresterat" i 5-repparen.

Varför iallafall jag tycker du ska köra tunga set max 5 reps för att sedan sänka vikten och köra 8-12 reps är därför att 8-12 reps generellt sett är sagt att ge mer muskelhypertrofi (läs större muskler) än 5 reps. Dock tror jag att styrka och hypertrofi mer eller mindre går hand i hand med varandra. Så genom att alltid öka styrkan kommer du kunna rubba mer vikt i dina 8-12 reppare, vilket rimligtvis borde ställa krav på att dina muskler växer ;)

Men för att hålla det enkelt.

Jaga vikt i dina 5-reppare. Avsluta den specifika muskelns träning (i detta fall bröst) men lite sköna, kontrollerade set på 8-12 reps.


Jag tackar så mycket för all tips och tid du delat med dig,

Kommer börja med detta på måndag :)

Om jag tar 50 i bänk, är 60 tungt eller ska jag köra 50 och höja efter hand?
Postat via en mobil enhet

Swisskniven
2012-05-31, 14:35
Det var egentligen det jag ville komma fram till. Det går att dricka utan att vara orolig. Och debatten om aspartams säkerhet drivs mest av bloggare och hälsoprofeter. Inte forskare. Paulun, Axon, Skipper och Ehdin har sina brister... för att utrycka sig milt.

Jag tänker inte googla eller titta på pubmed, redan gjort det. Min önskan var egentligen att du skulle ifrågasätta dina egna påståenden, aranada05. Det där med Alzheimer vete katten, kanske du ska faktagranska det innan du sprider vidare. Och att aspartam skulle öka hungern köper jag inte. Har läst forskning som säger att matkonsumtion inte ökar för att man dricker aspartam eller andra sötningsmedel.

aranada05
2012-05-31, 15:04
Jag tackar så mycket för all tips och tid du delat med dig,

Kommer börja med detta på måndag :)

Om jag tar 50 i bänk, är 60 tungt eller ska jag köra 50 och höja efter hand?
Postat via en mobil enhet

Om du klarar 50 5 repetitioner i 4 set tycker jag du ska höja. Klarar du 60 t.ex som 60kg*5, 60kg*3 60kg*3 60kg*3 60kg*2 kanske du bör överväga att sänka till 57.5kg eller så kör du bara på tills du har 60kg*5 rakt igenom :-)

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk

Galatico
2012-05-31, 16:43
Om du klarar 50 5 repetitioner i 4 set tycker jag du ska höja. Klarar du 60 t.ex som 60kg*5, 60kg*3 60kg*3 60kg*3 60kg*2 kanske du bör överväga att sänka till 57.5kg eller så kör du bara på tills du har 60kg*5 rakt igenom :-)

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk

Bara ett exempel nu...

Jag brukar bänka 70 kg 1 set 10 gånger sen höjer jag till 80 kg 1 set 10 gånger osv... Vad är skillnaden mellan de du rekomenderar och de jag kör?
Postat via en mobil enhet

aranada05
2012-05-31, 17:00
Bara ett exempel nu...

Jag brukar bänka 70 kg 1 set 10 gånger sen höjer jag till 80 kg 1 set 10 gånger osv... Vad är skillnaden mellan de du rekomenderar och de jag kör?
Postat via en mobil enhet

Att du byter vikt fast på samma antal reps. Dina 10r på 80kg gav dig mycket mer än 10st på 70kg, på 70kg "underpresterade" du alltså. I detta exempel ;-)

Egentligen, så länge du lyfter tungt (läs under 10 reps) och kör tills du inte orkar en till och sen kör några gånger så är du på rätt spår. Så länge du ökar vikten spelar det inte så stor roll, enligt mig, om du kör 5 reps eller 8 eller 10. Bara du kan öka under samma förutsättningar efter en tid (säg vartannat pass om du är relativt ny/inte så stark än, o kanske varje månad om du har några år på nacken) så har du säkert stimulerat kroppen att bygga/bevara muskelmassa.


Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk

Galatico
2012-05-31, 17:22
Att du byter vikt fast på samma antal reps. Dina 10r på 80kg gav dig mycket mer än 10st på 70kg, på 70kg "underpresterade" du alltså. I detta exempel ;-)

Egentligen, så länge du lyfter tungt (läs under 10 reps) och kör tills du inte orkar en till och sen kör några gånger så är du på rätt spår. Så länge du ökar vikten spelar det inte så stor roll, enligt mig, om du kör 5 reps eller 8 eller 10. Bara du kan öka under samma förutsättningar efter en tid (säg vartannat pass om du är relativt ny/inte så stark än, o kanske varje månad om du har några år på nacken) så har du säkert stimulerat kroppen att bygga/bevara muskelmassa.


Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk

Då kommer jag köra bröst 80 kg 5 resp 4 set
Jag är såå taggad så =D

En annan fråga? Hur många övningar rekomenderar du per muskel du somkan detta, Jag brukar köra bröst övredelen 3 gånger och underdelen 3 gånger...
Postat via en mobil enhet

aranada05
2012-05-31, 20:28
Då kommer jag köra bröst 80 kg 5 resp 4 set
Jag är såå taggad så =D

En annan fråga? Hur många övningar rekomenderar du per muskel du somkan detta, Jag brukar köra bröst övredelen 3 gånger och underdelen 3 gånger...
Postat via en mobil enhet

Beror på hur ofta du tränar. I ditt fall får varje muskelgrupp stryk 1 gång per vecka?

Isf hade jag kört bröst/axel/triceps-passet som:

1-5*4 Bänkpress
8-12*3 Hantelpress/bänkpress (alternativt incline)
kanske en "rep out" i dips*2 (alltså så många du klarar på KV i 2 set)

axelpress 6-12 reps*3 typ först ett lite tyngre där jag siktar ~6 reps, sänker lite o siktar på ~8 och sänker igen o siktar på ~12

kanske hantellyft åt sidan om jag känner för det.

triceps extensions 6-12 reps i 3 set får avsluta passet. Samma stil som i axelpressen

Så hade jag lagt upp det, men det gäller att hitta vad man tycker om. Jag går aldrig in och kör ett set utan att vela ha något ut av det. I min värld om jag går in i en övning och stoppar på t.ex 12 reps, fast jag hade klarat ~3 till är ett värdelöst set. Jag kör alla mina set till positiv failure eller nära. Därav ändrar jag mycket på vikterna på stången. Men detta sliter ju såklart mer än om jag hade kört lite "halvdant" fast i flera set. ^^ Som sagt, hoppas du fått lite inspiration och försök att hitta ett sätt du tycker om! =)

edit: som svar på frågan... hur många set per muskel avgörs dels hur hårt du går i varje set. Jag kör tills jag inte klarar mer varje gång i stort sätt, men kör man "lättare" klarar man ju flera set. Tror det är lite personlig preferens här... Vissa kanske vill gå in och kötta medans vissa hellre bollar lite vikter 6-7 set för att på så sätt till slut få en "lätt" vikt "tung" i sista 8:e eller 9:e settet, eftersom man ju blir mer utmattad ju mer man kör. Vet inte hur jag ska uttrycka mig, men du förstår säkert hur jag menar ;)

Galatico
2012-05-31, 21:49
Beror på hur ofta du tränar. I ditt fall får varje muskelgrupp stryk 1 gång per vecka?

Isf hade jag kört bröst/axel/triceps-passet som:

1-5*4 Bänkpress
8-12*3 Hantelpress/bänkpress (alternativt incline)
kanske en "rep out" i dips*2 (alltså så många du klarar på KV i 2 set)

axelpress 6-12 reps*3 typ först ett lite tyngre där jag siktar ~6 reps, sänker lite o siktar på ~8 och sänker igen o siktar på ~12

kanske hantellyft åt sidan om jag känner för det.

triceps extensions 6-12 reps i 3 set får avsluta passet. Samma stil som i axelpressen

Så hade jag lagt upp det, men det gäller att hitta vad man tycker om. Jag går aldrig in och kör ett set utan att vela ha något ut av det. I min värld om jag går in i en övning och stoppar på t.ex 12 reps, fast jag hade klarat ~3 till är ett värdelöst set. Jag kör alla mina set till positiv failure eller nära. Därav ändrar jag mycket på vikterna på stången. Men detta sliter ju såklart mer än om jag hade kört lite "halvdant" fast i flera set. ^^ Som sagt, hoppas du fått lite inspiration och försök att hitta ett sätt du tycker om! =)

edit: som svar på frågan... hur många set per muskel avgörs dels hur hårt du går i varje set. Jag kör tills jag inte klarar mer varje gång i stort sätt, men kör man "lättare" klarar man ju flera set. Tror det är lite personlig preferens här... Vissa kanske vill gå in och kötta medans vissa hellre bollar lite vikter 6-7 set för att på så sätt till slut få en "lätt" vikt "tung" i sista 8:e eller 9:e settet, eftersom man ju blir mer utmattad ju mer man kör. Vet inte hur jag ska uttrycka mig, men du förstår säkert hur jag menar ;)

Du ska veta att jag har frågat flera i flera forum, och ingen har varit så tydlig som dig, ännu än gång jätte tacksam för alla dina svar
Måndag börjar jag och hoppas det händer nåt inom ett halvår ^ ^
Postat via en mobil enhet

aranada05
2012-05-31, 22:18
Du ska veta att jag har frågat flera i flera forum, och ingen har varit så tydlig som dig, ännu än gång jätte tacksam för alla dina svar
Måndag börjar jag och hoppas det händer nåt inom ett halvår ^ ^
Postat via en mobil enhet

Haha, tur att du hittade hit till Kollo då :)! Tack till dig med, alltid kul när folk uppskattar det man skriver!

Låter bra det! Ge det ett försök och går det dåligt får du starta en tråd igen ;)! Lycka till.