handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig få ut mer av träningen.


Marcuslevin
2012-05-31, 08:26
Hejsan!

Jag är relativt ny på forumet, och har mest lurkat under tiden jag vart medlem,
och läst diverse trådar som jag kan ha nytta av.

Problemet jag upplever att jag har är att jag aldrig riktigt är nöjd med min insats på gymmet. Inte direkt efter passet, då är jag helt slut och jag kör alltid 110%.

Det kommer mest framåt eftermiddagen och kvällen, då jag känner att jag mycket väl kan köra ett till pass på de muskelgrupperna jag tränat på morgonen, (tränar ca 06:30-08:00, cardio ej inräknat)

Här är lite info om mig:

Ålder: 23 år
Vikt: 82kg
Längd: 180cm
Bf: 17%

Träningschema: (går inte in på vilka övningar jag kör, men det är ca 6 olika övningar per muskelgrupp, och jag tränar så tungt jag orkar så att jag precis klarar sista repen i varje set,
(8-12 reps x 3-4set)

Måndag: biceps/triceps/underarmar, cardio
Tisdag: Ben/rygg
Onsdag:Axlar/mage, Cardio
Torsdag: bröst/triceps
Fredag: biceps/rygg, cardio
Lördag: Ben/mage

ja, marklyft, knäböj och bänkpress är en del av min träning, och även om jag tränar ensam 90% av passen ger jag järnet och är inte rädd för att köra till fail på dessa övningar, och som jag sade tidigare är jag fullkomligt slut efter _varje_ pass.

Jag ligger på ca 300kcal överskott, och äter 4-6 mål om dagen.

Kosttillskott jag använder:
Anabolic beast PWO 8g innan träning
Whey 80 + kreatin mono 5g+vitargo carbloader efter träning
Whey 80 runt 14:00 emellan måltider
Tribooster 2000mg när jag vaknar.

Skulle jag kunna öka mina pass till tex 2 pass om dagen vissa dagar utan att riskera överträning och slitage på musklerna?

Jag ökar fortfarande i styrka ganska bra, då jag nyss börjat igen efter ett uppehåll, men jag har tränat i ca 2 år av och till.

Jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att känna att jag är nöjd...

Förstår att det är en lite velig tråd, men jag vill bara ha tips, om jag kanske ska lägga om mitt schema eller what not.

Tack för mig, har jag glömt något viktigt så skriv gärna i tråden så svarar jag!

Mvh/Marcus

Birkharju
2012-05-31, 08:49
Du får inte bättre resultat desto mer du kör. Du kan få otroligt bra resultat av 3 set per muskelgrupp. 6 övningar per muskelgrupp, 3-4 set är alldeles för mycket oavsett träningsnivå. Sänk seten och kör en enklare split som t.ex.

Rygg/Biceps
Bröst/Axlar/Triceps
Ben/Mage och dela upp vilodagar efter önskemål

eller halvkroppspass.

Marcuslevin
2012-05-31, 09:05
Okej, tack för svaret. Skulle kunna tänka mig att testa ditt förslag, men då blir det den spliten du föreslog x 2 cirkulerande då eftersom jag bara vilar söndagar. Andra tankar kring detta övriga medlemmar?

Birkharju
2012-05-31, 09:18
Precis, jag tror du får ut mer av träningen att minska antal set och köra igenom samma muskel fler gånger istället.

Marcuslevin
2012-05-31, 19:52
Drar en liten bump här då... Vill gärna ha fler personers åsikter!

stridis
2012-05-31, 20:09
Du kör på överskott? Lär inte bli mycket till bulk om du redan är på 17%BF om du inte vill bli fet(>20%), vilket ju vore hemskans onödigt.

stridis
2012-05-31, 20:18
Kosttillskott jag använder:
Anabolic beast PWO 8g innan träning
Whey 80 + kreatin mono 5g+vitargo carbloader efter träning
Whey 80 runt 14:00 emellan måltider
Tribooster 2000mg när jag vaknar.


Anabolic beast har ju ganska meh-innehåll, ja förutom DMAA då, men vettetusan om det är något att hålla på med. Ta lite koffein istället, kanske tillsammans med något annat rent(alltså inte bland-) tillskott.

Tribooster- tribulus kommer nog göra dig mer kåt, vad det nu är positivt med det på gymmet?:Virro

Marcuslevin
2012-05-31, 20:57
Du kör på överskott? Lär inte bli mycket till bulk om du redan är på 17%BF om du inte vill bli fet(>20%), vilket ju vore hemskans onödigt.


Hellre fet och stark än smal och klen ;)

skämt åsido, jag kör ju relativt försiktig bulk, och det för att jag främst vill bygga på mig mer massa innan jag deffar ordentligt. När jag väl deffar sen kommer jag göra det ordentligt, jag har det redan planerat och klart. Jag kommer lägga upp en deffjournal dessutom så dem som är intresserade får lite ögongodis!

Och som svar på din andra post:
ABn var jag mest nyfiken på att testa för att se hur det står sig mot jack3d etc, och hitills tycker jag den håller måttet! Sen om det kanske är lika bra att bara köra koffein etc ska jag inte debattera om för där är jag faktiskt inte jätteinsatt. Sålänge jag känner att det funkar kör jag :)

Att vara kåt är aldrig negativt!