handdator

Visa fullständig version : Hur bedömer ni att ni är klara med setet?


fredr1k
2012-05-30, 21:05
Hur gör ni för att avgöra när ni är klara med setet?

Jag tycker det kan va svårt. Känns som man alltid kan rycka tex mer i rörelsen för att klara fler.

Tex latsdrag till slut så märker jag att ā gör jag en till så blir det lite mer ryck eller gung i rörelse än dom 10 första.

Hur gör ni?

mikaelj
2012-05-30, 21:11
Bestäm dig för att hålla ett utförande och sluta när du inte längre klarar av det utförandet.

Ex., bänkpress med stopp. Då slutar jag när jag har nått mitt repsmål (t ex en femma), eller om jag skall maxreppa: när jag inte längre kan göra en rep till med stopp.

vicarious
2012-05-30, 21:12
I vissa övningar tar det ju helt enkelt stopp. Pressövningar framförallt. I dragövningar tycker jag man är klar när man inte kan utföra fler övningar med fin teknik och eventuellt har utfört några få reps med kontrollerad cheating. Tycker även man brukar känna när det slutar ta i den muskeln man försöker träna och man istället bara drar med armarna.

Kalliban
2012-05-30, 21:14
Jag märker att setet är slut när jag klarat de reps jag ska klara alternativt att jag misslyckas att få upp vikten ;)

Nutrid
2012-05-30, 21:16
Bestämmer mig för att klara 8-12 reps. Så länge jag klarar 8 så är det lugnt och på så vis så pressar jag mig själv om jag är lat någon dag.

lurre86
2012-05-30, 21:19
Intressant tråd:) har tänkt samma sak. Filmade Idag min rodd.

När bedömer ni att jag är klar med setet?

AW0YbD9DxIk

Silencer
2012-05-30, 21:21
Slutar när man känner att nu går det inte att göra en till med OK form. Undantaget är ju när man använder sig av forced reps, men det sker ganska sällan.

mikaelj
2012-05-30, 21:22
Om du ville ha ditt första utförande slutade du 2 reps för sent.
Om du ville fortsätta med det senare utförandet slutade du minst 5 reps för tidigt.

Annars kanske det var så du tänkt dig att du skulle göra. Då är det OK det också.

Rusk
2012-05-30, 21:23
När jag inte längre kan utföra övningen med bra form, ett undantag för vissa ryggövningar och biceps dock.

lurre86
2012-05-30, 21:45
Vad bör man eftersträva då man kör ett 3-1-3 upplägg? Teknisk failure alla set förutom de sista där man gör några till faster
Sämre form? Alltså inte lika bra som
Dom första?

Fishtank
2012-05-30, 23:20
Press och bendagar då jag inte göra det med bra form längre.
Ryggdagar kan det bli lite fuskreps på slutet för att piska ryggen som släpade efter tidigare men börjar komma nu.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

MtotheM
2012-05-31, 01:29
Försöker undvika att använda mig av övningar i vilka man kan fuska allt för mycket med tekniken och då är jag klar när jag är vid failure någonstans.

Anders The Peak
2012-05-31, 05:42
Intressant tråd:) har tänkt samma sak. Filmade Idag min rodd.

När bedömer ni att jag är klar med setet?


Du missar en stor del av övningen då du inte drar ihop bättre i slutläget.
Det är svårt att se men jag tror att du kan öka vikten en aning och kanske köra färre reps där du försöker kontrahera ryggen mer och när du inte klarar det längre är du klar.

lurre86
2012-05-31, 05:59
Du missar en stor del av övningen då du inte drar ihop bättre i slutläget.
Det är svårt att se men jag tror att du kan öka vikten en aning och kanske köra färre reps där du försöker kontrahera ryggen mer och när du inte klarar det längre är du klar.

Okej, ska tänka på det mer.

Höja vikten? Om jag ska kontrahera ryggen mer så kommer de bli lite jobbigare. Å jag vill landa på ca 12 reps?

Pretorian
2012-05-31, 06:37
Jag har x antal reps som mål (tittar vad jag lyfte föregående pass) och försöker så gott det går att nå dit.

I bänk så tar det bara stopp helt enkelt när jag inte orkar mer.

Vid tex bencurl så kan det vara att jag slänger upp den lite "fult" i slutet för att klara repsantalet.

I mark är jag väldigt försiktig. Känner jag att korsryggen inte orkar mer så slutar jag. Det är den övning jag är mest försiktig med, samtidigt är det den övning som går bäst just nu.

ameiner
2012-05-31, 08:20
När jag gjort alla 12 reps är jag färdig med setet, fast på sista setet kör jag tills jag inte får ner/upp vikten.