handdator

Visa fullständig version : Söker råd ang. min nuvarande träningssituation


Olof Blodyx
2012-05-30, 20:52
Godkväll, det här blir mitt första inlägg här på Kolozzeum. Jag orkar inte hålla ett långt introduktionstal, så jag går bara rakt på sak.

Ålder: 15
Längd: 177cm
Vikt: 65kg

Jag har tränat i snart ett halvår och tränar var tredje dag. Jag kör de flesta övningar förutom två basövningar vilka omfattar benböj och marklyft.

Jag tar 50kg i bänkpress, 3 sets varav 5-8 repetitioner. Jag har legat på den här nivån i en evighet känns det som, jag ökar nämligen aldrig.

Frågor:
-------
Är det dåligt att köra s.k helkroppspass, i mitt fall, var tredje dag?
Är det bättre att dela upp i olika muskelgrupper, s.k splits? Alltså att man kör t.ex tre muskelgrupper en dag, tre andra muskelgrupper den andra dan osv.
Hur länge ska man vila per muskelgrupp? Finns det nån muskel som är väldigt svår att överträna, respektive lätt att överträna?


Överväger möjligheten att börja spendera 1 timmer per pass på några få muskelgrupper, istället för att kötta igenom hela kroppen på 1,5h med några få övningar per muskelgrupp. Nån som har ett bra nybörjarschema som innehåller de större och prioriterade muskelgrupperna som bröst, axlar, rygg, ben, armar osv? Jag vill helst inte börja med några ju-tsju övningar där man tränar små muskelgrupper som tumnageln.

Tack på förhand.