handdator

Visa fullständig version : Bör jag oroa mig eller ändra på mitt upplägg?


xtrem
2012-05-30, 18:47
Hej, är inne på tredje deffveckan och optinojan smyger sig verkligen på efter att ligga i princip på stillastående vikt på vågen. Jag känner mig lite hårdare, lite svagare och om möjligt kanske lite bättre spegelbild, men vågen pendlar som mest runt 4-5 hekton. Jag bönhör om lite hjälp från er kära kolozueumare. Bekräfta gärna om mitt upplägg ser bra ut eller om något bör förändras. Tips och trix är alltid välbekommet och allmänt forumhat eller destruktiv kritik undanbedes vänligen.

23 år, c:a 190, 95kg.
3 års styrketräning.
Periodisk fasta.
Tränar oftast på tom mage (pwo och bcaa).

3 split-schema, måndag, onsdag, fredag.

Utgå ifrån aktivitetsnivå noll under resterande tid, men självklart förekommer oregelbunden aktivitet under arbete och spontana långpromenader ibland.


Måltidsexempel

Vilodag

Mål 1
2st, Kycklingfiléer (c:a 420g)
250g Grønsaksblandning
Sås (lågkalori, >100kcal/100g)
60g proteinshake (2 skopor)

Mål 2
60g proteinshake (2 skopor)

Mål 3
2st, Kycklingfiléer (c:a 420g)
250g Grønsaksblandning
Sås (lågkalori, >100kcal/100g)
60g proteinshake (2 skopor)

=
c:a 2050 kcal
330g protein
130g kolhydrater
30g fett


Træningsdag

Mål 1
2st, Kycklingfiléer (c:a 420g)
250g Grønsaksblandning
Sås (lågkalori, >100kcal/100g)
60g proteinshake (2 skopor)

Mål 2
60g proteinshake (2 skopor)

Mål 3
2 st, Kycklingfiléer (c:a 420g)
250g Grønsaksblandning
Sås (lågkalori, >100kcal/100g)
1 st banan (c:a 130g)
100g fiberhavregryn
90g proteinshake (3 skopor)

=c:a 2600 kcal
370g protein
220g kolhydrater
40g fett


Jag är förövrigt jävligt dålig på att laga mat och saknar intresset för det. Jag kan i princip äta samma mat varje dag utan större problem.

Väldigt tacksam för vänliga tips och råd.
Peace!:)

Ogdoo
2012-05-30, 20:41
Tycker det ser perfekt ut faktiskt. Jag tänker inte göra som de flesta och säga att du ska äta mindre. Men mäter du med ett måttband regelbundet på flera ställen på kroppen? Eftersom det bara gått 3 veckor är det ingen idé att börja nojja sig, då det faktiskt verkar gå neråt sakta men säkert. Men för att få lite tips så kan du testa o läsa denna artikel som handlar om viktplatåer (vilket jag inte tror du drabbats av på bara 3 veckor) http://fitnessguru.se/ninja-kawanda/32658-har-du-hamnat-pa-en-plata-i-din-diet-star-vagen-still-men-du-tranar-pa-dags-for-

Lite andra tips taget från fitnessguru.se:
Byt kardio, går du powerwalks byt ut dem mot att simma eller cykla eller tvärtom

Byt intensivvitet på din kardio, kör du HIIT byt mot powerwalks eller tvärtom och kör du en diet med kolhydrater inkluderat kanske till och med löpning kan passa 15-20 min

Sänk vilan mellan seten till max en minut

Kör 1-2 dagars re-feed (ät helt enkelt extra mycket ett par dagar)

Innehåller din diet kolhydrater minska på dem alt. stryp dem helt och höj protein- eller fettintaget

Öka intaget av Omega-3 samt CLA ex. ? Myo-D alt. Fish Oil och CLA 1000

Äter du en diet utan kolhydrater ta bort allt fett och ersätt fettet med en stor mängd grönsaker i 2 veckor. Återgå sedan till en diet med fett. Du kan fortsätta varva på det sättet hela tiden

Kör en hel vilovecka från träning och kardio men håll dieten

Lägg till en fettförbrännare ex. Dymetadrine Xtreme

Börja med meditation. Hitta ditt lugn och stressa av!

Lycka till med deffen och låt det ta tid, det är aldrig bra att stressa upp sig för att man inte får resultat i den takten man önskar. Då är det bättre att börja deffa tidigare så man har ett bra fönster att lyckas!

MVH!

monteramita
2012-05-30, 21:44
Jag tycker helt klart att du ska öka fettintaget. (Och sänka övrigt intag i samma utsträckning så att kcal-intaget inte förändras).

30 respektive 40 gram om dagen är inte mycket. Kroppen behöver fett. Ät lite avokado till middagen t.ex.

vicarious
2012-05-31, 08:32
Jadu, står vikten stilla en längre period finns det inte så mycket mer att göra än att äta mindre.

Dreas
2012-05-31, 08:42
http://fitnessguru.se/ninja-kawanda/32658-har-du-hamnat-pa-en-plata-i-din-diet-star-vagen-still-men-du-tranar-pa-dags-for-[/url]1. Fitnessguru är en sida som säljer tillskott, det är också en sida med i många fall tveksamma argument och något man gör bäst i att helt enkelt låta bli att läsa på. Kunskapen kring de där ämnena finns på flera andra, bättre ställen.

Sänk vilan mellan seten till max en minutVarför? Under diet kan det ta längre tid att orka återhämta sig mellan seten för att orka prestera maximalt.

Kör 1-2 dagars re-feed (ät helt enkelt extra mycket ett par dagar)Varför? För motivation?

Öka intaget av Omega-3 samt CLA ex. ? Myo-D alt. Fish Oil och CLA 1000CLA har inget bevis för att det skulle fungera som fettförbrännare, eller jo, en studie har jag för mig och då var det höga mängder under lång tid, sen kunde man inte visa på det igen.

Äter du en diet utan kolhydrater ta bort allt fett och ersätt fettet med en stor mängd grönsaker i 2 veckor. Återgå sedan till en diet med fett. Du kan fortsätta varva på det sättet hela tidenVarför?


Lägg till en fettförbrännare ex. Dymetadrine XtremeVarför?

Till TS: Låt det ta tid, kolla istället måttbandet om vågen jävlas. Kan personligen diffa 1-2kg på en vecka trots underskott varje dag hela veckan.

Ogdoo
2012-05-31, 08:56
1. Fitnessguru är en sida som säljer tillskott, det är också en sida med i många fall tveksamma argument och något man gör bäst i att helt enkelt låta bli att läsa på. Kunskapen kring de där ämnena finns på flera andra, bättre ställen.

Varför? Under diet kan det ta längre tid att orka återhämta sig mellan seten för att orka prestera maximalt.

Varför? För motivation?

CLA har inget bevis för att det skulle fungera som fettförbrännare, eller jo, en studie har jag för mig och då var det höga mängder under lång tid, sen kunde man inte visa på det igen.

Varför?


Varför?

Till TS: Låt det ta tid, kolla istället måttbandet om vågen jävlas. Kan personligen diffa 1-2kg på en vecka trots underskott varje dag hela veckan.

Så du tycker att Sid Knutsson inte har kunskap nog att man ens ska läsa vad han skriver? För en nybörjare kan det vara väldigt svårt att hitta i djungeln av alla kost/träningsläror.

Varför skulle just Kolozzeum vara en bättre sida, det är ju inte så att kolo inte säljer kosttillskott heller även om de nu inte gör lika stor reklam som fitnessguru. Jag vill dock påstå att jag lärt mig många bra saker både från Kolozzeum och Fitnessguru och förstår inte ditt argument mer än att vissa personer som skriver där kan ha lika fel som här.

Och alla varför på dessa råden, jag har själv inte testat dem men eftersom Sid har använt dem på sina klienter och de har lyckats tänkte jag att de skulle kunna vara till hjälp, om de nu inte stämmer överräns med din erfarenhet så kan du förklara varför dem inte skulle vara till hjälp, för det har jag ingen kunskap om :)

Dreas
2012-05-31, 09:01
Så du tycker att Sid Knutsson inte har kunskap nog att man ens ska läsa vad han skriver? För en nybörjare kan det vara väldigt svårt att hitta i djungeln av alla kost/träningsläror.Jag tycker att han selektivt väljer ut vilken information som ska presenteras för att det ska sälja hans produkter och när han ifrågasätts så tar han upp sitt "Jag har haft 2000 klienter och dom svarar bra på det här"-kortet.

Ja, då kan jag tipsa om att skippa den sidan, surfa in på www.traningslara.se - Köp deras bok.

Varför skulle just Kolozzeum vara en bättre sida, det är ju inte så att kolo inte säljer kosttillskott heller även om de nu inte gör lika stor reklam som fitnessguru. Jag vill dock påstå att jag lärt mig många bra saker både från Kolozzeum och Fitnessguru och förstår inte ditt argument mer än att vissa personer som skriver där kan ha lika fel som här.Kolozzeums forum drivs inte i vinstsyfte, personerna som skriver här får inget av kolozzeum för att skriva här. Iaf inte alla av dom(ingen får väl pengar, vissa är sponsrade av shoppen har jag för mig, eller ja, Fairing). Diskussionerna som blir här får mycket mer, vad ska man säga, de blir på en bättre nivå. På FG skriver en person en sak sen sitter 200 följare utan koll alls och sväljer allt.

Och hälften av allt du läst både här och på FG kan vara fel, grejen är att här inne medföljer ofta diskussioner vilket gör att man snabbt kan rensa bort skitsnack mot en mer nyanserad bild av "rätt" och "fel".

Och alla varför på dessa råden, jag har själv inte testat dem men eftersom Sid har använt dem på sina klienter och de har lyckats tänkte jag att de skulle kunna vara till hjälp, om de nu inte stämmer överräns med din erfarenhet så kan du förklara varför dem inte skulle vara till hjälp, för det har jag ingen kunskap om :)Hahaha, men snälla du. Det där uttalandet igen "Det har funkat på mina klienter". Du köper det rakt av även om det inte finns stöd för det?

Ogdoo
2012-05-31, 09:11
Jag tycker att han selektivt väljer ut vilken information som ska presenteras för att det ska sälja hans produkter och när han ifrågasätts så tar han upp sitt "Jag har haft 2000 klienter och dom svarar bra på det här"-kortet.

Ja, då kan jag tipsa om att skippa den sidan, surfa in på www.traningslara.se - Köp deras bok.

Kolozzeums forum drivs inte i vinstsyfte, personerna som skriver här får inget av kolozzeum för att skriva här. Iaf inte alla av dom(ingen får väl pengar, vissa är sponsrade av shoppen har jag för mig, eller ja, Fairing). Diskussionerna som blir här får mycket mer, vad ska man säga, de blir på en bättre nivå. På FG skriver en person en sak sen sitter 200 följare utan koll alls och sväljer allt.

Och hälften av allt du läst både här och på FG kan vara fel, grejen är att här inne medföljer ofta diskussioner vilket gör att man snabbt kan rensa bort skitsnack mot en mer nyanserad bild av "rätt" och "fel".

Hahaha, men snälla du. Det där uttalandet igen "Det har funkat på mina klienter". Du köper det rakt av även om det inte finns stöd för det?

Nej jag förstår vad du menar. Jag håller också med om att jag inte gillar hans sätt att marknadsföra. När han skriver en artikel anpassar han den såklart till att köpa hans produkter, ett vanligt exempel är att folk köper "hans" jordnötssmör när folk sagt otaliga gånger att det är "Green Choice" jordnötssmör med annan etikett på till dubbla priset. Hans argument är att "hans" jordnötter är specialhandplockade hehe.
Men jag har ändå svårt att tro att han bara försöker få folk att köpa hans produkter genom att säga "det funkar på mina klienter" då han faktiskt verkar kunna en hel del. Jag skulle nog vilja säga att han tagit "smart marknadsföring" till stor överdrift hel enkelt och verkar girig men ändå kunnig. Det är som sagt svårt för en nybörjare som jag att säga vad som är rätt och fel i hans artiklar och uttalanden.

Tackar för tipset om den sidan, ska kolla upp det :)

Dreas
2012-05-31, 09:15
Nej jag förstår vad du menar. Jag håller också med om att jag inte gillar hans sätt att marknadsföra. När han skriver en artikel anpassar han den såklart till att köpa hans produkter, ett vanligt exempel är att folk köper "hans" jordnötssmör när folk sagt otaliga gånger att det är "Green Choice" jordnötssmör med annan etikett på till dubbla priset. Hans argument är att "hans" jordnötter är specialhandplockade hehe.
Men jag har ändå svårt att tro att han bara försöker få folk att köpa hans produkter genom att säga "det funkar på mina klienter" då han faktiskt verkar kunna en hel del. Jag skulle nog vilja säga att han tagit "smart marknadsföring" till stor överdrift hel enkelt och verkar girig men ändå kunnig. Det är som sagt svårt för en nybörjare som jag att säga vad som är rätt och fel i hans artiklar och uttalanden.

Tackar för tipset om den sidan, ska kolla upp det :)Att du har svårt att se det är föga intressant.

CLA saknar bevis för att vara fettförbrännande. Samma sak när han på sin facebook postade att SLVs råd var dåliga då folk idag är fetare än någonsin, några inkompetenta stackare delade och tyckte, ja, vad rätt han har, andra satt och höll med i kommentarerna. Sen när jag och Anki Sundin började ifrågasätta hans uttalande och även ta upp blodsocker eller om det var insulin, ja, då drog han fint kortet "Mina 2000 klienter har det funkat såhär på". Wow...

Att skylla fetma på SLVs råd tyder på inkompetens, eller så vill han bara(troligen) synas. För ja, han är klipsk.

Ogdoo
2012-05-31, 09:20
Att du har svårt att se det är föga intressant.

CLA saknar bevis för att vara fettförbrännande. Samma sak när han på sin facebook postade att SLVs råd var dåliga då folk idag är fetare än någonsin, några inkompetenta stackare delade och tyckte, ja, vad rätt han har, andra satt och höll med i kommentarerna. Sen när jag och Anki Sundin började ifrågasätta hans uttalande och även ta upp blodsocker eller om det var insulin, ja, då drog han fint kortet "Mina 2000 klienter har det funkat såhär på". Wow...

Att skylla fetma på SLVs råd tyder på inkompetens, eller så vill han bara(troligen) synas. För ja, han är klipsk.

Där ser man :P Man lär sig något nytt varje dag, och det slog mig nu att man bör vara mer kritisk till allt man läser som nybörjare. Man tar nästan för givet att man kan lita på vad personer som Sid skriver när han verkar ha ett bra rykte och man inte vet så många andra källor att ta sin information ifrån.

Men du tycker väl inte att allt som han sagt/säger skulle vara byggt på falska läror? Han saknar väl inte helt kunskap om näringslära och träning?
Isåfall mår jag dåligt av att ha använt mig av JS-dieten ifall den bara skulle vara till för att sälja produkter och "att den funkat på mina klienter". Jag svalde nog det där lite för lätt trots allt för jag förlitade mig för mycket på hans kunskap :/

Aja tack för du påvisar detta, som sagt, man lär sig något nytt varje dag och du gav mig en tankeställare.

Dreas
2012-05-31, 09:27
Där ser man :P Man lär sig något nytt varje dag, och det slog mig nu att man bör vara mer kritisk till allt man läser som nybörjare. Man tar nästan för givet att man kan lita på vad personer som Sid skriver när han verkar ha ett bra rykte och man inte vet så många andra källor att ta sin information ifrån.Han är duktig på det han gör. Överskattad enligt mig och du hittar samma information på andra ställen där de förhoppningsvis och troligen är mer balanserade.

Men du tycker väl inte att allt som han sagt/säger skulle vara byggt på falska läror? Han saknar väl inte helt kunskap om näringslära och träning?
Isåfall mår jag dåligt av att ha använt mig av JS-dieten ifall den bara skulle vara till för att sälja produkter och "att den funkat på mina klienter". Jag svalde nog det där lite för lätt trots allt för jag förlitade mig för mycket på hans kunskap :/Nej, han har mycket vettigt att säga, eller ja, iaf något. Men du kan läsa det på andra ställen som enligt mig är bättre.

Du kan ju själv läsa dig till allt han skriver om här i kombination med andra ställen såsom traningslara.se.

JS-dieten är enkel och han har nämnt den i Body-radio där han är med. Han erkänner/berättar att han utformade den dieten till en klient som var mycket på resande fot och inte ville diska. Att det skulle vara något magiskt är ju fel och jag tror inte att han sagt det.

Aja tack för du påvisar detta, som sagt, man lär sig något nytt varje dag och du gav mig en tankeställare.Även jag kan ju sitta och snacka massa skit, men börjar du läsa där mycket mer kritiskt så är jag säker på att det kommer att gynna dig.

xtrem
2012-05-31, 22:32
okej, tack för alla tipsen! det känns som jag ändå gör rätt då med andra ord. möjligen sänka kalori-intaget och höja fettintaget om inget hänt efter en vecka eller så. ska tänka över fitnessgurus metoder vid stillastående viktplatåer också, eller kanske ta det med en nypa salt utifrån meningsskiljaktigheterna här. :P