handdator

Visa fullständig version : Stämmer detta...


henk4n
2012-05-30, 14:33
Idag när jag var och tränade hörde jag två vältränade killar som pratade..

Den ena beklagade sig över att varje träningspass som han körde tog så lång tid eftersom han alltid körde tre olika övningar med 6-10 rep för varje muskelgrupp. Han hade fått den fysik han eftersträvat och nu ville han endast underhålla bibehålla fysiken.

Då svarade den andra och sa att om man enbart ville underhålla/bibehålla sin muskler och bibehålla sin fysik så räckte det med 1 övning per muskelgrupp..

Jag tycker detta lät riktigt intressant eftersom jag snart har nått mitt mål med min kropp och att bara köra en övning per muskelgrupp skulle spara massa tid :)

Någon som vet om det stämmer??

Mvh

King Grub
2012-05-30, 14:35
Exakt hur mycket som krävs är nog för individuellt att säga med säkerhet så där rakt av, men absolut, det krävs mycket mycket mindre träning för att upprätthålla status än att förbättra den. Gäller både styrke- och konditionsträning. I båda fallen är det intensitet som är avgörande, inte varaktighet.

Det kanske räcker med 1 set per muskel och träningsvecka för att behålla muskelmassan, så länge det utförs med tillräcklig intensitet och (antagligen) till failure eller bortom failure. Inte om man har en mängd muskelmassa som en tävlande kroppsbyggare, men för en normaltränad person.

henk4n
2012-05-30, 14:39
Svar från självaste Kungen. Tack! :)

henk4n
2012-05-30, 14:44
Ett klargörande, när du skriver "intensiteten" menar du hur tungt man lyfter och antalet repetitioner för det setet man kör?

Ballt
2012-05-30, 14:47
För mig så låter detta ganska logiskt :) Träna mycket = resultat, träna mindre = mindre resultat

Eddie Vedder
2012-05-30, 14:49
Ett klargörande, när du skriver "intensiteten" menar du hur tungt man lyfter och antalet repetitioner för det setet man kör?

Intensitet definieras som procent av 1 RM.

Amöban
2012-05-30, 16:10
Exakt hur mycket som krävs är nog för individuellt att säga med säkerhet så där rakt av, men absolut, det krävs mycket mycket mindre träning för att upprätthålla status än att förbättra den. Gäller både styrke- och konditionsträning. I båda fallen är det intensitet som är avgörande, inte varaktighet.

Det kanske räcker med 1 set per muskel och träningsvecka för att behålla muskelmassan, så länge det utförs med tillräcklig intensitet och (antagligen) till failure eller bortom failure. Inte om man har en mängd muskelmassa som en tävlande kroppsbyggare, men för en normaltränad person.

Hur tränar man bortom failure?

Latissimus Dorsi
2012-05-30, 16:15
Hur tränar man bortom failure?

Forced reps.

kajjm
2012-05-30, 16:15
Hur tränar man bortom failure?

Någon kan tex. hjälpa dig tillräckligt lite för att du ska få ta i för kung och fosterland för att få upp ett par reps till

King Grub
2012-05-30, 16:19
Hur tränar man bortom failure?

Forced reps, cheating, rest-pause, dropset, partials, t ex.

Sentax
2012-05-30, 16:51
Man brukar väl säga att träningsvolymen behöver ligga på 1/3 för att bibehålla?

Amöban
2012-05-30, 17:44
Forced reps.

Någon kan tex. hjälpa dig tillräckligt lite för att du ska få ta i för kung och fosterland för att få upp ett par reps till

Forced reps, cheating, rest-pause, dropset, partials, t ex.

Ahaaa. Då är jag med. :)

mattilainen
2012-05-30, 17:49
Man brukar väl säga att träningsvolymen behöver ligga på 1/3 för att bibehålla?

troligtvis taget ur luften och påhittat men kan säkert vara en del sanning. För vissa. Vissa behöver säkerligen mindre, medan andra behöver mer.

Andregood
2012-05-30, 20:26
Det beror nog från person till person skulle jag tro :)

deadich
2012-05-30, 23:23
1 övning per muskelgrupp räcker både för att behålla och för att öka. Beror mer på antalet set, reps, intensitet och frekvens än på hur många olika maskiner stationer man springer emellan.