handdator

Visa fullständig version : Ett år på 5/3/1 och triathlon!


Sidor : [1] 2 3 4 5

Morty
2012-05-29, 20:37
Det är dags för ny journal. Den gamla innehåller stora hopp, är plottrig, etc. Jag startade den gamla precis i början på min träningskarriär. Jag lyfte vikter på måfå och gjorde det mest för att det hade en väldigt stor carry-over på min capoeiraträning, som jag i dagsläget är extremt sporadisk med. Just nu tränar jag mest triathlon, men är även mer passionerad än jag länge varit med lyftandet. Detta eftersom jag börjat med 5/3/1 vilket har gett fantastiska resultat, vilket leder till ytterligare motivation. Jag har med bakgrund (och pga denna blogg (http://531year.blogspot.se/)) av det valt att följa 5/3/1 i minst ett år. Jag ska alltså, från och med första Juni, försöka att göra 12 cykler av schemat.

Jag kommer inte att uppdatera varenda pass. Speciellt inte mina konditionspass (som är mellan 50 och 75% av min träning). Jag har som mål att göra en större uppdatering efter varje fullföljd cykel med hur det har gått och även uppdatera med bilder.
Varje tävling kommer också att följas av en racereport och förhoppningsvis lite bilder.

I dagsläget använder jag följande träningsmax i 5/3/1:
Knäböj: 115kg
Bänkpress: 90kg
Marklyft: 140kg
Axelpress: 55kg
Det är fortfarande lätta vikter, trots att jag kört 3 cykler och påbörjar min fjärde idag. Jag är tillbaka på min "starkaste" nivå jag har varit på och mina beräknade 1Rm är cirka 10kg över de där vikterna.

Konditionsmässigt så springer jag en flack mil på cirka 45 minuter, cykler en flack 40k på runt 1:10 och simmar en kilometer på typ 17 minuter i bassäng.

Och så lite bilder på mitt utgångsläge. Nästa år ska jag också ta insmorda bilder på balkongen, och jävlar vad mycket mer fit jag ska vara!
http://i.imgur.com/Qa9F3.jpg
http://i.imgur.com/fdQAG.jpg
http://i.imgur.com/ZXPar.jpg
Denna bild inkluderar jag mest för att jag ska påminna mig själv om att mina pecs faktiskt är rätt shredded nu. Det ska de vara även om ett år, därmed basta.
http://i.imgur.com/lYC9n.jpg
Och så en "kaliper"
http://i.imgur.com/1OsPP.jpg

Jag hoppas på att kunna göra good gains det kommande året. Det ska bli kul att ge 5/3/1 en ordenlig chans!

Jag kör igenom en mesocykel på en vecka, dvs 4 styrketräningspass per vecka. Konditionspass gör jag mellan 4 och 10 per vecka, träningsvolymen och frekvensen är alltså ganska hög. Det gillar jag.

Spartansk
2012-05-29, 20:42
Mycket estetiskt!

Morty
2012-05-29, 20:47
Även vikt och mått ska jag försöka att redovisa efter varje avslutad cykel. Jag planerar en stabil viktuppgång från och med nu och till Oktober.
Morgonvikt 29 maj 2012: 72.4
Höger lår: 57cm
Höger överarm: 36cm
Midja (vid navel) 77cm
Bröst vid bröstvårtorna: 101cm
Höger underarm: 31cm

Samtliga mått flexade.

Viktoraspen
2012-05-29, 21:03
Ser sjukt bra ut. Och den ska följas! Roligt att du mixar :D

Spartansk
2012-05-29, 21:07
Hur lång är du?

Kan ha missat det, lider av temporär trötthetsinducerad dyslexi.

HookersUnited
2012-05-29, 23:20
Ska följas!

kalajset
2012-05-29, 23:35
Kommer följas även härifrån. Riktigt kul med satsning på både extrem konditionsträning och styrketräning samtidigt. Extra kul eftersom du dessutom lägger stor vikt vid estetiken också om jag förstått det hela rätt, en kombination som kanske inte är jättevanlig.

Morty
2012-05-30, 09:04
Tack hörrni! Det ska bli väldigt spännande att se vad jag kan prestera på långdistans och fortfarande inte se ut som en påse skit. Helt rätt, jag lägger stor vikt vid att ha en estetisk kropp. Men lika viktigt är det för mig att kunna använda den på bra sätt; Springa långt, springa fort, cykla superlångt, simma snyggt, snabbt och långt, göra akrobatik, klättra skickligt, etc.

Jag är 176 cm lång och bättre än så blir det nog inte.

Jag tränar nästan alltid två pass per dag nu. Det är underbart skönt och ger mycket bra resultat. För er som inte vet det äter jag nästan uteslutande vegankost men "fuskar" med ägg i pannkakor, mjölkchoklad runt vissa bars, etc. Sällan äter jag ägg & mjölkprodukter rent. Aldrig något som har varit levande.

Imorse gjorde jag andra passet på juni-cykeln, hade lite tidsbrist så jag var tvungen att cut it short. Enligt Wendler är det helt OK, så länge man presterar bra på sitt main set i main övningen. Det gjorde jag.

I kväll ska jag cykla 12 mil.

Morty
2012-05-30, 12:51
La upp denna bild på ett annat "forum". Svaret värmde... Fuark.

http://i.imgur.com/CQvWd.jpg

you look like achilles

might turn homo

Morty
2012-05-31, 15:04
Cyklingen blev 9 mil, snitt 33km/h. Drog på mig syra ibland, benen var inte helt återhämtade från fina knäböjar i måndags. Lugn löpning till jobbet imorse istället för ordniarie långsim. Var jävla trött imorse helt enkelt.

Viktoraspen
2012-05-31, 16:02
Vad jobbar du med?:-) hur hinner du räkna så ofta?:o

Morty
2012-05-31, 21:49
IT. Du menar träna, antar jag. Jag ogillar att räkna.

Jag går upp tidigt ibland och simmar ibland. Springer till jobbet. Har en trainer som en av mina cyklar står i som jag kör morgonpass på ibland. Det är rätt gött att vakna av. Gymmet efter jobbet alla dagar förutom onsdagar, då kör jag bara ett morgonpass. Generellt sover jag alltid vid den här tiden, dålig dag idag.

Tid är den enda resurs som är jämnt fördelad, det handlar bara om hur man fördelar den. Jag vill nog börja arbeta 80%, så att jag kan göra mer roliga saker.

Viktoraspen
2012-05-31, 21:55
Haha satans mobil, blev fel där..
Aha okej:-) du måste ju äta något fruktansvärt med all träning du gör!
Btw tävlar du? Eller kör du bara för motionens skull?:-)

Morty
2012-06-01, 08:36
Det är inga supermängder jag stoppar i mig. Cirka 2000 på deff och 3000 på viktuppgång, mer de dagar jag cyklar väldigt långt, såklart. Jag äter tre måltider per dag + mellanmål efter behov. Ska se om jag kan ha en stabil uppgång till runt 80kg i oktober, då ska jag göra en månads diet.

mikaelj
2012-06-03, 12:11
Ny journal, minsann. Fint!

Hur mycket väger herrn just nu?

Morty
2012-06-03, 12:59
Tack! Jag vägde mig imorse och vägde då 73.5, fylld. Dvs 1kg+ pga fritt ätande.

Nu är jag anmäld till Sövde Halv-ironman. Så kul!

Erik_Hellström
2012-06-07, 09:51
Intressant journal, ska bli kul att se hur du lyckas kombinera ditt 5/3/1-upplägg med triathlon.

Kommer följas.

944RS
2012-06-07, 11:29
Nu är jag anmäld till Sövde Halv-ironman. Så kul!

Helt klart den mest lockande distansen då de kortare blir så stressiga vid växlingarna och en full IM är sjukt krävande!

Morty
2012-06-07, 13:22
Helt klart den mest lockande distansen då de kortare blir så stressiga vid växlingarna och en full IM är sjukt krävande!

Jag känner så också! Jag har ju lovat mig själv att köra kalmar ironman nästa år, men halv-iron känns "roligast" då det faktiskt känns möjligt att prestera och inte bara överleva :P

Intressant journal, ska bli kul att se hur du lyckas kombinera ditt 5/3/1-upplägg med triathlon.

Kommer följas.

Välkommen! Det ska nog gå bra, formen bli bättre och bättre.

Jag "pausar" 5/3/1-veckan som kommer upp nästa vecka nu eftersom jag ska tapera inför vättern. Kommer att upprepa 5-veckan som jag gör nu men istället köra main-övningen + 1 assist.

Morty
2012-06-08, 10:37
Här är övningarna jag kör i mitt schema. Jag ska nog ändra från bänkpress i assist till smal bänkpress, då jag vill ha bättre fokus på mina triceps, plus att det är lite för lätta vikter.

Knäböj

Övning
Knäböj 5/3/1
Raka Marklyft 5x10
Marklyft 5x5
Fällkniv 4x8


Bänkpress

Övning
Bänkpress 5/3/1
Axelpress 5x10
Dips 3x10
Chins 5x10
Hantelrodd 5x10
Pushdowns 3x10
Cablecurl 3x12



Marklyft

Övning
Marklyft 5/3/1
Knäböj 5x10
Hyperextensions 5x10
Hängande benlyft 3x10
Fällkniv 4x8

Axelpress

Övning
Axelpress 5/3/1
Bänkpress 5x10
Skivstångsrodd 4x8
Chins 4x8
Facepulls 5x12
Sidolyft 5x10

Poxeman
2012-06-08, 10:43
Mäh. Inte byta journal sådär...
Men visst. Jag kommer följa denna istället ;)

Morty
2012-06-12, 07:10
Härligt, poxe!

Nu är det bara några dagar kvar till Vätternrundan. Jag är redo, men nervositeten börjar smyga sig på. Tänk om jag vurpar? Tänk om jag punkar, wastar min punkaspray, byter däck, punkar igen? Tänk om jag bonkar? Etc, etc.

SassyFit
2012-06-12, 08:26
Ska följa den här journalen så gott jag kan, jag är smått sugen på triathlon jag också nämligen... Måste man ha nån licens för att tävla? (I cykling måste man ju ha licens eller vad fan det var nu)

Och du kommer njuta av VR, sluta oroa dig. Jag hade en mycket fin tur på cykeln i lördags!

Morty
2012-06-12, 09:22
För att tävla behöver man tävlingslicens, men de flesta större tävlingar har motionsklasser också. Där ställer jag upp eftersom jag inte bryr mig om att spöa andra.

944RS
2012-06-12, 09:31
Nu är det bara några dagar kvar till Vätternrundan. Jag är redo, men nervositeten börjar smyga sig på. Tänk om jag vurpar? Tänk om jag punkar, wastar min punkaspray, byter däck, punkar igen? Tänk om jag bonkar? Etc, etc.

Allt KAN hända under VR, men är du väl förberedd löser sig det mesta ändå!
Det ända som kan hindra dig från att genomföra loppet är en allvarlig vurpa eller att cykeln går sönder ordentligt. Och allt sånt håller vi tummarna för att du slipper!

Glöm inte bort att njuta av rundan! Det var helt klart en av mina bästa cykelupplevelser någonsin när jag körde förra året.

Poxeman
2012-06-12, 09:36
Vill gärna ha ditt startnummer så vi kan följa gruppen på lördag.

Klart det kommer gå bra. Du är starkare än Sub10 helt klart!

SassyFit
2012-06-12, 09:55
Motionslopp låter fullt tillräckligt för mig som vill tävla mot mig själv framförallt. Finns det också motionslopp i Ironman?

Poxeman
2012-06-12, 10:16
Ska följa den här journalen så gott jag kan, jag är smått sugen på triathlon jag också nämligen... Måste man ha nån licens för att tävla?

För att tävla behöver man tävlingslicens, men de flesta större tävlingar har motionsklasser också. Där ställer jag upp eftersom jag inte bryr mig om att spöa andra.

Motionslopp låter fullt tillräckligt för mig som vill tävla mot mig själv framförallt. Finns det också motionslopp i Ironman?

Ganska ofta är det tyvärr kortare simning i motionsklass.
Ironman och HalvIronman brukar dock ha motionsklass som kör hela distansen.
Ironman Kalmar har krav på tävlingslicens i samtliga klasser.
(Ändrat i år eftersom alla har kvalchans till Hawaii)

944RS
2012-06-12, 10:39
Hur kan det vara "tyvärr" att det är kortare sim i motionsklassen? :Virro
Jag ser bara fördelar i det:)

Everest
2012-06-12, 20:15
Nu är det bara några dagar kvar till Vätternrundan. Jag är redo, men nervositeten börjar smyga sig på. Tänk om jag vurpar? Tänk om jag punkar, wastar min punkaspray, byter däck, punkar igen? Tänk om jag bonkar? Etc, etc.

Eller tänk om allt bara flyter på helt perfekt enligt plan?!?!;)

Morty
2012-06-12, 20:17
Vill gärna ha ditt startnummer så vi kan följa gruppen på lördag.

Klart det kommer gå bra. Du är starkare än Sub10 helt klart!

Tack, det är skönt att höra från dig. Cirka 200 mil har jag fått ihop över vintern och våren. Känns väldigt skönt.

Mitt startnummer är 21888. Vill man sms-prenumerera (30:-) på mina mellantider så skickar man V 21888 till 72456.

Morty
2012-06-14, 09:14
Eller tänk om allt bara flyter på helt perfekt enligt plan?!?!;)

Hur sjukt vore inte det?? :Virro

Poxeman
2012-06-16, 14:10
Bra cyklat!

944RS
2012-06-16, 18:43
Bra jobbat!

Nästan samma tid som jag hade förra året då jag oxå startade på morgonen, så det ska bli kul att läsa om hur loppet rullade på för dig!

Morty
2012-06-17, 16:41
Tack hörrni!

Åh, regn regn regn. Nu måste sommaren vara fenomenal, tror att det regnat för flera månader. Roman kommer när jag klarnat upp i skallen. Kroppen känns oförskämt bra, ont i knän och handleder (??).

Everest
2012-06-17, 16:44
Samma här med handlederna, vilket jag tror beror på att de långa passen har varit på tempohojjen...

Ser fram emot lopproman!:thumbup:

SassyFit
2012-06-17, 16:51
Ganska ofta är det tyvärr kortare simning i motionsklass.
Ironman och HalvIronman brukar dock ha motionsklass som kör hela distansen.
Ironman Kalmar har krav på tävlingslicens i samtliga klasser.
(Ändrat i år eftersom alla har kvalchans till Hawaii)

Hawaii hade varit rena drömmen men vetetusan om jag har tid och pengar :(

Men motionslopp hade varit roligt nån gång!


Morty, tycker också tiden blev bra! Cyklade du ensam eller hade du nån klunga att haka på?

Morty
2012-06-17, 18:35
Samma här med handlederna, vilket jag tror beror på att de långa passen har varit på tempohojjen...

Ser fram emot lopproman!:thumbup:

Det kan nog förklara en del. Det är så jävla mycket skönare att cykla på tempocykeln. Skönt att jag inte är ensam med handlederna, det är säkert relativt ofarlig.

Jag ska försöka plita ihop något. Har lite flashbacks från loppen men om jag går igenom det tidsenligt och trycker ner det i text så ska det nog gå bra!


Hawaii hade varit rena drömmen men vetetusan om jag har tid och pengar :(

Men motionslopp hade varit roligt nån gång!


Morty, tycker också tiden blev bra! Cyklade du ensam eller hade du nån klunga att haka på?

Tack! Ja, jag hade en (rätt oerfaren :D) klunga att köra med. Sjukt ryckig och vi gjorde misstaget att itne ha grindvakt, så vi var väl som mest 80pers+ med. För många, dvs. Ryckigt som fan vilket var onödigt jobbigt. Men rent fysiskt var det lätt, sugen på en bättre tid nästa år, sub9 eller sub8 med en ordentligt klunga. Kanske måste jag gå med i Fredrikhov ändå!

Morty
2012-06-18, 11:18
Vätternrundan 2012

Så var det dags. Det ena av mina två A-races i år (det andra är Sövde Halv-iron). Jag har föreberett mig så väl jag har kunnat. Jag har 200 mil i benen. Jag har gjort rent kedja och kasset, smörjt in och ställt bromsarna. Jag har hela veckan innan lagt mig klockan 9 för att kunna somna i tid och iaf få 5-6 timmar sömn innan racet. Jag skulle starta 04:36 med en klunga från happymtb.org. Jag har tre vänner med mig som också siktar på att komma in på under tio.

Fredagen den 15:e juni
Vid två-tiden börjar vi åka nedåt, jag samåker med min vän Per och hans familj. Per började cykla landsväg för en månad sedan men har rätt många mil på mtb och en enorm grundkondition, jag är inte oroad för ifall han ska klara det. Jag är egentligen inte oroad för om jag ska klara det, jag är i form och har kolhydratsladdat mig. När vi väl kommer ner och rullar mot centrum så känner jag hur mina ben är enormt starka. Att trycka upp farten i 40+ var hur lätt som helst.

Vi skulle ha ett kvickt möte med klungan klockan 20:00 på resturang sjövik där jag, som skulle leda klungan, läste taktiken och pratade lite. Ungefär hälften gjorde sin första runda och många var väldigt gröna på klungkörning. Men alla var väldigt starka, hade många mil och var laddade. Det skulle gå.

Efter mötet så gick jag och Per och hämtade ut våra nummerlappar. Per köpte skoöverdrag och en regnjacka, det drog ut något enormt på tiden eftersom det var väldigt utplockat på mässan. Jag köpte ett 2XU-linne, det var nog ltie för litet. Kanske ger det till min tjej.
När vi väl fått det i ordning var klockan nog nästan halv 11 och jag började bli stressad, jag ville få sömn. Vi börjar iaf långsamt rulla hemåt.

Efter några hundra meter på strandpromenaden hör jag det karakteristiska pysandet. Punktering. Det händer bara inte, jag har ju mina tubdäck. Tittar på bakdäcket och visst ligger det platt. :furious:
Bara att återvända till mässan, köpa ett svindyrt Vittoria-däck, ventilförlängare (som inte passade, dafuq) och en tub med lim. Till mektältet och börja kränga av däcket, försöka få på ventilförlängaren (nej, gick inte, gängorna på däcket började paja) och limma om hjulet. Ingen pensel, men Per la en sträng lim runt hela. Det fick funka. Tack och lov var Vittoria-däcke väldigt lättarbetat och lätt att få på. Jag tog min zipp-förlängare från framhjulet - på gott och ont, jag vill helst ha den på plats så att ventilen inte trycks mot insidan på fälgen och släpper ut lufte - och satte på bakdäcket. Pumpade upp till 8 bar. Klockan är strax tolv. Jag är jävligt stressad men ändå enormt lättad över att jag punkat nu. Då är ju risken för att punka under loppet sen mindre, eller hur?
Hem och sova. Somnar på 2 minuter.

Lördagen den 16:e juni - race day
Klockan ringer 03:00 och jag vaknar enormt fokuserad. På med vanliga kläder, gå på toa, lyssna på Avicii, ät gröt med banan, toa igen, fyll alla flaskor, smaka sportdrycken (båda smakerna som jag hade med var väldigt goda trots 10-15g EAA extra, PhD Batteri+ och Fairing Smart Carb, båda från koloshoppen), byt om till cykelkläder, dra på liberalt med byxfett, linement på benen. Regnjacka och klungtröjan över. Klipper upp alla bars, klokt drag. Borde skruvat upp de gels med skruvkork innan också, de var omöjliga att öppna med stelfrusna händer.
04:00 åker vi in mot startområdet. Träffar klungan, pratar och skämtar lite om vädret. Det har inte börjat regna ännu men söderut ser det riktigt risigt ut. En kille i klungan har punktering, men hinner nog ordna det. Mina två arbetskamrater som startar 04:38 ser jag inte, trots att de ska köra med oss.
Vi går in i vår fålla. All nervositet är borta. Jag är laddad och redo. Jag har gjort allt jag kan i månader inför detta, nu ska jag bara bevisa för mig själv vad jag är gjord av.


Starten går, jag påminner alla om att starta klockorna och får många "oh shit juste" som svar. Motorcykeln kör med oss längre än vad jag trodde, men det är bra tycker jag. Vi släpper förbi Happymtb Sub9 som startar samtidigt som oss, de är färre, mycket färre. Vi är skitmånga, det är säker 30 pers som är ordninarie. Efter några kilometer har vi dock 90% av vår startgrupp i svansen och så kommer det att se ut hela vägen ner till Gränna där vi tar vårat första stopp. I backarna upp till Gränna kör stora delar av svansen delvis om oss då vi håller igen ordentligt uppför, det har ju bara gått 8 mil. Det leder till stora problem då många som kört om inte orkar fullfölja omkörningen då klungan är väldigt väldigt lång, långt över 200 meter och vi blir utspridda. Klungan delas på två och några från oss hamnar i den främre, med de som har ryckt från svansen. Såhär ser det ut fram till våran kisspaus, då vi tack och lov får samla oss och låta svansen sticka lite.

Innan Jönköping har vi dock samlat ihop nästan hela svansen igen. Vi har delvis haft en grindvakt, då har klungan fungerat ganska bra, annars har det varit jävligt tveksamt när man varit sist och många randoms har gått in i klungan. Som mest är vi nog 80 per med och roterar, på tok för många dvs. De flesta randoms i klungan svarade inte ens på tilltal. Jobbigt. Vi körde förbi mannen som dog också, när han fick hjärtmassage. Hemskt. :(

I backarna efter Jönköping blev vi åter ganska samlade, men klungan gick lite sisådär ändå. Folk började bli kissnödiga och undrade hur långt det var till Fagerhult, vårt nästa stopp. Vägen dit gick enligt mig väldigt fort, skönt. I Fagerhult hade vi 6 minuter stopptid, jag blev stressad av kön till sportdrycken men sa åt folk att sluta öppna och stänga kranjäveln, ha den på öppet och tryck in flaskan bara. Enervit var mycket äckligare än min goda PhD Battery+, men vafan. Tog en saltgurka och en vetebulle (*spy*) också, och drack halva min oboy. Visslade i visselpipan när det var 1 minut kvar till avfärd och igen när vi skulle börja rulla ut. Men vi märkte att vi var för få, såg folk med vår tröja i vimlet och jag blåste igen och skrek "Happy Sub 10, AVFÄRD" varpå vi väntade ytterligare en minut innan vi började rulla.

Mellan Fagerhult och Hjo var nog vår bästa och sämsta sträcka. Vi blev omkörda av ett sub9-gäng på cirka 10 personer som täten tydligen bestämde sig för att hänga på. Det blev till slut så att de var och roterade med oss och vi drog av milen efter fagerhult i 36km/h, lite för snabbt dvs. Regnet hade börjat avta. Efter en mil kommer dock min arbetskamrat Jonas upp bredvid mig när jag drar och flåsar att vi fan inte kan lämna folk i depån varpå jag svarar att vi faktiskt drog över med 1 minut. Han flämtar att de snittat 42 för att komma ikapp och jag säger åt honom att ligga i svansen och ger honom en av mina stora gels. Lite senare säger han att han och Anders (som vi tränar med) antagligen kliver av i Hjo och äter Lasagne. Det var det sista jag såg av dem på rundan, de kom in en timma efter oss.

I Hjo tappade jag tyvärr andra halvan av min oboy, men det kändes Ok för den var inte så gudagod som jag hade hoppats på :(

Strax efter Hjo hände dock något magiskt. Per satte sig som grindvakt. Jag och andrekapten Daniel började säga åt folk som inte tillhörde oss att de skulle börja gå bak i svansen när de gjort en förning så att det bara blev Happymtb kvar i täten. Det var som att hälla finfett i maskineriet, klungna gick enormt mycket bättre. Jag kände mig oförskämt stark men skippade inte ett enda matlarm (varje halvtimma skulle jag ta energi. Bar/gel/några ordentliga klunkar sportdryck.) och det var nog bra. Det var dock väldigt långt mellan Fagerhult och Boviken, väldigt långt. Det var också här vi fick våran första vurpa, en flaska tappades och en person körde på den, tappade balansen lite och körde sen i ett potthål som blev dödsstöten. Jag blåste för stopp och sa åt klungan att passa på att kissa, själv tittade jag till personen som vurpade och hans cykel. Han verkade OK och cykeln såg också OK ut, kedjan låg på och däcken var hela. Han kände att han ville fortsätta och vi startade igen.

Rulla, rulla, äta, dricka. Regnet avtar och solen tittar försiktigt fram mellan molnen. Rullar genom Karlsborg. Nära till Boviken nu, bara några mil till. Ska jag skippa denna bar, äta den i stoppet? Nej. Jag äter nu och stoppet. Även mina två goda bars började vara motbjudande. Vitargo Endurance blev godast istället.

6 minuter i Boviken, äter en tredjedels banan (besvikelsen över att itne få hela bananer!) och en mugg blåbärssoppa. Rena raketbränslet! Tittar till klockan och ser att vi ligger nästan en kvart före schemat, som dessutom är planerat efter 9:45. Jag säger dock att vi inte ska rycka för att försöka klara 9:29 då vi inte har sagt det innan och ingen ska bli avhängd nu. Alla är nöjda och glada, solen tittar fram, stoppet gav god energi och vår grindvakt håller utomstående i svansen. Klungan går enormt mjukt. Vi fångar upp en kille som är med och drar, han är väldigt pigg trots att han startade 01:nånting och är jätteglad över att vi får vara med. Han ligger precis framför mig och vi får ta förningar i alla nerförsbackar vilket är lite för jobbigt för honom, han tar korta förningar och faller av vid Hammarsundet.

Nu skiner solen och att vi kommer få lite motvind gör ingenting. Det är frid och fröjd, alla är glada och starka. Klungan går bra. Jag och en annan person tar mestadelen av förningarna och jag ligger bland de fyra första och drar sista vägen från Medevi. Jag var så jävla nöjd och stolt och gick på glädje, men var fortsatt strikt med energin. All vätska var nästintill slut, jag hade en halv flaska vatten kvar. Perfekt planerat, lätt hoj på slutet.

Sista vurpan sker 1km innan mål, vid XL bygg. En uppenbart slut gubbe kör in i framförvarandes bakhjul och välter, mitt framför mig. Jag hinner med en massa tankar om att jag fan springer in i mål om cykeln går sönder av denna vurpa, för jag kommer inte bryta nu. Tiden finns och jag kan springa barfota in. Jävla gubbe. Etc, etc. Det slutar i alla fall med att jag kastar mig framåt över min cykel, landar på vänsterfoten i ett löpsteg och springer 15-20 meter för att bromsa. Andrekapten blåser för vurpa och klungan stannar. Jag kontrollerar min hoj och den verkar ok, enda växelreglaget har blivit snett men allt är funktionellt. Jag säger att jag är ok och vi kör vidare, samlar oss i två led och glider fint in i mål på tiden 09:38. Solsken, extas, glädje.

Nästa år blir det bättre tid, minst sub9 och med en samordnad klunga. Nu blir det OW-fokus och löpning!

Bendermannen
2012-06-18, 11:58
Riktigt bra jobbat!!

(och väldigt bra skriven lopproman!) :)

Kommer följa den här journalen, du verkar ha liknande mål som jag har. :)

Poxeman
2012-06-18, 13:48
Snyggt jobbat och bra skrivet!
Happys sub10-grupper har en tendens att gå för fort dock...

Morty
2012-06-18, 15:04
Snyggt jobbat och bra skrivet!
Happys sub10-grupper har en tendens att gå för fort dock...

Tack :)

33 ner till jönköping var precis enligt smärtgränsen. Jag bromsade oss någon gång.

944RS
2012-06-18, 15:15
Happys sub10-grupper har en tendens att gå för fort dock...

Det va väl samma som med den du körde med förra året?
Visst var vi oxå på Sjövik och åt?

Morty
2012-06-19, 14:05
Skippade gårdagens böjpass på 5/3/1-veckan som började igår. Idag blir det första "riktiga" passet, i all-aus setet ska jag göra 85x1+ och hoppas på 5 reps eller mer.

Morty
2012-06-19, 22:12
Blev 9 reps. Ska aldrig sluta med 5/3/1!

Bendermannen
2012-06-20, 07:26
Blev 9 reps. Ska aldrig sluta med 5/3/1!

:thumbup:

Morty
2012-06-20, 10:25
Jag kan ju säga att påbörjade 5/3/1 med beräknad 1RM i bänkpress på 90kg, träningsmax 80kg. Nu är mitt träningsmax 90kg och beräknat 1RM med det lyftet som jag gjorde igår är 109kg. Alltså +20kg i bänkpressen på 4 månader under diet.

Idag sprang jag till jobbet, 4km 5:15-genomsnittfart. Hög puls, jag är inte återhämtad än även om jag vill och tror det. Ikväll blir det 40-90 minuter open water.

Viktoraspen
2012-06-20, 15:51
Jag kan ju säga att påbörjade 5/3/1 med beräknad 1RM i bänkpress på 90kg, träningsmax 80kg. Nu är mitt träningsmax 90kg och beräknat 1RM med det lyftet som jag gjorde igår är 109kg. Alltså +20kg i bänkpressen på 4 månader under diet.

Idag sprang jag till jobbet, 4km 5:15-genomsnittfart. Hög puls, jag är inte återhämtad än även om jag vill och tror det. Ikväll blir det 40-90 minuter open water.

Grymt! Hur fan lyckas du öka sådär på diet?

SassyFit
2012-06-20, 20:29
Har läst lite mer om 5/3/1 och det är verkligen något jag ska byta till sen när jag stannat i utvecklingen.

Men kör man inte det upplägget med 4 dagars gympass i veckan? Hur hinner du med allt annat? Jag tycker det är redan lite svårt att hinna med både simning, cykling och löpning emellanåt (jag gymmar ju 3 dagar i veckan nu).

Jag försöker bara få in allt, jag har blivit så sjukt sugen på triathlon och sneglar lite på AF... Det suger att man vill för mycket :D

944RS
2012-06-20, 20:46
jag har blivit så sjukt sugen på triathlon och sneglar lite på AF... Det suger att man vill för mycket :D

Det är inte så lätt att kombinera, men de som lyckas ser jag som imponerande atleter!

Morty
2012-06-20, 21:35
Grymt! Hur fan lyckas du öka sådär på diet?
5/3/1 och grym motivation/opti leverne. Schemat har verkligen plockat min styrketräning till en ny nivå. Jag älskar det.

Har läst lite mer om 5/3/1 och det är verkligen något jag ska byta till sen när jag stannat i utvecklingen.

Men kör man inte det upplägget med 4 dagars gympass i veckan? Hur hinner du med allt annat? Jag tycker det är redan lite svårt att hinna med både simning, cykling och löpning emellanåt (jag gymmar ju 3 dagar i veckan nu).

Jag försöker bara få in allt, jag har blivit så sjukt sugen på triathlon och sneglar lite på AF... Det suger att man vill för mycket :D

Haha, ja, visst blir det många pass! Det är bara att lära sig att gilla det. Dubbelpass nästan varje dag, långa konditionspass på helgerna. 5/3/1 kan man träna från två till fyra gånger i veckan, jag kör på fyra. Måndag, tisdag, torsdag och fredag. Jag kör kondition tre till fem gånger på mornarna under veckodagarna. På helgen cyklar jag långt, simmar med tjejen, kör spinning, gör ett roligare löppass eller så.
Jag ser ingen motsättning mellan AF och 5/3/1!

Det är inte så lätt att kombinera, men de som lyckas ser jag som imponerande atleter!

Det krävs tid, tur att det är så kul!

SassyFit
2012-06-20, 21:59
Åh du ger mig hopp!!! Mycket tid, javisst :D Men tid kan man alltid skaffa genom planering!

Kör du kardio på morgonen och gymmet på kvällar, för att ta ett exempel? Det skulle också förmodligen hjälpa mig mot min matångest, då behöver jag ju inte vara så rädd för att släppa på kontrollen heller.

SL 5x5 och kardio andra dagar passar mig för tillfället bäst men senare då...

Kanske också dags för mig att klippa banden till de älskade studentfesterna ;) (iofs mår jag aldrig så dåligt att jag inte kan träna dagen efter så det skulle väl egentligen inte vara nåt hinder så länge jag inte har karatefylla som ser till att kroppen har annat att ta hand om...)

AF till december kanske där de har nybörjartävling, men då måste jag ligga i chinsen... Men då borde jag ju sluta deffa nu och bygga på för att sen deffa ner mig senare i höst...

Morty
2012-06-20, 22:22
Åh du ger mig hopp!!! Mycket tid, javisst :D Men tid kan man alltid skaffa genom planering!

Kör du kardio på morgonen och gymmet på kvällar, för att ta ett exempel? Det skulle också förmodligen hjälpa mig mot min matångest, då behöver jag ju inte vara så rädd för att släppa på kontrollen heller.

SL 5x5 och kardio andra dagar passar mig för tillfället bäst men senare då...

Kanske också dags för mig att klippa banden till de älskade studentfesterna ;) (iofs mår jag aldrig så dåligt att jag inte kan träna dagen efter så det skulle väl egentligen inte vara nåt hinder så länge jag inte har karatefylla som ser till att kroppen har annat att ta hand om...)

AF till december kanske där de har nybörjartävling, men då måste jag ligga i chinsen... Men då borde jag ju sluta deffa nu och bygga på för att sen deffa ner mig senare i höst...

Japp, cardio lågintensivt på morgonen. Man behöver inte köra så superhårt för långdistans och det kräver mindre återhämtning. Mat kommer att behövas mycket och det är rätt nice att veta att allt man äter blir bränsle, det hjälper mig att äta nyttigt och rätt stora portioner med väldigt gott samvete.

Morty
2012-06-22, 07:32
Jag har köpt en Tanita BC-1000 (http://www.dcrainmaker.com/2010/02/tanita-bc-1000-scale-review-in-depth.html)-våg! Vilket är väldigt roligt.
A 2007 study published in the journal Clinical Nutrition that compared measurements obtained from a Tanita body-fat scale and DEXA scanning reported a better than 96 percent level of agreement between the two methods (Thomas et al. 2007).

Varje cykel ska jag posta all information. Full utblottning.

Nu, brickpass.

tigerofsweden
2012-06-22, 09:45
Riktigt grym form på dina pix (vet jag är lite sen) :D

Morty
2012-06-22, 21:27
Riktigt grym form på dina pix (vet jag är lite sen) :D

Tack! Jag jobbar på det :)

Morty
2012-06-23, 20:17
Phew. 8 mil blev det igår, de första 4 gick i 35 och de sista 4 i 29... Ni kan gissa hur det blåste. Snittet blir då cirka 32, pulsen rätt hög.

Idag 15km snabbdistans, slitigt men superkul och väldigt skönt att känna att jag håller ihop med hög puls över lite längre distanser.
15km@4:50 snittpuls superhög :D

Morty
2012-06-28, 09:27
Nu är snart deloaden för Juni-cykeln klar. blivit rätt försiktig träning, som sig bör i en deload. Skittråkigt, men höjer prestationen rejält.

Idag får jag Tanita-vågen! Spännande.

Morty
2012-06-28, 14:24
Handlat på cykelcity idag också. Visar vad sen :)

944RS
2012-06-28, 20:51
Handlat på cykelcity idag också. Visar vad sen :)

Låter spännande!

Morty
2012-06-28, 21:28
Juni-Cykeln är slut.
Det har varit den första cykeln på 4 månader som jag har slarvat lite. Eller slarvat är väl fel, jag har haft mitt A-race Vätternrundan och därför skippat ett antal underkroppspass. Veckan innan körde jag på deloadvikter i böj och mark, skippade ett pass, och veckan efter körde jag ett deloadpass också. Alltså har jag missat 2 av 3 veckors uppbyggnad (lower body) på denna månad. Det är OK, för jag klarade mitt mål på Vättern och det var viktigast. Men pga detta så kommer jag bara att höja underkropps-1RM med 2.5kg inför nästa cykel. Den lär också att bli lidande iom Sövde Halv-Ironman(också A-prio).

Nästa tävling på väg är Vansbrosimningen. Sub50mins hoppas jag verkligen på, men jag startar i en sen grupp vilket är synd. Kommer att vara slowpokes i vägen som kommer att brake my stride. Men det får gå som det går, det är inte något prioriterat race. Det bästa med Vansbro har varit träningen inför det med min flickvän som också ska köra.

Konditionsträningen har gått sådär. Den har såklart också blivit lite lidande iom Vätternrundan där mitt i månaden, lugn vecka innan, lugn vecka efter. Vad som är bra är att jag fortfarande älskar att cykla, vissa har ju rapporterat att de är lite mätta på det efter Vättern.
Simning har jag fått in några OW-pass på 1000-2000m styck, 4 eller så, under månaden. 1 i veckan i snitt, ska dra av två eller tre till inför Vansbro. Det blir nämnvärt lättare med varje pass.
Löpningen har gått bra. Det är lite tungt att springa då jag inte fått träna så mycket löpning som jag velat under uppbyggningen under våren pga löparknä (desto mer på cykeln, dock, vilket såklart varit bra ändå). Jag klarar ändå 15km i sub5-tempo, vilket är tillräckligt för mig. En viss förbättring hoppas jag att nå inför Ångaloppet senare i år och även Stockholm Triathlon! Inga mer löparskador, tack.

Jag har lovat bilder i slutet av varje cykel. Jag tar dem inom några dagar, det var tyvärr slut på batteri i kameran.

Däremot har jag fått min Tanita-våg! Woop woop!
Fina resultat. Jag är glad.
Weight
74.2 kg
Body Fat
7.8 %
Body Water
65.0 %
Bone Mass
3.4 kg
Muscle Mass
65.0 kg
Physique Rating
8

Physique rating:
http://www.tanita.co.uk/uploads/pics/physique_chart.gif

Bendermannen
2012-06-28, 21:37
Handlat på cykelcity idag också. Visar vad sen :)

Låter spännande!

Var också på Cykelcity idag (fast i Lund)!

Morty
2012-06-28, 22:06
Låter spännande!

Var också på Cykelcity idag (fast i Lund)!

Attans, eftersom kameran hade slut på batteri så kunde jag inte visa vad det blev! Bland det ointressanta finner vi dock:
Cykelväska
Vittoria pit stop
Punka-gucka (proaktiv)
Tre gels och två bars

Det intressanta är destro intressantare!

Poxeman
2012-06-29, 07:00
Vilken grupp startar du i på Vansbro?
Kan du tänka dig att hjälpa till med langning under Triathlon?
(Behövs bara om det är varmt, annars ska jag klara mig på det jag har med mig)

Morty
2012-06-29, 07:38
Nån sen, typ runt 13:00. Behövde vänta väldigt länge med anmälan för att tjejen var väldigt velig :P

Ja, absolut att jag kan hjälpa! Team Kolo :)

Morty
2012-06-29, 12:31
Gör en liten förändring i schemat nu i juli-cykeln som påbörjas efter helgen: Jag lägger till chins som en 5/3/1-övning. Jag har alltid varit lite missnöjd med mina lats och ordentlig progression i chins, och inte bara assistset, tror jag kan hjälpa. Vi prövar, utvärderar om 3-4 cykler.

Morty
2012-07-01, 13:55
Juni. 2kg tyngre än förra bilderna, typ. Viktuppgången går som den ska. Ser rätt identiskt ut, men förhoppningsvis ser man skillnad per kvartal.

http://i.imgur.com/4DNoi.jpg
http://i.imgur.com/TrUgk.jpg

Morty
2012-07-02, 09:13
Jag har en liten tanke om att börja köra Crossfit Endurance några mornar i veckan. Jag har varit enormt slapp med morgonträningen sedan Vätternrundan, några joggturer har det blivit. Simhallen har stängt och det känns för ambitiöst att simma open water klockan 06:00... Efter Sövde ska jag försöka få ordning på det på riktigt.

Jag har aldrig varit ett fan av Crossfit, eller att man ska köra så hårda pass. Jag ogillar deras sekterism och deras syn på "Long slow distance" - vanlig, grym, levererande konditionsträning. Jag har tyckt att kvalitetspass varje gång ska vara onödigt för att man måste förbereda sin kropp för lång distans om man ska tävla på lång distans.

However, så har jag begränsat med tid att träna kondition på morgonen. Jag vill, likt min styrketräning, få mycket bang for the buck. Jag vill att den tid jag lägger in ska resultera i tydlig progression och framgång. Om jag bara tränar 20-60 minuter (i ärlighetens namn är det sällan det blir några 60 minuter på morgonen, 20-45 är nog mer korrekt) så vill jag att de minuterna ska ge en god effekt. Därför ska jag ge CFE en chans. Jag tror att det är jävligt tidseffektiv träning och man behöver inte ligga i pulszon 5 på varje pass.
Jag gillar dessutom scheman. Jag gillar strukturerad träning. Att bara köra på det som jag inte körde igår duger, men min erfarenhet är att scheman är en bra idé. Jag vet vad jag ska göra, det står på pappret och då är det lätt att bara go out and do it.

Jag ger det en chans. Jag tror att det kommer att fungera bra och självklart så kommer jag att behålla helgernas långpass. Det är underbart att på helgerna äntligen på köra längre. Att få se natur och inte tunnlar (hehe). Att låta benen bära mig, långt. Att veta att jag faktiskt cyklade många mil och få vara stolt över det.

Men snart vill jag fan sluta jobba och få träna på riktigt. Vill verkligen flytta till Uppsala och plugga sjuksköterska. Soon...

944RS
2012-07-02, 09:33
Sluta jobba och träna på riktigt! Låter som något jag kan göra om 30år ungefär...
Hoppas du får tillfälle till det medans du fortfarande har motivationen och intresset. Då kan det hända mycket med utvecklingen!

Morty
2012-07-02, 10:39
Just nu är intresset för heltidsjobb, familj mm väldigt lågt. Jag har min flickvän, vi är glada särbos och jag bor helst med en polare och kan tänka mig att jobba 40% eller så. Det hade inneburit livskvalitet för mig!

Morty
2012-07-04, 08:50
Igår simmade jag med Coach Mike i Källtorsksjön (Hellasgården). Ett varv, 1300m, som enligt Mike är motsvarande ett halvt Vansbro i ansträning. 23:00 exakt klockade både jag och tjejen in på. Mycket lovande inför sub50mins!

944RS
2012-07-04, 11:27
Vädret verkar oxå bli gynnsamt för er som ska simma i helgen så 50min kommer du nog klara.
Själv så sitter jag just nu i Mulle Meck parken och känner hur det spritter i benen. Frustrerande att vara skadad...

G_lund
2012-07-04, 11:59
Just nu är intresset för heltidsjobb, familj mm väldigt lågt. Jag har min flickvän, vi är glada särbos och jag bor helst med en polare och kan tänka mig att jobba 40% eller så. Det hade inneburit livskvalitet för mig!

Själv hade jag kunnat tänka mig att gå ner till 80%.

Jobba 7-16, men vara ledig varje onsdag.
Jag hade klarat det utan problem ekonomiskt, egentligen är man väl lite dumsnål som inte gör det.


Jag är smått avis på din fysik, du verkar vara i grym form.
Lycka till med simningen :hbang:

Morty
2012-07-04, 12:52
Tack så mycket för peppen! Jo, jag har gjort enorma framsteg senaste halvåret. Det är så himla kul! Nästan så att jag inte tror på att jag såg ut såhär förra sommaren... Långdistansformen *cough*

Rikard Jansson
2012-07-04, 13:09
Mirin' dat change as fukk

blev såhär när jag såg förebild, vid start 0:16 till 0:20ish (wtfbrah)
YNR-HsVECOA

När jag såg efterbild:
https://encrypted-tbn0.google.com/images?q=tbn:ANd9GcSCuPXgcZ8QNbKoYqJSnVOooxBsNOa0H rwJcVkrWK8gllPs9CiatQ

no homo
:D

G_lund
2012-07-04, 13:25
Sköjjar du eller?

Grymma framsteg! *flex*

Morty
2012-07-04, 13:27
Tack! Målet är att jag ska se ner på min form just nu på samma sätt som jag ser ner på min form förra sommaren. Sen är det bra jävla ljus på spring-12bilden. Men det blir bara roligare då!

G_lund
2012-07-04, 14:02
Kom på nu att jag inte har någon bra bild på mig själv.

Måste ta en nu så jag har något att se tillbaks på om ett år eller så.

Morty
2012-07-04, 22:27
Vad jag köpte på Cykelcity:
Aeroflaska till tempopinnarna
Rotor Q-rings (gillar't!)
Vittoria Pit Stop
http://i.imgur.com/8qL6u.jpg

Everest
2012-07-04, 22:53
NICE! Vad har du för hjul?

944RS
2012-07-05, 06:30
Flaskan och däck kände jag igen men vad är Rotor Q-rings?

Morty
2012-07-05, 08:20
NICE! Vad har du för hjul?

Tack! Det är Planet-X Carbon, som Poxe :]

Flaskan och däck kände jag igen men vad är Rotor Q-rings?

På denna bild syns det nog bättre...
http://autobus.cyclingnews.com/photos/2008/tech/features/tour_stage_eight/Sastre_CSC_Q-Rings.jpg

Morty
2012-07-08, 19:11
Jävlar vad grym jag var på Vansbrosimningen! Fick nog mycket energi av att heja på Everest, Poxe och Torwald (!) som alla ställde upp i Vansbro Triathlon.
Gick in på 44:38, långt under måltid! Fenomenalt. Skriver nog en lopprapport senare alt. imorgon bitti.

944RS
2012-07-08, 20:10
Oj, det var ju en grymt bra tid!

Hoppas det håller i sig till nästa helg oxå.

Bendermannen
2012-07-08, 21:45
Riktigt bra simmat!

Everest
2012-07-09, 20:04
Fint formbesked inför Sövde! :)

Inge Enveten
2012-07-10, 08:36
Imponerande formbilder. Jag tänker absolut inte "tri-atlet" (heter det så?) när jag ser bilderna. Tänker mer att det är någon som tränar primärt för dem dere aesthetics. Snygg form med andra ord!

Morty
2012-07-10, 09:36
Fint formbesked inför Sövde! :)

Imponerande formbilder. Jag tänker absolut inte "tri-atlet" (heter det så?) när jag ser bilderna. Tänker mer att det är någon som tränar primärt för dem dere aesthetics. Snygg form med andra ord!

Så många tack!

Morty
2012-07-10, 09:38
Så, Vansbrosimningen the complete story.

Det började ju med att Per som jag ska köra Ånga med pushade mig lite att göra Klassikern eftersom jag ändå skulle göra Vättern + Triathlon 2012. Han anmälde sig till Vansbro och jag anmälde mig inte. Jag ville ha med tjejen, hon är superduktig simmerska och hennes pappa är väldigt duktig, han har vunnit två gånger i sin ungdom.

Efter månader av peppning och träning ihop så lyckades jag att anmäla mig och tjejen.

Vi åkte upp redan på Torsdagen eftersom tjejens pappa jobbar på simförbundet och behövdes på plats för prisutdelningar mm. Vi simmad en kilometer på målrakan på torsdagen och helvila fre-lör. Det gjorde susen. Under lördagen gick jag runt och tjatade om att jag verkligen ville simma. Bara lite. Bara få höja pulsen någon gång. Tjejen ville inte.
Vi gick till Triathlonet och hejade på Poxeman, Everest och Torwald. De körde jävla bra och Everest var så jävla het, hans lopproman ska bli spännande.

På Söndag gick vi upp i god tid, redan vid 7. Vi åt hotellfrukost på Flottaren där vi bodde och packade vad vi behövde för tävlingen. Våtdräkt, handduk, extra simglasögon, öronproppar, vaseline. Jag kände mig redo. Vi gick mot starten. På vägen träffade jag Per, vi kramades och jag sa lycka till.

Kvart över nio är vi vid starten. Mycket folk. Hjälper tjejens pappa med våtdräkt, går på toa "en extra gång" igen. Halv tio dricker jag pwo (inb4 doping). Hälsar på Poxeman och hör hur det gick under gårdagen, han gick in på en bra tid trots rätt ordentlig kramp under löpningen. Så starkt, måste hålla det i huvudet under Sövde.

10:12, nästa startgrupp. Det är sista startgruppen som har masstart i vattnet, vi i startgrupp 3 (seedad som under 55 minuter). Jag och tjejen peppar varandra. Hon är normalt sett nervös av sig, men inte nu. Vi är laddade, vi har gjort vad vi har kunnat. Vi har bestämt oss för att ta det lugnt i starten och gå i sist i våran grupp. Vi stod bland de allra sista som blippade våra chip, tjejens chip funkade inte och hon fick gå och byta. Mitt fungerade, jag sa lycka till och sprang ner i vattnet och började simma.

Lugna, fina tag. Väldigt lugnt. Flyt bra, hitta rytm. Titta ibland. Många långsamma till höger, jag ska ändå ligga till vänster för att få vattnet med mest ström. Efter första svängen ut till vänster ligger jag absolut längst till vänster och kör om varenda en. Ingen håller min fart. Kör jag för hårt? Nej, musklerna känns inte ens. Jag bara vevar på. Fokus på tekniken. Ta i där det ger. Sighta. Fortfarande längst till vänster, ganska mitt i kanalen. Simma. Kör om. Hade hoppats på att få ett par snabba fötter att hänga på, men jag var visst de snabba fötterna. Första bojen visar att jag har simmat 500m, känns som att jag har simmat 100. Går väldigt snabbt och självförtroendet i topp. Längre fram så smalnar banan av på vissa ställen vilket leder till att jag bli lite trängd ibland. Jag tar dock min plats och simmar på. En bröstsimmare som jag simmar framför blir kränkt och knuffar mig. Framåt. Inte mig emot. Banan breddas och jag går lite åt vänster. 1500m. Fortfarande löjligt fräsch. Ökar lite. Musklerna gör sig påminda men det är på en lagom nivå. Tänker att jag inte är halvvägd förnens vi svänger upp i Västerdalälven.

Enervits energistation. Här är första gången jag ser hur snabbt det faktiskt går, då jag inte riktigt haft några bra fasta objekt nära mig hittils. Imponeras av mig själv. Här börjar jag simmar om folk från förra startgruppen. Det gav verkligen en boost! Så stark.

Simmar på. Vevar snabbt. Sightar och ser att det är dags att svänga, går åt höger för att ta svängen. Håller på att simma över en lina och sightar igen, då ser jag att man ska runda en båt några meter ner. Rundar den och tänker att nu börjar det, nu ska jag ge vad jag har. Det blir omedelbart lite trögare att ta sig fram, men inte något som slår ner mig. Jag ligger precis vid bryggan och den swischar förbi i god takt. Jag måste dock gå om på vänstersidan gång på gång på gång. En gång när jag tittar ser jag en annan person som också gör det och simmar kvickt ifatt och lägger mig bakom. Det går bra och vi håller ett bra tempo. Hamnar ibland lite för långt ut men jag beslutar mig för att det är mer värt att ligga på dessa fötter och få både pace och drafting än att försöka gå bredvid bryggan själv. Personen drog på bra och jag hamnade ibland lite bakom, men inget som jag inte hämtade in. Tyvärr tappade jag denna person när det var 200 meter kvar eller så, men då såg jag målet och tänkte att det inte spelade någon roll. Snart kom 100-metersbojen och jag la mig bredvid bryggan, hade rätt klart framåt och matade på. Tryckte som fan här, ökade takten rejält. Ville att det skulle se riktigt bra ut när jag kom in där, jag var en av de första från min startgrupp upp. Såg mestadels orangea mössor. Fick gratulationer av tjejens familj och gick och hämtade min medalj och drack ett glas sportdryck. Skyndade mig till starten för att se när tjejen gick i mål och kom precis i tid, hon hade också gjort en supertid. och kom upp i vattnet hundra gånger fräschare än mig. Hon var superglad och hade enligt egen utsago lätt kraft att köra dubbla distansen. Hon är långdistansare av naturen. Jag är avis. Jag kom in på 49 sett till att jag skulle börjar 10:24, men det gjorde jag ju inte. Jag var sjukt stolt, men visste inte om den slutgiltiga tiden förens vi ätit och hämtade våra diplom. Där såg jag att jag gick in på 44:38 vilket gjorde mig superglad! Inte bara kom jag in på under 50, jag kom in på under 45 också! Enormt.

http://i.imgur.com/SynNN.jpg

Poxeman
2012-07-10, 10:51
Snygg roman!

stockinger
2012-07-10, 11:59
Bra skrivet och grym prestation! :D

Morty
2012-07-10, 12:31
Snygg roman!

Bra skrivet och grym prestation! :D

Tack! :)

Från Resultatjakt:
Passerad av: 0 simmare
Pos grupp 3: 16 / 273

Morty
2012-07-11, 19:21
Igår 2,5km öppet vatten med Coach Mike, ~43 mins.
Idag 81km cykel, halvhårt, okänd puls (bandet svarade inte!) 32.2km/h.

Morty
2012-07-14, 19:05
Imorgon händer det. Simmade lite lätt i Östersjön, svårare i hav än sjö! Ska bli najs att simma i en liten pluttsjö imorgon. Gameplan? Gå ut hårt och öka :hbang:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/s720x720/553766_349293781813700_503940884_n.jpg

Everest
2012-07-14, 19:43
Stort lycka till nu!

944RS
2012-07-14, 20:16
Kör hårt! Håller tummarna för att allt ska gå enligt plan!

Poxeman
2012-07-14, 20:26
Lycka till imorgon!

Bendermannen
2012-07-15, 10:00
Lycka till!

Morty
2012-07-15, 16:56
Tack!
Allt klaffade, jag var grym. Kom in på 4:59:55, man måste ju ha lite marginal ;)

944RS
2012-07-15, 18:23
Tack!
Allt klaffade, jag var grym. Kom in på 4:59:55, man måste ju ha lite marginal ;)

Härligt! Behövs inte mer marginal än så :)

Everest
2012-07-15, 18:47
Grymt! Ska bli spännande att höra hur du upplevde distansen och loppet i övrigt:)

Morty
2012-07-15, 20:40
Tusen tack. Nu har jag löparknä igen. Kändes inte under loppet pga runners high och knivarna i låren. Worth it!!

Poxeman
2012-07-15, 20:47
Bra kämpat men surt med knäet.
skönt att du ändå ska vila nu efter tävlingen.

Ser fram emot rapporten!

Bendermannen
2012-07-16, 09:37
Starkt jobbat!

Morty
2012-07-16, 12:00
Lite mer info:
Simning 32:48, 4:e upp ur vattnet i motionsklass. Kunde gått ut lite hårdare.
T1 1:14, bra för det var en bra bit att springa.
Cykling 2:35. Bra resultat men banan var inte helt 90km Placering på cykel 13. Behöver nöta mer!
T2 1:26 struligt med strumpor :P
Löpning 1:48. Stolt men inte nöjd. Jag höll hela löpningen, gick inte ett steg. Höll farten, ska bli kul att se garminfilen. Placering 41.

Totalt 04:59:55, sprintade i mål sjukt lycklig.
Totalt blev jag 14 av 102(104 startande) i motionsklassen.

stockinger
2012-07-16, 12:04
Grattis till en bra tävling! :D
Kul att du gick in på under 5 timmar ;)

944RS
2012-07-16, 12:07
Lite mer info:
Simning 32:48, 4:e upp ur vattnet i motionsklass. Kunde gått ut lite hårdare.
T1 1:14, bra för det var en bra bit att springa.
Cykling 2:35. Bra resultat men banan var inte helt 90km Placering på cykel 13. Behöver nöta mer!
T2 1:26 struligt med strumpor :P
Löpning 1:48. Stolt men inte nöjd. Jag höll hela löpningen, gick inte ett steg. Höll farten, ska bli kul att se garminfilen. Placering 41.

Totalt 04:59:55, sprintade i mål sjukt lycklig.
Totalt blev jag 14 av 102(104 startande) i motionsklassen.

Intressant! Tror jag inte skulle vara så långt efter dig på cykel och löpning rent tidsmässigt. Simningen så skulle jag vara sist upp ur vattnet så då skulle jag få börja jaga placeringar efter det momentet.
Din tid och placering är riktigt bra och motiverar mig till att hitta ett lämpligt lopp!

Rikard Jansson
2012-07-16, 16:40
http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/23535980.jpg

Morty
2012-07-17, 08:17
http://www.polyvore.com/cgi/img-set/BQcDAAAAAwoDanBnAAAABC5vdXQKFmhwaW5YNzltM3hHMTRheG NrOVlYUkEAAAACaWQKAXgAAAAEc2l6ZQ.jpg

Everest
2012-07-17, 08:18
Hur mår benen?

Morty
2012-07-17, 09:44
Idag är det ungefär 100ggr bättre än igår, igår var det 100ggr bättre än precis efter tävlingen. Idag är det vanlig träningsvärk, som jag är väldigt van med. Dock sitter det framför allt i vastus medialis och inte vastus lateralis, vilket är lite ovant. Det var även i Medialis som knivarna satt under löpningen. Löparknät gör inte ont vid vanlig gång nu, vilket är skönt. 3 dagar till med voltaren och sen sedvanliga löparknärehab.

BigForre
2012-07-17, 19:47
Vätternrundan 2012

Så var det dags. Det ena av mina två A-races i år (det andra är Sövde Halv-iron). Jag har föreberett mig så väl jag har kunnat. Jag har 200 mil i benen. Jag har gjort rent kedja och kasset, smörjt in och ställt bromsarna. Jag har hela veckan innan lagt mig klockan 9 för att kunna somna i tid och iaf få 5-6 timmar sömn innan racet. Jag skulle starta 04:36 med en klunga från happymtb.org. Jag har tre vänner med mig som också siktar på att komma in på under tio.

Fredagen den 15:e juni
Vid två-tiden börjar vi åka nedåt, jag samåker med min vän Per och hans familj. Per började cykla landsväg för en månad sedan men har rätt många mil på mtb och en enorm grundkondition, jag är inte oroad för ifall han ska klara det. Jag är egentligen inte oroad för om jag ska klara det, jag är i form och har kolhydratsladdat mig. När vi väl kommer ner och rullar mot centrum så känner jag hur mina ben är enormt starka. Att trycka upp farten i 40+ var hur lätt som helst.

Vi skulle ha ett kvickt möte med klungan klockan 20:00 på resturang sjövik där jag, som skulle leda klungan, läste taktiken och pratade lite. Ungefär hälften gjorde sin första runda och många var väldigt gröna på klungkörning. Men alla var väldigt starka, hade många mil och var laddade. Det skulle gå.

Efter mötet så gick jag och Per och hämtade ut våra nummerlappar. Per köpte skoöverdrag och en regnjacka, det drog ut något enormt på tiden eftersom det var väldigt utplockat på mässan. Jag köpte ett 2XU-linne, det var nog ltie för litet. Kanske ger det till min tjej.
När vi väl fått det i ordning var klockan nog nästan halv 11 och jag började bli stressad, jag ville få sömn. Vi börjar iaf långsamt rulla hemåt.

Efter några hundra meter på strandpromenaden hör jag det karakteristiska pysandet. Punktering. Det händer bara inte, jag har ju mina tubdäck. Tittar på bakdäcket och visst ligger det platt. :furious:
Bara att återvända till mässan, köpa ett svindyrt Vittoria-däck, ventilförlängare (som inte passade, dafuq) och en tub med lim. Till mektältet och börja kränga av däcket, försöka få på ventilförlängaren (nej, gick inte, gängorna på däcket började paja) och limma om hjulet. Ingen pensel, men Per la en sträng lim runt hela. Det fick funka. Tack och lov var Vittoria-däcke väldigt lättarbetat och lätt att få på. Jag tog min zipp-förlängare från framhjulet - på gott och ont, jag vill helst ha den på plats så att ventilen inte trycks mot insidan på fälgen och släpper ut lufte - och satte på bakdäcket. Pumpade upp till 8 bar. Klockan är strax tolv. Jag är jävligt stressad men ändå enormt lättad över att jag punkat nu. Då är ju risken för att punka under loppet sen mindre, eller hur?
Hem och sova. Somnar på 2 minuter.

Lördagen den 16:e juni - race day
Klockan ringer 03:00 och jag vaknar enormt fokuserad. På med vanliga kläder, gå på toa, lyssna på Avicii, ät gröt med banan, toa igen, fyll alla flaskor, smaka sportdrycken (båda smakerna som jag hade med var väldigt goda trots 10-15g EAA extra, PhD Batteri+ och Fairing Smart Carb, båda från koloshoppen), byt om till cykelkläder, dra på liberalt med byxfett, linement på benen. Regnjacka och klungtröjan över. Klipper upp alla bars, klokt drag. Borde skruvat upp de gels med skruvkork innan också, de var omöjliga att öppna med stelfrusna händer.
04:00 åker vi in mot startområdet. Träffar klungan, pratar och skämtar lite om vädret. Det har inte börjat regna ännu men söderut ser det riktigt risigt ut. En kille i klungan har punktering, men hinner nog ordna det. Mina två arbetskamrater som startar 04:38 ser jag inte, trots att de ska köra med oss.
Vi går in i vår fålla. All nervositet är borta. Jag är laddad och redo. Jag har gjort allt jag kan i månader inför detta, nu ska jag bara bevisa för mig själv vad jag är gjord av.


Starten går, jag påminner alla om att starta klockorna och får många "oh shit juste" som svar. Motorcykeln kör med oss längre än vad jag trodde, men det är bra tycker jag. Vi släpper förbi Happymtb Sub9 som startar samtidigt som oss, de är färre, mycket färre. Vi är skitmånga, det är säker 30 pers som är ordninarie. Efter några kilometer har vi dock 90% av vår startgrupp i svansen och så kommer det att se ut hela vägen ner till Gränna där vi tar vårat första stopp. I backarna upp till Gränna kör stora delar av svansen delvis om oss då vi håller igen ordentligt uppför, det har ju bara gått 8 mil. Det leder till stora problem då många som kört om inte orkar fullfölja omkörningen då klungan är väldigt väldigt lång, långt över 200 meter och vi blir utspridda. Klungan delas på två och några från oss hamnar i den främre, med de som har ryckt från svansen. Såhär ser det ut fram till våran kisspaus, då vi tack och lov får samla oss och låta svansen sticka lite.

Innan Jönköping har vi dock samlat ihop nästan hela svansen igen. Vi har delvis haft en grindvakt, då har klungan fungerat ganska bra, annars har det varit jävligt tveksamt när man varit sist och många randoms har gått in i klungan. Som mest är vi nog 80 per med och roterar, på tok för många dvs. De flesta randoms i klungan svarade inte ens på tilltal. Jobbigt. Vi körde förbi mannen som dog också, när han fick hjärtmassage. Hemskt. :(

I backarna efter Jönköping blev vi åter ganska samlade, men klungan gick lite sisådär ändå. Folk började bli kissnödiga och undrade hur långt det var till Fagerhult, vårt nästa stopp. Vägen dit gick enligt mig väldigt fort, skönt. I Fagerhult hade vi 6 minuter stopptid, jag blev stressad av kön till sportdrycken men sa åt folk att sluta öppna och stänga kranjäveln, ha den på öppet och tryck in flaskan bara. Enervit var mycket äckligare än min goda PhD Battery+, men vafan. Tog en saltgurka och en vetebulle (*spy*) också, och drack halva min oboy. Visslade i visselpipan när det var 1 minut kvar till avfärd och igen när vi skulle börja rulla ut. Men vi märkte att vi var för få, såg folk med vår tröja i vimlet och jag blåste igen och skrek "Happy Sub 10, AVFÄRD" varpå vi väntade ytterligare en minut innan vi började rulla.

Mellan Fagerhult och Hjo var nog vår bästa och sämsta sträcka. Vi blev omkörda av ett sub9-gäng på cirka 10 personer som täten tydligen bestämde sig för att hänga på. Det blev till slut så att de var och roterade med oss och vi drog av milen efter fagerhult i 36km/h, lite för snabbt dvs. Regnet hade börjat avta. Efter en mil kommer dock min arbetskamrat Jonas upp bredvid mig när jag drar och flåsar att vi fan inte kan lämna folk i depån varpå jag svarar att vi faktiskt drog över med 1 minut. Han flämtar att de snittat 42 för att komma ikapp och jag säger åt honom att ligga i svansen och ger honom en av mina stora gels. Lite senare säger han att han och Anders (som vi tränar med) antagligen kliver av i Hjo och äter Lasagne. Det var det sista jag såg av dem på rundan, de kom in en timma efter oss.

I Hjo tappade jag tyvärr andra halvan av min oboy, men det kändes Ok för den var inte så gudagod som jag hade hoppats på :(

Strax efter Hjo hände dock något magiskt. Per satte sig som grindvakt. Jag och andrekapten Daniel började säga åt folk som inte tillhörde oss att de skulle börja gå bak i svansen när de gjort en förning så att det bara blev Happymtb kvar i täten. Det var som att hälla finfett i maskineriet, klungna gick enormt mycket bättre. Jag kände mig oförskämt stark men skippade inte ett enda matlarm (varje halvtimma skulle jag ta energi. Bar/gel/några ordentliga klunkar sportdryck.) och det var nog bra. Det var dock väldigt långt mellan Fagerhult och Boviken, väldigt långt. Det var också här vi fick våran första vurpa, en flaska tappades och en person körde på den, tappade balansen lite och körde sen i ett potthål som blev dödsstöten. Jag blåste för stopp och sa åt klungan att passa på att kissa, själv tittade jag till personen som vurpade och hans cykel. Han verkade OK och cykeln såg också OK ut, kedjan låg på och däcken var hela. Han kände att han ville fortsätta och vi startade igen.

Rulla, rulla, äta, dricka. Regnet avtar och solen tittar försiktigt fram mellan molnen. Rullar genom Karlsborg. Nära till Boviken nu, bara några mil till. Ska jag skippa denna bar, äta den i stoppet? Nej. Jag äter nu och stoppet. Även mina två goda bars började vara motbjudande. Vitargo Endurance blev godast istället.

6 minuter i Boviken, äter en tredjedels banan (besvikelsen över att itne få hela bananer!) och en mugg blåbärssoppa. Rena raketbränslet! Tittar till klockan och ser att vi ligger nästan en kvart före schemat, som dessutom är planerat efter 9:45. Jag säger dock att vi inte ska rycka för att försöka klara 9:29 då vi inte har sagt det innan och ingen ska bli avhängd nu. Alla är nöjda och glada, solen tittar fram, stoppet gav god energi och vår grindvakt håller utomstående i svansen. Klungan går enormt mjukt. Vi fångar upp en kille som är med och drar, han är väldigt pigg trots att han startade 01:nånting och är jätteglad över att vi får vara med. Han ligger precis framför mig och vi får ta förningar i alla nerförsbackar vilket är lite för jobbigt för honom, han tar korta förningar och faller av vid Hammarsundet.

Nu skiner solen och att vi kommer få lite motvind gör ingenting. Det är frid och fröjd, alla är glada och starka. Klungan går bra. Jag och en annan person tar mestadelen av förningarna och jag ligger bland de fyra första och drar sista vägen från Medevi. Jag var så jävla nöjd och stolt och gick på glädje, men var fortsatt strikt med energin. All vätska var nästintill slut, jag hade en halv flaska vatten kvar. Perfekt planerat, lätt hoj på slutet.

Sista vurpan sker 1km innan mål, vid XL bygg. En uppenbart slut gubbe kör in i framförvarandes bakhjul och välter, mitt framför mig. Jag hinner med en massa tankar om att jag fan springer in i mål om cykeln går sönder av denna vurpa, för jag kommer inte bryta nu. Tiden finns och jag kan springa barfota in. Jävla gubbe. Etc, etc. Det slutar i alla fall med att jag kastar mig framåt över min cykel, landar på vänsterfoten i ett löpsteg och springer 15-20 meter för att bromsa. Andrekapten blåser för vurpa och klungan stannar. Jag kontrollerar min hoj och den verkar ok, enda växelreglaget har blivit snett men allt är funktionellt. Jag säger att jag är ok och vi kör vidare, samlar oss i två led och glider fint in i mål på tiden 09:38. Solsken, extas, glädje.

Nästa år blir det bättre tid, minst sub9 och med en samordnad klunga. Nu blir det OW-fokus och löpning!

Så du är även medlem på kolozzeum, hajade till när jag såg namnet. Det var roligt att läsa hur du upplevde denna regniga runda som vi fick ta oss igenom. Suget att köra en gång till har börjat återfinna sig, det hade varit roligt att få avnjuta rundan i lite mer trevligt väder. Det skulle vara kul om vi kunde få med en del av årets SUB10-grupp i en SUB9-satsning nästa runda och klocka in 08:38...

Hälsningar / Forre (Bianchi-cyklisten)

Morty
2012-07-17, 20:54
Fuaaaaaark! Love you 120, utan dig hade jag inte klarat sub5.

Morty
2012-07-17, 21:01
Så du är även medlem på kolozzeum, hajade till när jag såg namnet. Det var roligt att läsa hur du upplevde denna regniga runda som vi fick ta oss igenom. Suget att köra en gång till har börjat återfinna sig, det hade varit roligt att få avnjuta rundan i lite mer trevligt väder. Det skulle vara kul om vi kunde få med en del av årets SUB10-grupp i en SUB9-satsning nästa runda och klocka in 08:38...

Hälsningar / Forre (Bianchi-cyklisten)

Hej Forre! Jag är supersugen på sub9. Vår grupp är ju mycket bättre nu än när vi stod i fållan, men jag har fortfarande tankar på att vara vanlig och gå med i Fredrikshov.

BigForre
2012-07-18, 07:56
Hej Forre! Jag är supersugen på sub9. Vår grupp är ju mycket bättre nu än när vi stod i fållan, men jag har fortfarande tankar på att vara vanlig och gå med i Fredrikshov.

Hade det själv i åtanke till i år innan jag snubblade över happy, vilket kändes som en lite enklare lösning. Det kan nog vara ett bra alternativ om du vill få lite kvalitativ träning i grupp.

Poxeman
2012-07-18, 08:13
Sub9 kräver mycket mer samkörning än Sub10.
Jag röstar på att ni kör med en klubb (för jag kommer ihåg hur förbannad jag var tidvis under Happys Sub8 förra året.

Tryman
2012-07-18, 09:14
Fuaaaaaark! Love you 120, utan dig hade jag inte klarat sub5.

Vann du spurtduellen?

Fin utveckling sen förra året. Kul att det gick fort i Vansbro och i Skåne :)

Kör du sprinten i stockholm kommer det gå mycket bättre än förra året. Huruvida du klarar av att vara 10 min snabbare än förra året låter jag vara osagt då det inte är samma bana i år.

Morty
2012-07-18, 12:47
Vann du spurtduellen?

Fin utveckling sen förra året. Kul att det gick fort i Vansbro och i Skåne :)

Kör du sprinten i stockholm kommer det gå mycket bättre än förra året. Huruvida du klarar av att vara 10 min snabbare än förra året låter jag vara osagt då det inte är samma bana i år.

Vi gick in precis samtidigt!

Tack. Det har gått framåt, trots problemen med löparknän hit och dit.

Ja, nya banan är mycket jobbigare. Två gånger över Västerbron... Vi får se! En anledning att trycka!

Morty
2012-07-18, 20:50
På begäran: Min styrketräningsmall. (https://docs.google.com/open?id=0B9zxaDgelmQTNHdvNnAtY0llMEk)

Tryman
2012-07-19, 09:26
Vi gick in precis samtidigt!

Tack. Det har gått framåt, trots problemen med löparknän hit och dit.

Ja, nya banan är mycket jobbigare. Två gånger över Västerbron... Vi får se! En anledning att trycka!

Jag kommer till 99 % säkerhet vara där och känner jag igen dig får du ett hejarop från mig :)

Morty
2012-07-21, 17:56
Nu ligger jag back tre racereports. Igår körde jag Forsmotrampet 55km och idag Älvsimmet. Båda i Sollefteå.

Kan säga att snittet blev jävla bra och jag kom in 2-3 minuter efter tätklungan med Jörgen Brink, Robin Bryntesson mm. They dropped me on the hill!

Älvsimmet 2500m gick bra idag men jävlar vad strömt det var. Vet inte resultatet än.

Bendermannen
2012-07-21, 22:06
Blir spännande att läsa.

Du får göra om bedriften och hamna 2-3 minuter efter Jörgen Brink på nästa Vasaloppet. :D

O_Wao
2012-07-22, 08:43
Jag snubblade över din journal lite på slump när jag hade småtråkigt här imorse, vilken ambitiös träningssatsning! :thumbup:

Du skriver väldigt bra loppromaner också, jag blir väldigt träningssugen av att läsa dem! Blir prenumeration direkt. :D

Skön
2012-07-22, 21:37
På begäran: Min styrketräningsmall. (https://docs.google.com/open?id=0B9zxaDgelmQTNHdvNnAtY0llMEk)


Jäkla grymt upplägg till att börja med. Kör väldigt likt (utgår ju från ditt upplägg). Men hur kommer det sig att du kör så lätt på hantelrodden under bröstpassen? 20 % och man utgår ju från 90 % då antar jag (?)
Blir ju snudd på silverhantlarna och då känns det inte riktigt som det ger så mycket mer än typ teknikinbaning.

Morty
2012-07-22, 22:40
Blir spännande att läsa.

Du får göra om bedriften och hamna 2-3 minuter efter Jörgen Brink på nästa Vasaloppet. :D

Inga problem! Jag åkte ju 25km längd för första gången i vintras.

Jag snubblade över din journal lite på slump när jag hade småtråkigt här imorse, vilken ambitiös träningssatsning! :thumbup:

Du skriver väldigt bra loppromaner också, jag blir väldigt träningssugen av att läsa dem! Blir prenumeration direkt. :D

Tack! Ska försöka påta ihop tre stycken imorgon.

Jäkla grymt upplägg till att börja med. Kör väldigt likt (utgår ju från ditt upplägg). Men hur kommer det sig att du kör så lätt på hantelrodden under bröstpassen? 20 % och man utgår ju från 90 % då antar jag (?)
Blir ju snudd på silverhantlarna och då känns det inte riktigt som det ger så mycket mer än typ teknikinbaning.

Det är väl 30% av marklyftet i hantelrodd? Tror det. Kan ha blivit något fel i makrot kanske. Jag kör på 42x8 i hantelrodd just nu.

Skön
2012-07-22, 23:56
Inga problem! Jag åkte ju 25km längd för första gången i vintras.



Tack! Ska försöka påta ihop tre stycken imorgon.



Det är väl 30% av marklyftet i hantelrodd? Tror det. Kan ha blivit något fel i makrot kanske. Jag kör på 42x8 i hantelrodd just nu.


Jaha man utgår från huvudävningen när man räknar procent. Jag räknade på det jag maxade den övningen på. Tyckte det stod 20 men det förklarar vilket fall saken.

Morty
2012-07-23, 21:15
Jaha man utgår från huvudävningen när man räknar procent. Jag räknade på det jag maxade den övningen på. Tyckte det stod 20 men det förklarar vilket fall saken.

I min mall, som Silveta här på brädan ska ha cred för, är det gjort så. Det är bara för att det ska vara lätt. Egentligen ska assistövningarna vara cirka 60% av max i den övningen och om du vill veta exakt vad du "ska" ha i alla övningar så får du göra ett maxrepstest i varje övning du ska köra och sen skriva in den övningen i stats-fliken och göra ett makro som kör 55-60% av den övningen. Men det är för omständigt imo det har varit lättare att bara hitta en lagom procentsats av de stora övningarna som redan finns.

Erik_Hellström
2012-07-24, 09:04
Får gratulera till en bra prestation på tävlingen!

Såg att du köpt en Tanitavåg, är du nöjd med den hittils? Känns tillförlitlig och så?
Får man fråga vart du köpte den? Och någon anledning till att du valde just 1000-modellen?

Morty
2012-07-24, 09:42
Får gratulera till en bra prestation på tävlingen!

Såg att du köpt en Tanitavåg, är du nöjd med den hittils? Känns tillförlitlig och så?
Får man fråga vart du köpte den? Och någon anledning till att du valde just 1000-modellen?

Hej! Tack.

Jag är väldigt nöjd med den. Den gör mycket tillförlitliga mätningar, dvs, variationen mellan mätningarna beror på mig och inte vågen. 1000-modellen valde jag för att den har ANT+, och synkar med min klocka (310xt). Jag köpte från någon halvskum webshop :P

Erik_Hellström
2012-07-24, 10:52
Hej! Tack.

Jag är väldigt nöjd med den. Den gör mycket tillförlitliga mätningar, dvs, variationen mellan mätningarna beror på mig och inte vågen. 1000-modellen valde jag för att den har ANT+, och synkar med min klocka (310xt). Jag köpte från någon halvskum webshop :P

Låter bra.
Halvskum utländsk eller Svensk? Kikat runt lite snabbt och det verkar värt att beställa från USA.

För $280 (~1950kr) från en Amerikansk sida får man en BC-1000 våg, D-1000 bordsdisplay +USB-sticka.

En Svensk sida jag hittat säljer våg för 1895kr, display för 1269kr och USB-sticka för 488kr = totalt 3652kr.

Visserligen lär det tillkomma en del frakt men känns ovärt att köpa inhemskt när det skiljer så fasligt mycket i pris.
Törs man fråga vad du köpte din för, och har du display+USB också?

Morty
2012-07-24, 19:10
1800:- kostade den tror jag, på en tysk sida som hade svensk text. Tror jag.

Jag behöver ju inte displayen eftersom den synkar med min klocka. Sedan laddar klockan upp datan på Garmin Connect där jag får diagram på rubbet.

För det priset tycker jag att du bara köper en Garmin som synkar med vågen och vågen.

Morty
2012-07-25, 12:53
Söve Halv-Ironman

Andra försöker på att skriva racereport. Försökte härom dagen, då blåskärmade datorn halvvägs in. Kul.

I alla fall. Jag åkte ner till Skåne redan på torsdagen, för att jag blir lite trött av resor och så. Då är det skönt att få sova bort tröttheten ordentligt och bara strosa lite. Jag hade det mycket bra på minisemestern, på tors+fre var det vila och på fredag simmade jag väl någon kilometer i östersjön. Bra fart, har verkligen börjat fatta våtdräktsimning.

På söndag åkte jag ut till Sövde i god tid, var ute 2h innan start och var bland de första tävlande. Jag kom precis när sekretariatet öppnade och hämtade ut mitt kuvert. Förberedde mitt ställ i växlingsområdet. Kissade. Kissade igen.
Starten skjöts upp 30 minuter. Kissade igen. Åt en banan. Vaselin i nacken, handleder, fotleder. Last minute decision att tävla i calf guards. På med våtdräkten. Gå mot starten.

Värmer upp med några hundra meter simning, lätt och hårt om vartannat. Bestämmer mig för att gå ut halvhårt i starten och sen hitta min rytm.

Starten går nån minut för sent. Jag har ställt mig i andra-tredje led någonstans. Det är långgrunt, man får springa säkert 30 meter innan det är värt att börja simma. Springer lite åt sidan för att få lite lugnare start, men det hör till att en triathlonstart inte är lugn. Det blir såklart en hel del gruff och jag sightar vartannat andetag. Efter några hundra meter, vid första bojen, är det bättre och jag får lite eget vatten.

Första varvet passerar och man varvar uppe på land med cirka 50 meter löpning. Shit, vad pulsen skenade av det. Men jag såg att jag låg långt fram i fältet och det var roligt. De långsammaste var knappt halvvägs. De snabbaste var precis framme vid första bojen. Klockan sa 16 minuter, fenomenalt. Före planen med en minut. Pulsen var väldigt hög, 170-nåt, men det skulle bli bättre när jag började simma igen.

http://www.btfoto.se/uppdrag/idrott/120715sovdetri/content/images/large/SovdeTri2012_235.jpg

Trots att en halvtimma är en rätt kort tid så känns det som en väldigt lång tid när man simmar, speciellt när vattnet är så grumligt som det är i sövdesjön. Sikt cirka 10cm. Bara att tänka noga på tekniken eftersom man inte kunde se armarna. Jag vet hur lätt det är att simma fort med god teknik och hur svårt det är med dålig teknik, så jag paddlar på och tänker på tekniken. Så småningom gör jag sista svängen och drar diagonalt mot uppgången och T1. Jag hade övningssprungit T1 flera gånger och allt går precis som det ska. Cykelskorna sitter i pedalerna, vevarmen sitter stadigt med ett gummiband. Hoppar på, trampar igång, i med fötterna, trampa på, börja jaga.

Eller inte. De framför mig håller en bra fart och min puls skenar totalt. Pulslarmet går direkt, det ligger på 175 som är runt 5 slag över tröskel. Tänker att det är lugnt, första milen får bara konstig, det är inte på riktigt att jag ligger över tröskel, etc. Men det är skitjobbigt. Jag flämtar och får inte någon rytm. Person på person på svindyra cyklar med diskhjul svävar om mig. Jag blir riktigt lack, cyklingen ska ju vara min grej! Men låter det ta sin tid, tänker att jag tar dem andra varvet.
Varje mil tar jag energi. Sportdryck dricker jag fritt. Dock verkar jag ha svettats en del redan under simmet, första flaskan tar slut snabbt och jag fyller på den, snart dags för langning ändå. Langning var efter cirka 3 mil första gången och 7,5 nästa gång. Väl vid langningen har jag fått en ganska bra rytm, pulsen håller en jämn nivå och jag har ett gäng att köra med. Dock missar jag langningen då jag vill ha sportdryck och killen som landar säger att det är vatten, varpå jag inte tar flaskan och de som stod bakom bara var åskådare... Generalknas! Ransonering på den flaska jag har nu. Tyvärr har jag precis börjat äta Vitargobars och de MÅSTE man ha dryck för att få ner bra. Det gör inget. Det får gå. Jag köttar på i min klunga, kör om när jag känner mig stark och blir omkörd killen bakom är stark.

Vid sju mil händer det dock. Kommer in i andra andningen. Killarna börjar bli trötta, pulsen sjunker, koffeinet börjar ta, jag blir starkast. En kille med trispoke kör om rätt fort och jag tar ett snabbt beslut att hänga på. Det gör jag, ligger 10m bakom och matar i hans fart. Jag är stark som fan. Tar några djupa andetag och är glad som fan, ler stort. Tänker på Chrissie.

http://www.btfoto.se/uppdrag/idrott/120715sovdetri/content/images/large/SovdeTri2012_1311.jpg

Efter ytterligare några km bakom herren som körde om så känner ajg mig ännu starkare. Pulsen är lägre än nånsin i racet. Jag kör och, drops him on a hill. Han kom inte ikapp. Jag gör bort mig och drar ur fötterna ur skorna när jag åker in i Sövde, men kommer på att vi ska vidare några km ut ur Sövde och vända där, sen till T2. Men det går bra, stoppa in fötterna och acca. Tryck ur det sista nu!

http://www.btfoto.se/uppdrag/idrott/120715sovdetri/content/images/large/SovdeTri2012_1339.jpg

Lite rädd för löpningen. Har gjort några få brickpass, då har pulsen legat på 175 snällt. Tröskel cirka 180. Jobbigt, dvs.
T2 går bra. På med strumpor, på med skor, snabbsnörning. Glömde bort att trycka lap på pulsklockan när jag sprang med cykeln så jag gör det nu. Förbi Malte som jag bor hos som langar en Burn Energy. Nu behövs koffeinet. Tänker att jag inte ska titta pulsklockan första kilometern iaf, bara gå på känsla. När det piper en km har jag druckit min energydryck och hittat min rytm. Första kilometern gick på 5:07, grymt. Pulsen då? 159. What the actual fuck. Idag är min dag!
Jag har aldrig sprungit så bra som i Sövde. De flesta kilometrarna första milen är 5:15 eller bättre, vilket är perfekt. Jag behöver stå på lite för att hålla farten, kör jag lugnt och skönt blir det 5:30-tempo. Men jag håller min fart, nån km blev på 4:58 till och med. Pulsen toppade 170 någon gång, slog av lite.
http://www.btfoto.se/uppdrag/idrott/120715sovdetri/content/images/large/SovdeTri2012_1583.jpg

Varje varv, (ett varv är 5,2km) får jag en gel langad och jag dricker två muggar vatten. Inte bonka, inte bonka, det går så jävla bra. Steget är perfekt. Många har börjat gå, jag peppar dem, säger att smärta är bara i huvudet, det finns itne om man inte vill det. Du har makten och idag är du stark! SPRING! Det verkar göra mer på mig än på dem.

Sista varvet passeras och jag ser klockan, 4:30. Detta kommer att gå vägen! Jag har tid. Jag kan njuta sista varvet. Kilometertiderna kollapsar och vissa blir 5:40. Detta märker jag efter halva varvet och med lite huvudräkning så förstår jag att jag har 15 minuter på mig att springa strax under 3km. Vadfanhände.jpg.
Jag ökar på. Börjar trycka lite. Det blir mer och mer knappt, jag måste ha gjort nåt fel med klockan, startade jag den inte innan simstarten? Har jag inte mer tillgodo?
Sista kilometern kommer jag ikapp en kille med precis samma outfit som mig. Jag har fått draghjälp av en stark tjej som har ett varv kvar och jag tackar henne hemskt mycket, men jag och mannen i min dräkt skulle behöva öka ännu mer. 1km till mål. 4:55:nånting.
"We have a chance to go under five hours but our pace needs to be less than five!!" säger mannen.
Jag kollar min garmin. 4:15-tempo. Jävlar.
"Our pace is insane, man, my heartrate is through the roof. PUSH IT! Its the last kilometer of an half ironman, dig deep, give me everything you have man!"
Vi trycker. Trycker. Pulsen går långsamt upp. Jag har sprungit i en timma på 180, jag vet vad jag klarar. Jag kan ta 5km till såhär. Detta är inget. SNABBARE.
Kommer in på upploppet. Svänger mot MÅL istället för VARV. Ser klockan. 4:59:45
"FUCK MAN SPRINT FINISH"
Vi ger allt. Allt. Benen finns inte, bara huvudet.

Det fucking gick, in på sub 5h. Kramar om mannen och säger att han är grym, bäst, starkast. Tackar för all pepp.

http://i.imgur.com/UEi3X.png

O_Wao
2012-07-25, 13:01
Så jävla klockrent skriven lopproman, jag är stum av beundran! :thumbup: Grym prestation och bra bild! :d

mikaelj
2012-07-25, 13:07
Bra prestation & fantastisk loppbeskrivning! Inspirerande!

Catstyle
2012-07-25, 13:07
Bra jobbat, jättekul läsning. :)

Morty
2012-07-25, 19:51
Supertack hörrni!

BelowAverage
2012-07-25, 20:02
Duuude, älskar ditt skägg :D

Tryman
2012-07-25, 20:07
Rolig läsning...

REDaction
2012-07-25, 20:11
Vackert! Nästan så man blev tårögd mot slutet.

stockinger
2012-07-25, 20:29
Grymt skrivet som vanligt! :)

Erik_Hellström
2012-07-25, 20:33
Riktigt bra skrivet. Och grym prestation.

Morty
2012-07-26, 22:21
Kul med responsen på min förra race report! Peppad på att trycka ut de resterande! :) Men oj, vad jag borde korrläsa :P

Forsmotrampet

Mindre tävling i Sollefteå!
Varför var jag i Sollefteå? Planen var ju att köra Sollefteåtrippeln (http://nipyran.se/index.php?option=com_content&view=article&id=68&Itemid=73) med tjejen! Hon är ingen toppcyklist, hon är vältränad men tycker att det är läskigt när det går snabbt så när vi cyklar ihop går det sällan över 26kmh i snitt. Hursom så skulle vi göra det som en kul grej!

Dagarna innan var jag dock inte alls återställd från Sövde. Löparknät jag ådrog mig där var förvisso inte akut längre, men min hälsena gjorde ont när jag cyklade. Kanske skulle jag bara göra Älvsimmet. Nåväl, vi packade cyklar iaf.

Tjejen flaggar tidigt för att hon känner sig lite krasslig och att hon har prickar i halsen, men hon trodde inte att det var halsfluss.

På natten fick hon halsfluss, 40 grader feber. Ingen cykelform direkt! Vi skrotar planerna på att mys-cykla rundan ihop och jag gets amped up inför att hänga med ledarklungan runt istället. Förra året gick de bästa in på cirka 1:30, vilket gav ett snitt 36.6. Snällt. Det klarar jag av att hänga på. Eventuellt kanske jag kan spurta och ta hem seger! Vore superkul.

Jag står med Tobias från SCT och småpratar lite i fållan. En del starka cyklister, jag tappade rätt snabbt hoppet om vinst när Bryntesson var där. Han är klart starkare sprinter än mig. Brink var där, Zipphjulen på. Ahupp. Att bara hänga med ledarklungan var lagom som mål. Tobias tyckte detsamma och han är stark cyklist. Phew, tur att jag blandade till sportdryck på redbullbrus och strösocker!

I tjugo minuter står jag i fållan och våndas. Lite ont i hälsenan, kommer det att gå?

Starten går. Vi har en jävla bil framför oss (ledarbilen, inte en random) som tuffar på i 20 ut ur staden. Såklart. Det är därför snittet "bara" var strax över 36. Jag startar klockan men efter någon km så stänger jag den och resetar. Detta är inte tävling, det är transport. Jag startar klockan när bilen släpper.

Bilen släpper i ett lätt motlut. Pulsen sticker direkt men jag ser till att vara bland de som jag tror ska vara täten. Tyvärr har jag fel och det blir en lucka. Jag sticker snabbt och försöker täppa men jävlar vad det går och jag får kämpa rejält för att till slut komma ikapp svansen. Jag gillar inte riktigt att vara absolut sist i klungan, ifall näst siste man blir trött betyder det att jag måste rycka igen. Men det får gå, jag har glömt att stänga av pulslarmet från Sövde och det tutar konstant. Pulsen över 175, dvs. Phew. tungt. Tryck. Hälsenan gör lite ont men det är inga problem. Snittet ökas snabbt. Över 35, 36, 37, 38. Vi kommer upp i över 40 i snitt men det är väldigt mycket nedför nu. Jag bävar inför när det ändras.

Efter en mil händer det. Över en bro och sedan kommer första stigningen. Jag ser Tobias från SCT i täten, han håller farten uppe rejält i backen jag säger högt till tjejen bredvid mig "Jahapp, det är här man blir kränkt". Hon ger några uppmuntrande ord och jag ställer mig upp och trycker på som fan för att hänga med, men blir precis droppad ändå. Tjejen också. Hon peppar mig igen och säger åt mig att ta hjul så hämtar hon ikapp. Hon drar ikapp klungan rätt lätt och jag tackar så mycket. Hon skulle sedan vinna bland damerna men jag såg henne tyvärr inte igen, hon gick in 4 minuter efter mig.

Jag kämpar mig in en bit i klungan, fortfarande är jag inte och roterar i täten utan det är bara 3-4 man som drar. Starka jävlar. Tobias bland dem.

Efter ytterligare en mil så gör de som drar en rejäl tempoökning och slår sig fria. En från vår klunga svarar direkt men jag ligger i innerled och kan inte hända på, trots att jag känner att jag har benen just då. Jag lyckas ändå att knixa mig fram till vår tät och frågar om vi inte kan dra ikapp dem, annars är det nog kört för oss att ta pallplaceringar. Mannen i täten säger att man absolut inte bör dra på hårt nu för om någon kilometer kommer loppets tuffaste backe. Jag faller snällt in på på tredje plats i ledet.

Jag ser backen. Hooly shit. Upp för en jävla alp. Ledarna är längst ner och de flesta står redan upp. Hugh.

Det är bara att trycka. Ge allt. Det går larvigt långsamt. Jag är lack att jag kör 11-23 på mina snabba hjul men detta är fan inte Sverige, detta är Alpe d'Huez. Jag ligger på lättaste växeln, trycker allt vad jag har. Pulslarmet tjuter ilsket, folk står bredvid och hejar. En skithäftig upplevelse. Benen gör jätteont, magen gör ont. Halvvägs. Jag kommer behöva gå. NEJ! TRYCK! Kämpa.

Äntligen flackar backen ur lite. Den är inte helt klar, men branten är över. Jag ser ledarklungan försvinna över krönet 500m bort. Jag växlar, försöker få ner pulsen. Vår klunga är splittrad. Det är jag och en annan kille som kom upp samtidigt som tar upp jakten. Jag suger hjul lite för länge, killen måste till och med be mig att gå fram och dra men då har jag faktiskt fått ner pulsen lite och kan prestera. Här kan det gå snabbt, lätt uppför eller lätt nerför och nästan helt vindstilla. Vi köttar på, han drar lite kortare än mig. Ser en person som är avhängd/inte kommit ikapp ledarklungan framför oss. Jagar på och är ikapp på 5 minuter eller så. Personen är ett jävla vrak, fighterface enabled. Men shit vad han trycker! När vi är ikapp fortsätter han att dra, ännu snabbare, i någon minut innan han går bak. Efter ytterligare 5 minuter är vi ikapp en kille till och är nu 4 personer som kör lagtempo för att jaga ikapp ledarna.

Efter ett tag kör vi förbi en motorcykelknutte som står vid vägrenen med mobilen framme. Han skriker till oss hur långt vi är efter och peppar, men jag hör inte hur långt efter. Han hoppade iaf på sin motorcykel och blåste förbi oss sedan, bara för att ta tiden igen. Nästa gång vi körde förbi honom skriker han att vi tar in. Jag blir jävligt peppad. Dricker sportdryck, tar en hårdare förning. 39km/h uppför. Shit, vilka ben. 57 nerför. Come at me. Nu tar vi dem!
Motorcykelknutten peppar vilt. Milsplit: 14-nånting. Helt sjukt.

Till slut ser jag en vägskylt som säger Sollefteå 9. En mil kvar. Tack och lov, detta tempo är för galet, jag vet inte hur länge till jag borde klara. Men en kvart till har jag. Absolut. Dricker upp sportdrycken, byter till vatten. In med vatten, svårt att prestera om man börjar tappa vätskebalansen. Lägger huvudet på sned för att höra mina kolfiberhjul, jävlar vad man blir amped up av det ljudet!

Sista milen går också jävligt snabbt, men vi ser inte ledarna. Vi hänger av killen med figherface, han är slut med bara 2 km kvar. Jag kör om honom på utsidan i en nerförskurva för att inte tappa de andra två som har börjat småspurta.

Dock gör hälsenan riktigt ont vid spurt och jag accepterar att de kommer i mål före mig med några sekunder. Mitt ego kan ta det. Jag är jävligt nöjd med min prestation och jag kommer in på cirka 1:32, vi har plockat in lite på ledarklungan men vi kom aldrig ikapp. Tobias höll hela vägen, han började spurta först men höll inte hela vägen in, han kom 7:a tror jag. Själv blev jag 11, ledarklungan var alltså på 8 personer.

Det var mitt första riktiga cykellopp och jävlar vad kul det var! Jag ska träna upp mina cykelben ordentligt, hade jag haft Everest cykelstyrka hade jag kränkt skiten ur herrarna i ledarklungan i den där backen. Soon...

Garmin Connect:
Tid 1:26
Snitt 37.9km/h
Snittpuls 169
Maxpuls 181
Dötsbacken var cirka 900m och steg 80 höjdmeter, därefter var det lite till uppför 2km med en ytterligare stigning på 50 höjdmeter. Total stigning 346m.

Everest
2012-07-26, 22:32
Grymma race reports, kul med bilderna från Sövde:) Blir en jävla känsla när man peppar varandra i slutet sådär!

Bendermannen
2012-07-26, 22:52
Väldigt trevlig läsning och väldigt bra jobbat!! Nu blev jag så taggad att jag undrar om jag kommer kunna somna. :)

stockinger
2012-07-26, 23:00
Älskar att läsa om dina tävlingar, sjukt imponerande :)
Har själv fastnat för cykling nu, var fast vid första rundan på räsern ;)

Morty
2012-07-26, 23:44
Grymma race reports, kul med bilderna från Sövde:) Blir en jävla känsla när man peppar varandra i slutet sådär!

Väldigt trevlig läsning och väldigt bra jobbat!! Nu blev jag så taggad att jag undrar om jag kommer kunna somna. :)

Älskar att läsa om dina tävlingar, sjukt imponerande :)
Har själv fastnat för cykling nu, var fast vid första rundan på räsern ;)

Tusen tack :D

Nu är det bara Älvsimmet kvar...

944RS
2012-07-27, 09:00
Spännande rapporter! Kul att läsa om alla småmisstag och tankar kring dem!

Morty
2012-07-29, 23:21
Längdrekord utan mat: cirka 85km. Dock var det födelsedagskalas igår.... Tårta etc.

Morty
2012-08-01, 09:58
Mmhhm, 9 reps på 85 i bänkpress. 10 på 100 i böj. Strong.

Ska snart ordna cykelslutbilder. Vore gött med lite sol bara så att man fick lite tan... -_-

Jag håller på att stalla i militärpress och har deloadat min knäböj, från 117.5 till 110 som träningsmax. Det var klokt för jag har itne kunnat böja ordentligt på 6w typ. 10x100 visade dock att det finns lite kräm!
För att få ordning på militärpressen har jag lagt till 3x3 pushpress som assistans på militärpressdagen under 3 och 1 veckorna, och 3x10 militärpress under 5-veckan. Om jag inte klarar fler än 1 repition under 1-veckan ändå så kommer jag att deloada med 5kg, dvs 2 månader bak och skippa pushpressarna.

Poxeman
2012-08-01, 14:37
Bra grisat på tävlingen!

Morty
2012-08-04, 11:55
Wow, Lisa Norden! Jag låg flera slag över tröskel när jag var ute och cyklade och lyssnade på radiosporten men gåshuden och euforin tog bort allt obehag. Vilken bragd!

Morty
2012-08-06, 10:04
Igår cyklade jag 120km, har bestämt mig för att vara lite nogrannare med att bygga aerob bas nu inför nästa säsong. Ångaloppet på söndag bestämmer om det blir ytterligare tävlingar (Sthlm tri, sthlm halvmara, etc,) eller börja bygga inför nästa säsong.

Jag har läst Cyclist training bible och läser nu Triathletes training bible. Väldigt givande. Därför körde jag 55km cykel i lördags med en hel del HÅRT, och 120km i söndags där jag inte lät pulsen gå över 145 fler än fåtalet gånger.

4/8 Cykling 55km, avgHR 158 31kmh varav cirka 15km i 35kmh, HR 170. Hårt!
5/8 Cykling 120km avgHR 138, 28.2kmh. Tyvärr glömde jag pausa gpsen när jag fikade vid Skokloster så snittpulsen är lite gissad.

Rikard Jansson
2012-08-06, 10:08
Formbilder! [no homo]

Morty
2012-08-06, 10:21
Juste, shit bruh, ska ordna asap!

Morty
2012-08-12, 18:40
Ångaloppet

Dags för årets roligaste race! Så var det tänk, i alla fall. Jag visste inte mycket mer om det än att det är ett Ö till Ö-light, där vinnarna går in på tider som är en fjärdedel av ö till ö's. Låter lagom. Runt 23 km varav 2km simning, skulle det vara. Mestadels obanad terräng/småstigar. Låter mysigt. Och ett havsvarv, i Nyköpings skärgård där det ska vara så klart vatten att man kan dyka.

Jag och Per m familj lånade min mammas bil på lördagen och åkte ner till dem. Bakade veganpizza och la oss tidigt. Somnade snabbt, skönt. Vi skulle upp 6, åka 7 och vara vid Ånga gård cirka 9 för att hämta ut vårt startkuvert etc. Allt detta gick enligt plan. Hälsar på vissa vi känner/känner igen. En halvtimma innan start börjar vi värma upp och det går bra. Har ju inte direkt tokladdat inför detta lopp eftersom jag har haft löparknä från Sövde och dessutom en lite arg hälsena, som dock blivit helt bra med excentriska tåhävningar i tid och otid.

Klockan 11 går starten. Det är 4 km till första simsträckorna och vi köttar på bra, springer förbi en massa. "4:30-fart? Det är ingen idé att hålla det!!" hör jag från nån jag springer förbi. Jaja, his loss, här är det ju för fan en väg, bara att låta benen gå. Vägen byts snart mot en stig, som byts mot en äng, som byts mot skog. Plötsligt så stannar nämligen fyrhjulingen och pekar in i skogen, ledarna väl 100m framför oss och hela fältet gör höger om marsch, in i skogen. Ahupp. Nu började det...

Att springa i helt obanad terräng är jag helt ärligt helt ovan vid. Jag har gjort det ungefär 0 gånger som seriös träning. Det är svårt! Pulsen sticker utan att man trycker på. Och detta var Ångas snällaste terräng...

Efter lite över en km på detta vis är det äntligen dags för sim. Den hårda öppningen har gjort att jag är rätt varm, jag sprang med badmössan på för att få upp värmen. Det är mycket folk i vattnet redan, ledarna har precis gått upp på andra sidan. Första simsträckan är väl 150m, sedan kommer dagens längsta på 250m, därefter 100m till. Tre snabba. Per är uppe före mig på första simmer, trots att jag är starkare simmare. Jag höll ändå inte igen så mycket. Kul! Det betyder att han har utvecklat sin simning mkt.

Sedan kom lite mer obanad löpning tills vi kom ut på en stig där andra vätskekontrollen var. Drog en gel och en mugg sportdryck. Riktigt vidrig sportdryck som kändes som att den fastnade i halsen. Dislike.

Tre-fyra km på skogsväg. Börjar få ett fett skavsår men desto värre, börjar känna löparknä igen. fuck. Vill inte! Låt det hålla, snälla.

In i skogjäveln igen. Stigning, stigning. Ibland faktisk klättring några kliv. Bra för löparknät, då vi bara kan springa runt 50% av tiden. En sista kort simning, 50m eller så, innan varvning. Mycket publik här! Kul. Såna här korta simningar kan jag stå i hårt också, roligt. Flyger förbi de flesta, både jag och Per har en dolme fäst med resår runt benet och det hjälper mycket. De flestas vattenlägen är skit men vi simmar i nerförsbacke.

Varvning vid Ånga gård på cirka 1:20 och placering är väl 20-30 nåt. Stannar till vid denna station, äter en banan, en mugg äckeldryck och två muggar vatten för att skölja ner. Vidare mot havsvarvet! Ser fram emot det.

Tre km dit. Tre tunga kilometer genom en decimetergrund älv, genom tjock gyttja där Per kliver ur sin sko, över två kohagar som är så grovt söndertrampade att man knappt kan springa på dem. Helt enormt dålig terräng, men det är ju en del av utmaningen. Tyvärr har mitt löparknä went bananas on me och löpningen gör jävla ont. Skavsåret är antagligen köttigt, men det skiter jag i. Det är en ytlig, lättignorerad smärta. Löparknät är en djup, hård smärta som bryter ner löpsteget fullständigt och framför allt är det ett helvete att bromsa och gå nerför. En ganska suboptimal situation. Vi hämtar in på de lag som springer om oss när jag måste gå under simningen men situationen är inte hållbar och många går om oss.

Efter halva havsvarvet börjar dessutom Per få kramp. Vad och baksida lår. Vi måste stanna ganska frekvent och stretcha ur. Vattnet är ganska kallt, mellan 16 och 17 grader och man hinner inte få upp värmen på de korta tiderna på land, speciellt inte eftersom vi bara springer där det är platt. Längst ut på havsvarvet prickas man av för att undvika fusk och då är vi på 45'e plats och har precis passerats av bästa dam. Jag och Per sveper varsin Red Bull. Vi hänger på dem ett tag men jag pallar inte springa och Per får kramp vid de frekventa, korta simmen. Vattnet är dock väldigt klart, säkert 3-4m sikt och det är massor av maneter, tång och sjögräs att titta på. Coolt! Vid det längre simmet ut till havsvarvet (cirka 250m) var jag dubbelt så snabb som vissa andra. Felt good, men hjälper föga när man knappt kan springa. Vi går hastigt istället. Springer över en kohage, men det gör ont. Två km kvar till mål.

200m kvar till mål kommer två lag ikapp. Never. Vi kör börjar springa och drops them on the hill. Gött. Springer mot målet. Haltar mot målet, min höftböjare har blivit förjävla stel också. Tittar bak och ser att ett lag spurtar, men de har ingen chans.

Overall en riktigt kul dag. Supertrist med löparknät och krampen som gjorde att vi inte kunde köra på och vi tappade säkert 20-25 minuter på det; havsvarvet tog 2 timmar medans insjövarvet tog 1:20. Visst, mycket mer sim och upp och ner på Havsvarvet men tidigare tider vittnar om att det bara borde ta cirka 20 minuter längre än insjövarvet, dvs en sluttid på runt 3h.

Detta avslutar nog tävlingssäsongen för i år dock. Jag måste utreda detta jävla knä. Eventuellt så kör jag cykeldelen på Sthlm Tri i en stafett, för cyklingen går fortfarande bra.

Självklart är jag pepp på att köra igen nästa år! Sub 3, minst!

http://i.imgur.com/Gw9mt.jpg

Morty
2012-08-12, 20:34
Note to self:
http://emedicine.medscape.com/article/1250716-treatment#a1127

Morty
2012-08-14, 14:11
Den är klar!

Nu hoppas jag att lite singlespeedcyklande ger mig bra backstyrka.

http://i.imgur.com/vYMUf.jpg

stockinger
2012-08-14, 14:26
Tuff! :d
Du som har ett hum om cykling, vilken cykel skulle du tippas en nybörjare?
Är lite sugen på att börja cykla mer till våren och då byta upp mig lite :)
Tänkte köpa en beggad men vilka märken/saker ska man sikta på?

Poxeman
2012-08-14, 14:27
Snygg cykel!

Bra rapport om det inte vore för knäet.
Hoppas verkligen att det inte gick sönder permanent.

Morty
2012-08-14, 14:39
Tuff! :d
Du som har ett hum om cykling, vilken cykel skulle du tippas en nybörjare?
Är lite sugen på att börja cykla mer till våren och då byta upp mig lite :)
Tänkte köpa en beggad men vilka märken/saker ska man sikta på?

Det viktiga är att storleken är bra så att sittställningen är skön. En okej komponentgrupp gör ju att det blir roligare, jag har Ultegra/dura ace på mina cyklar.

Snygg cykel!

Bra rapport om det inte vore för knäet.
Hoppas verkligen att det inte gick sönder permanent.

Tack!
Kan ju helt klart konstatera att mitt högra IT-band är för tight för längre löpningar. Det måste åtgärdas innan jag kan ge mig på det igen. Det är trist när viljan finns där men kroppen bara inte kan.

Jag har tid på Idrottskliniken, en mottagning med gott rykte i Solna, den 28:e. Då hoppas jag få svart på vitt vad det är, även om jag är rätt säker på att det är så att min Tensor Fascia Latae är alldeles för kort och det är roten. Framför allt så behöver jag en behandlings-/rehabplan.

Bendermannen
2012-08-15, 07:21
Fin rapport, fin cykel och jag hoppas verkligen du får en bra plan för att komma tillrätta med ditt knäproblem!

944RS
2012-08-15, 08:41
Jag har 2 bekanta som varit flitigt på den kliniken i Solna. Efter många stötvågsbehandlingar och annat så har det slutat med att båda opererat sina löparknän och nu är fria från besvär.
Hoppas det går smidigare för dig och att du blir av med det ordentligt!

Morty
2012-08-15, 10:19
Jag har 2 bekanta som varit flitigt på den kliniken i Solna. Efter många stötvågsbehandlingar och annat så har det slutat med att båda opererat sina löparknän och nu är fria från besvär.
Hoppas det går smidigare för dig och att du blir av med det ordentligt!

Jösses! Jaja, så länge skiten försvinner är jag nöjd faktiskt.

Morty
2012-08-15, 15:45
Cyklade cirka 115 km igår, knät kändes helt bra. Det är verkligen bara löpning som inte går.

mikaelj
2012-08-15, 15:51
Kan ju helt klart konstatera att mitt högra IT-band är för tight för längre löpningar. Det måste åtgärdas innan jag kan ge mig på det igen. Det är trist när viljan finns där men kroppen bara inte kan.

Skumrulle. Ohyggligt smärtsamt första veckan eller så.

Jag har tid på Idrottskliniken, en mottagning med gott rykte i Solna, den 28:e. Då hoppas jag få svart på vitt vad det är, även om jag är rätt säker på att det är så att min Tensor Fascia Latae är alldeles för kort och det är roten. Framför allt så behöver jag en behandlings-/rehabplan.

Triggerpunkter: bandyboll / golfboll. Massage.

Ett avsnitt på MobilityWOD riktat direkt till dig: http://www.mobilitywod.com/2011/01/episode-142-tight-it-band-and-hip.html

Morty
2012-08-15, 16:31
Skumrulle. Ohyggligt smärtsamt första veckan eller så.



Triggerpunkter: bandyboll / golfboll. Massage.

Ett avsnitt på MobilityWOD riktat direkt till dig: http://www.mobilitywod.com/2011/01/episode-142-tight-it-band-and-hip.html

Jag har en rumbleroller, jobbar mycket med IT-bandet och det går bra, men tightheten är kvar. Det är klart rotat i nåt mer, antagligen TFL.

Tusen tack för länken! Ska göra den all day erryday.

Morty
2012-08-15, 16:43
Shit, den stretchen tog helt sjukt bra på TFL.

Snittet blev nästan 30 igår, klockan la av när jag började få medvind och koffeinet från en Monster började funka, tyvärr.
Långtur imorgon igen.

kimozabe
2012-08-15, 18:02
Nåå Morty,
Är du Wendler frälst på heltid?

Morty
2012-08-15, 19:50
Nåå Morty,
Är du Wendler frälst på heltid?

Absolut! Sjukt bra, läser allt han skriver på t-nation etc. Mansgrisen #1 men hans träningsfilosofier är top tier.

stockinger
2012-08-15, 20:00
Hoppas du når "Norseman" nån gång i din karriär :)
Rammlade över ett klipp från de på YT... Sjuuuka presstationer de gör! Grym pepp inför vilken träning som helst ;)

Morty
2012-08-16, 13:15
Tack! Ja, jävlar vad motiverande deras två promotion videos är. Hoppas att det kommer en till nu, var ju 2 veckor sedan årets race.

kimozabe
2012-08-17, 11:23
Absolut! Sjukt bra, läser allt han skriver på t-nation etc. Mansgrisen #1 men hans träningsfilosofier är top tier.


Hur ser dina cyklar ut atm? assistansval osv?

Morty
2012-08-17, 11:47
Hur ser dina cyklar ut atm? assistansval osv?

Såhär ser min tempo/triathloncykel ut:
http://3.bp.blogspot.com/_HxuFYiu2EEM/SocVPFWReZI/AAAAAAAABBo/GuzT5Gu2IME/s400/Copy+of+qr.jpg

Skämt åsido! Jag kör en lite dave-tate aktig modell, där jag har 1-2 assistövningar till varje stora övning. Militärpress som assist till bänken, pushpress och smalbänk som assist till militärpress, raka marklyft som assist till knäböj och knäböj och hyperextension som assist till marklyft.

Sen har jag lite övriga övningar med för att jag lyssnat på hans "Train like a bodybuilder"-avsnitt i boken. Dessa är facepulls, lite bicepscurl, axellyft, vader.

Och så kör jag chins rätt mycket! Många reps på bänk-dagen då jag bara har skivstångsrodd som antagonist och chins som 5/3/1 på militärpressdagen. Hantelrodd som antagonist den dagen.

Jag är jävligt nöjd schemat som det är nu, har ju gjort en del tweaks från min ursprungliga mall och svarar fenomenalt bra på träningen.

Jag tog formbilder igår som jag förhoppningsvis får upp snart tsm med en sammanfattning av juli-cykeln (det är dags nu...)

Morty
2012-08-17, 21:08
Juli-cykeln är slut

Det är en cykel med lidande benträning också, eftersom jag hade Sövde mitt i. Dålig benträning innan, såklart, för att inte vara trött i benen inför det. Sen dålig benträning efter, eftersom jag fick löparknä. Men jag orkade ändå dra en tio på 100 för några veckor sedan! Uppenbarligen duger styrkan i benen ändå och deloaden på knäböjen gav mycket.

Militärpress är en övning som jag har fått svårt att öka i nu. Jag har ökat stabilt i 5 cykler, vilket betyder 12,5kg. Nu i Augusti har jag prövat att lägga in lite mer militärpress som assist och även push press men det blir till att utvärdera nästa månad! Det är ju ändå bara om 2v.

Tanitavägning:
Weight 75.9 kg
Body Fat 7.2 %
Body Water 65.9 %
Bone Mass 3.5 kg
Muscle Mass 67.0 kg
Physique Rating 9 (Toppen!)

Formbilderna blev jävligt bra, tog ju på gymmet, hehe. Svårt att toppa!
http://i.imgur.com/YAjN6.jpg
http://i.imgur.com/ptKza.jpg
http://i.imgur.com/DFsds.jpg
http://i.imgur.com/45KlT.jpg
http://i.imgur.com/Avq9B.jpg

Rikard Jansson
2012-08-17, 21:25
Finally! lookin juiceyh as fukk, damerna lär ju halka av stolarna när du kommer gående!(no homo)

stockinger
2012-08-19, 17:50
Formen är ju helt grym! :)

Morty
2012-08-19, 18:43
Tack!

I veckan har det blivit massor av cykling, jättekul! 120km långtur, 45km x2 i lätt och halvhårt tempo, samt nu 50+40km singlespeed med cykelkärra bakom.

Rätt fina snitt, 29,6 på långturen (140hr), 30,3 på 45km-turerna (avg hr 146 på båda, men tyckte att jag alltid låg i zon 2 på väg ut och zon 3 på väg in, wtf. ) samt 26,2 & 26,4 på singlespeedturerna. Lär vara trött i benen imorgon!

Morty
2012-08-23, 20:02
Idag böjde jag i curlracket, gjorde toes to bar och 3x137,5 i mark, rätt tungt. Köttade på bra! cyklade 2 mil på min singlespeed i snäll fart också.

Är inne på 1-veckan i augusticykeln. Gjorde 4x90 i bänk tidigare i veckan, imorgon blir det militärpress. Inte kunnat böja pga skavsåret från Ånga, inte kunnat stå på foten förens igår kanske.

Eventuellt så gör jag cykeldelen i sthlm tri, i stafetten. Vill inte stressa knät så det blir ingen sprint för mig :( Om jag inte gör det så gör jag lite knäböj istället + hejar på vänner som kör!

Morty
2012-08-23, 22:03
Ah, nu har jag äntligen petat ihop en årsplan. Jag kommer att låta de olika konditionsträningperioderna följa mina 5/3/1-cykler, med 3 veckors hårt och 1 veckas deload. Mycket gött. Detta kan bli jävligt bra. Nästa vecka är det farbror doktorn också!

Tryman
2012-08-27, 12:10
Nu när jag ser ditt fejs tror jag att jag såg dig på håll igår vid slottet. Mellan målet och t-shirt och dricka/fruktdelen, kan det stämma?

Morty
2012-08-27, 12:21
Nu när jag ser ditt fejs tror jag att jag såg dig på håll igår vid slottet. Mellan målet och t-shirt och dricka/fruktdelen, kan det stämma?

Yup, igår hade jag en cykel med mig. Om du stod på slottet-sidan lär du inte sett den dock. Bianchin med Ufo-disk som jag har bild på nånstans nån sida bak.

Hejade på Torwald från brädan och min kamrat jag körde Ånga med. Båda gjorde bra ifrån sig!

Tryman
2012-08-27, 12:35
Yup, igår hade jag en cykel med mig. Om du stod på slottet-sidan lär du inte sett den dock. Bianchin med Ufo-disk som jag har bild på nånstans nån sida bak.

Hejade på Torwald från brädan och min kamrat jag körde Ånga med. Båda gjorde bra ifrån sig!

Det var någon med en cykel med sig iaf. Såg faktiskt ut som om den jag såg inte hade kört. Var nog inte så många med samma frisyr som dig där igår ;)

Määng
2012-08-28, 14:39
Kollade igenom hela journalen för att försöka finna din excel spreadsheet (eller va de då heter) utan framgång.
Känner du för att dela med dig av den?

Morty
2012-08-28, 15:02
Absolut!

Lägger upp en länk så fort jag är på rätt dator.

Morty
2012-08-28, 19:46
Säsongsavslutning på OW-simningen med Coach Mike och Human Ambition. Vi var 14 pers som körde som ett beeptest i vattnet, en loop på cirka 200m där sista person plockades bort och när sista person var tillbaka började nästa varv. Jag kom på fjärdeplats! Tjejen blev bästa tjej, och hennes pappa vann. Riktigt bra! Helt slut nu, inte simmat såhär hårt sen Vansbro :P

Morty
2012-08-28, 20:30
Offseasonplan, -12/-13. A-race: Vansbro Triathlon.

Jag lägger upp träningen i 4-veckorsperioder med olika fokus, var 4:e vecka är deload. Alltså kommer konditionsträningen att få samma upplägg som styrketräningen. EVENTUELLT så kommer jag att skapa en excelmall med cardiopass till vintern när det blir mer trainer och löpband, eftersom pulsen då är väldigt lättkontrollerad.

Såhär ser perioderna ut, skiss 1.0. Jag har jobbat utifrån The Cyclist training bible & The Triathlete training bible. Båda av J Friel.

September: Base 1. Fokus på uthållighet och "speed skills, dvs skicklighet i att röra kroppen fort och energieffektivt. Hög kadens, dvs. Det lägger jag in genom att under mina lugna pass lägga in korta (nån eller några minuter) med så hög kadens jag klarar. Nästan all träning i zon 2.

Oktober: Base 2. Fokus på uthållighet, muskulär uthållighet och ev lite kraftutveckling. Fortsatt långa lugna pass, med inslag av tröskelintervaller (runt 10 minuter per intervall) och backsprinter. Löpningen borde kunna komma igång här, vi får se vad Idrottskadecentrum säger. Fokus ligger på cykling och simning. De är mina bästa grenar men man kan alltid bli mycket bättre! Drop the pack!

November: Base 3. Fortsatt uthållighetfokus, men desto fler tröskelpass. Jag hoppas på att kunna cykla ute ännu och det blir standard att köra i zon 3 istället för zon 2 på uthållighetspassen. Högst volym ska jag försöka nå här med 9h kondition per vecka. Möjligt om jag kan springa bra och smärtfritt.

December: Build 1. Inomhusträningen börjar på allvar och med det lägre volym och högre intensitet. Tempoträning (zon 4) och tröskelintervaller. Eventuellt nåt sista långpass ute. Löpningen fortsätter ute hela året, kanske åker jag lite längdskidor också. Det blir naturligt tröskelträning för att jag är så kass!

Januari: Build 2. Tuffaste perioden. Mörk månad och hård träning. Bara att blicka framåt mot utesäsongen som är inom sikte. Fokus är på hårda intervaller såsom 4x4 och jag kommer att slänga in en hel del Crossfit Endurance-pass här, med ordentligt uppvärmning och nedvarvning för att få upp totalvolymen lite. Dock är fokus på att köra hårt. Lägst totalvolym, högst workload.

Februari: Base 1. Börjar om med en ytterligare basperiod här. De hårda månaderna har förhoppningsvis gett ordentligt och det behövs lite lättare träning. Ner i Zon 2 och cruisa igen. Arbeta på de nya svagheter som kommit upp. Mycket tekniknötande i simningen igen. Också fokus på att få tid i tempoställning.

Mars: Base 2. Zon 2, intervaller i zon 3, fortsätt att jobba på skickligheter som högkadens, kraftutveckling medelst lågkadens, etc.

April: Build 1. Utesäsong, det går inte att hålla tillbaka och cruisa. Nu är det tröskel! Fort ska det gå. Förhoppningsvis ska jag få in några lugnare zon2-pass här också, men build betyder tyngre pass.

Maj: Build 2. Tempocykeln ska nötas. 3h ska jag klara smärtfritt i tempoställningen i slutet av denna period. Tempoträning, uteintervaller, C-race, hårda grupprides. Ge allt och ha kul.

Juni: Peak. Att peaka är ju lite av en konst. Ska göra som det står i boken, helt enkelt. Vätternrundan kommer mitt i och det behöver ju lite vila innan och efter, såklart. Vill köra sub8. Det blir ett B-race iaf.

Juli:Race. Tapering inför Vansbro Tri. Kommer vara överjävla snabb! Wroom.

Poxeman
2012-08-28, 20:42
Bra plan!
Klart du ska åka skidor i vinter, ta en tekniklektion och sen kan du köra både tröskel- och dötsintervaller!

Everest
2012-08-28, 23:23
Tror stenhårt på det där upplägget!!!

Morty
2012-08-29, 08:15
Tusen tack! Bra känsla när kolos <9:30-triathleter gillar planen.

Morty
2012-08-29, 15:39
Det lutar verkligen åt operation för knät. När jag förklarat allt jag gjort för att få det bra helt resultatlöst så sa tog doktorn upp operation direkt. Tydligen blir 95% bra av det jag gör och mindre, men de finns de 5% som inte blir det. Där är operation bra för att det löser problemet. Tydligen görs det med lokalbedövning och tar inte mer än 15 minuter, känns bra. Man kan gå hem efter operationen och är tillbaka i full aktivitet till när såret är läkt, pretty much.

Poxeman
2012-08-29, 16:18
Vad gör man vid ingreppet?

Morty
2012-08-29, 16:48
Vad gör man vid ingreppet?

Skär ett litet Y längst med senan, med mittpunkten på Y:et över knölen som skaver.

Catstyle
2012-08-29, 17:18
Hoppas att det löser sig för dig.
Är det helt upp till dig om det blir operation eller inte?

kimozabe
2012-08-30, 07:06
Hej Morty,
Provade du Tri-phase? Jag har sneglat på programmet men valde bort det då jag har/hade svårt att komma iväg till gymmet 4ggr i veckan men sen jag började med 531 har jag lyckats ta mig till gymmet 4ggr i veckan.
Tri-phase ser ut som best of all worlds, hur tror du det står sig mot Wendlers?

Wendler frälst för övrigt.

944RS
2012-08-30, 07:43
Det lutar verkligen åt operation för knät. När jag förklarat allt jag gjort för att få det bra helt resultatlöst så sa tog doktorn upp operation direkt. Tydligen blir 95% bra av det jag gör och mindre, men de finns de 5% som inte blir det. Där är operation bra för att det löser problemet. Tydligen görs det med lokalbedövning och tar inte mer än 15 minuter, känns bra. Man kan gå hem efter operationen och är tillbaka i full aktivitet till när såret är läkt, pretty much.

Har inte hört någon som fått problem efter ingreppet så jag skulle inte tveka allt för mycket även om operationer alltid kan vara en risk.

Morty
2012-08-30, 07:45
Hoppas att det löser sig för dig.
Är det helt upp till dig om det blir operation eller inte?

Ja, han sa att jag skulle kunna pröva sjukgymnast och så men att det inte lät så sannolikt att de skulle hitta nåt som skulle revolutionera min behandling utan att jag har gjort vad de brukar göra. Det + att det är så lätt att operera med mycket god prognos gjorde att han föreslog operation direkt efter att ha hört min historia. Sen kunde jag alltid tacka nej, han tyckte att jag skulle fortsätta med det jag gör och börja springa lite försiktigt redan nu eftersom det är flera veckors väntetid tills han kan operera, säkerligen inte förens i Oktober (base 2!).

Hej Morty,
Provade du Tri-phase? Jag har sneglat på programmet men valde bort det då jag har/hade svårt att komma iväg till gymmet 4ggr i veckan men sen jag började med 531 har jag lyckats ta mig till gymmet 4ggr i veckan.
Tri-phase ser ut som best of all worlds, hur tror du det står sig mot Wendlers?

Wendler frälst för övrigt.

Jag kör på 5/3/1. Jag vet att det funkar och funkar extremt bra. Dessutom väldigt lätt att kombinera med min triathlonträning. Jag vill itne fixa vad som inte är trasigt och jag har minst 9 feta cykler kvar på 5/3/1! Journalen heter ju trots allt "ett år på 5/3/1 och triathlon". Nästa kanske blir ett år på tri-phase och triathlon?

944RS
2012-08-30, 09:39
Det är Bengt Gustafsson på Idrottskliniken i Solna som har opererat båda mina vänner. Visst var det dit du redan hade vänt dig?

Morty
2012-08-30, 13:19
Japp, och Bengt Gustafsson som ska operera även mig! Vad har dina vänner för erfarenheter? Också, vad kostar det? Glömde fråga det igår :x

944RS
2012-08-30, 18:50
Japp, och Bengt Gustafsson som ska operera även mig! Vad har dina vänner för erfarenheter? Också, vad kostar det? Glömde fråga det igår :x

Kostar inte mer än ett vanligt läkarbesök.

Tryman
2012-08-31, 07:52
Det är Bengt Gustafsson på Idrottskliniken i Solna som har opererat båda mina vänner. Visst var det dit du redan hade vänt dig?

Jag var där med mitt knä 2002 hade Sigge (Islänningen) och fick bra bemötande och bra hjälp redan då. Gjorde operationen på St Göran och den gick väldigt bra den också.

Morty
2012-08-31, 10:31
Tack för det, killar :) Jag är rätt bekväm i detta nu och även om det känns B att missa några "viktiga träningsveckor" så är det inget mot vad jag missat pga skadorna. Ska bli sjukt gött att få det gjort!

O_Wao
2012-08-31, 10:38
Skönt att de verkar ha hittat en gångbar (*badum-tish*) lösning för dig och att det verkar vara en tämligen enkel operation! :thumbup:

Morty
2012-08-31, 11:52
Skönt att de verkar ha hittat en gångbar (*badum-tish*) lösning för dig och att det verkar vara en tämligen enkel operation! :thumbup:

:laugh: Tack!

Sista deloadpasset för Augusti nu, men jag åker iväg till Sandhamn imorgon så ni får nog vänta på bilder och sammanfattning!

Poxeman
2012-08-31, 12:18
Ska du kolla Ö-Ö?

Morty
2012-08-31, 13:42
Ska du kolla Ö-Ö?

Bättre upp, jag ska vara funktionär!

Everest
2012-08-31, 16:44
Bättre upp, jag ska vara funktionär!


Snyggt! Ska också ut i skärgårn, kräftskiva dock så inte riktigt lika sportigt :D

Tryman
2012-09-02, 06:25
Bättre upp, jag ska vara funktionär!

:hbang:

Morty
2012-09-04, 13:07
Fy fan vad coolt det var och fy fan vad trött jag är nu!

Morty
2012-09-05, 09:27
Idag börjar ju offseason-träningen. Ska lyfta och förhoppningsvis cykla en lite längre tur, puls <145 och med flertalet spinups (kadenshöjningar), ska kanske se om jag kan sätta på min kadensmätare!

Catstyle
2012-09-05, 09:56
Har du någon detaljerad plan för hur du gör med cykelträningen under vintern?
Trainer, spinningpass, etc?

944RS
2012-09-05, 11:39
Fy fan vad coolt det var och fy fan vad trött jag är nu!

Kul att det blev lyckat!

Morty
2012-09-05, 20:19
Att man ska göra Ö till Ö är en självklarhet. Frågan är bara när. Förnuftet säger 2014, hjärtat säger 2013.

Määng
2012-09-06, 06:23
Absolut!

Lägger upp en länk så fort jag är på rätt dator.

Har jag missat länken eller har du rätt dator extremt långt bort? :)

Morty
2012-09-06, 18:56
Har jag missat länken eller har du rätt dator extremt långt bort? :)

Fuck me bro, förlåt! Jag glömde bort. Jag ska försöka att komma ihåg det imorgon bitti. Schemat ligger på jobbdatorn.

Määng
2012-09-06, 19:04
Fuck me bro, förlåt! Jag glömde bort. Jag ska försöka att komma ihåg det imorgon bitti. Schemat ligger på jobbdatorn.

Det är lugnt. Jag kikar förbi här imorgon då. :)

Morty
2012-09-07, 13:07
5/3/1 Augustischemat. (https://docs.google.com/open?id=0B9zxaDgelmQTQmFKQWFkNzFWeG8)

Morty
2012-09-13, 10:32
Söndag: Roslagshösten och sedan på kvällen flyg till Alanya för lite sol och feelgood. Underbart! Denna sommar har sugit men nu ska jag få lite tan.

Morty
2012-09-13, 19:42
Körde just 2x20 min tröskel @ 36kmh, vilket superpass! 50km med totalsnitt 31. Lagom inför roslagshösten :)

2x20min kommer att ha plats i samtliga träningsperioder.

Tryman
2012-09-14, 09:36
Cyklade du mellan Väsby och Rorsersberg i lördags runt 11?

Morty
2012-09-14, 14:36
Ja! Bonkade senare, tog det mycket bättre än sist genom att inte försöka fortsätta pusha på 160HR. Farten blev ju dock lol. Vet inte vad som föranledde det, tyckte att jag ätit bra etc men det var rätt hård motvind.
http://connect.garmin.com/activity/222283447

Morty
2012-09-20, 14:48
Har fått nån form av nånting sjukdomsrelaterat här i Turkiet. Får se vad det blir av det. Är väl ok att få det nu och inte när jag vill träna, tänker jag!

Morty
2012-09-24, 10:35
Verkar må bra. Lite lite halsont. Tränar på som vanligt denna vecka!

Morty
2012-09-24, 11:01
Roslagshösten blev en prövning sällan skådad.

Tog mig igenom på 4:11 (32.5kmh eller nåt) trots lite över 10 min (ofrivillig) stopptid. Jag hängde med en stark klunga cirka 75 km som passerades på 2h (37kmh) men sedan punkade jag, trots Stans notubes i däcken. Letade igenom däcket efter skador men det är helt perfekt, Conti Competition kör(de) jag på. Superfina däck. Lokaliserade iaf läckan med hörseln till nånstans runt ventilen, satte det neråt för att guckan skulle rinna ner och skulle sen pumpa upp med min minipump. Bakslag #2, den passar inte på mina zippförlängare. Fick låna kolsyra av en snäll gubbe som vi cyklat förbi, pumpade upp däcket och då täpptes hålet. Drog sedan vidare i hårt tempo för att kanske lyckas fånga klungan, de lär bara ligga 2 min före. Ger dock upp detta efter nån mil på tröskel, det är sid/motvind och supertungcyklat. Drar om några avhängda som har startat i tidigare startgrupper trots tveksam form, går starkt framåt men vill helst bli upphunnen av nån klunga så att jag kunde få vila nu. Ytterligare 15km senare så kör jag förbi 2 herrar i synkade kläder som väntade på någon, jag tog en chansning och slog av på farten och lät de sedan komma ikapp mig (de var ändå bara de 2) och vi körde vi tre i nån mil, sedan känner jag att jag börjar gå platt på bakhjulet igen... Jävla skit. Ber om att få låna en pump men får en Vittoria Pit Stop istället. Tänker att detta måste ju ha igen läckan! Pumpar upp med Pit Stop, däcket blir lite halvhårt (3-4 bar), tror att det var en mtb-pit stop och vi rullar vidare (kört cirka 105km). När vi stannade för att fylla mitt skitdäck så körde dock en klunga förbi oss, så vi skyndade oss upp och efter bara några km så ser vi att de har stannat i en depå. Vi hoppar av, jag fyller på sportdryck (nästan slut sedan min solokörning...) och lånar depåns pump (en ordentlig) och drar i 6 bar. Det bubblar ut en del vit punkavätska från insidan på däcket, det verkar vara punkat vid ventilen. Rullar sedan med denna klunga hela vägen in i mål i slappt tempo, cirka 30. Tar först inga förningar utan ligger i svansen, rätt bitter, och bara vill i mål. Hänger tungt på styret för att inte trycka ut luft ur bakdäcket. Vi kör om några stackare som blivit avhängda från min originalklunga, men de orkar inte ens ligga på vår rulle. Jag blir ombedd att hjälpa till och ta några förningar och gör det, är stark men inte så stark som jag borde vara i denna fart, solokörningen och den bra farten har köttat mina ben lite. Till slut kommer det en skylt att det är 2km till mål, vilket är jävla tur för däcket har börjat läcka igen. Sista 100m går däcket helt platt och direkt efter tidtagningen hoppar jag av och går till målområdet, får medalj, träffar mina vänner som kört korta banan och äter lite macka. Många från min förstaklunga känner igen mig och säger att det var väldigt synd att jag punkade pga såg väldigt stark ut i klungan. De hade gått i mål 15-20 minuter innan mig, så det gick inte alls lika snabbt andra halvan.

Ingen träningsvärk/stelhet dagen efter. Långa lugna pass ger förvånansvärt mkt.

Slet av skitdäcket imorse, ersätter det med mitt Vittoria CORSA EVO SC som jag körde vättern på. Ska köra i mer Notubes i det, för även om det inte funkade till 100% på en sån jobbig ventilskarvpunka så var det iaf bra nog för att ta mig imål.

Tryman
2012-09-25, 10:49
Ja! Bonkade senare, tog det mycket bättre än sist genom att inte försöka fortsätta pusha på 160HR. Farten blev ju dock lol. Vet inte vad som föranledde det, tyckte att jag ätit bra etc men det var rätt hård motvind.
http://connect.garmin.com/activity/222283447

Ha ha, åkte förbi med flyttsläp och såg en snabb skymt av dig. Då var det nog absolut dig jag såg i Stockholm under världscupen.

Morty
2012-09-25, 13:40
Det är större spot-sannolikhet på mig under världscuphelgen än en lördagmorgon i upplands väsby, så bra jobbat båda gångerna!

Morty
2012-09-26, 10:00
Förlänger oktober-cykeln med en lätt 5-vecka denna vecka innan jag börjar med "riktiga" cykeln. Är svag efter en veckas latande.

Tryman
2012-09-26, 10:23
Det är större spot-sannolikhet på mig under världscuphelgen än en lördagmorgon i upplands väsby, så bra jobbat båda gångerna!

:hbang:

Morty
2012-09-28, 12:41
http://i.imgur.com/BdHqS.jpg

2h post op

Poxeman
2012-09-28, 12:52
Hårt!
Hoppas läkning går som den ska!

Tryman
2012-09-28, 13:02
http://i.imgur.com/BdHqS.jpg

2h post op

Tuffa killar har opererat knät ;)

Titthål? Var gjorde du den någonstans?

O_Wao
2012-09-28, 13:27
Krya på dig Morty, hoppas allt går bra med återhämtningen!

Tryman
2012-09-28, 13:32
Orakat ben för övrigt. De rakade halva mitt ben inför min knäoperation, fast och andra sidan gjorde dom ett större ingrepp än ditt lilla. Du är ju tillbaka på nolltid...

Morty
2012-09-28, 15:29
Hårt!
Hoppas läkning går som den ska!

Krya på dig Morty, hoppas allt går bra med återhämtningen!

Tack! Det ska tydligen inte vara några problem alls med denna operation, så länge man inte gör nåt dumt. I nästa vecka lär jag börja kunna cykla lite lätt, har satt upp trainern. Det är ett större problem att bli svettig än det rent mekaniska slitaget :P



Tuffa killar har opererat knät ;)

Titthål? Var gjorde du den någonstans?

Orakat ben för övrigt. De rakade halva mitt ben inför min knäoperation, fast och andra sidan gjorde dom ett större ingrepp än ditt lilla. Du är ju tillbaka på nolltid...

Idrottskliniken i Solna. Man gör ett snitt 3-4 cm längs med senan och därefter delar man den på längden ner till knölen som skaver, där skär man bokstaven Y för att senan ska öppna sig runt knölen. Helt sjukt jävla mongoobehagligt var det, trots bedövning. Det gjorde ont när de slet loss operationsduken som satt fast med tejp pga inte rakat ben.

När jag läste "orakat ben för övrigt" så började jag direkt sätta ihop mitt försvarstal om att det är för kallt för att träna i korta byxor + tävlingssäsongen är över, sen fattade jag att kommentaren var av rent medicinsk karaktär :P

Tack! Ja, jag hoppas att kunna börja springa lite lätt kors och tvärs på en fotbollsplan om 2-3v :] Första löpstegen sen Ångaloppet i princip!

Morty
2012-09-29, 08:49
Fy fan vilken hemsk natt. Efter 2 voltaren och 1 citodon kunde jag somna halvliggandes i fotölj. Tensor Fascia latae småkrampade och drog som fan i senan vilket gjorde mongoont. Det har även blödit igenom plåstret :( Idag är det mindre ont än inatt men mycket mer ont än igår, när bedövningen fortfarande satt.

Tryman
2012-09-29, 09:20
Usch!
Hoppas det blir bättre fort.
...
Fick för övrigt aqua bland min eftersända post. Intressant om vansbro

Morty
2012-09-29, 16:00
Idag är det rätt bra. Jag ser lite dramatisk ut när jag går men jag har inte behövt några värktabletter.

Haha, kul!

Morty
2012-10-05, 08:44
Knät är fortfarande tight och ont med en liten svullnad över snittet i IT-bandet. Såret läker jättefint. Simning kommer nog att funka i nästa vecka med såna vattentäta plåster och cykling snart därefter; det är bara dead spoten högst upp som gör ont nu. Men gå är fortfarande ett helvete. :( Det är inte bra att gå från 10h+ träning i veckan till 2-4h träning i veckan. Blir lättare deprimerad, inte över tappade muskler eller så utan jag antar att det bara är för lite endorfiner. Är helt enkelt jävla trött på att inte kunna röra mig som jag vill, få ont i vaden pga ingen belastning, ont i andra vaden pga för mycket belastning, ont i Tensor Fascia Latae pga vet inte varför, etc. Det är inte alls kul och dessutom är jag sjukskriver, jobbade i Onsdags men då blev det sämre i Torsdags för att jag behövde gå "så mycket" när jag gick till tuben och tillbaka -.-

O_Wao
2012-10-05, 09:15
Fy, jag lider med dig Morty. När jag gick skadad förra hösten var det verkligen pest och pina trots att jag ändå kunde träna lite grann. Låt skadan få tid på sig att läka, hang in there! :thumbup:

Tryman
2012-10-05, 09:24
Lider oxå med dig men försök att stå ut så att det kan läka fortare. Därefter kan du börja med rehaben och komma tillbaka starkare än någonsion :)

Morty
2012-10-06, 13:05
Tusen tack för erat stöd *cupid*

Idag:
r-3EboULy70

Log mycket stort efter att jag märkte att det funkade. Vilan hjälper.

Morty
2012-10-08, 20:07
Idag är knät superbra :)

944RS
2012-10-09, 04:42
Idag är knät superbra :)

Härligt!

O_Wao
2012-10-09, 05:33
Woho! :thumbup:

Tryman
2012-10-09, 08:30
Idag är knät superbra :)

:hbang:

Morty
2012-10-09, 09:08
Tack *cupid*

Jag ska nog ge mig själv en liten löptur i present på söndag, min födelsedag.

Ironwoman
2012-10-10, 10:44
Ska du anmäla dig till lotteriet om platser för Norseman 2013?

Jag kommer att göra det, men till största del pga pappa. Han börjar känna sig gammal (57 iår) och måste skynda sig att göra alla tuffa lopp så länge han orkar genomföra dem bra.

Morty
2012-10-10, 12:44
Ska du anmäla dig till lotteriet om platser för Norseman 2013?

Jag kommer att göra det, men till största del pga pappa. Han börjar känna sig gammal (57 iår) och måste skynda sig att göra alla tuffa lopp så länge han orkar genomföra dem bra.

Nej, det är nog för galet. Som att Ö till Ö inte är i samma paritet, men nåväl. Norseman känns större pga supportteam och så. Det får bli 2014/15. Då är förhoppningsvis min kropp lite mer härdad för såna här dumheter också!

Ironwoman
2012-10-10, 13:24
Jo, supportteam är något jag tänkt ganska mycket på. För det gäller ju att verkligen ha rätt person(er) som förstår uthållighetsidrott, atleten under lopp och är psykologiskt rätt person. Dessutom så skulle det vara bra med någon som orkar sista 17 av löpningen med ryggsäck och marginal starkare än atleten, eftersom det på den delen är vätskekontroller var 5:e km och tillåtet för medföljande. Iaf om man vill vara med och prestera.

Ö till Ö skulle jag bara kunna tänka mig om jag tick garanterat minst 17 grader i vattnet och skulle hitta en bra partner.

Tryman
2012-10-11, 07:42
Jo, supportteam är något jag tänkt ganska mycket på. För det gäller ju att verkligen ha rätt person(er) som förstår uthållighetsidrott, atleten under lopp och är psykologiskt rätt person. Dessutom så skulle det vara bra med någon som orkar sista 17 av löpningen med ryggsäck och marginal starkare än atleten, eftersom det på den delen är vätskekontroller var 5:e km och tillåtet för medföljande. Iaf om man vill vara med och prestera.

Ö till Ö skulle jag bara kunna tänka mig om jag tick garanterat minst 17 grader i vattnet och skulle hitta en bra partner.

17 grader i vattnet är nog rätt svårt att få till i september. Temperaturen sjunker fort när det bli kyligare därute. Har för mig att det var 14 när jag körde.

Morty
2012-10-12, 11:37
I år var det mellan 17 och 14 grader. 14 grader på dötssimmet och 17 på vissa snällare.