handdator

Visa fullständig version : Fingrarna domnar bort - karpaltunnelsyndrom?


Amöban
2012-05-29, 20:00
Ända sedan jag började träna för ca tre månader sedan har mina fingrar domnat bort då och då, ofta direkt efter träning, men ibland annars också utan direkt orsak. Idag efter en cykeltur är det värre än nånsin, tumme, pekfinger och lillfinger på båda händerna har varit bortdomnade ett par timmar nu. På tumme och pekfinger är naglarna vita, som om jag klämt dem, med skillnaden att det vita försvinner inte. Väldigt lite känsel i fingertopparna.

Har googlat lite och hitta en del information om karpaltunnelsyndrom, och det verkar passa in ganska bra på de symtom jag har. Är det vanligt att man får sådana besvär när man börjar träna? Och vad kan det isf bero på, är det felaktig teknik eller helt enkelt att man är otränad?

pezrulezhaakon
2012-05-29, 20:31
Amöban

Karpaltunnelsyndrom brukar värka och bränna ganska duktigt också tillsammans med domningarna och känselbortfallet.

Om det är detta problemet brukar det bli bättre av att man fixerar handleden något lätt dorsalflekterad (lätt bakåtböjd)

Anders The Peak
2012-05-29, 21:33
Domnade fingrarna tidigare innan du började träna?
Vanligt är att det är trångt i armbågen vilket klämmer till ulnanerven. Därför ska du se till att du inte vilar på armbågarna/vid datorn/skolbänken och helst inte med böjda armar och att du inte sover med böjda armar.
Länk (http://orthoinfo.aaos.org/topic.cfm?topic=a00069)

Jag tycker att du går och pratar med vårdcentralen om problemet så snart du har möjlighet.

Amöban
2012-05-30, 07:51
Amöban

Karpaltunnelsyndrom brukar värka och bränna ganska duktigt också tillsammans med domningarna och känselbortfallet.

Om det är detta problemet brukar det bli bättre av att man fixerar handleden något lätt dorsalflekterad (lätt bakåtböjd)

Aha, ok. Känner ingen direkt värk, bara obehag när de domnar bort, så kanske inte är det ändå. (Diagnostisera sig själv via google kanske inte är klockrent, hehe)

Domnade fingrarna tidigare innan du började träna?
Vanligt är att det är trångt i armbågen vilket klämmer till ulnanerven. Därför ska du se till att du inte vilar på armbågarna/vid datorn/skolbänken och helst inte med böjda armar och att du inte sover med böjda armar.
Länk (http://orthoinfo.aaos.org/topic.cfm?topic=a00069)

Jag tycker att du går och pratar med vårdcentralen om problemet så snart du har möjlighet.

Nej, aldrig haft besvär tidigare.
Ja, om man ser till bilden i länken så verkar det ju vara den som spökar, är ju precis de fingrarna som domnat. Ska kolla upp det på vc, men tar säkert några veckor innan jag får tid när det inte är akut. Är det ngt jag bör tänka på med träningen för att förhindra att det blir värre? Har som sagt haft mest besvär efter att jag cyklat, eller kört övningar där man vinklar handlederna, typ bänkpress. Har verkligen ingen lust att göra ett träningsuppehåll, men vill ju inte att det ska bli värre.

ABCKiropraktorn
2012-06-02, 13:58
Karpaltunnel syndrome är median nerve vilket ar tumme och pekfinger medans ulnar är resten så det stämmer inte, testa att googla Raynauds och se om du känner igen dig

ABCKiropraktorn
2012-06-03, 02:05
Karpaltunnel syndrome är median nerve vilket ar tumme och pekfinger medans ulnar är resten så det stämmer inte, testa att googla Raynauds och se om du känner igen dig

Rättning, median är tumme till halva ringfinger men lillfinger är ulna
Jag tänkte på C6 dermatome