handdator

Visa fullständig version : Ont i armbågen


Dancerboy
2012-05-29, 16:23
Kön:
Man

Ålder:
22

Längd och vikt.
186/82kg

Smärtbeskrivning:
Har sedan lång tid tillbaka (över 6 mån) haft ont i armbågen. Det känns som att det gör ont på utsidan av armbågen (men ändå inuti), lite ned mot underarmen (på undersidan av underarmen om armen hålls rakt fram med handflatan uppåt) ganska ytligt men inte precis under huden, utan mer inne i armbågen. Det gör inte ont när man trycker. Smärtan är inte lika diffus som vid axelsmärta, men ändå inte helt lätt att lokalisera. Det gör bara ont när jag rör armen och blir sämre efter vissa tricepsövningar. Särskilt skullcrushers och pushdowns gör ont i den negativa fasen, dvs när jag håller emot. Det gör även ont när jag gör en dubbel biceps-pose genom att från rak arm böja armen och hålla emot med triceps. När det är riktigt illa så knäpper det och knarrar i armbågen, känns nästan som att det är i en sena precis under armbågen vid underarmen.
Att ta ned något från en plats ovanför axelhöjd (tex en tallrik från köksskåpet) samtidigt som jag för det till mig (in mot kroppen) gör också ont.
Misstänker att det kom efter en period med tung hantelbänk men kan också bero på annat.

Voltaren (särskilt i kombination med alvedon) hjälper mig med smärtan när det är som värst, och jag kan även utan smärtstillande vara helt smärtfri i långa perioder så länge jag inte provocerar genom de övningar jag nämnde.

Pappa är läkare (allmänmedicin) och han misstänker skada på anconeus. Tennisarmbåge har vi uteslutit genom enkla tester och övningar. Har inte ont på det sättet (har haft det förut så jag känner skillnaden)

Riktigt irriterande att inte kunna göra isolerade tricepsövningar (det enda som går är i princip bänkdips och i viss mån kickbacks med lätta vikter. Övningar som går bort är bl.a. Smal bänkpress, pushdowns, skullcrushers/pullovers, dips :(

Har börjat köra bänk med hantlar igen och det funkar OK på lätta vikter, har ännu inte vågat gå över 35 kg/hantel (Max i vanlig bänk är 142kg, bänkpressen är i stort sett helt opåverkad men jag har fått bredda greppet en hel del) och tränar på mindre än så.

Det är mycket bättre nu, men vägrar bli helt bra. Och varje gång jag försöker mig på någon riktig tricepsövning kommer smärtan som ett brev på posten. Gör jag samma övningar nästa träning fördubblas smärtan och kan hålla i sig även utanför träningen.

Någon som vet vad det kan vara eller har varit med om samma sak? Tacksam för all hjälp jag kan få!

daloatf
2012-06-01, 13:31
Triceps sena (oftast radialt) som kan vara inflammerad/förstorad som gör att senan byter bana vid 90 grader, flexion och extension. Jag har detta och det heter snapping triceps syndrome. Går att behandla via excentrisk träning eller kortison/IMS behandling.

Finns flertal trådar om detta.

Dancerboy
2012-07-24, 07:29
Fan vad bra! (att du kom med ett bra förslag alltså) det här kan det nog vara. Läste en liten beskrivning av det och det verkar stämma precis. Tack för hjälpen :)

Jockelofberg
2012-07-24, 08:15
Har exakt samma sak, dock har det inte gått så långt så att jag behövt ta smärtstillande. Har helt enkelt bara avstått från de övnignar som gjort ont.

koffein_beroende
2012-07-24, 09:59
Komiskt, jag skulle precis starta en likadan tråd(nästan).

Jag får också ont i armbågen när jag tränar, speciellt pressövningar, tror inte jag har lika ont som dig dock då jag kan använda armbågen(armen) helt normalt i vardagen(kan spänna armen) utan någon som helst smärta, och jag kan bänka utan att det gör ont.

Kollade upp snapping triceps syndrome och vad jag såg så har man ont på "insidan" av armbågen, vilket jag inte har, mitt sitter mer på utsidan/mitten(tror jag).

daloatf
2012-07-24, 11:39
Tennisarmbåge, kolla upp det.