handdator

Visa fullständig version : Basta bort fett?


twosides
2012-05-29, 14:34
Har hört samt läst att det ska vara möjligt att gå ner flera kilo på kort tid av att basta. Då undrar jag om någon av er har prövat? Kom med tips! För och nackdelar :)

Dreas
2012-05-29, 14:35
Har hört samt läst att det ska vara möjligt att gå ner flera kilo på kort tid av att basta. Då undrar jag om någon av er har prövat? Kom med tips! För och nackdelar :)Ja, du tappar vätskevikt, inte fett.

dauit
2012-05-29, 14:36
det enda man förlorar när man bastar är vatten, där är därför boxare etc bastar precis före en match för att komma ned till den tillåtna gränsen, sen äter de som en oxe och väger 5kg mer...

twosides
2012-05-29, 14:39
Ja, du tappar vätskevikt, inte fett.

det enda man förlorar när man bastar är vatten, där är därför boxare etc bastar precis före en match för att komma ned till den tillåtna gränsen, sen äter de som en oxe och väger 5kg mer...

När man svettas är det ju inte "rent" vatten. Det är väl samma sak som om man hade sprungit?

Tolkia
2012-05-29, 14:41
När man svettas är det ju inte "rent" vatten. Det är väl samma sak som om man hade sprungit?
Du tappar lite salt också, men det är inga mängder som märks på vågen, om du inte väger dig på en laboratorievåg. Du svettas aldrig, aldrig ut fett.

twosides
2012-05-29, 14:43
Du tappar lite salt också, men det är inga mängder som märks på vågen, om du inte väger dig på en laboratorievåg. Du svettas aldrig, aldrig ut fett.

Aha...Har några kilon kvar så tänkte om det kunde skynda på då det står relativt still nu i viktnedgången.

vicarious
2012-05-29, 15:10
Aha...Har några kilon kvar så tänkte om det kunde skynda på då det står relativt still nu i viktnedgången.

Visst, om du tycker det är viktigt vad vågen visar. Räkna dock med att du kommer gå upp i vikt igen när din vätskebalans återställs. Det du tappar i bastun är som redan påpekats vätska, inte fett.

Captainwide
2012-05-29, 15:19
Skit i vågen.. Den är bara bra om du ligger på exempelvis 150 kg och ska vägas veckovis för att mäta att du faktiskt har gått ner i vikt då det kan vara svårt att se:) måttband och spegel är det som gäller! ;)

mpjby
2012-05-29, 15:24
Borde inte energiförbrukningen öka något när man bastar i jämförelse med att sitta stilla i rumstemperatur?

mattilainen
2012-05-29, 15:25
Tror du att man gör av sig fettet genom att svettas ut det? Fettet försvinner då kroppen förbränner fettreserver för att få energi för dig och din kropp att överleva. Det är så du går ner i vikt. Du äter mindre energi men din kropp behöver en viss energi för att överleva (detta beror helt på hur du är och din aktivitet är) detta gör att du förhoppningsvis hamnar på ett kaloriunderskott (Du gör av med mer energi än vad du stoppar i dig, under en viss tidsperiod). Du går ner i vikt av att du som sagt gör av med mer energi än du stoppar i dig och inte genom att du svettas ut det.

Förbränner du 500 kcal på att jogga eller på att gå, så kommer du troligtvis svettas betydligt mer genom att jogga men du har ändå gjort av med samma kcal. Förstår du? Så, en bastu svettas du i, du kan aldrig svettas ut fett.

Borde inte energiförbrukningen öka något när man bastar i jämförelse med att sitta stilla i rumstemperatur?

Varje ökad grad (t.ex. med feber) ökar väl energiförbrukningen med ca 13 %? Vi i skolan räknar med 10 % dock (kanske för det är lättare?). Dock kan du ju tänka. om du gör av med säg 15 kcal (genom att sitta still) på 30 min och du istället sitter i en bastu, där din inre kroppstemeperatur endast ökat med en liten del (kroppen är bra på att ha homeostas, eller jämnvikt) säg ändå att du ökar 1 grad i temperatur. Detta gör att du bränner ca 1.5 (eventuellt någon mer procent) kcal mer per 30 min, alltså du bränner 16.5 kcal istället för 15 kcal på 30 min.. Bra sätt att gå ner i vikt på? Tja..

15 kcal / 30 min är bara en påhittad siffra. För att visa vad jag tänkte på.

deadich
2012-05-29, 15:26
Har hört samt läst att det ska vara möjligt att gå ner flera kilo på kort tid av att basta. Då undrar jag om någon av er har prövat? Kom med tips! För och nackdelar :)

jajamen det går, det är dock inte alls samma sak som att basta bort fett som du skriver i rubriken, vikten du går ner är som sagt vatten som kommer tillbaka så fort du äter och dricker igen. Man gör detta endast inför invägningar i diverse sporter.

När man svettas är det ju inte "rent" vatten. Det är väl samma sak som om man hade sprungit?

Nej. Du går inte ner i vikt när du springer för att du svettas utan för att det krävs väldigt mycket energi för att röra på kroppen så intensivt under lång tid och om du då hamnar på ett kaloriunderskott så går du ned i vikt. Även om man också går ned i vattenvikt temporärt efter en svettig löprunda naturligtvis.

Borde inte energiförbrukningen öka något när man bastar i jämförelse med att sitta stilla i rumstemperatur?

Jo det är möjligt, fast borde inte effekten isåfall vara större om man sitter i ett väldigt kallt rum så att kroppen måste använda energi för att hålla sig varm? Fast då är det nog skönare att helt enkelt springa lite.

andeem
2012-05-29, 15:39
Borde inte energiförbrukningen öka något när man bastar i jämförelse med att sitta stilla i rumstemperatur?Nej, tvärtom.

Fredron
2012-05-29, 16:21
Nej, tvärtom.

Varför skulle den sänkas?

Tisu
2012-05-29, 16:57
Varför skulle den sänkas?

Gissar på att kroppen inte behöver "tillverka" värme för att bibehålla kroppstemperaturen.

King Grub
2012-05-29, 17:00
Nej, tvärtom.

Nej, tvärtom.

Fishtank
2012-05-29, 17:04
Gissar på att kroppen inte behöver "tillverka" värme för att bibehålla kroppstemperaturen.

Den behöver däremot göra sig av med mer värme för att hålla sig sval.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

twosides
2012-05-29, 19:32
Roligt med diskussioner!

Så det påverkar bara ett kort tag vad jag har förstått samt att det är skit förutom om man ska väga in sig i en tävling. Då kör man på som vanligt då!

Fredron
2012-05-29, 22:55
Roligt med diskussioner!

Så det påverkar bara ett kort tag vad jag har förstått samt att det är skit förutom om man ska väga in sig i en tävling. Då kör man på som vanligt då!

Det är skit ur "jag ska förlora fett" perspektiv men annars är bastubad underbart :)

Pttr
2012-05-30, 19:06
Tycker det är rätt påfrestande att sitta i bastu och det är väl ingen som tror att man svettas fett men det borde väl ändå gå åt rätt så mycket mer kcal av att sitta i ett 90graders rum jämfört med 20grader.

aldoschadewitz
2012-05-30, 19:41
Nej, tvärtom.

nej, tvärt om?
varför skulle man annars bränna mer av ett iskallt bad t.ex

Dreas
2012-05-30, 19:48
nej, tvärt om?
varför skulle man annars bränna mer av ett iskallt bad t.exMen du kan väl bränna mer både när temperaturen blir väldigt låg och väldigt hög? Låter ju inte helt ologiskt.

Tompann
2012-05-31, 08:22
Men du kan väl bränna mer både när temperaturen blir väldigt låg och väldigt hög? Låter ju inte helt ologiskt.

Håller med. Det mest logiska skulle vara att man förbrände mer under extrema förhållandet så som väldigt kallt eller väldigt varmt då kroppen måste anpassa temperaturen. Inte bara åt ett av hållen.