handdator

Visa fullständig version : Cardio VS Styrketräningen ?


Sockerpuff
2012-05-29, 11:46
Cardio eller styrketräning för viktminskning?

Alla säger olika och jag vet inte vad jag ska lägga fokus på. Generellt har jag alltid uppskattat styrka före cardio eftersom jag har dåliga knän och inte kan springa.

Men har fått för mig att för att förlora fett så måste man köra Cardio och just nu kämpar jag på crosstrainern, zumba och step. Den enda styrketräningen jag gör är benpress, magövningar, ryggövningar, armhävningar och bodypump lite då och då (bodypumpen är för uthållighetens skull).

Så vad säger ni andra? Vad ska jag göra för att bli av med mitt fett?

Jag har alltid varit mycket smal när jag var liten, ett riktigt benrangel, sen hände något, jag flyttade hemifrån, åt dålig mat och var allmänt lat (Bor i en storstad haha)

Nu är jag 159cm lång, väger 61kg och är väl egentligen inte tjock men pluffsig, mycket fett runt magen och på ryggen.

och hur vet man vilken träning som är rätt för mig?

TACK!!

hidden
2012-05-29, 11:50
Styrketräning, kör igenom hela kroppen varje vecka (ett förslag är att köra en 3 splitt). Cardio kan du lägga in om du vill, men många föreslår att man ska manipulera matintaget för att hamna på kcalunderskott. Styrketräningen hjälper en att behålla muskler som man redan har på kroppen, detta gör att man slipper gå ner mer i vikt än om man inte hade kört styrketräning för att få en fastare kropp.

Cardio är med andra ord inte essentiellt för viktnedgång, men kan hjälpa en att skapa ett kcalunderskott.

begt
2012-05-29, 11:57
Styrketräning samt ett högt proteinintag är A och O vid viktminskning. Skillnaden i slutresultat blir mycket stor. En dålig viktnedgång kan medföra att viktminskningen bestått av 1/3 muskelmassa t.ex, medan en bra viktnedgång med styrketräning kanske under 15%.

(Kommer från en som älskar konditionsträning).

Sockerpuff
2012-05-29, 12:03
Styrketräning, kör igenom hela kroppen varje vecka (ett förslag är att köra en 3 splitt). Cardio kan du lägga in om du vill, men många föreslår att man ska manipulera matintaget för att hamna på kcalunderskott. Styrketräningen hjälper en att behålla muskler som man redan har på kroppen, detta gör att man slipper gå ner mer i vikt än om man inte hade kört styrketräning för att få en fastare kropp.

Cardio är med andra ord inte essentiellt för viktnedgång, men kan hjälpa en att skapa ett kcalunderskott.
Hm, vill du utvecka "3 splitt" ? ^^

Jag gillar mat, och för mig är mat en stor del av livet och jag vill därför inte bara käka kvarg och hålla på och väga min mat. Jag tänker att så länge jag äter "nyttigt" och äter långsamt och lyssnar på min kropp när jag är mätt så har jag råd att njuta av lördagsgodis i bland. - I kombination med träning. Nu har jag kört kondition i en månad, nästan varje dag i olika former, och de gånger jag inte kört på maskin har jag varit ute och går ca 2 mil. I början gick det bra jag gick från 63kg till 61. Men nu är jag kvar på 61 och det är där jag brukar stanna.

Egentligen bryr jag mig inte om vikten utan det är ju fettet på kroppen som jag vill ha bort, jag väger gärna 65kg, så länge det bara är muskler ^^

Men jag kanske ska gå över till mer styrketräning då.

Sockerpuff
2012-05-29, 12:06
Styrketräning samt ett högt proteinintag är A och O vid viktminskning. Skillnaden i slutresultat blir mycket stor. En dålig viktnedgång kan medföra att viktminskningen bestått av 1/3 muskelmassa t.ex, medan en bra viktnedgång med styrketräning kanske under 15%.

(Kommer från en som älskar konditionsträning).
Ja, sen handlar det nog om tålamod också. En del av hjärnan tänker "shit, jag måste bli smal - nu" medans den andra delen är lite smartare och tänker "Det tar tid, håll ut, detta är inte biggest loser" :)

Jag har ju tränat mycket till och från, men så råkar jag ut för en skada eller annat och så har jag uppehåll ett halvår innan jag kommer igång igen. Denna gången försöker jag trappa upp försiktigt så jag underviker skador, men som också gör att detta blir långsiktigt..

Jag får satsa på beach 2013 i stället haha

Knatcharn
2012-05-29, 12:14
Du får helt enkelt äta mindre om du stannar på 61 kg. Ju mer du går ner desto mindre måste du äta för att kroppen behöver mindre och mindre energi ju mindre man är. En bra idé är långa promenader för att göra av med energi så att du kan äta samma mängd mat och få ditt godis iallafall. Varför jag föreslår promenader är för att det inte tröttar ut dina muskler lika mycket som t.ex. att jogga eller springa. Går man ut och springer varje dag lär man inte orka styrketräna (nu pratar jag om vanliga människor, atleter klarar det säkert).

Lycka till!

Edit: Som du själv sade, det tar tid. Dra inte ned alltför mycket på maten för att inget händer på en dag. Det är de tipsen jag kan komma med :)

Talvathir
2012-05-29, 12:30
Ursäkta om jag norpar tråden här men jag hade en fråga som var ganska relaterad och det verkade onödigt att kluddra ner forumet med den.

Att det är pyssligt att bygga på underskott och att cardio hämmar styrkeutvecklingen är nog de flesta överrens om, men vad har cardio för inverkan när man bara försöker hålla kvar i det som redan finns? Gäller naturligtvis under deff då. Alla tjuvtricks för att elda kalorier är ju välkomna, och eftersom man redan ligger på minus och inte kommer bygga speciellt mycket (om något) så kanske man bara har att vinna på lite löpning eller vad man nu trivs med? Protein högt under hela tiden oberoende av aktivitet naturligtvis.

Knatcharn
2012-05-29, 12:33
Ursäkta om jag norpar tråden här men jag hade en fråga som var ganska relaterad och det verkade onödigt att kluddra ner forumet med den.

Att det är pyssligt att bygga på underskott och att cardio hämmar styrkeutvecklingen är nog de flesta överrens om, men vad har cardio för inverkan när man bara försöker hålla kvar i det som redan finns? Gäller naturligtvis under deff då. Alla tjuvtricks för att elda kalorier är ju välkomna, och eftersom man redan ligger på minus och inte kommer bygga speciellt mycket (om något) så kanske man bara har att vinna på lite löpning eller vad man nu trivs med? Protein högt under hela tiden oberoende av aktivitet naturligtvis.

Samma effekt som när man försöker bygga naturligtvis, sämre återhämtning och energi till musklerna. Alltså kommer man att förlora mer muskler. Att deffa är ju exakt som att bygga massa fast man kämpar för att hålla kvar massan. Samma principer gäller :)

Sockerpuff
2012-05-29, 12:34
Tack för stödet ^^

Jag försöker gå långa promenader, problemet är väl bara att det tar tid :) Men har gått två mil en gång i veckan i alla fall och sen kombinerar jag med övrig träning, och liiite mindre mat. Trappa neråt försiktigt så ska jag nog lösa detta. Nu ska jag gå loss på vikterna också på gymmet :)

Knatcharn
2012-05-29, 12:43
Tack för stödet ^^

Jag försöker gå långa promenader, problemet är väl bara att det tar tid :) Men har gått två mil en gång i veckan i alla fall och sen kombinerar jag med övrig träning, och liiite mindre mat. Trappa neråt försiktigt så ska jag nog lösa detta. Nu ska jag gå loss på vikterna också på gymmet :)

Yes, skönt! Ett tips är att istället för att dra av monsterpromenader så ta 5 km 4 dagar i veckan istället för 2 mil en dag i veckan. Annars blir det en stor grej att gå ut och gå, för mig som tar mellan 2-8 km per promenad är det mer en soft halvtimma-timma på kvällen där man kan rensa huvudet..

begt
2012-05-29, 12:46
Tack för stödet ^^

Jag försöker gå långa promenader, problemet är väl bara att det tar tid :) Men har gått två mil en gång i veckan i alla fall och sen kombinerar jag med övrig träning, och liiite mindre mat. Trappa neråt försiktigt så ska jag nog lösa detta. Nu ska jag gå loss på vikterna också på gymmet :)

Gå gärna med stavar, det höjer förbränningen rejält utan att det är särskilt mycket jobbigare.

Talvathir
2012-05-29, 12:47
Yes, skönt! Ett tips är att istället för att dra av monsterpromenader så ta 5 km 4 dagar i veckan istället för 2 mil en dag i veckan. Annars blir det en stor grej att gå ut och gå, för mig som tar mellan 2-8 km per promenad är det mer en soft halvtimma-timma på kvällen där man kan rensa huvudet..

+1 på den.

CalleP
2012-05-29, 12:48
Gör det som du tycker är roligast men tänk på att försöka ha passen så separerade som det går.

Holabandola
2012-05-29, 12:55
Alltså jag måste bara rekomendera Bungy pump stavar.
Du får både styrketräning och cardio i ett. Perfekt för någon som inte kan springa också.

Jag har kört med mina stavar varje dag i 3 veckor nu och pumpeffekten är rätt stor. Jag har helt klart blivit större (vätskemässigt).
Så som pumpträning och cardio är det optimalt, och därtill bygger jag ju ytterligare volym av att bara gå!

Jag kör med 6kg motstånd, men rekomenderar det bara till de som är RIKTIGT starka i överkroppen och triceps. För annars kommer du inte orka gå längre än 10 min innan dina triceps brinner av smärta :-)
Det tog mig 10 gånger innan musklerna vande sig vid belastningen, i början kunde jag knappt gå 10 min innan musklerna gav upp. (6kg med fullt rörelsemoment på staven är heavy shit efter 10 min). Nu kan jag gå 30 min. Jag siktar på en timme, men det lär ta tid.
Klart värt att prova!

Cardio och styrketräning (främst sacroplasmic) på en och samma gång :-)

Holabandola
2012-05-29, 12:58
..kan bara meddela att man blir rätt flåsig också. 60% mer förbränning än att bara gå, och det märks. Jag andas med öppen mun numera när jag går med dessa stavar. och hur normalt är det att bli flåsig av att gå!?

Smått genial grej för oss som styrketränar och både vill bygga massa och bränna fett och därtill få Cardio på köpet.
(jämför det med att åka skidor i en lagom uppförsbacke, eller gå i en tjock myr och försök ta spjärn med stavar)

Sockerpuff
2012-05-29, 12:58
Gör det som du tycker är roligast men tänk på att försöka ha passen så separerade som det går.
Sepererade? Hur då menar du?

begt
2012-05-29, 12:59
Sepererade? Hur då menar du?

http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

Sockerpuff
2012-05-29, 13:01
Alltså jag måste bara rekomendera Bungy pump stavar.
Du får både styrketräning och cardio i ett. Perfekt för någon som inte kan springa också.

Jag har kört med mina stavar varje dag i 3 veckor nu och pumpeffekten är rätt stor. Jag har helt klart blivit större (vätskemässigt).
Så som pumpträning och cardio är det optimalt, och därtill bygger jag ju ytterligare volym av att bara gå!

Jag kör med 6kg motstånd, men rekomenderar det bara till de som är RIKTIGT starka i överkroppen och triceps. För annars kommer du inte orka gå längre än 10 min innan dina triceps brinner av smärta :-)
Det tog mig 10 gånger innan musklerna vande sig vid belastningen, i början kunde jag knappt gå 10 min innan musklerna gav upp. (6kg med fullt rörelsemoment på staven är heavy shit efter 10 min). Nu kan jag gå 30 min. Jag siktar på en timme, men det lär ta tid.
Klart värt att prova!

Cardio och styrketräning (främst sacroplasmic) på en och samma gång :-)
Den enda utrustningen jag vill ha när jag är ute och går är min musik ^^

Vill jag ha det extra jobbigt så tar jag backarna och gör lite armhävningar här och där. Hade jag dock bott ute på landet hade jag kanske kunnat tänka mig stavar, men mitt i stan känns sådär...

Sockerpuff
2012-05-29, 13:07
http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/
Så med andra ord, de vanliga gruppträningspassen på gymmen som kombinerar både styrka och kondition är helt åt skogen?

JoHannibal
2012-05-29, 13:08
Cardio eller styrketräning för viktminskning?

Alla säger olika och jag vet inte vad jag ska lägga fokus på. Generellt har jag alltid uppskattat styrka före cardio eftersom jag har dåliga knän och inte kan springa.

Men har fått för mig att för att förlora fett så måste man köra Cardio och just nu kämpar jag på crosstrainern, zumba och step. Den enda styrketräningen jag gör är benpress, magövningar, ryggövningar, armhävningar och bodypump lite då och då (bodypumpen är för uthållighetens skull).

Så vad säger ni andra? Vad ska jag göra för att bli av med mitt fett?

Jag har alltid varit mycket smal när jag var liten, ett riktigt benrangel, sen hände något, jag flyttade hemifrån, åt dålig mat och var allmänt lat (Bor i en storstad haha)

Nu är jag 159cm lång, väger 61kg och är väl egentligen inte tjock men pluffsig, mycket fett runt magen och på ryggen.

och hur vet man vilken träning som är rätt för mig?

TACK!!

Jag är 160cm och väger 58,5kg, jag vägde 62kg i januari och vet vad du menar med att känna sig pluffsig!

Jag har format kroppen med enbart hård styrketräning 4 dagar i veckan och med kcalunderskott och det funkar personligen mycket bättre än med konditionsträning.

Satsa på styrketräning och en mer kontrollerad kost, man vänjer sig vid att "räkna" efter ett tag.

begt
2012-05-29, 13:12
Så med andra ord, de vanliga gruppträningspassen på gymmen som kombinerar både styrka och kondition är helt åt skogen?

Bättre än att inte träna styrketräning alls, men sämre än om du separerar dem.

Sockerpuff
2012-05-29, 13:20
Kul att höra att det fungerar från en annan "pygmé" ^^
Jag tänker dock inte väga maten, jag har gjort det förr, jag tycker det förstör hela känslan med att njuta av maten och vara "spontan", bättre att jag i största allmänhet tänker på vad jag äter och lite mindre... :)

Sockerpuff
2012-05-29, 13:21
Bättre än att inte träna styrketräning alls, men sämre än om du separerar dem.
Då behöver jag inte ge upp det helt med andra ord :) Tycker ju ändå visa pass är roliga och ger någonting.

JoHannibal
2012-05-29, 13:24
Kul att höra att det fungerar från en annan "pygmé" ^^
Jag tänker dock inte väga maten, jag har gjort det förr, jag tycker det förstör hela känslan med att njuta av maten och vara "spontan", bättre att jag i största allmänhet tänker på vad jag äter och lite mindre... :)

Jag förstår dig, satsa på högt proteinintag och tung styrketräning så får du nog bäst/snabbast resultat! Det är roligare att vara liten och stark än liten och svag :)

CalleP
2012-05-29, 13:43
Precis, så som jag ser det är det bättre att köra lite kondition än ingen alls. Jag menar min farsa körde på helkropps pass + kondition innan varje pass och det hindrade inte honom att bli starkare och se bättre ut.

Sockerpuff
2012-05-29, 13:51
Precis, så som jag ser det är det bättre att köra lite kondition än ingen alls. Jag menar min farsa körde på helkropps pass + kondition innan varje pass och det hindrade inte honom att bli starkare och se bättre ut.
Yeah!

Sockerpuff
2012-05-29, 13:52
På tal om annat, jag har problem med mina knän och har bestämt mig för att kolla upp det så jag slipper lida på träningen (eller att träningen lider pga det).

Ska jag gå till vårdcentralen? Eller till en sjukgymnast?

Tolkia
2012-05-29, 13:55
Sjukgymnasten på vårdcentralen låter väl bra, tycker jag.

Eddie Vedder
2012-05-29, 14:08
Så med andra ord, de vanliga gruppträningspassen på gymmen som kombinerar både styrka och kondition är helt åt skogen?

Är det uppfattningen du får av texten? Jag har nämligen skrivit den så det vore ju olyckligt om den kan feltolkas så. För det är ju inte vad jag vill säga med den.

Talvathir
2012-05-29, 14:19
Så länge man rör på sig är det rätt, sen är det bara så att vissa saker är mer rätt än andra.

IMHO givetvis ;).

Sockerpuff
2012-05-29, 14:33
Är det uppfattningen du får av texten? Jag har nämligen skrivit den så det vore ju olyckligt om den kan feltolkas så. För det är ju inte vad jag vill säga med den.
Haha, jag kanske ska läsa den igen ^^

Jag uppfattade det som att man inte ska träna kondition innan styrkepass eller efteråt då det skulle försvåra/förhindra musklerna att återhämta sig.

och då funderade jag över hur de passen går till som jag går på. T.ex. MRL (mage rumpa lår) då man har tre stycken konditionsblock på en bräda och mellan blocken kör man styrka på ben, mage och rumpa. Träningen ger säkert något, men inte i den omfattningen som jag trodde innan jag läste din text.

Eller har jag snurrat in mig helt fel nu? :)

Holabandola
2012-05-29, 16:23
Den enda utrustningen jag vill ha när jag är ute och går är min musik ^^

Vill jag ha det extra jobbigt så tar jag backarna och gör lite armhävningar här och där. Hade jag dock bott ute på landet hade jag kanske kunnat tänka mig stavar, men mitt i stan känns sådär...

Det där är så jäkla tramsigt så det finns inte.
Jag tänkte dock likadant, kände mig som världens tönt första gångerna. Men det går över :-)
Nu tänker jag bara att de som INTE går med stavar är idioter, eftersom stavgång är såå mycket mer effektivt. Om man ändå ska ut och gå, så känns det ju helt värdelöst att bara låta överkroppen hänga med, helt utan belastning.
Jag blir så störd när jag ser en kvinna ute och gå med sina stavar och har gubben brevid sig som inte har några. Fåfänga, dumheter, trams och krussiduller.
Prova stavar säger jag bara, du kommer aldrig vilja gå utan igen, för det känns så jäkla bortkastat att gå utan stavar.

Jag bor mitt i stan, och går mitt i stan med mina stavar. ALLA tittar, men eftersom ajg är vältränad så tror jag inte de ser ner på mig, utan ser upp till mig. Att jag vågar, stark kille, åfan går han med stavar...etc

JUST DO IT!

Eddie Vedder
2012-05-29, 16:30
Haha, jag kanske ska läsa den igen ^^

Jag uppfattade det som att man inte ska träna kondition innan styrkepass eller efteråt då det skulle försvåra/förhindra musklerna att återhämta sig.

och då funderade jag över hur de passen går till som jag går på. T.ex. MRL (mage rumpa lår) då man har tre stycken konditionsblock på en bräda och mellan blocken kör man styrka på ben, mage och rumpa. Träningen ger säkert något, men inte i den omfattningen som jag trodde innan jag läste din text.

Eller har jag snurrat in mig helt fel nu? :)

Jo det var bättre än "helt åt skogen". ;) Det är förmodligen inte det bästa som sagt. Den som vill bygga optimalt lär öka sin sannolikhet för detta om vederbörande inte konditionstränar särskilt mycket och framför allt inte i direkt kombination med styrketräningen. Men vi pratar optimalt och det vill inte alla. Alla har inte tid till det heller och kör båda samtidigt av praktiska skäl. Vilket inte är fel. :)

Sockerpuff
2012-05-31, 21:19
Det där är så jäkla tramsigt så det finns inte.
Jag tänkte dock likadant, kände mig som världens tönt första gångerna. Men det går över :-)
Nu tänker jag bara att de som INTE går med stavar är idioter, eftersom stavgång är såå mycket mer effektivt. Om man ändå ska ut och gå, så känns det ju helt värdelöst att bara låta överkroppen hänga med, helt utan belastning.
Jag blir så störd när jag ser en kvinna ute och gå med sina stavar och har gubben brevid sig som inte har några. Fåfänga, dumheter, trams och krussiduller.
Prova stavar säger jag bara, du kommer aldrig vilja gå utan igen, för det känns så jäkla bortkastat att gå utan stavar.

Jag bor mitt i stan, och går mitt i stan med mina stavar. ALLA tittar, men eftersom ajg är vältränad så tror jag inte de ser ner på mig, utan ser upp till mig. Att jag vågar, stark kille, åfan går han med stavar...etc

JUST DO IT!
Haha, du verkar så skön ^^

Jag har faktiskt vikter på armlederna när jag är ute och går, plus att jag är en sådan dåre så kan få för mig att göra armhävningar mitt i stan, antar att folk tittar men känner mig lite cool då :)

Men jag ber om ursäkt, jag dissar stavarna ändå, de är dock billigare i år än vad de var förra året, så jag ska ha de i åtanke när jag inte tycker mina promenader ger mig något mera :)

Sockerpuff
2012-05-31, 21:20
Jo det var bättre än "helt åt skogen". ;) Det är förmodligen inte det bästa som sagt. Den som vill bygga optimalt lär öka sin sannolikhet för detta om vederbörande inte konditionstränar särskilt mycket och framför allt inte i direkt kombination med styrketräningen. Men vi pratar optimalt och det vill inte alla. Alla har inte tid till det heller och kör båda samtidigt av praktiska skäl. Vilket inte är fel. :)
Vad bra då tänker jag fortsätta med mina pass ^^