handdator

Visa fullständig version : Kan man träna "hårt" när man tränar varje kroppsdel en gång per vecka?


cirkelrak
2012-05-29, 10:05
Kan man påstå att man tränar hårt med ett upplägg där man går igenom hela kroppen endast en gång per vecka? Min egna begränsade erfarenhet med en 3-split säger mig att det är långt ifrån lika mentalt jobbigt som träning av kroppen 2-3 gånger per vecka. Detta även om det totala antalet set över veckan är lika. Och det borde bara bli lättare ju mer man splittar.

Morty
2012-05-29, 10:22
Hur menar du? Man kan ju köra en 7-split hårt, där man tränar igenom kroppen på en vecka. Man kan även smålulla ett helkroppspass per vecka, men då kan man nog inte vänta sig några gains.

z_bumbi
2012-05-29, 10:39
Antalet set med samma övningar och intensitet eller bara samma antal set oavsett övning?

Jag gillar iofs det mentala att kunna ha ett pass per period där man koncentrerar sig mer på vissa muskelgrupper även om det är helkropp/halvkropp ii botten och jag har också en hemsnickrad teori om att återhämtningen används bättre om man belastar mer vid ett tillfälle och sedan kör några andra tillfällen där belastningen är lägre under samma vecka/korta period (fördelat på kroppsdel).

Anders The Peak
2012-05-29, 10:46
Antalet set med samma övningar och intensitet eller bara samma antal set oavsett övning?

Jag gillar iofs det mentala att kunna ha ett pass per period där man koncentrerar sig mer på vissa muskelgrupper även om det är helkropp/halvkropp ii botten och jag har också en hemsnickrad teori om att återhämtningen används bättre om man belastar mer vid ett tillfälle och sedan kör några andra tillfällen där belastningen är lägre under samma vecka/korta period (fördelat på kroppsdel).

Det låter som en riktigt bra förslag dvs undulerande periodisering.