handdator

Visa fullständig version : Koffein för fettförlust


Morty
2012-05-29, 09:23
Koffein är som många vet ett enormt bra tillskott för diet. Det blockerar trötthetsignaler vilket är mycket värt när man är trött av energiunderskott, det fungerar prestationshöjande under träning (intag av 3-6mg/kilo kroppsvikt), verkar glykogenbesparande under konditionsträning och ökar dessutom fettoxidationen (44% vid intag av 10mg/kg kv i vila).

Undrar dock:
Hur rekommenderas intaget under dagen för att optimera fettförlusten? 100-200mg per tillfälle spritt under dagen? 400mg på morgonen, 400mg 1h innan träning? Halveringstiden har jag hört är 4h och maximal ergogen effekt uppnås 2h efter intag. Ger mer koffein större effekt, finns det något tak? Avtar effekten på fettväven över tid?

Själv tar jag 2-300mg innan morgonkardio, 100mg på förmiddagen och ytterligare 2-300mg 15:00 som sista intag för dagen, för att sova gott. Jag tror att det är ett bra intag för att optimera fettförlusten.

Dreas
2012-05-29, 09:36
Varför skulle du vid intag av koffein förlora mer fett över dygnet än vad det hjälper till att öka kcalförbrukningen och påverka kcalbalansen?

Att fettförbränningen ökar vid ett visst tillfälle leder ju till en ökad fettinlagring/minskad fettförbränning senare i de flesta fall/alla fall jag är medveten om och kcalbalansen blir i mångt och mycket ensamt styrande(om alla andra variabler är samma).

Silencer
2012-05-29, 09:45
Varför skulle du vid intag av koffein förlora mer fett över dygnet än vad det hjälper till att öka kcalförbrukningen och påverka kcalbalansen?

Att fettförbränningen ökar vid ett visst tillfälle leder ju till en ökad fettinlagring/minskad fettförbränning senare i de flesta fall/alla fall jag är medveten om och kcalbalansen blir i mångt och mycket ensamt styrande(om alla andra variabler är samma).

Fettmobiliseringen ökar.

Dreas
2012-05-29, 09:52
Fettmobiliseringen ökar.Akut ja. Över dygnet? Tveksamt, såvida jag inte missat något centralt.

King Grub
2012-05-29, 10:01
Större delen av fettsyrorna som mobiliseras av koffeinitaget oxiderar inte, utan återesterifieras.

MWA
2012-05-29, 10:07
Vilket ökar energiförbrukningen? Det verkar som en "onödig" process sett ur kroppens synpunkt?

Sheogorath
2012-05-29, 10:10
Vilket ökar energiförbrukningen? Det verkar som en "onödig" process sett ur kroppens synpunkt?

Du lurar kroppen att den står under stress. En hel kaskad av processer startar som ökar förbrukningen.

Morty
2012-05-29, 10:31
Större delen av fettsyrorna som mobiliseras av koffeinitaget oxiderar inte, utan återesterifieras.

Även på energiunderskott och under konditionsträning? Är det inte den ökade fettfrisättningen som leder till glykogenbesparing?

Dreas
2012-05-29, 10:34
Även på energiunderskott och under konditionsträning?Om du tänkte att få en högre fettförbrännande effekt av konditionsträningen(+koffein) så ändrar ju inte det på faktumet att ingen typ av träning ökar fettförbränningen jämfört med en dag med samma kcalbalans utan aktivitet(om alla andra variabler är samma).

Det känns således lite broscience över det här, men värt att diskuteras :)

Morty
2012-05-29, 10:41
Om du tänkte att få en högre fettförbrännande effekt av konditionsträningen(+koffein) så ändrar ju inte det på faktumet att ingen typ av träning ökar fettförbränningen jämfört med en dag med samma kcalbalans utan aktivitet(om alla andra variabler är samma).

Det känns således lite broscience över det här, men värt att diskuteras :)

Jag tänker så här: 500 kcal bränns av konditionsträning under effekt av koffein på morgonen. Hälften från fett, hälften från lagrat glykogen. Detta bränner alltså 25g fett garanterat. Efter passet och under resten av dagen fram till styrketräningen under kvällen är jag på fortsatt kcal-minus och under effekten av koffein, fortsätter alltså att minska i fett. På kvällen när jag har gjort mitt styrkepass och även ätit middag+proteinshake så har jag ätit totalt 1800 kalorier och haft en dagsförbrukning på 2600, ligger alltså back på 800 kalorier eller (vid förlust av enbart fettmassa) 90g fett. Det faktum att jag får 25g förbränning direkt på morgonen av aktivitet och därefter fortsatt ökad fettfrisättning av koffein under resten av dagen fram tills att jag äter mera ordentligt leder till större fettförlust per dygn kontra att inte göra så, även om minskningen i kroppsmassa är densamma. Vad jag menar är alltså att koffeinet ska hjälpa kroppen att frisätta fett som sedan ska oxideras eftersom inte tillräcklig energi tillförs, för att minimera risken för att energi ska tas ifrån fettfri massa.

Nu blev det nog jävla rörigt :(

Silencer
2012-05-29, 12:11
Om du tänkte att få en högre fettförbrännande effekt av konditionsträningen(+koffein) så ändrar ju inte det på faktumet att ingen typ av träning ökar fettförbränningen jämfört med en dag med samma kcalbalans utan aktivitet(om alla andra variabler är samma).

Det känns således lite broscience över det här, men värt att diskuteras :)

Jag tycker det där är en simplifiering av hur kroppen fungerar. I någon strikt teoretisk mening kanske det stämmer, men i praktiken är det inte så. Om man inte kan mobilisera det envisa fettet så kommer kroppen gå på musklerna istället eftersom den kräver energi. I ett sådant läge är ju fastande konditionsträning helt fantastiskt för att underlätta mobiliseringen av just envist fett.

clappen
2012-05-29, 12:19
Du lurar kroppen att den står under stress. En hel kaskad av processer startar som ökar förbrukningen.

Ja, men det är ju inte direkt stora kcalsummor vi talar om ändå.

Dreas
2012-05-29, 12:21
Jag tänker så här: 500 kcal bränns av konditionsträning under effekt av koffein på morgonen. Hälften från fett, hälften från lagrat glykogen. Detta bränner alltså 25g fett garanterat. Efter passet och under resten av dagen fram till styrketräningen under kvällen är jag på fortsatt kcal-minus och under effekten av koffein, fortsätter alltså att minska i fett. På kvällen när jag har gjort mitt styrkepass och även ätit middag+proteinshake så har jag ätit totalt 1800 kalorier och haft en dagsförbrukning på 2600, ligger alltså back på 800 kalorier eller (vid förlust av enbart fettmassa) 90g fett. Det faktum att jag får 25g förbränning direkt på morgonen av aktivitet och därefter fortsatt ökad fettfrisättning av koffein under resten av dagen fram tills att jag äter mera ordentligt leder till större fettförlust per dygn kontra att inte göra så, även om minskningen i kroppsmassa är densamma. Vad jag menar är alltså att koffeinet ska hjälpa kroppen att frisätta fett som sedan ska oxideras eftersom inte tillräcklig energi tillförs, för att minimera risken för att energi ska tas ifrån fettfri massa.

Nu blev det nog jävla rörigt :(Så kroppens andra funktioner skulle bli åsidosatta då du tar koffein?

Jag förstår vad du hoppas ska ske, jag tror dock inte att det är så enkelt.

Jag tycker det där är en simplifiering av hur kroppen fungerar. I någon strikt teoretisk mening kanske det stämmer, men i praktiken är det inte så. Om man inte kan mobilisera det envisa fettet så kommer kroppen gå på musklerna istället eftersom den kräver energi. I ett sådant läge är ju fastande konditionsträning helt fantastiskt för att underlätta mobiliseringen av just envist fett.Vilka ligger så lågt på BF att man troligen har användning för det?