handdator

Visa fullständig version : En "manlig" chili con carne...


Pez
2004-01-26, 22:29
Ok, nu ska vi göra en manlig chili.

Vad särpräglar då en manlig chili från en normal chili?
Enkelt - så få ingredienser som möjligt samt en massa kött.

Vi behöver för 2 portioner.

1 burk Vita bönor
1 burk Krossade tomater med vitlök
500gr Nötfärs
Tabasco
Svartpeppar

Det här är "the bare essentials", så manligt det kan bli såtillvida ni inte jagat köttet själv. ;)

Bryn färsen, rör i tomat och bönor.
Krydda efter behov (mycket alltså), låt puttra 10minuter.
Servera med pasta eller ris.

KLART!

/pez

Scratch
2004-01-27, 01:47
Hehe...det var väl en vanlig chili;) iaf som jag gör dom :hbang:

Arwen
2004-01-27, 08:44
För att få till det där lilla extra som garanterar hår på bröstet & hög testo-nivå vill jag göra följande tillägg:

Ett par klyftor vitlök
1 buljongtärning
sambal oelek istället för tabasco

Ger lite fyllighet till anrättningen.

Den som önskar berika med protein kan med fördel tillsätta en burk lättkesella, obs får inte koka utan rörs i innan servering.

Smaklig måltid!

brema
2004-01-27, 14:00
Chili con Carne är grymt! Vräker man i tillräckligt med Sambal/Chili/Tabasco osv. så känner man inte vad det andra smakar :angel:

Går att slänga ner både tonfisk och faktiskt kesella i grytan, utan smakskillnad :thumbup:
Finns bara en grundregel: Använd aldrig bönor i tomatsötslisk - hemkokta ska de va!

Pez
2004-01-27, 15:15
Originally posted by Scratch
Hehe...det var väl en vanlig chili;) iaf som jag gör dom :hbang:

Javisst - men du ser ju hur saboterad den blir av dessa plyschmyskillar som skrivit här ovanför.. :D

/pez

Mindek
2004-01-27, 17:44
Du borde skriva en kokbok Pez :hbang:

Scratch
2004-01-27, 18:21
Originally posted by Pez


Javisst - men du ser ju hur saboterad den blir av dessa plyschmyskillar som skrivit här ovanför.. :D

/pez

hehe, det är illa! :D

goatass
2004-01-27, 19:18
gjorde faktiskt en stor Chili con carne idag, samma som ditt, dock med 1000 gram köttfärs och 2 burkar bönor. .. helt klockrent, ligger i frysen och bara väntar på att ätas upp

shirunai
2004-01-27, 19:50
Originally posted by Pez


Det här är "the bare essentials", så manligt det kan bli såtillvida ni inte jagat köttet själv. ;)


/pez

Haha ut i skogen och jaga kossor :D

BiGpUnIsHeR
2004-01-27, 21:02
Originally posted by Pez
Ok, nu ska vi göra en manlig chili.

Vad särpräglar då en manlig chili från en normal chili?
Enkelt - så få ingridienser som möjligt samt en massa kött.

Vi behöver för 2 portioner.

1 burk Vita bönor
1 burk Krossade tomater med vitlök
500gr Nötfärs
Tabasco
Svartpeppar

Det här är "the bare essentials", så manligt det kan bli såtillvida ni inte jagat köttet själv. ;)

Bryn färsen, rör i tomat och bönor.
Krydda efter behov (mycket alltså), låt puttra 10minuter.
Servera med pasta eller ris.

KLART!

/pez




du e min idol...jag testade det idag det var skit gott

kharon
2004-01-29, 19:42
Originally posted by Pez

Vi behöver för 2 portioner.

1 burk Vita bönor
1 burk Krossade tomater med vitlök
500gr Nötfärs
Tabasco
Svartpeppar


MMM Gott! Men det där är en portion... ;)

Molotov
2004-01-29, 19:48
Det bästa är att inte koka vita bönor i tomatsås alls utan lägga i dem när det andra är klart och låta bli varmt. De blir så jävla lösa annars, som död mans finger i lumpen om någon käkat detta.(guldburk) Kidneybönor funkar också.

Shadow Warrior
2004-02-01, 21:36
men hallå här? är det bara jag som märkt att ni missat den fundamentala ingridiensen? :smash: CAYENNE PEPPAR!!!!!
Ingen Chili con Carne utan ett ton cayenne peppar! Det borde ju ingentligen heta Cayenne Con Carne..... :D

Fast det kanske bara e jag som ät störd... har ju faktiskt cayenne på allt... Spiracha och Radioactive är också ett måste!

/Shadow Warrior

bear.flowertwig
2005-04-22, 00:11
men hallå här? är det bara jag som märkt att ni missat den fundamentala ingridiensen? :smash: CAYENNE PEPPAR!!!!!
Ingen Chili con Carne utan ett ton cayenne peppar! Det borde ju ingentligen heta Cayenne Con Carne..... :D

Fast det kanske bara e jag som ät störd... har ju faktiskt cayenne på allt... Spiracha och Radioactive är också ett måste!

/Shadow Warrior

Den FUNDAMENTALA? Cayenne? Varför tror du det heter CHILLI con carne??? Chillipulver för bövelen! :smash:

Sen får ni alla bakläxa för att ha glömt löken. Skärpning! :whipped:

Mental
2005-04-22, 10:00
Den FUNDAMENTALA? Cayenne? Varför tror du det heter CHILLI con carne??? Chillipulver för bövelen! :smash:

Sen får ni alla bakläxa för att ha glömt löken. Skärpning! :whipped:

Lök är jobbigt, lökpulver for teh win.

Sen brukar jag ta vita bönor i tomatsås, hälla i ett durkslag och skölja innan jag slänger de i chilin.

Ninjasmurf
2005-04-22, 10:13
man kan även hälla i en burk kikärtor också, och skippa ris och pasta. ger väldigt manliga utsläpp *flex*

Edde_1
2005-04-22, 11:38
En ccc. utan habanero är ingen ccc.

Habanero = sjukt stark chilifrukt

perarvid
2005-04-22, 12:14
En ccc. utan habanero är ingen ccc.

Habanero = sjukt stark chilifrukt


Habanero är för spädbarn. Jag brukar ta Tårgas på mina maträtter, ger det rätta killet i halsen. ;)

Zakath
2005-04-22, 14:25
En ccc. utan habanero är ingen ccc.

Habanero = sjukt stark chilifrukt



Jag har en odling på gång här hemma, då blir det habanero för hela bunten :D

Bao-Bao
2005-04-22, 15:35
Fast det finns ju så många olika sorter, tex Habanero dulce är ju inte ett dugg stark, smakar mest parfym men den ser fin ut.
Lemondrop är min favoritchili, maraba är också god.

bedlam
2005-04-23, 02:03
För att få till det där lilla extra som garanterar hår på bröstet & hög testo-nivå vill jag göra följande tillägg:

Ett par klyftor vitlök
1 buljongtärning
sambal oelek istället för tabasco

Ger lite fyllighet till anrättningen.

Den som önskar berika med protein kan med fördel tillsätta en burk lättkesella, obs får inte koka utan rörs i innan servering.

Smaklig måltid!


för ännu mera karlakarl så använd harissa, går oftast att köpa i närmaste turkiska/utländska kryddbutik, helst den guldiga burken med arabiskliknande text på :).. sambal oelek...BAH, för mesar! :)

Frippe_L
2005-04-25, 22:50
för ännu mera karlakarl så använd harissa, går oftast att köpa i närmaste turkiska/utländska kryddbutik, helst den guldiga burken med arabiskliknande text på :).. sambal oelek...BAH, för mesar! :)

Håller med dig där, fick en liten burk av Mohammed på jobbet. sen dess har jag bara 800gr burkarna :-) (Harissa Du Cap Bon, El Manara de Djerba) inte för jag vet vad det betyder, men manlig smak är det iaf! :hbang:
gjort i Tunisien btw.

gasoliner
2005-04-25, 23:32
Fast det finns ju så många olika sorter, tex Habanero dulce är ju inte ett dugg stark, smakar mest parfym men den ser fin ut.
Lemondrop är min favoritchili, maraba är också god.

Det finns faktiskt flera hundra olika sorters habanero.
Mexikansk salsa=givet i Chilin hemma hos mig,helst märket "Mirandas" *popcorn* bra drag i "XXX picante" :devil:

Bao-Bao
2005-04-26, 11:21
Det finns faktiskt flera hundra olika sorters habanero.
Mexikansk salsa=givet i Chilin hemma hos mig,helst märket "Mirandas" *popcorn* bra drag i "XXX picante" :devil:

Jo, det var lite det jag ville visa på. Det finns fantastiskt mycket olika slags chilis, synd att dom är svåra att få tag på i butik bara.

s_himself
2005-04-27, 19:29
Nu har jag gjort en duktig laddning med chiliconcarne! :)


500g blandfärs (tog fel, skulle ha nötfärs)
1 burk krossade tomater
1 burk vita bönor
½ gul paprika
1 burk majs

chili-krydda, svartpeppar, salt, sambal o'elek (eller hur det nu stavas) orgeano och 1½ vitlöksklyfta. vi får se hur det smakar :) kanske modifierar lite senare!


EDIT: DRA ÅT HELVETE SÅ GOTT DET BLEV :bow: :hbang:
Jag är en mästarkock!

Tolkia
2005-04-27, 23:23
Vore det inte "manligare" med riktiga (nöt)köttbitar istället för färs? ;) Som det de facto egentligen skall vara.

Pez
2005-04-28, 00:22
Vore det inte "manligare" med riktiga (nöt)köttbitar istället för färs? ;) Som det de facto egentligen skall vara.
Eftersom folk redan förstört min "manliga" chili genom att blanda i en massa krafs så, visst.
Eller - varför inte helt enkelt skjuta en ko och hälla en burk bönor över den? Manligt värre. Gott spis! :D

z_bumbi
2005-04-28, 10:13
Vore det inte "manligare" med riktiga (nöt)köttbitar istället för färs? ;) Som det de facto egentligen skall vara.

Älgkött. Gott och manligt! Ger hår på bröstet osv.

Även om jag inte riktigt är med på varför det inte kan vara köttfärs i en Chili con carne?

Pez: Låter du bonden mata kon med bönorna behöver du inte öppna någon burk och spar därmed ett moment. :)

Tolkia
2005-04-28, 11:24
Även om jag inte riktigt är med på varför det inte kan vara köttfärs i en Chili con carne?
"Kan", absolut, men i original skall det tydligen vara köttbitar enligt min chilenske arbetskamrat (misstänker att rätten är äldre än köttkvarnen). Men han anser å andra sidan att burkbönor är fusk även det.

JJ
2005-04-28, 12:08
Eftersom folk redan förstört min "manliga" chili genom att blanda i en massa krafs så, visst.
Eller - varför inte helt enkelt skjuta en ko och hälla en burk bönor över den? Manligt värre. Gott spis! :D
Tryck in en chilifrukt i ett kilo innanlår, bryn i micron. Snabbt och sjukt manligt! :thumbup:

Trance
2005-04-28, 12:20
Tryck in en chilifrukt i ett kilo innanlår, bryn i micron. Snabbt och sjukt manligt! :thumbup:

Strunta i micron, då blir det ännu manligare. :)

Skall dock testa att göra lite chili någon dag. Kommer nog dock ösa i lök och vitlök för det är ju underbart. :)

z_bumbi
2005-04-28, 12:49
"Kan", absolut, men i original skall det tydligen vara köttbitar enligt min chilenske arbetskamrat (misstänker att rätten är äldre än köttkvarnen). Men han anser å andra sidan att burkbönor är fusk även det.

Jag ser chili con carne som en "slaskrätt" dvs man slänger i vad man har i köttväg och att det även gissningsvis finns lika många recept som det finns husmödrar, helt kött och riktiga bönor är dock väldigt gott så jag gillar den idén.
Nu vill vi bara ha ett chilenskt recept. :D

Nils
2005-04-28, 12:56
"Kan", absolut, men i original skall det tydligen vara köttbitar enligt min chilenske arbetskamrat (misstänker att rätten är äldre än köttkvarnen). Men han anser å andra sidan att burkbönor är fusk även det.
Nja, rätten är ju från södra US i första hand, texas speciellt och är inte så jättegammal, förmodligen ursprungligen mest gjord i spanska armen/fångläger/"cowboys" och var mest dåligt kött som gärna var "pounded" först så både köttfärs och små köttbitar är väl ok.
Bönerna är kan man däremot gärna skippa, och som ofta även skippas i chili cookoffs.
Chile vet jag inte hur rätten har migrerat till, men jag vet inte varför de skulle vara så mycket mer experter på det hela de är ju tom söder om mexiko och i mexiko är det ingen stor rätt.
Ofta ses rätten som mexikansk i Sverige, men det är det inte, ett riktigt bra exempel på så kallad tex mex som mexikanska kockar inte gärna vill beblandas med trots att så klart har mycket gemensamt iom. att texas tillhörde mexiko.

s_himself
2005-04-30, 01:00
Eftersom folk redan förstört min "manliga" chili genom att blanda i en massa krafs så, visst.
Eller - varför inte helt enkelt skjuta en ko och hälla en burk bönor över den? Manligt värre. Gott spis! :D


jag tycker du är lite kinkig nu.. Dock tackar jag för tipset! Gillade inte vita bönor, men nu kan jag äta chili con carne var dag ;) Tycker det är manligt att ösa i lite extra grejer som magen blir bra av, ex. paprika :D

heljis
2005-05-03, 21:39
Otroligt bra recept! Gjorde en sats igår på nötfärs, heinz vita bönor, 1 bruk krossade tomater med örter och en burk med chili + en lök. 4 ingredienser, kan det bli bättre! Ok, massor med kryddor också. Jättegott, käkade det både igår och idag :D

Wayfaerer
2005-07-13, 19:38
Kunglig! :bow:

Den här lär jag göra fler gånger!

YTS
2005-07-14, 03:03
Chili con carne är även gott att ha på mackorna, lägg lite phiadelphia ligth på innan ni brer på chili con carne.

Här finns ett recept på mackor med chili sin carne, inkl. näringsdeklaration:

http://web.telia.com/~u30010580/grotar/sojabonsmackor.html

Yngve

Kryss
2005-07-18, 23:19
Gjorde till middag idag, blev :thumbup: , åt med ris och pitabröd

Dock blev den aningens torr, osäker på om det var ifall jag lät det puttra för länge på spisen

Har iaf 2-3 matlådor nu, aningen stor sats det blev för :em:

s_himself
2005-07-24, 12:30
denna lyfter vi. helt underbar mat :)

MyungChul
2005-07-24, 18:09
den står på spisen nu, får gå som dessert till mina köttbullar m pasta ;)

Trance
2005-08-03, 19:59
Hmm, bönor är mer ätligt än jag kom ihåg det. Hade lagat mängder av köttfärssås igår så jag tog det som var kvar idag och blandade med en burk bönor och värmde. Hade ingen tabasco(måste köpa) men slängde i rätt mycket sambal olek istället.

Åt som det var i en djup skål med bröd till, helt klart ok.