handdator

Visa fullständig version : ProViva istället för mjölk?


Strand93
2012-05-28, 22:20
Jag föredrar att dricka i mig kalorier då detta är barnsligt lätt. Har nu under en månads tid kört GOMAD (3L mjölk om dagen) och känner att jag börjar bli lite dålig i magen samt att den blir smått uppblåst. Jag vill alltså byta ut mjölk mot något annat man kan dricka under dagen. Jag vill helst inte dricka vatten till alla mina måltider då det inte innehåller några kalorier. Är ProViva (eller annan juice för den delen) ett bra alternativ eller är det bara massa socker?

Vill alltså ha något att dricka under dagen som innehåller bra med energi men ändå är nyttigt. Alltså inte typ läsk och sån skit, är juice lika dåligt? Är nyponsoppa något man kan drick till middag och mellanmål?

LilMack
2012-05-28, 22:32
De flesta av Provivas drycker tillsätter dem socker. Det finns andra alternativ som innehåller fruktsocker endast.

Provivas Nyponsoppa:

Vatten, socker, nyponpulver, havremjöl (0,65 %), modifierad potatisstärkelse förtjockningsmedel (karragenan), syra (askorbinsyra, citronsyra), maltmjöl av korn (0,03 %), kultur: Lactobacillus plantarum 299v. Nypon 14%, tillsatt socker 10%.

Näringsvärde
Per 100g (ca 1 dl)

Energivärde 200 kJ
Energivärde 45 kcal
Protein <0.5 g
Kolhydrater 11 g
- varav sockerarter 10 g
Fett <0.1 g
- varav mättat <0.1 g
Kostfiber <0.5 g
Natrium 0.01 g
Vitamin C 35 mg

Källa: proviva.se

Kojaksissla
2012-05-28, 22:34
Ett högt intag av juice är verkligen inte att rekommendera. Proviva innehåller generellt löjligt mycket socker, lika mycket som läsk ungefär. Även OM det är fruktsocker är det ju inte bättre.

gQLLe
2012-05-28, 22:36
Tror inte mjölk är nyttigt med för mycket av heller faktiskt. Det är mer socker än vad många tror i mjölk! Faktum är att röd mjölk är energitätare än coca cola (tror grön mjölk och coca cola är ganska jämna).

Mala
2012-05-28, 22:41
Äsch, köp ett paket jordnötter. Så otroligt gott och bra om du försöker lägga på dig vikt. Kan inte besvara frågan men du kan väl variera med allt möjligt? Mjölk, juice, proviva eller vad det nu än är, ex drick mjölk en dag o nästa dag juice. Gainer (som jag iofs fördömer) kanske du kan ha nytta av om du vill dricka kalorierna.

MrBulk
2012-05-29, 06:15
Även OM det är fruktsocker är det ju inte bättre.

Nä det är betydligt värre.



Tror inte mjölk är nyttigt med för mycket av heller faktiskt. Det är mer socker än vad många tror i mjölk! Faktum är att röd mjölk är energitätare än coca cola (tror grön mjölk och coca cola är ganska jämna).

Även om den röda eller t o m den gammeldagsa mjölken är energitätare så innehåller dom mer näring och nyttigheter vilket gör att energin inte är tomma om man jämför med läsk etc.

Sheogorath
2012-05-29, 06:44
Tror inte mjölk är nyttigt med för mycket av heller faktiskt. Det är mer socker än vad många tror i mjölk! Faktum är att röd mjölk är energitätare än coca cola (tror grön mjölk och coca cola är ganska jämna).

Hur i h-lvete kan du sätta coca-cola och standardmjölk på samma bräde avseende "nyttighet", baserat på att de båda har höga energiinnehåll? :confused:

Jag antar att du hört talas om makro- och mikronutrienter och riskerna med ett inadekvat sockerintag?

Kischen
2012-05-29, 07:34
De flesta av Provivas drycker tillsätter dem socker. Det finns andra alternativ som innehåller fruktsocker endast.


Och de med större andel fruktsocker är de som ska undvikas..

Sheogorath
2012-05-29, 07:43
Jag tror aldrig jag sett någon produkt som inte är ett bantningspreparat som säljs som en "lågt-GI"-produkt som är sötad med fruktos. Skriver de "naturligt fruktsocker" menar de egentligen att det är sockerarterna i frukten som finns i produkten, och de sockerarterna har sammantaget i princip identisk fördelning som vanligt strösocker. Många företag adderar sedan mer strösocker i sin prodikt för att få upp sockerinnehållet till 10-13%.

kaer
2012-05-29, 09:11
Lite utanför ämnet kanske, men jag blir rätt knepig i magen om jag dricker mer än ett glas pro-viva. Har en känsla av att det inte bara är jag.
Tycker pro-viva mango är fruktansvärt gott, men har helt lagt av med det av den anledningen. För att inte tala om att jag verkligen inte behöver dricka extra kalorier.

InShape
2012-05-29, 10:21
Tror inte mjölk är nyttigt med för mycket av heller faktiskt. Det är mer socker än vad många tror i mjölk! Faktum är att röd mjölk är energitätare än coca cola (tror grön mjölk och coca cola är ganska jämna).

Dummaste jag hört. Det är inte vanligt strösocker i mjölk ifall du trodde det, att kalla alla kolhydrater för "socker" är enligt mig rätt dumt, då det kan misstolkas rejält och bli en överdrift för många. T.ex "Visste du att det är nästan 1½ sockerbit i 1dl mjölk??? Det är ju heelt otroligt."
Nej du, mjölk är riktigt bra, medans coca-cola är ren skit. :)

Sheogorath
2012-05-29, 10:25
Dummaste jag hört. Det är inte vanligt strösocker i mjölk ifall du trodde det, att kalla alla kolhydrater för "socker" är enligt mig rätt dumt, då det kan misstolkas rejält och bli en överdrift för många. T.ex "Visste du att det är nästan 1½ sockerbit i 1dl mjölk??? Det är ju heelt otroligt."
Nej du, mjölk är riktigt bra, medans coca-cola är ren skit. :)

Ren skit? Coca-cola är kalas efter träning för att kolhydratladda tillsammans med något mer glukos- eller stärkelserrikt. Var sak på sin plats. :)

Morty
2012-05-29, 10:43
Inte kalas för tänderna och dessutom urkalkar väl fosforsyran skelettet? Finns tusen bättre val för att kolhydratsladda. Kalas på kalas, kan jag sträcka mig till.

Sheogorath
2012-05-29, 10:46
Inte kalas för tänderna och dessutom urkalkar väl fosforsyran skelettet? Finns tusen bättre val för att kolhydratsladda. Kalas på kalas, kan jag sträcka mig till.

Drick det med sugrör om du är orolig för tänderna. Urkalkat skelett av coca-cola? När har det någonsin hänt? Det skulle i så fall vara för att man har usel kosthållning p.g.a. att för stor andel av näringsintaget är näringslöst. Men det är inte colans fel. Det är hjärnans fel.

Morty
2012-05-29, 10:50
Drick det med sugrör om du är orolig för tänderna. Urkalkat skelett av coca-cola? När har det någonsin hänt? Det skulle i så fall vara för att man har usel kosthållning p.g.a. att för stor andel av näringsintaget är näringslöst. Men det är inte colans fel. Det är hjärnans fel.

Cola intake was associated with significantly lower (P < 0.001-0.05) BMD at each hip site, but not the spine, in women but not in men. The mean BMD of those with daily cola intake was 3.7% lower at the femoral neck and 5.4% lower at Ward's area than of those who consumed <1 serving cola/mo. Similar results were seen for diet cola and, although weaker, for decaffeinated cola. No significant relations between noncola carbonated beverage consumption and BMD were observed. Total phosphorus intake was not significantly higher in daily cola consumers than in nonconsumers; however, the calcium-to-phosphorus ratios were lower.
CONCLUSIONS:
Intake of cola, but not of other carbonated soft drinks, is associated with low BMD in women. Additional research is needed to confirm these findings.
Am J Clin Nutr. 2006 Oct;84(4):936-42.
Colas, but not other carbonated beverages, are associated with low bone mineral density in older women: The Framingham Osteoporosis Study.

Du kanske inte är i riskzon, dock ;)

Sheogorath
2012-05-29, 10:59
Am J Clin Nutr. 2006 Oct;84(4):936-42.
Colas, but not other carbonated beverages, are associated with low bone mineral density in older women: The Framingham Osteoporosis Study.

Du kanske inte är i riskzon, dock ;)

Nej, det är ju inte riktigt målgruppen här även om det är ett spännande fynd :D Men vilken tur då att jag tycker att det lämpar sig efter träning som bevisligen är det bästa man kan göra för benhälsan. Men ta du Fanta om du vill. ;)

Eddie Vedder
2012-05-29, 11:24
Am J Clin Nutr. 2006 Oct;84(4):936-42.
Colas, but not other carbonated beverages, are associated with low bone mineral density in older women: The Framingham Osteoporosis Study.

Du kanske inte är i riskzon, dock ;)

Den associationen bör man dock ta med en nypa salt. Vilka dricker cola och vilka väljer Fanta exempelvis? Jag har inte kollat upp confounders men nog ska man vara mycket försiktig med att friskriva annan läsk och andra kolsyrade drycker.

Fredriiik
2012-05-29, 11:50
Ren skit? Coca-cola är kalas efter träning för att kolhydratladda tillsammans med något mer glukos- eller stärkelserrikt. Var sak på sin plats. :)

detta gjorde fan min vecka asså!! I loooove Coca-cola. Socker är ju som första ingrediens och det är 10,6 gram/100ml.
Men det är då alltså 50%fruktos å 50%glukos om jag inte är helt ute å cyklar. Fucking optidricka asså ;D

Sheogorath
2012-05-29, 12:16
detta gjorde fan min vecka asså!! I loooove Coca-cola. Socker är ju som första ingrediens och det är 10,6 gram/100ml.
Men det är då alltså 50%fruktos å 50%glukos om jag inte är helt ute å cyklar. Fucking optidricka asså ;D

Nej, "opti" efter träning verkar vara 75% glukos 25% fruktos. Det var därför jag skrev att man kan dricka cola tillsammans med något glukos/stärkelserikt för att komplettera upp, säg pasta, bröd etc. Dock är det helt klart möjligt att den här fördelningen bara är "extra bra" om det intas som snabba kolhydrater, det är så studierna är gjorda (säg en lösning med 50/50 strösocker/druvsocker) men det blir en vettig mängd fruktos för levern att hantera hur som helst om man inte överdriver konsumtionen.

Morty
2012-05-29, 12:32
Den associationen bör man dock ta med en nypa salt. Vilka dricker cola och vilka väljer Fanta exempelvis? Jag har inte kollat upp confounders men nog ska man vara mycket försiktig med att friskriva annan läsk och andra kolsyrade drycker.

Det antas ju vara just pga fosforsyran. Det var inte jag som sade det först ;)

Fosforsyran påverkan skelettet och des benmassa negativt och ökar risken för benskörhet särskilt hos kvinnor, men påverkan ses även hos män.
http://forum.body.se/showpost.php?p=234806&postcount=5


Nej, det är ju inte riktigt målgruppen här även om det är ett spännande fynd :D Men vilken tur då att jag tycker att det lämpar sig efter träning som bevisligen är det bästa man kan göra för benhälsan. Men ta du Fanta om du vill. ;)

Jag kör nog Proviva! ^^

Eddie Vedder
2012-05-29, 13:33
Det antas ju vara just pga fosforsyran. Det var inte jag som sade det först ;)


http://forum.body.se/showpost.php?p=234806&postcount=5

Vad har det med saken att göra? Jag ändrar mig inte i det jag skrev bara för att du länkar till något King Grub sagt. Jag kan tänka själv. Och observera att inget i det jag säger går emot det där.

Morty
2012-05-29, 13:53
Vad har det med saken att göra? Jag ändrar mig inte i det jag skrev bara för att du länkar till något King Grub sagt. Jag kan tänka själv. Och observera att inget i det jag säger går emot det där.

Jag har inte sett någon annan studie på ämnet, och denna säger såhär:

No significant relations between noncola carbonated beverage consumption and BMD were observed

alltså har inte Fanta något med saken att göra. Men visst, vi ska inte dra för stora växlar på detta. Det kan såklart vara andra confounders än fosforsyra+koffein, som studien nämner.

InShape
2012-05-29, 16:57
Ren skit? Coca-cola är kalas efter träning för att kolhydratladda tillsammans med något mer glukos- eller stärkelserrikt. Var sak på sin plats. :)

Fast nu var det ju inte efter träning vi diskuterade om, utan ersättare till mjölken. Att dricka 3L coca-cola per dag, är väl inte kalas iallafall? :)

Sheogorath
2012-05-29, 16:59
Fast nu var det ju inte efter träning vi diskuterade om, utan ersättare till mjölken. Att dricka 3L coca-cola per dag, är väl inte kalas iallafall? :)

Kanske av-kolsyrat och intaget av en maratonlöpare före, under och efter passet, men det känns som ett rätt så extremt exempel. Jag kan t.o.m. tycka att tre liter mjölk låter mycket.

InShape
2012-05-29, 17:04
Kanske av-kolsyrat och intaget av en maratonlöpare före, under och efter passet, men det känns som ett rätt så extremt exempel. Jag kan t.o.m. tycka att tre liter mjölk låter mycket.

Haha, sant. :) Jag själv föredrar max 5-8dl mjölk under bulk och endast ytterst lite till gröten under deff. Detta är lagom för mig.

Sverker
2012-05-29, 17:58
Har för mig att Pepsi innehåller citronsyra istället för fosforsyran.

Strand93
2012-05-29, 18:07
Vad för alternativ finns det istället för mjölk då?

InShape
2012-05-29, 18:30
Vad för alternativ finns det istället för mjölk då?

Hur stor andel kalorier vill du ha av protein/kolhydrater/fett?
Mixa ihop lite goda ingredienser såsom kesella, hallon, banan, valnötter eller jordnötssmör, justera kalorimängden efter dina behov.
Detta är ju dock inte lika smidigt som att dricka mjölk förstås ;)

Strand93
2012-05-29, 18:53
Hur stor andel kalorier vill du ha av protein/kolhydrater/fett?
Mixa ihop lite goda ingredienser såsom kesella, hallon, banan, valnötter eller jordnötssmör, justera kalorimängden efter dina behov.
Detta är ju dock inte lika smidigt som att dricka mjölk förstås ;)

Söker någon bra måltidsdryck, alltså inte juice eller läsk. Men tar gärna emot tips på bra blandningar, börjar bli lite less på proteinpulver och havregryn hela dagen :D

Morty
2012-05-29, 19:34
Sojamjölk dricker jag en del av, det är gott och har bra näringsvärden. Havremjölk är också schysst, men är lägre på protein.