handdator

Visa fullständig version : Hur mycket kan man stretcha?


AnonymaBosse
2012-05-28, 22:18
Jag jobbar på att bli riktigt vig och rörlig. Så jag undrar hur mycket man kan stretcha per dag? Kan jag gå fullt ut eller måste mina senor och muskler och allt som strechas "återhämtas"?

ChuckTesta
2012-05-28, 22:32
De ba åk

mattilainen
2012-05-28, 22:33
du kan nog stretcha mer eller mindre hur mycket du vill och orkar.

pezrulezhaakon
2012-05-28, 22:57
AnonymaBosse

Hur vig hade du tänkt att bli?

Stretching kan vara ok till en viss nivå. Efter det våldför du dig på kroppens "säkerhetssystem". Ett system som skyddar lederna och som förhindrar att bli överrörlig, dvs ligament, ledkapslar, brosk, mm.

Accepterar du riskerna så är det bara att gasa på.....

Spartansk
2012-05-28, 23:02
AnonymaBosse

Hur vig hade du tänkt att bli?

Stretching kan vara ok till en viss nivå. Efter det våldför du dig på kroppens "säkerhetssystem". Ett system som skyddar lederna och som förhindrar att bli överrörlig, dvs ligament, ledkapslar, brosk, mm.

Accepterar du riskerna så är det bara att gasa på.....

Är det själva överrörligheten som är faran, eller stretchingen i sig?

Med andra ord: Om man är för stel på ett ställe, är det ofarligt att stretcha tills man blir normalvig?

pezrulezhaakon
2012-05-28, 23:19
Spartansk

Förutsatt att du inte kör våldsam stretching, så är det överrörligheten som ökar riskerna markant, om man heller inte har tillräcklig kontroll på kroppen (hjärnans koordination)

Definera normalvig :)

Vad som är normal rörlighet för två individer, kan se mycket olika ut. Då är varken den ena rörlig eller den andra stel. De är lika rörliga, även då den ena till synes är rörligare. Värt att ha i åtanke...

Spartansk
2012-05-28, 23:24
Spartansk

Förutsatt att du inte kör våldsam stretching, så är det överrörligheten som ökar riskerna markant, om man heller inte har tillräcklig kontroll på kroppen (hjärnans koordination)

Definera normalvig :)

Vad som är normal rörlighet för två individer, kan se mycket olika ut. Då är varken den ena rörlig eller den andra stel. De är lika rörliga, även då den ena till synes är rörligare. Värt att ha i åtanke...

I mitt fall är jag för ovig för att gå ner i djupa knäböj. Det är väl för ovigt, eller "ska" inte vissa människor kunna gå ner i djupa knäböj? :)

pezrulezhaakon
2012-05-28, 23:29
Spartansk

Nja, nä, alla kan inte göra det. Ofta beror det på tekniken och inte rörligheten.
Men många kan lära sig göra ATG, men alla kan inte göra det utan att riskera sitt "säkerhetssystem".

Spartansk
2012-05-28, 23:31
Spartansk

Nja, nä, alla kan inte göra det. Ofta beror det på tekniken och inte rörligheten.
Men många kan lära sig göra ATG, men alla kan inte göra det utan att riskera sitt "säkerhetssystem".

Där ser man!

Om jag får tjata lite mer om mina knäböj, så kan jag inte ens gå ner så att höftkulan är under knät, i vågrät riktning. Bör jag kunna bli vigare utan att riskera "säkerhetssystemet"? Jag antar att det finns extrema människor, men om vi antar att jag är någorlunda normal? ;)

pezrulezhaakon
2012-05-28, 23:46
Spartansk

Ja, de flesta som inte är vana knäböjare brukar ha en viss marginal att tillgå, både när det gäller tekniken och rörligheten.

Var din gräns går är omöjligt att säga så här på rak arm.

Spartansk
2012-05-28, 23:50
Spartansk

Ja, de flesta som inte är vana knäböjare brukar ha en viss marginal att tillgå, både när det gäller tekniken och rörligheten.

Var din gräns går är omöjligt att säga så här på rak arm.

Tack för informationen iaf!

Jag tror jag testar att stretcha ett tag till... ;)

Rahf
2012-05-29, 05:16
Gällande överrörlighet: Det tar ett tag innan man når det stadiet. Ingenting som händer på ett par veckor, med andra ord.

svenbanan
2012-05-29, 05:21
Gällande överrörlighet: Det tar ett tag innan man når det stadiet. Ingenting som händer på ett par veckor, med andra ord.

Beror väl på hurpass rörlig man är från början också. Men för de flesta är det knappast så att man blir överrörlig "över en natt" nej.

Jappse
2012-05-29, 05:42
Det tar tid att bli rörligt! Jag stretchar dagligen för att kunna göra ATG utan upphöjd häl. har en bra bit kvar. lYCKA TILL

apfel
2012-05-29, 07:33
stretcha på ett bra sätt så ofta du kan tills du är så rörlig som du vill vara.

Isola
2012-05-29, 08:05
Se till att arbeta med stärkande övningar också. Det kommer kanske ta lite längre tid att bli "riktigt vig och rörlig", men rörlighet utan motsvarande styrka kan skapa instabilitet. Som yogautövare sedan många år har jag sett många som fått problem genom att ha jobbat mer på "vigheten" än stabiliteten.

emi23j
2012-05-29, 08:37
Se till att arbeta med stärkande övningar också. Det kommer kanske ta lite längre tid att bli "riktigt vig och rörlig", men rörlighet utan motsvarande styrka kan skapa instabilitet. Som yogautövare sedan många år har jag sett många som fått problem genom att ha jobbat mer på "vigheten" än stabiliteten.

+1 på det där!


Har stretchat rätt mycket nu de senaste månaderna (?!) och uppnått bra resultat. Dock så har jag under denna tid inte tränat speciellt mycket av min sport, vilket definitivt märks nu när jag börjat köra lite mer igen (man gör en massa fula saker och har inte full kontroll). Så för att summera, jätte viktigt att även träna samtidigt för att vänja sig vid den ökade rörligheten som Isola skriver, och ett plus att det tar lite längre tid.

z_bumbi
2012-05-29, 08:41
Om jag får tjata lite mer om mina knäböj, så kan jag inte ens gå ner så att höftkulan är under knät, i vågrät riktning. Bör jag kunna bli vigare utan att riskera "säkerhetssystemet"? Jag antar att det finns extrema människor, men om vi antar att jag är någorlunda normal? ;)

Då är du antingen extremt ovig och har inget att förlora på att öka rörligheten, du har dålig kroppskontroll eller så har du helt fel teknik.

cero
2014-11-30, 05:27
Hur snabbt tror ni det i teorin kan ta för en väldigt stel person att gå ned i splitt och spagat? Låt säga att man stretchar flera gånger per dag. Finns det en gräns för hur mycket muskeln kan "förlängas" per vecka/dag/månad?

Hemi
2014-11-30, 05:42
Hur snabbt tror ni det i teorin kan ta för en väldigt stel person att gå ned i splitt och spagat? Låt säga att man stretchar flera gånger per dag. Finns det en gräns för hur mycket muskeln kan "förlängas" per vecka/dag/månad?

Det finns vissa som håller stretchen extremt länge, i vissa fall måste det till. Jag är rätt naturligt stel i "side split" och har experimenterat med det. Fast "riktig" rörlighet kan man nå genom styrketräning, att gå ordentligt djupt i t ex olika typer av splitböjar och step ups. Samt att träna styrkan i antagonisterna så att man kan åstadkomma rörligheten utan att pressa ned med kroppsvikt eller svinga med kroppsvikt som dynamisk hjälp mao utnyttja momentum och tyngd. Man kan också utöka rörelsespektrat istället för bara "ROM" i en riktning, muskeln är mer avancerad än att man bara riktar mot ROM i en rak rörelse. Sen är man vigare framåt än åt sidorna så "spagat" går antagligen snabbare att uppnå. Går inta att översätta i tid, det är för individuellt.

NautilusMetoden
2014-11-30, 12:22
Hur snabbt tror ni det i teorin kan ta för en väldigt stel person att gå ned i splitt och spagat? Låt säga att man stretchar flera gånger per dag. Finns det en gräns för hur mycket muskeln kan "förlängas" per vecka/dag/månad?

Vet inte själv men... Det finns ju ett progressions schema som man kan följa, tillgängligt här:
http://www.martialartsplanet.com/forums/showthread.php?t=96381
(http://www.martialartsplanet.com/forums/showthread.php?t=96381)

Enligt honom så borde de flesta kunna uppnå split _inom_ 6 månader med denna metod, http://www.martialartsplanet.com/forums/showthread.php?t=85373