handdator

Visa fullständig version : Periodisk fasta - är det nåt att ha?


Becky
2012-05-28, 19:52
Okej, kommer säkert få en rad människor som säger det är det bästa som finns, men jag vill veta varför? Jag har fyra veckor kvar innan en semesterresa och skulle vilja toppa formen rejält och är sjukt less på lågt kcalinnehåll och att äta små portioner hela tiden som man ändå aldrig blir mätt på.

Jag tror tyvärr att jag kommer vara en superbitch den första perioden innan kroppen vant sig, något tips på hur man undviker det? ;)

Med mina arbetstider skulle det passa att äta såhär:

Lunch 11.30 (cirka 500 kcal)
Mål före träning: 15 till 16.00 (cirka 300 kcal)
Middag efter träning: 19 till 20.00 (cirka 700 kcal)

Är detta ett okej schema? Kan man växla och käka periodisk fasta på vardagarna för att sedan äta normalt på helgen? (jag älskar frukost) eller måste man vara konsekvent?

Något säger mig att jag kommer ge upp precis som när jag testade LHCF eftersom det inte passar mina scheman, men man kanske måste försöka innan man uttalar sig? *screwy*

Magnus N
2012-05-28, 20:00
Bara att testa, vissa gillar upplägget andra ej

Fråga dock, varför skulle man inte kunna äta frukost på pf?

derko
2012-05-28, 20:02
Jag tror inte det spelar någon märkbar roll om du inte följer periodisk fasta religöst. Ät normalt när du känner att det funkar bäst för dig. Dock tycker jag du kan minska matintaget före träning. Man kan träna alldeles utmärkt på fastande mage (aminosyror bör dock intas i samband med träningen).

Becky
2012-05-28, 20:02
Bara att testa, vissa gillar upplägget andra ej

Fråga dock, varför skulle man inte kunna äta frukost på pf?

Det kanske man kan, jag vet inte, har dock bara fattat det som att man ska hålla måltiderna mellan ett par timmar och fasta resten av tiden?


Jag tror inte det spelar någon märkbar roll om du inte följer periodisk fasta religöst. Ät normalt när du känner att det funkar bäst för dig. Dock tycker jag du kan minska matintaget före träning. Man kan träna alldeles utmärkt på fastande mage (aminosyror bör dock intas i samband med träningen).

Okej, jag brukar dock hata att träna hungrig, tappar motivationen direkt. Får testa och utvärdera.

Magnus N
2012-05-28, 20:03
Det kanske man kan, jag vet inte, har dock bara fattat det som att man ska hålla måltiderna mellan ett par timmar och fasta resten av tiden?

Vad säger att man måste fasta på morgonen och inte kvällen? :)

Edit: såg att du tränar på em/kväll , då kan jag hålla med om att äta sent på dagen är en bra ide :)

Becky
2012-05-28, 20:06
Vad säger att man måste fasta på morgonen och inte kvällen? :)

Okej, du vinner. ;) Dock passar det inte mitt liv tror jag.

derko
2012-05-28, 20:09
Okej, jag brukar dock hata att träna hungrig, tappar motivationen direkt. Får testa och utvärdera.
Om du reagerar på PF som jag kommer du knappt känna hunger längre.

Becky
2012-05-28, 20:12
Om du reagerar på PF som jag kommer du knappt känna hunger längre.

Det är det jag hoppas på. Jag är trött på hunger under diet.

mognus
2012-05-28, 20:48
Ska man gå ner så är väl hunger ett nödvändigt ont? Jag tycker iaf att det är lättare att stå ut med hungern på morgonen, och tränar gärna på tom mage. Att lägga sig hungrig har jag större problem med.

Akada
2012-05-28, 21:45
Ska man gå ner så är väl hunger ett nödvändigt ont? Jag tycker iaf att det är lättare att stå ut med hungern på morgonen, och tränar gärna på tom mage. Att lägga sig hungrig har jag större problem med.
Nej, det är det inte. Många kan gå utan hunger med hjälp av bra kosthållning.

aranada05
2012-05-28, 21:49
Jag talar säkert inte för mig själv när jag säger att, när man efter några veckor på PF med vettiga tidsramar/måltider, knappt känner hunger i faste-tiden.

Mitt tips till dig om du börjar med PF är att se till att aktivera dig under tiden du fastar. Ta ett tuggummi om du vill. Drick vatten. Det tränger bort hungern (ifall den är befintlig) för många som precis börjat fasta. Sen tycker jag för övrigt att du verkar äta för lite kalorier, men utgår ifrån att du är kvinna och du nämner ju själv att du har lite tidspress.

Becky
2012-05-29, 05:38
Jag talar säkert inte för mig själv när jag säger att, när man efter några veckor på PF med vettiga tidsramar/måltider, knappt känner hunger i faste-tiden.

Mitt tips till dig om du börjar med PF är att se till att aktivera dig under tiden du fastar. Ta ett tuggummi om du vill. Drick vatten. Det tränger bort hungern (ifall den är befintlig) för många som precis börjat fasta. Sen tycker jag för övrigt att du verkar äta för lite kalorier, men utgår ifrån att du är kvinna och du nämner ju själv att du har lite tidspress.

Tuggummi lär nog inte hjälpa, då äter jag bara för många och får ont i magen så det får bli vatten och kaffe. Ja, jag håller med, 1500 kcal är inte mycket, men jag har redan gått ner ett par kg och har en ganska låg vikt (58 kg) så har inte så mkt kcal att spela med nu när det bara är fyra veckor kvar. Men kanske ligger några hundra kcal högre när jag även går morgonpromnad eller cyklar, får se och utvärdera hur det funkar.

Klockan är 06.40 och jag är redan dödshungrig. Hur skall detta sluta? :Virro

Pretorian
2012-05-29, 06:59
Hungern går över.

Langster
2012-05-29, 08:43
Jag tycker att det är lättare att hantera hunger under fasta. När jag väl ätit blir jag väldigt mycket mer sugen på mer mat, under fastan har man en annan inställning liksom. Det är en av fördelarna med PF enligt mig. Oftast hinner man bli tillräckligt mätt på kvällen pga de täta och stora måltiderna så att suget går över.
Men hungrig eller iaf otillfredsställd kommer man att vara under en kalorirestriktion som pågår under en längre tid, det är oundvikligt.

Becky
2012-05-29, 10:48
Hungern går över.

:thumbup:

Jag tycker att det är lättare att hantera hunger under fasta. När jag väl ätit blir jag väldigt mycket mer sugen på mer mat, under fastan har man en annan inställning liksom. Det är en av fördelarna med PF enligt mig. Oftast hinner man bli tillräckligt mätt på kvällen pga de täta och stora måltiderna så att suget går över.
Men hungrig eller iaf otillfredsställd kommer man att vara under en kalorirestriktion som pågår under en längre tid, det är oundvikligt.

Ja, vi får se. Fördelen är ju helt klart att kunna äta sig riktigt mätt när man väl får äta. Som barn och ungdom var jag alltid stor i maten och den känslan ligger väl kvar. Gillar inte riktigt småduttandet med typ 200-300 kcal per gång. Men ska utvärdera ett tag och se hur det funkar för mig. Så länge inte träningen blir lidande eller att jag blir rabiat så borde det funka. ;)

vicarious
2012-05-29, 10:57
Jag tycker att det är lättare att hantera hunger under fasta. När jag väl ätit blir jag väldigt mycket mer sugen på mer mat, under fastan har man en annan inställning liksom.

Samma här, så fort man äter nåt triggas hungern och man vill bara ha mer. Det hjälper enormt att ha nåt att göra också. Bästa är att ha fullt upp på jobbet så man inte hinner tänka på att äta.


Men hungrig eller iaf otillfredsställd kommer man att vara under en kalorirestriktion som pågår under en längre tid, det är oundvikligt.

+1. De som säger nåt annat har nog antingen inte hunnit dieta särskilt länge eller kommit tillräckligt lågt i kroppsfett.

anton2000
2012-05-29, 11:01
Ska man gå ner så är väl hunger ett nödvändigt ont? Jag tycker iaf att det är lättare att stå ut med hungern på morgonen, och tränar gärna på tom mage. Att lägga sig hungrig har jag större problem med.

Nej. Jag brukar vara mätt under hela dieten.

Becky, kör hårt! Man vänjer sig!
aljALlp534g

rarr
2012-05-29, 15:47
Älskar periodisk fasta! Kört på andra deff och dieter innan men nu valde jag att köra på periodisk fasta. Jag tar en proteinshake kl 09 och en kl 13, sen kl 18 så vräker jag i mig så mycket kött ( tonfisk, fläskfilé eller kycklingfilé ) jag bara orkar. -2kg och -3cm i midjan på en vecka. Värt att tillägga är väll att det inte är övervikt kilon som har rasat bort utan är påväg från synliga magrutor till väl definierad kropp. Aldrig fått sådana här resultat förut med någon annan deff.

vicarious
2012-05-29, 16:09
Älskar periodisk fasta! Kört på andra deff och dieter innan men nu valde jag att köra på periodisk fasta. Jag tar en proteinshake kl 09 och en kl 13, sen kl 18 så vräker jag i mig så mycket kött ( tonfisk, fläskfilé eller kycklingfilé ) jag bara orkar. -2kg och -3cm i midjan på en vecka. Värt att tillägga är väll att det inte är övervikt kilon som har rasat bort utan är påväg från synliga magrutor till väl definierad kropp. Aldrig fått sådana här resultat förut med någon annan deff.

Hehe kul att du tillskriver alla dina resultat till PF. PF har verkligen fått en stor skara fanatiker här på forumet.

Becky
2012-05-30, 06:13
Nej. Jag brukar vara mätt under hela dieten.

Becky, kör hårt! Man vänjer sig!
aljALlp534g

Jag hoppas det. Jag ska ge det en månad och utvärdera. Man måste försöka innan man avfärdar något. :)

Älskar periodisk fasta! Kört på andra deff och dieter innan men nu valde jag att köra på periodisk fasta. Jag tar en proteinshake kl 09 och en kl 13, sen kl 18 så vräker jag i mig så mycket kött ( tonfisk, fläskfilé eller kycklingfilé ) jag bara orkar. -2kg och -3cm i midjan på en vecka. Värt att tillägga är väll att det inte är övervikt kilon som har rasat bort utan är påväg från synliga magrutor till väl definierad kropp. Aldrig fått sådana här resultat förut med någon annan deff.

Hehe kul att du tillskriver alla dina resultat till PF. PF har verkligen fått en stor skara fanatiker här på forumet.

Okej, kul att höra. Igår var jag riktigt trött hela dagen, somnade på lunchen och var helt galet trött. Hade dock energi till träningen. Ikväll ska jag köra ett hårt fyspass så det ska bli intressant att se hur det går. Hungrig nu som ett litet djur, men det går väl över. Tar lite kaffe. cofffee

Återkommer med hur det gått om fyra veckor.

raddum
2012-05-30, 10:46
Mitt deffuplägg bygger aningen på PF, med det menar jag att jag äter mest på kvällen. Till frukost lunch äter jag ofta väldigt få kalorier i form av kvarg, ägg etc. Detta gör att jag har en hel del kalorier över till middagen och får då äta mig någorlunda mätt, att gå lite småhungrig under dagarna är för mig inget jätteproblem så detta funkar bra för mig.

Dessutom brukar jag sätta gympasset innan middag så får jag ladda på direkt efter

Becky
2012-05-30, 10:53
Läste att tjejer, åtminstone till en början, rekommenderas att fasta i 14 timmar i stället för 16 och jag kör på det. Tog en proteindrink vid 9.30, lunch 11.30 och nästa mål blir cirka två timmar före träning och det största ikväll. Känner mig väldigt trött och energilös sedan jag började, men det har ju bara gått två dagar. Är det någon annan som kände sig väldigt sänkt i början innan kroppen vande sig?

Dreas
2012-05-30, 11:00
Japp, kroppen vänjer sig, blir det inte bättre på 5-7 dagar, skippa upplägget. Inget magiskt med PF.

Reaper123
2012-05-30, 11:46
Läste att tjejer, åtminstone till en början, rekommenderas att fasta i 14 timmar i stället för 16 och jag kör på det. Tog en proteindrink vid 9.30, lunch 11.30 och nästa mål blir cirka två timmar före träning och det största ikväll. Känner mig väldigt trött och energilös sedan jag började, men det har ju bara gått två dagar. Är det någon annan som kände sig väldigt sänkt i början innan kroppen vande sig?Personlingen hade jag det orkesmässigt tungt i 1-2 dagar sen kändes allt som "normalt". Antar denna inkörningsperiod skiljer sig väldigt mycket och vissa kanske aldrig lär sig som sagt...

Ge det någon dag till, ingen bättring öht...

Japp, kroppen vänjer sig, blir det inte bättre på 5-7 dagar, skippa upplägget. Inget magiskt med PF.+1

MWA
2012-05-30, 11:50
Instämmer med resten att du vänjer dig vid hungern.

Det är inte bara att hungerkänslorna blir mindre efter några dagar, när kroppen har "lärt sig" vilka tider den kan förvänta sig att få mat. Det jag tycker gör störst skillnad är rent psykiskt. Förut när jag hade inställningen att jag behövde få i mig mat konstant så tolkade jag minsta lilla ljud eller känning från magen som att jag var dödshungrig. När jag lärde mig att det faktiskt inte spelar någon roll hur ofta jag äter, och att det snarare kan ha fördelar att äta några mindre mål, då förknippas dessa känslor inte längre med hunger.

Nu så kan jag ibland känna den fysiska hungerkänslan under fastan men jag förknippar den inte med något negativt, eller med att jag behöver äta. Således så stör den mig inte och den försvinner efter en stund. Till skillnad från tidigare då jag blev helt inställd på att jag behövde få i mig mat så fort som möjligt. Koffein hjälper också att dämpa de känslorna tycker jag.

Den främsta fördelen med periodisk fasta i min mening är att jag sparar så hemskt mycket tid på att äta mer sällan. Jag är långsam på att laga och äta mat så om jag ska äta 5-6 gånger om dagen då tar det säkert upp halva min vakna tid. Halva min vakna tid bara till att äta! Nu kan jag fokusera på en liten måltid och 1-2 stora och det fungerar utmärkt. Mättare blir man också.

Ge det en vecka eller så och se vad du själv tycker.

prOtotype
2012-05-30, 12:01
Älskar periodisk fasta! Kört på andra deff och dieter innan men nu valde jag att köra på periodisk fasta. Jag tar en proteinshake kl 09 och en kl 13, sen kl 18 så vräker jag i mig så mycket kött ( tonfisk, fläskfilé eller kycklingfilé ) jag bara orkar. -2kg och -3cm i midjan på en vecka. Värt att tillägga är väll att det inte är övervikt kilon som har rasat bort utan är påväg från synliga magrutor till väl definierad kropp. Aldrig fått sådana här resultat förut med någon annan deff.

OffTopic: Fast om Becky är inne på PF så är det väl bra om tråden inte dras med förslag som inte direkt stämmer in på definitionen av periodisk fasta.

Vad är motiveringen till att dricka proteinshaksen kl 09 och kl 13? Okej att man kan sabba fastan genom att äta mitt i den någon gång ibland när det passar ens vardag, men jag förstår inte riktigt varför du har det planerat?

vicarious
2012-05-30, 12:25
Känner mig väldigt trött och energilös sedan jag började, men det har ju bara gått två dagar. Är det någon annan som kände sig väldigt sänkt i början innan kroppen vande sig?

Är du säker på att detta beror på just upplägget med fastan och inte att du ligger lågt i energi?

JoHannibal
2012-05-30, 12:55
Intressant att kvinnor rekommenderas fasta 14 istället för 16h! Vet du varför?
Jag snor din tråd lite eftersom jag också vill testa PF! :)

Min vardag ser ut såhär idag:
05.30 Kliver upp
07.00 Frukost
09.00-11.00 Frukt/mellanmål
12.00-13.00 träning
13.00 Lunch
17-19.00 Kvällsmål
21.30 Läggdags

Skulla jag uppnå bättre resultat genom att flytta frukosten till 8-9 och äta senast 17-18 på kvällen? Alltså fasta mellan 18-8 (14h)?

Becky
2012-05-30, 13:01
Instämmer med resten att du vänjer dig vid hungern.

Det är inte bara att hungerkänslorna blir mindre efter några dagar, när kroppen har "lärt sig" vilka tider den kan förvänta sig att få mat. Det jag tycker gör störst skillnad är rent psykiskt. Förut när jag hade inställningen att jag behövde få i mig mat konstant så tolkade jag minsta lilla ljud eller känning från magen som att jag var dödshungrig. När jag lärde mig att det faktiskt inte spelar någon roll hur ofta jag äter, och att det snarare kan ha fördelar att äta några mindre mål, då förknippas dessa känslor inte längre med hunger.

Nu så kan jag ibland känna den fysiska hungerkänslan under fastan men jag förknippar den inte med något negativt, eller med att jag behöver äta. Således så stör den mig inte och den försvinner efter en stund. Till skillnad från tidigare då jag blev helt inställd på att jag behövde få i mig mat så fort som möjligt. Koffein hjälper också att dämpa de känslorna tycker jag.

Den främsta fördelen med periodisk fasta i min mening är att jag sparar så hemskt mycket tid på att äta mer sällan. Jag är långsam på att laga och äta mat så om jag ska äta 5-6 gånger om dagen då tar det säkert upp halva min vakna tid. Halva min vakna tid bara till att äta! Nu kan jag fokusera på en liten måltid och 1-2 stora och det fungerar utmärkt. Mättare blir man också.

Ge det en vecka eller så och se vad du själv tycker.

Ja, det är det jag vill kunna göra. Styra kroppen lite bättre. Kroppen är ju van att äta lite hela tiden, 5-6 ggr per dag och kanske därför jag är svinhungrig nu innan den vant sig. Gillar också känslan av att få äta lite mer efter träning i stället för bara cirka 300 kcal. Jättehungrig på förmiddag är kanske bättre än lite hungrig hela dagen.

Är du säker på att detta beror på just upplägget med fastan och inte att du ligger lågt i energi?

Visst, det kan det vara men jag har dietat vanligt ett tag med någorlunda lika intag utan att få dessa trötthettecken. Blivit bättre nu efter lunch, värst mellan 8-12.30 typ. Frågan är om jag kan höja intaget så mycket mer? Äter 1600-1700 kcal ungefär.

Becky
2012-05-30, 13:06
Intressant att kvinnor rekommenderas fasta 14 istället för 16h! Vet du varför?
Jag snor din tråd lite eftersom jag också vill testa PF! :)

Min vardag ser ut såhär idag:
05.30 Kliver upp
07.00 Frukost
09.00-11.00 Frukt/mellanmål
12.00-13.00 träning
13.00 Lunch
17-19.00 Kvällsmål
21.30 Läggdags

Skulla jag uppnå bättre resultat genom att flytta frukosten till 8-9 och äta senast 17-18 på kvällen? Alltså fasta mellan 18-8 (14h)?

Läste att kvinnor är mer känsliga för allt för långa mellanrum utan mat. Sen varför vet jag ej, men jag är det i alla fall. :Virro

Testa! Jag kommer köra såhär:

9.30 - Proteindrink ca 200 kcal
11.30 - Lunch ca 500 kcal
15.00-16.00 - Före träning 200-300 kcal
17.30 / 18 - Träning
19-20 - Middag ca 700 kcal

Med lite reservationer beroende på dag och schema.

Pretorian
2012-05-30, 13:15
Jag har märkt stor skillnad sen jag ändrade mitt kostupplägg till att minska maten under dagen och äta det största målet på kvällen efter träningen.

Dieten känns nästan enkel (jag överdriver) och jag har inte ätit godis sen påsk eftersom mitt sötsug oftast kommer på kvällen pga för lite mat. Nu när jag äter riktigt mycket på kvällen är jag inte så sötsugen. Och även om jag äter "mycket" så handlar det fortfarande om ett underskott eftersom jag inte får i mig så mycket kalorier under dagen.

Inget magiskt med PF eller mitt upplägg (som inte är PF) men det har fungerat väldigt bra.

anton2000
2012-05-30, 13:21
Läste att kvinnor är mer känsliga för allt för långa mellanrum utan mat. Sen varför vet jag ej, men jag är det i alla fall. :Virro

Testa! Jag kommer köra såhär:

9.30 - Proteindrink ca 200 kcal
11.30 - Lunch ca 500 kcal
15.00-16.00 - Före träning 200-300 kcal
17.30 / 18 - Träning
19-20 - Middag ca 700 kcal

Med lite reservationer beroende på dag och schema.

Det känns som att proteindrinken vid 9.30 stjälper mer än det hjälper. Jag äter på i princip samma tider förutom drinken vid 9.30. Om jag skulle ta en proteindrink vid 9.30 skulle jag garanterat bara bli mer hungrig och sugen på lunch. Sen om du vänjer bort dig vid proteindrinken har du ju 900 kcal att spendera på en fin middag :)

Becky
2012-05-30, 13:30
Det känns som att proteindrinken vid 9.30 stjälper mer än det hjälper. Jag äter på i princip samma tider förutom drinken vid 9.30. Om jag skulle ta en proteindrink vid 9.30 skulle jag garanterat bara bli mer hungrig och sugen på lunch. Sen om du vänjer bort dig vid proteindrinken har du ju 900 kcal att spendera på en fin middag :)

Förvisso. Men 700 kcal tycker jag är lyx också. *drool* 14h fasta är nog bättre för mig än 16h. I alla fall till en början...

sofiasjo
2012-05-30, 13:55
Jag gillar PF och har gått över till detta upplägg från att ha ätit 6ggr/dag. fördelarna är att man slipper tänka på mat konstant och planera sitt nästa mål. Jag äter första gången kl. 11.30 och äter mitt sista kvällsmål runt 21.00. Skönt att få äta sig ordentligt mätt, ligger en hel del psykologi i det. Nackdelarna är att man missar mysfrukost med familjen på helgen, men man kan ju ta lite kaffe, eller skjuta fram mysfrukosten så det blir en brunch runt 11 istället.

anton2000
2012-05-30, 15:03
Förvisso. Men 700 kcal tycker jag är lyx också. *drool* 14h fasta är nog bättre för mig än 16h. I alla fall till en början...

Haha, vi har lite olika definitioner av lyx när man deffar. 700 kcal brukar vara typ halva min kolhydratskälla efter träningen *drool*
Jo sant, sen är det ju bara att eventuellt plocka bort drinken, inte svårare än så...

Jag gillar PF och har gått över till detta upplägg från att ha ätit 6ggr/dag. fördelarna är att man slipper tänka på mat konstant och planera sitt nästa mål. Jag äter första gången kl. 11.30 och äter mitt sista kvällsmål runt 21.00. Skönt att få äta sig ordentligt mätt, ligger en hel del psykologi i det. Nackdelarna är att man missar mysfrukost med familjen på helgen, men man kan ju ta lite kaffe, eller skjuta fram mysfrukosten så det blir en brunch runt 11 istället.

Kul att det funkar, jag ser samma fördelar. Att det är så smidigt och enkelt.

Langster
2012-05-30, 15:11
Läste att tjejer, åtminstone till en början, rekommenderas att fasta i 14 timmar i stället för 16 och jag kör på det. Tog en proteindrink vid 9.30, lunch 11.30 och nästa mål blir cirka två timmar före träning och det största ikväll. Känner mig väldigt trött och energilös sedan jag började, men det har ju bara gått två dagar. Är det någon annan som kände sig väldigt sänkt i början innan kroppen vande sig?

Tror du inte att det är lite psykologiskt?
Har du aldrig sovit till kl 10-12 på någon helg? Och ätit kl 20 dagen innan? Inte blir du orkeslös resten av dagen bara för att du inte åt frukost kl 07 då?
Orkeslös blir du antagligen för att du äter mindre än du gör av med och det bör inte vara någon skillnad vilken tid på dygnet du stoppar i dig kalorierna. Energin som du faktiskt har i kroppen är ju densamma. Det är inte så att kroppen börjar slösa frenetiskt på energin och därmed sänker dig bara för att du inte äter under en viss tid.

Men visst, det kan nog ta lite tid att ställa om sig. Även om jag tror att omställningen mest är mental (och det kan ju vara en grej att tänka på om man känner sig låg, ibland är det bara för att man TROR att man ska bli orkeslös).

Becky
2012-05-30, 15:36
Haha, vi har lite olika definitioner av lyx när man deffar. 700 kcal brukar vara typ halva min kolhydratskälla efter träningen *drool*
Jo sant, sen är det ju bara att eventuellt plocka bort drinken, inte svårare än så...



Kul att det funkar, jag ser samma fördelar. Att det är så smidigt och enkelt.

Missförstå mig rätt, jag kan LÄTT äta över tusen kcal i ett bräde, kanske ett par tusen en bra dag. :D Men på diet är 700 kcal lyx!

Tror du inte att det är lite psykologiskt?
Har du aldrig sovit till kl 10-12 på någon helg? Och ätit kl 20 dagen innan? Inte blir du orkeslös resten av dagen bara för att du inte åt frukost kl 07 då?
Orkeslös blir du antagligen för att du äter mindre än du gör av med och det bör inte vara någon skillnad vilken tid på dygnet du stoppar i dig kalorierna. Energin som du faktiskt har i kroppen är ju densamma. Det är inte så att kroppen börjar slösa frenetiskt på energin och därmed sänker dig bara för att du inte äter under en viss tid.

Men visst, det kan nog ta lite tid att ställa om sig. Även om jag tror att omställningen mest är mental (och det kan ju vara en grej att tänka på om man känner sig låg, ibland är det bara för att man TROR att man ska bli orkeslös).

OM jag har sovit länge på helgen! En gång till 16.30. Haha. Tror du har rätt i det psykologiska för på helgen kan jag gå flera timmar utan mat utan att ens tänka på det. Vardagen är väldigt mycket rutin. Säkert blir det bättre när både kropp och psyke vant sig. Jag har ju väldigt stort sötsug också, hoppas på att bli av med det till viss del tack vare PF.

anton2000
2012-05-30, 15:45
Missförstå mig rätt, jag kan LÄTT äta över tusen kcal i ett bräde, kanske ett par tusen en bra dag. :D Men på diet är 700 kcal lyx!


Haha :thumbup:

Nu vet inte jag hur du lägger upp din deff. Men jag äter iaf betydligt mer på träningsdagar än vilodagar. Därav mycket kolisar i post-wo målet. Jag tycker att deffen blir mycket enklare om man får äta rejält på träningsdagarna. Så här siktade jag på under min deff t.e.x:
http://i.imgur.com/OMF3kl.png

Så du kan ju leka runt lite med kalkylatorn. Rätt spännande :)

vicarious
2012-05-30, 15:46
Haha :thumbup:

Nu vet inte jag hur du lägger upp din deff. Men jag äter iaf betydligt mer på träningsdagar än vilodagar. Därav mycket kolisar i post-wo målet. Jag tycker att deffen blir mycket enklare om man får äta rejält på träningsdagarna. Så här siktade jag på under min deff t.e.x:
http://i.imgur.com/OMF3kl.png

Så du kan ju leka runt lite med kalkylatorn. Rätt spännande :)

Är du mycket mer vardagsaktiv de dagar du tränar? 900 kcal är trots allt en rätt stor skillnad för lite styrketräning. Fast du satsade såklart på underskott på vilodagar och överskott träningsdagar?

Edit: -30% på vilodagar och balans på träningsdagarna ser jag ju nu :)

anton2000
2012-05-30, 16:53
Edit: -30% på vilodagar och balans på träningsdagarna ser jag ju nu :)

Yes sir! Som tur är finns det ju frysta grönsaker och proteinfluff att äta på vilodagarna :) Man kan ju liksom käka 8kg wokgrönsaker på 2000 kcal :)

vicarious
2012-05-30, 17:00
Yes sir! Som tur är finns det ju frysta grönsaker och proteinfluff att äta på vilodagarna :) Man kan ju liksom käka 8kg wokgrönsaker på 2000 kcal :)

True dat. Äter också mycket frysta grönsaker. Synd att grönsaker inte är billigare.

JoHannibal
2012-05-31, 06:14
Läste att kvinnor är mer känsliga för allt för långa mellanrum utan mat. Sen varför vet jag ej, men jag är det i alla fall. :Virro

Testa! Jag kommer köra såhär:

9.30 - Proteindrink ca 200 kcal
11.30 - Lunch ca 500 kcal
15.00-16.00 - Före träning 200-300 kcal
17.30 / 18 - Träning
19-20 - Middag ca 700 kcal

Med lite reservationer beroende på dag och schema.

Jag tycker det ser bra ut, jag ska också testa 14h fasta nu i början och när man vant sig kanske man kan köra på 16h. Jag kommer att fasta ungefär samma tider som dig och på helgerna går det ju smärtfritt när man sover längre. :)

Jag antar att vatten, te och kaffe utan tillbehör är OK att inta under fastan??

Pretorian
2012-05-31, 06:44
Jag antar att vatten, te och kaffe utan tillbehör är OK att inta under fastan??

Ja, du kan till och med har liiite mjölk i kaffet om du nu gillar sånt.

JoHannibal
2012-05-31, 06:58
Ja, du kan till och med har liiite mjölk i kaffet om du nu gillar sånt.

Jag gillar inte ens te elle kaffe men det duger i krig och under diet :D
Espresso och vatten får det bli från 6-9 på morgonen!

JoHannibal
2012-05-31, 07:00
Jag har dock inte fattat riktigt vad det är som gör att man förlorar fett/vikt vid 16h fasta?. Vad är t.ex. skillnaden att fasta 10, 12, 14 eller 16h?
Jag har läst massa på Leangains hemsida men får lite damp av långa texter och tar inte in allt jag läser då. Kortfattat, vad är det som händer?

Dreas
2012-05-31, 07:08
Jag har dock inte fattat riktigt vad det är som gör att man förlorar fett/vikt vid 16h fasta?. Vad är t.ex. skillnaden att fasta 10, 12, 14 eller 16h?
Jag har läst massa på Leangains hemsida men får lite damp av långa texter och tar inte in allt jag läser då. Kortfattat, vad är det som händer?Du förlorar inte mer fett, eller ja, det är inte speciellt rimligt att du skulle göra det.

JoHannibal
2012-05-31, 07:14
Du förlorar inte mer fett, eller ja, det är inte speciellt rimligt att du skulle göra det.

Vad är det som händer då?
Enligt Martin Berkhan så är PF en effektiv metod att få bort "envist" fett som t.ex. nedre delen av magen hos kvinnor.
Eller har jag fattat fel?

Ajsomfan
2012-05-31, 07:31
Vad är det som händer då?
Enligt Martin Berkhan så är PF en effektiv metod att få bort "envist" fett som t.ex. nedre delen av magen hos kvinnor.
Eller har jag fattat fel?

Finns inte envis fet massa, endast massa envisa feta.

:D

Dreas
2012-05-31, 07:32
Vad är det som händer då?
Enligt Martin Berkhan så är PF en effektiv metod att få bort "envist" fett som t.ex. nedre delen av magen hos kvinnor.
Eller har jag fattat fel?Nu var det länge sen jag läste där, men jag tror inte att någon mer seriös faktiskt påstår att man skulle tappa mer fett av PF jämfört med någon annan diet med samma kcalunderskott och högt på protein där måltiderna var upplagda med lite tanke.

Ja, det är möjligt, isf antar jag att han tänker liknande som många gör kring morgonpromenader på fastande mage.

Martins syn: http://www.leangains.com/2010/06/intermittent-fasting-and-stubborn-body.html


If we compare a traditional calorie deficit of 3500 kcal per week on a conservative diet vs 3500 kcal on an intermittent fasting setup (or with The Stubborn Fat Solution), would there be any difference in regional fat loss assuming all other factors were kept constant? I don't think we'll ever know, so this boils down to relying on theory and practical experience.

Pretorian: Just så tror jag det är sunt att se på dieten, många verkar också göra det.

Pretorian
2012-05-31, 07:33
För min del (som inte går exakt efter PF) så handlar det nog fortfarande om kalori in/ut. Snålar jag med kalorierna under dagen så kan jag äta fler kalorier på kvällen. Då äter jag så mycket så jag blir mätt men det är fortfarande färre kalorier än om jag hade ätit tex 5 mål per dag med 500 kalorier i varje mål (bara ett exempel).

Det känns nu som att jag kan lättare hålla mig borta från godis etc vilket gör att dieten kan pågå längre och då får jag bättre resultat.

Sen skadar det inte, tror jag, att jag äter det mesta efter träningen då jag hoppas maten gör mest nytta för mina slitna muskler.

Så sammanfattat för min del handlar det om:
- Färre kalorier (kan vara lite hungrig under dagen men det går över)
- Lättare att hålla sig borta från onyttigheter (inget sötsug på kvällen)
- Mycket energi efter träningen
- Allt ovan gör att jag kan hålla på längre (resten av livet???)

JoHannibal
2012-05-31, 07:40
Ok, så om jag äter tot 1200 kcal mellan 7-20 eller mellan 9-17 spelar ingen roll?
Jag är hungrigast mellan 7-13 på dygnet och det är jobbigt att fasta då.

Dreas
2012-05-31, 07:44
Ok, så om jag äter tot 1200 kcal mellan 7-20 eller mellan 9-17 spelar ingen roll?
Jag är hungrigast mellan 7-13 på dygnet och det är jobbigt att fasta då.Det beror på när du tränar och hur du tränar.

Är det jobbigast att fasta då låter det ju inte som klokt att fasta då. PF är ju som sagt inget magiskt men många tror ju att fastande träning kan vara fördelaktigt för speciellt envist fett.

Pretorian
2012-05-31, 07:44
Men vill du testa PF så gör det. Det är säkert en liten omställning i början. Men äter du rejält på kvällen (myyyycket mat) så kanske du inte kommer vara så hungrig mellan 7-13 dagen efter.

Du kan ju börja med att minska portionerna under dagen och samtidigt öka dem på kvällen.

Becky
2012-05-31, 07:51
Jag är typ hungrig jämt, men det får man väl lära sig leva med under diet. Tror heller inte PF är något magiskt, jag gick ner förra året utan PF och det var ju kcal in och kcal ut som gällde. Jag tror dock kanske att PF, precis som folk tidigare sagt, kan vara bra för att dämpa sötsuget och minska risken att man äter massa skit på kvällen. Har man 1000 kcal kvar att äta vid dagens slut (eller ännu mer för er killar) är det ju rätt gött. Har man däremot 200 kcal kvar efter ett hårt pass är kanske risken stor att man frossar loss i stället?

Så mitt mål med PF är nog egentligen att försöka få bort sötsuget och lära min kropp att den inte behöver äta varannan timme. Jag läste någonstans att man ska se det som att man själv måste leta efter maten, slå ihjäl den och sen få äta den. :D

JoHannibal
2012-05-31, 07:53
Jag kliver upp 5.30 alla vardagar och tränar kl 12, så jag har svårt att äta mycket på kvällen men kan äta en hel häst på morgonen mellan 7-13.
Mitt största mål mat är kl 13 efter träning vilket känns naturligt.
Är det alltså träna på fastande mage som är meningen med PF?

Just nu ser kcalfördelningen ut:

7-12 Ca: 300 kcal
13 Ca: 500 kcal (efter träning)
16-19 Ca: 400 kcal

Är det bättre att fasta på kvällen då?

Dreas
2012-05-31, 07:58
Jag kliver upp 5.30 alla vardagar och tränar kl 12, så jag har svårt att äta mycket på kvällen men kan äta en hel häst på morgonen mellan 7-13.
Mitt största mål mat är kl 13 efter träning vilket känns naturligt.
Är det alltså träna på fastande mage som är meningen med PF?

Just nu ser kcalfördelningen ut:

7-12 Ca: 300 kcal
13 Ca: 500 kcal (efter träning)
16-19 Ca: 400 kcal

Är det bättre att fasta på kvällen då?Well, då låter det ju som om att du äter ganska PF-aktigt redan. Fasta mellan säg, 18.00 - 10.00 dagen efter kanske skulle funka? Men har för mig att Berkhan för kvinnor sa 14h fasta till att börja med? Isf 18-08.00 börja så?

andeem
2012-05-31, 07:58
Jag kliver upp 5.30 alla vardagar och tränar kl 12, så jag har svårt att äta mycket på kvällen men kan äta en hel häst på morgonen mellan 7-13.
Mitt största mål mat är kl 13 efter träning vilket känns naturligt.
Är det alltså träna på fastande mage som är meningen med PF?

Just nu ser kcalfördelningen ut:

7-12 Ca: 300 kcal
13 Ca: 500 kcal (efter träning)
16-19 Ca: 400 kcal

Är det bättre att fasta på kvällen då?Det är i alla fall inte fel. Det är inte nödvändigt att träna på fastande mage, även om det finns kan finnas vissa fördelar med det.

JoHannibal
2012-05-31, 09:03
Well, då låter det ju som om att du äter ganska PF-aktigt redan. Fasta mellan säg, 18.00 - 10.00 dagen efter kanske skulle funka? Men har för mig att Berkhan för kvinnor sa 14h fasta till att börja med? Isf 18-08.00 börja så?

18-8 skulle fungera, har börjat med 19-9 idag!

Frågan är vad man kan förvänta sig för resultat?
Det är nog individuellt, det är väl ingen "magi" men många verkar ju frälsta!

Dreas
2012-05-31, 09:07
18-8 skulle fungera, har börjat med 19-9 idag!

Frågan är vad man kan förvänta sig för resultat?
Det är nog individuellt, det är väl ingen "magi" men många verkar ju frälsta!Well, efter några dagar(3-7) borde du ha blivit van och då ha lite mer lätthanterliga hungerkänslor.

Mer lätthanterliga hungerkänslor gör ju att dieten troligen blir lättare att följa osv.

Becky
2012-05-31, 11:29
Är det någon som vet om periodisk fasta är specifikt bra på att attackera "svåra" områden som kroppen sällan vill släppa fett ifrån? I mitt fall insida lår och kärlekshandtagen, där sitter fettet som berg! *grr*

Även om jag kört knäböj eller andra benövningar och även när jag var nere på 56 kg med platt mage så var insida lår oförändrat. Kan periodisk fasta vara bättre mot det, eller är den bistra sanningen att det bara är att gå ner mer och mer som gäller? Skulle gärna stärka dom delarna, men tycker inga övningar har gett effekt där.

Kischen
2012-05-31, 11:34
Varför en till tråd när det finns en på typ 500 sidor?

Trådarna på internet kommer ta slut :(

Pretorian
2012-05-31, 11:34
Jag tror inte det hjälper med PF just. När du var nere på låg vikt som du skriver så hade du troligtvis inte så mycket muskelmassa så det kan ju handla om att bygga också, inte bara gå ner i vikt.

Becky
2012-05-31, 11:35
Varför en till tråd när det finns en på typ 500 sidor?

Trådarna på internet kommer ta slut :(

Sorry. Det var inte meningen att den skulle bli lång. :(

Becky
2012-05-31, 11:37
Jag tror inte det hjälper med PF just. När du var nere på låg vikt som du skriver så hade du troligtvis inte så mycket muskelmassa så det kan ju handla om att bygga också, inte bara gå ner i vikt.

Absolut. Jag behöver mer massa. Men hade gärna attackerat dom dumma områden först, men så funkar det tyvärr inte verkar det.

Sparven från Minsk
2012-05-31, 11:47
Absolut. Jag behöver mer massa. Men hade gärna attackerat dom dumma områden först, men så funkar det tyvärr inte verkar det.

Kroppen plockar som nog är sagt innan fett från hela kroppen vid en diet,inte bara specifika områden.
En speciell kosthållning/diet kan inte påverka vart kroppen tar fettet ifrån.

Bara att dieta så kommer "dom dumma områdena" att påverkas de med, förr eller senare.

Fetsmal
2012-05-31, 11:53
Är det någon som vet om periodisk fasta är specifikt bra på att attackera "svåra" områden som kroppen sällan vill släppa fett ifrån? I mitt fall insida lår och kärlekshandtagen, där sitter fettet som berg! *grr*

Även om jag kört knäböj eller andra benövningar och även när jag var nere på 56 kg med platt mage så var insida lår oförändrat. Kan periodisk fasta vara bättre mot det, eller är den bistra sanningen att det bara är att gå ner mer och mer som gäller? Skulle gärna stärka dom delarna, men tycker inga övningar har gett effekt där.


I min åsikt är det bara kcal in mot ut som gör skillnaden sen är det genetiskt vart fettet släpper sist resp först. Med PF tycker jag dock det är lättare att hålla reda på kcal som man intar på en dag.

vicarious
2012-05-31, 12:29
Är det någon som vet om periodisk fasta är specifikt bra på att attackera "svåra" områden som kroppen sällan vill släppa fett ifrån? I mitt fall insida lår och kärlekshandtagen, där sitter fettet som berg! *grr*

Även om jag kört knäböj eller andra benövningar och även när jag var nere på 56 kg med platt mage så var insida lår oförändrat. Kan periodisk fasta vara bättre mot det, eller är den bistra sanningen att det bara är att gå ner mer och mer som gäller? Skulle gärna stärka dom delarna, men tycker inga övningar har gett effekt där.

Läsvärt av Martin Berkhan http://www.leangains.com/2010/06/intermittent-fasting-and-stubborn-body.html

För kvinnor är det oftast på underkroppen det släpper sist. Men av det du beskriver låter det helt enkelt som att du har för mycket fett. Man ska ner ganska lågt i kroppsfett innan man börjar märka av "stubborn body fat". Citerar från länken

There were a few things that I forgot to cover when I first finished this article. First of all, at what level does stubborn body fat become an issue? Generally speaking, people don't have a good sense of what is "just too fat" and what is a legit body fat percentage for stubborn fat to even start becoming an issue. I've had tons of clients approach me with their "issues with stubborn body fat" when they we're 15% body fat or more.

Stubborn fat is the fat you need to lose for a good four-and-a-half-pack to turn into a six-pack. If I had to put a number on it, I'd say 10% is the maximum body fat percentage you need to have reached before this is something you can start concerning yourself with.

L-Sami
2012-05-31, 12:36
Träna, bygg och sen deffa. Deffning och viktnedgång när man inte har muskler leder till oönskad form oftast.

Becky
2012-05-31, 13:11
Tack för era åsikter. Tror inte heller det är stubborn fat utan bara att jag behöver hamna i låg procent för att det ska försvinna. Och vet inte om jag tycker det är värt att hamna så lågt och bara se mager ut, så jag satsar på 4 veckor med PF för att tappa cirka 2 kg och sen blir det muskeluppbyggnad så kanske jag får ordning på problemområderna.

Återkommer med resultat om fyra veckor, annars kan ni fortsätta i tråden som finns redan så slipper vi ha två. :)

rarr
2012-05-31, 21:36
OffTopic: Fast om Becky är inne på PF så är det väl bra om tråden inte dras med förslag som inte direkt stämmer in på definitionen av periodisk fasta.

Vad är motiveringen till att dricka proteinshaksen kl 09 och kl 13? Okej att man kan sabba fastan genom att äta mitt i den någon gång ibland när det passar ens vardag, men jag förstår inte riktigt varför du har det planerat?

Jobbar om dagarna och har frukostrast kl 09 och lunch kl 13. Tar shakes då för att inte känna mig svälthungrig.

Becky
2012-06-27, 11:08
Okej, en månad har gått med periodisk fasta och jag måste erkänna att jag är såld! Den största vinsten är att jag inte är så hungrig längre och att min kropp har vant sig vid att vara längre perioder utan mat. Dieten i sig har väl inte gått så överdrivet bra, hade kunnat köra hårdare, men är ändå ganska nöjd med resultatet och slipper ligga i vassen på min semester. ;)

Har tappat en del muskler sen jag skadade mig förra året, men byggt nya på andra men satsar nu på en uppbyggnad med PF fast långsamt som fasen. Ska dock inte räkna kcal nu under semestern utan märker jag att det skiner iväg får jag justera sen. Kommer bli mycket träning ändå.

Är glad att jag testade PF! Trodde aldrig det skulle passa mig, jag som blev en grinkärring efter bara några timmar utan mat. Det har försvunnit nu. :thumbup:

rooz
2012-06-27, 11:18
Är glad att jag testade PF! Trodde aldrig det skulle passa mig, jag som blev en grinkärring efter bara några timmar utan mat. Det har försvunnit nu. :thumbup:

Tror gör man i kyrkan;)

Kul att det funkar:)

Silencer
2012-06-27, 12:34
Jag körde en vanlig diet först, tappade styrka. Gick över till ultimate diet, fortsatte tappa styrka i en övning. Sen gjorde jag tack och lov ett försök med periodisk fasta och nu klättrar styrkan tillbaka trots att vikten går nedåt.

"Martin Berkhan, kom tillbaka! Allt är förlåtet!"

gymjander
2012-06-28, 21:00
PF/Leangains har varit min räddning!
Körde länge "vanlig" tråkig diet. Funkade hyffsat, men jag fick för mig att alla kolhydrater var djävulens påfund typ, åt bacon och ägg - vilket jag iofs älskar, tills det rann ut genom öronen på mig :D

Började med PF för ca 1,5 månader sedan, och nu är hunger mitt minsta problem. Dricker kaffe när jag vaknar, och tränar med BCAA i kroppen endast nu under ledighet. Är inte alls hungrig på morgonen. Senare på eftermiddagen efter träningspasset får jag kämpa för att få i mig allt jag behöver.
Bland det bästa är att jag inte känner att jag konstant måste gå omkring och tänka på när och vad jag ska käka, det kommer mer naturligt även om jag anstränger mig för att få i mig rätt macros.
Definitivt värt att ge en chans! :)

SandraW
2012-06-30, 16:05
Är det någon som har erfarenhet av PF och oregelbundna arbetstider?
Det känns svårt att ha en ätperiod mellan exempelvis 10-18 när jag jobbar dag- och nattskift om vartannat.

Pretorian
2012-06-30, 19:01
PF kanske inte är något för dig om du har olika arbetstider.

Jontalinen
2012-07-01, 13:17
De flesta i den här tråden vad jag kunnat se verkar använda PF som ett verktyg under diet/deff.

Men det fungerar väl lika bra även om man inte vill ligga på kaloriunderskott?

tjing
2012-07-01, 16:14
De flesta i den här tråden vad jag kunnat se verkar använda PF som ett verktyg under diet/deff.

Men det fungerar väl lika bra även om man inte vill ligga på kaloriunderskott?

Nja, frågan är hur anabolt IF är vid viktuppgång. Personligen äter jag hellre typ som vanligt och oftare, då fasta i sig är ett katabolt tillstånd och saknar lite poäng om man vill bara vill lägga på sig vikt. Men visst, talar vi så moderata fastor som att hoppa över frukost är det nog egalt.

Vid underskott är jag helt såld på IF, alternativt något i stil med carb-back loading med mindre måltider på dagen och mer på kvällen. Allt för att hålla Hungern i shack.

Dock kan det vara så att IF i sig och fastandet kan leda till överätning och att man väljer onyttigare matalternativ, samt till något slags överätande. Fasta höjer nämligen dopaminet i olika delar av hjärnan och gör oss således mer hedonistiska när det kommer till måltiden efter fasta vilket kan resultera i monstermåltider och ett eventuellt problematiskt förhållande till mat.