handdator

Visa fullständig version : Avslitet muskelfäste biceps


Cid
2012-05-28, 16:20
Hej
som rubriken lyder har jag lyckats slita av hela biceps nedre fäste,
nån som har varit i liknande situation eller nån som vet hur pass lång vila från diverse aktivitet detta kommer att ge? ( givetvis olika från gång till gång, men ~ cirka ~) Operation kommer ske på onsdag men får inte mycket mer information från sjukvården så tänkte att nån här kanske vet.

Tack på förhand

Lindrian
2012-05-28, 17:19
Du kommer inte kunna använda din arm dem första veckorna alls. Sedan när du blir av med stödet så kommer du inte kunna bruka armen till något vettigt heller på några månader. Fullt återställt är du med all sannolikhet efter 4-6 månader. Du kommer kunna använda din arm progressivt mer med tiden, men det tar ett tag för den att läka ordentligt.

Om du har god koll på din kropp och vet hur mycket du kan belasta den så kan du nog påskynda läkningen genom att äta bra och utföra lättare rehabiliteringsövningar, och kanske vara fullt återställd efter redan 3-4 månader. Detta gäller dock endast om du vet vad du sysslar med och vågar ge dig in på det.

Din doktor kommer förmodligen informera dig mer exakt om vad du kommer behöva göra efter operationen.

exevision
2012-05-28, 17:22
Hur lyckades du slita av den? Marklyft?

Cid
2012-05-28, 18:27
Lindrian : Tack för svar! Låter tiden få avgöra när & hur man kan börja belasta lite smått igen då. Va precis iväg och körde ett ben / mag pass så får väl sysselsätta mig med diverse övningar som går att utföra samt lättare kondition ett tag framöver.

Exevision : Nja tungt lyft över huvudet som höll på å stjälpa så jag röck upp det igen, ( agerade flytt hjälp och lite för envis i att kunna bära tunga saker själv )
Dumt när man inte va kall och ouppvärmd

Cid
2012-07-12, 10:22
En liten uppföljning för den som är nyfiken hur hela processen går till.

Som sagt slet jag av hela nedre biceps muskelfästet, vilket resulterade i 4veckors sken gips från axel ner till handryggen.

Va tillbaka på gymmet redan dagen efter operationen,för att experimentera vad som går och gick att köra.

tog bort gipset nån dag före midsommar och försöker väl träna det som går att träna, mycket ländrygg, ben, mage och nån enstaka axelövning resten var bara att glömma. På bara 5 veckor försvann hela armen, finns liksom ingenting kvar och ser ganska roligt ut måste jag påpeka, ser ut som man har en gummi arm som bara hänger med.

Först nu efter cirka 8 veckor har jag börjat kunna köra lite flyes i cabeln, samt enarms pushdowns och även chins i maskin. En positiv grej det medfört är att man fått ett jävla flås tack vare mycket konditions träning.

Doktorerna har stark påpekat att jag inte får belasta armen på 3månader och efter den tiden kan jag sakta börja belasta den med risk att jag sliter upp det igen. Och skulle det då ske att det går av på nytt fanns det inget som kunde göra för att få fast det igen. (dvs i form av rena biceps övningar) har alltid haft filosofin att sålänge det inte gör ont så är det ok.

Men men still going strong och satsar på nån form av athletic fitness med chins & dips när jag är läkt.

start vikt : 84
Dags vikt : 74

högerarm avslappnad : 33cm
vänsterarm avslappnad : 40cm

Marcuslevin
2012-07-15, 13:32
Ajfan... Hoppas det blir bättre fort, och att du inte sliter upp det igen efter att du blivit återställd.

Du kanske kan använda någon slags abtronic pryl och träna triceps och underarmarna under tiden? :D så slipper du förlora så mycket massa!

Nu blir väl någon rehabtränare vansinnig på mig, men det var det första jag tänkte på :)