handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt är omega-3 vid träning?


alva
2012-05-28, 13:02
Om man som jag, är allergisk mot all fisk, skaldjur och nötter, och därför inte kan få i sig de nyttiga fettsyrorna genom den kosten, vad kan man då äta för att få i sig t ex omega 3? Och hur viktiga är dessa fetter vid styrketräning?

Jag äter nu Omega-Lin, som är kallpressad linfröolja i kapslar. Dessa ska innehålla både omega 3, 6 och 9, men vad jag hört har de inte alls samma effekt i kroppen som fiskolja som ju ska vara grymt bra att få i sig när man bygger muskler?

Sheogorath
2012-05-28, 13:30
Om man som jag, är allergisk mot all fisk, skaldjur och nötter, och därför inte kan få i sig de nyttiga fettsyrorna genom den kosten, vad kan man då äta för att få i sig t ex omega 3? Och hur viktiga är dessa fetter vid styrketräning?

Jag äter nu Omega-Lin, som är kallpressad linfröolja i kapslar. Dessa ska innehålla både omega 3, 6 och 9, men vad jag hört har de inte alls samma effekt i kroppen som fiskolja som ju ska vara grymt bra att få i sig när man bygger muskler?

"Man" äter Omega-3-tillskott för god hälsa, inte primärt för att bygga muskler (eller bränna fett). Att man håller sig frisk och sund är ju ändå skapligt bra oavsett påverkan på muskelmassan. :)

Varför äter du inte bara Omega-3-kapslar helt enkelt? Omega-6 och 9 får man lätt i sig bara man äter en normal kost, det är sannolikt ingenting du behöver ett tillskott för.

Aping
2012-05-28, 13:40
Skippa oljetillskotten du tar nu, de är med största sannolikhet extremt ovärda pengamässigt i förhållande till effekt. Det är främst de långkedjade oljorna EPA och DHA som EVENTUELLT kan ha någon positiv påverkan.

Du verkar ha en överdriven tro på fiskoljans effekter men i fall du verkligen är intresserad finns det veganska pilleralternativ (med EPA och DHA) som är dyra men pengar kanske inte är ett problem? Sen vet jag inte hur tuff allergi du har men de mest raffinerade fiskoljorna på marknaden är väldigt låga i fiskproteinhalt så det är inte omöjligt att du kan äta såna utan problem MEN TESTA INTE UTAN VARA SÄKER PÅ ATT DU KAN HANTERA DIN ALLERGI!

alva
2012-05-28, 14:00
..Varför äter du inte bara Omega-3-kapslar helt enkelt? Omega-6 och 9 får man lätt i sig bara man äter en normal kost, det är sannolikt ingenting du behöver ett tillskott för.

För att de innehåller fiskolja. Även om halten fiskprotein är förhållandevis låg i dessa kapslar så vågar jag inte testa, då fiskallergin är den starkaste av mina allergier, och något jag verkligen inte vågar testa utan en akutläkare bredvid som är redo att ingripa ;)

Men okej, så 6 - och 9 finns i vanlig mat alltså? Ska kika närmare på det, tack.

Kojaksissla
2012-05-28, 14:03
Men okej, så 6 - och 9 finns i vanlig mat alltså? Ska kika närmare på det, tack.

Ja, har extremt svårt att tänka mig att du skulle behöva oroa dig för dem.

Sverker
2012-05-28, 17:33
Hur är ägg ?

Tyvärr är Omega-3-ägg ofta från höns som äter fisk. Möjligt att det finns Omega-3-ägg från höns som äter linfrön.

Men jag är osäker här. Jag kan inte riktigt om korsreaktioner och andra otrevligheter.

Klein
2012-05-29, 06:13
Hjärna och benmärg är bra källor för DHA.

Tiefensee
2012-05-29, 21:54
Krillolja?

MWA
2012-05-29, 22:21
Och hur viktiga är dessa fetter vid styrketräning?

Jag har inget svar på frågan men här är lite spekulationer från en kunnig person:

http://www.leangains.com/2011/05/omega-3-fatty-acids-for-muscle-growth.html

alva
2012-05-30, 21:03
Hur är ägg ?

Tyvärr är Omega-3-ägg ofta från höns som äter fisk. Möjligt att det finns Omega-3-ägg från höns som äter linfrön.

Men jag är osäker här. Jag kan inte riktigt om korsreaktioner och andra otrevligheter.

Ägg tål jag. Har dock aldrig hört talas om omega-3-ägg, men efter en snabb google-sökning ser jag att "Hönsen äter ett vegetabiliskt foder, berikat med linfrö som är rikt på Omega-3 fettsyra." (http://www.kronagg.se/Vara%20Produkter/Premium%20agg/Omega%203.aspx) så det skulle absolut funka, men frågan är om dessa ägg säljs i vanliga mataffärer.. ? Jag har just köpt en burk med Omega-lin (200 kapslar) så det räcker ju ett tag framöver, men det är bara det att det är rätt dyrt med dessa tillskott så det vore ju nice om man kunde hitta ett billigare alternativ.

Kojaksissla
2012-05-30, 21:05
Ägg tål jag. Har dock aldrig hört talas om omega-3-ägg, men efter en snabb google-sökning ser jag att "Hönsen äter ett vegetabiliskt foder, berikat med linfrö som är rikt på Omega-3 fettsyra." (http://www.kronagg.se/Vara%20Produkter/Premium%20agg/Omega%203.aspx) så det skulle absolut funka, men frågan är om dessa ägg säljs i vanliga mataffärer.. ? Jag har just köpt en burk med Omega-lin (200 kapslar) så det räcker ju ett tag framöver, men det är bara det att det är rätt dyrt med dessa tillskott så det vore ju nice om man kunde hitta ett billigare alternativ.

Någon som vet hur mycket EHA och DPA som varje ägg faktiskt innehåller? Har för mig att man får käka ganska många ägg för att få i sig någon vettig mängd.

vicarious
2012-05-30, 21:09
Någon som vet hur mycket EHA och DPA som varje ägg faktiskt innehåller? Har för mig att man får käka ganska många ägg för att få i sig någon vettig mängd.

Ser inte ut att vara så mycket http://www.fineli.fi/food.php?foodid=8513&lang=sv