handdator

Visa fullständig version : När okej att träna igen efter halsont?


Latissimus Dorsi
2012-05-28, 11:42
Har nu vaknat på morgonen med en sjujävla smärta i halsen, har sökt runt och fattat att ont i halsen betyder att det är någon slags infektion som då kan även sitta på hjärtat som leder till att det kan vara livsfarligt att träna. Är även lite täppt i näsan. Men min fråga lyder dock, när kan jag börja träna igen? Har kollat runt även här men 1 vecka låter ju fasansfullt mycket då symptomen kanske försvinner helt redan övermorgon? Finns det någon bättre rekomendation från någon här?

King Grub
2012-05-28, 11:44
Vänta tills det halsonda är borta och du känner dig frisk, gärna någon dag extra.

Latissimus Dorsi
2012-05-28, 11:47
Vänta tills det halsonda är borta och du känner dig frisk, gärna någon dag extra.

Tackar gode Grub!

Latissimus Dorsi
2013-04-03, 14:49
Pump, har ont i halsen idag. Om jag vaknar utan smärta imorgon är det safe att träna?

Cavalli
2013-04-03, 14:57
Jag vaknade också utav att jag hade sjukt ont i halsen igår, men jag tränade både igår och idag. Löjligt att man inte ska träna för lite halsont....

Jo, du kan dö av att äta en chipsbit också..om den skär i din hals och du förblöder-

Latissimus Dorsi
2013-04-03, 14:58
Extremt dumt sätt att resonera.

svenbanan
2013-04-03, 14:59
Jaha?

EDIT: Till supermario alltså...

beerbear
2013-04-03, 15:03
Du kan träna men i värsta fall så kan man få problem med hjärtat i dagar,veckor eller flera månader..
Jag tränar när jag är lite snuvig men aldrig när jag känner i halsen, better safe than sorry.
En dag hit o dit är ingenting jämfört med månader av uppehåll..

Latissimus Dorsi
2013-04-03, 15:05
Exakt, hellre missa en dag än flera månader (och med riktigt otur resten av livet).

Latissimus Dorsi
2013-04-04, 09:25
Jobbig bump men vaknade nyss har pyttelite känningar i halsen, bör jag vänta en dag till?

andeem
2013-04-04, 09:29
Ja. Vänta tills aningen det onda är helt borta eller ditt tålamod tar slut. Whatever comes first.

Payter
2013-04-04, 10:32
Bara att ha tålamod.Sånt där händer,själv måste jag börja träna runt en ond axel och det innebär att man får strunta i alla roliga grejer ett tag,men hellre det än alternativet.

Nebuchadnezzar
2013-04-04, 10:46
Jobbig bump men vaknade nyss har pyttelite känningar i halsen, bör jag vänta en dag till?

Ja, vänta. Ett par dagar gör ingen skillnad i det långa loppet. Det är egentligen att rekommendera att avvakta en dag till när man vaknar och det har gått över, för säkerhets skull. Har du fortfarande lite ont bör du definitivt avvakta.

Frenzybutt
2013-04-04, 14:10
Feber indikerar väl på att du har en infektion. Man har konstant infektioner i kroppen (urinvägsinfektion t ex är något man kan träna med). och halsont utan feber ska inte vara farligt alls att träna med. Märker du dock att du har feber, speciellt i samband med halsont, då ska du ge fan i att träna.

Källan till detta är kirurgchefen på karolinska då jag hade honom som läkare tidigare i samband med hockey.

Hjärtmuskelinflammation är ju iof aldrig fel att ha på sommaren.. om man gillar sånt dvs.

difeddy
2013-04-04, 14:12
Jobbig bump men vaknade nyss har pyttelite känningar i halsen, bör jag vänta en dag till?

Japp. Oavsett om du kan träna eller inte så kommer inte kroppen prioritera något muskelbygge när den måste handskas med en infektion. :)

vicarious
2013-04-04, 14:21
Jobbig bump men vaknade nyss har pyttelite känningar i halsen, bör jag vänta en dag till?

Varför tror du att King Grubs svar skulle ha ändrats sen i somras?

Vänta tills det halsonda är borta och du känner dig frisk, gärna någon dag extra.

miaz
2013-04-04, 14:53
några år sen, så fick jag feber och halsont.
såfort jag var kry igen, eller såfort halsontet var borta drog jag till gymmet.
resulterade i att halsontet kom tillbaks och höll i sig i en månad.

håller just nu på att tillfriskna från feber än en gång, fick det i lördags ungefär.
bättre för varje dag, men tror inte jag kommer dra till gymmet förns på onsdag
TIDIGAST!

theroots
2013-04-05, 11:15
Varför tror du att King Grubs svar skulle ha ändrats sen i somras?

*cupid**cupid**cupid*