handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på annorlunda upplägg


krixkrix
2012-05-28, 10:40
Tja! Jag är en 20 årig kille som har gymmat, med varierande seriösitet, i cirka tre år. Den första tiden körde jag på ett helkroppsschema för att sedan gå över till 3-split, vilket jag alltså har kört ett tag och då försökt träna 4-6 ggr i veckan.

Nu är det dags för deff, och ska samtidigt börja jobba mycket mer än tidigare så jag vill gärna dra ner på antalet styrketräningspass för att hinna med cardio.

Min tanke är då att gå tillbaka till ett helkroppsschema, med endast några få basövningar.

Jag provade ett pass igår och tränade då:
Bänkpress
Marklyft
Knäböj
Chins
Cable crunches

Tanken skulle alltså vara att köra det här passet tre gånger i veckan under deffen. Passet var för övrigt ett av dom skönaste på länge.

Sååå, vad tror ni? :)

Krixkrix

Dribinho
2012-05-28, 12:47
Spontant så skulle jag ändå dela upp det hela i två pass vilka du alternerar emellan.. för att få lite variation och avlastning (tänker främst på kors/ländrygg, där böj/mark 3ggr per vecka kan bli lite mastigt).

Vad sägs om följande:

A:
Knäböj
Bänkpress
Chins
Cable crunches/Mage

B:
Knäböj (ev lite lättare just på B passen så du är fräsch inför marklyften)
Militärpress/Axelpress
Marklyft
Någon rodd övning, tex kabel eller hantelrodd
Ev en extra övning för baksida lår, tex raka mark eller lårcurl
Crunches/Mage

Så kör du tex:
Mån A
Ons B
Fre A

nästa v blir då:

Mån B
Ons A
Fre B
osv...

När du har 2 dagars inplanerad vila (tex på fredagspasset) kan du ju gott lägga på lite extra på tex biceps/triceps eller andra muskler du vill prioritera lite extra.

wcanka
2012-05-28, 13:17
Tja! Jag är en 20 årig kille som har gymmat, med varierande seriösitet, i cirka tre år. Den första tiden körde jag på ett helkroppsschema för att sedan gå över till 3-split, vilket jag alltså har kört ett tag och då försökt träna 4-6 ggr i veckan.

Nu är det dags för deff, och ska samtidigt börja jobba mycket mer än tidigare så jag vill gärna dra ner på antalet styrketräningspass för att hinna med cardio.

Min tanke är då att gå tillbaka till ett helkroppsschema, med endast några få basövningar.

Jag provade ett pass igår och tränade då:
Bänkpress
Marklyft
Knäböj
Chins
Cable crunches

Tanken skulle alltså vara att köra det här passet tre gånger i veckan under deffen. Passet var för övrigt ett av dom skönaste på länge.

Sååå, vad tror ni? :)

Krixkrix

Sidolyft efter bänkpressen så är du hemma :)

Zizou
2012-05-28, 21:03
Sidolyft efter bänkpressen så är du hemma :)

Då hade jag hellre lagt till militärpress i passet, då han vill fokusera på basövningar.

wcanka
2012-05-28, 21:54
Då hade jag hellre lagt till militärpress i passet, då han vill fokusera på basövningar.

jo, men är inte militärpress tränar ju mest anterior deltoid, vilket sidolyft inte gör.

Rusk
2012-05-28, 21:59
Blir inte mycket för dina axlar, traps, rhombs, bakre delts, armar och vader där inte.
Och kör du cardio på samma pass som du lyfter skrot? Om det är fallet så kan du inte förvänta dig några direkta ökningar.

krixkrix
2012-05-28, 22:09
Kör inte cardio samma dagar som styrketräning nej. Ska även deffa som sagt så förväntar mig inte direkt några ökningar :) tack för tipsen btw!

Carcer
2012-05-28, 22:14
Tja! Jag är en 20 årig kille som har gymmat, med varierande seriösitet, i cirka tre år. Den första tiden körde jag på ett helkroppsschema för att sedan gå över till 3-split, vilket jag alltså har kört ett tag och då försökt träna 4-6 ggr i veckan.

Nu är det dags för deff, och ska samtidigt börja jobba mycket mer än tidigare så jag vill gärna dra ner på antalet styrketräningspass för att hinna med cardio.

Min tanke är då att gå tillbaka till ett helkroppsschema, med endast några få basövningar.

Jag provade ett pass igår och tränade då:
Bänkpress
Marklyft
Knäböj
Chins
Cable crunches

Tanken skulle alltså vara att köra det här passet tre gånger i veckan under deffen. Passet var för övrigt ett av dom skönaste på länge.

Sååå, vad tror ni? :)

Krixkrix

Hade nog skippat cable crunches annars så är det ett bra minimalistiskt schema.

Gillar tanken helt klart. Hur många set och reps är det tänkt?

Stor Hård Ådrig
2012-05-29, 11:09
Blir inte mycket för dina axlar, traps, rhombs, bakre delts, armar där inte

https://whyweprotest.net/asset-proxy/87df863f399c445c4c29b663f6377f8cf0fddb0d/687474703a2f2f696d616765732e7374617263726166746d61 7a7465722e6e65742f346368616e2f666f725f666f72756d73 2f6e6f745f737572655f69665f7372732e6a7067/http://images.starcraftmazter.net/4chan/for_forums/not_sure_if_srs.jpg