handdator

Visa fullständig version : Yr och skakig vid kolhydratbrist?


alva
2012-05-28, 10:27
Hej!

Är det vanligt att man blir skakig och yr om man inte fått i sig tillräckligt med kolhydrater på en dag? Jag försöker dra ner på kolhydrater då jag vill bli av med lite fett till sommaren, och undrar om det kan ha med saken att göra?

Förut åt jag mackor varje dag, men nu blir det bara några gånger/vecka. Sen blir det att jag byter ut potatis/ris/pasta mot broccoli, blomkål och andra grönsaker. Äter dock en del bulgur och couscous.

Jag kan te x känna mig skakig i benen/händerna på jobbet när jag ändå ätit frukost bara 2 timmar innan (som består av fiberberikad havregrynsgröt, Oatly havredryck, lingonsylt, kaffe och ibland en smörgås).

Har även upplevt en obehaglig känsla under pågående träningspass eller kort därefter, då jag får en "utanförkroppen-upplevelse" där jag blir yr och skakis. Har testat att ta en macka när jag känner mig yr, och då har det känts som det blivit bättre. Placebo?

Tankar kring detta? *rolleyes*

OneManArmy
2012-05-28, 10:55
Hur är havredryck, lingonsyld och havregrynsgröt lite kolhydrater?

Upplever mest seghet när kolhydraterna dras ned själv. Blir mer yr och skakig av när kaloriunderskottet är riktigt stort, typ att det snurrar till när man reser sig upp fort osv.

Eddie Vedder
2012-05-28, 10:58
1) Din frukost är, som redan påpekats, väldigt kolhydratrik.
2) Couscous och bulgur är pasta i annan form i princip. Så det är ju väldigt kolhydratrikt det också. Visst blir det lite om du äter lite men om du ersätter x gram pasta med identisk mängg bulgur eller couscous minskar inte kolhydratintaget.
3) Någon "brist" på kolhydrater kan man inte få i ordets rätta bemärkelse.
4) Man kan dock tveklöst må dåligt av lite kolhydrater om man är van att äta mycket av dem.

Holabandola
2012-05-28, 11:27
Låter lite ångest/stress-betonat.
En generaliserad ångest.

Äter du en tallrik gröt på morgonen så ska det inte råda någon brist på kolisar tycker jag. Annat om du åt noll kolisar och körde strikt LCHF.

Mat och kolisar lindrar ångest, frigör dopamin i hjärnan. Så att äta är ett vanligt "knep" bland tjockisar för att dämpa ångest (men funkar ju likadant för tränade personer också :-)

alva
2012-05-28, 11:48
Jag ersätter inte pastan/potatisen/riset mot couscous/bulgur, utan oftast kokar jag broccoli och/eller blomkål och äter tillsammans med köttet. Sen blir det en del frukt, kvarg och bär.

Jo jag vet att frukosten är kolhydratrik, och därför tycker jag det är lite konstigt att jag får samma känsla i kroppen en stund efter frukost som jag kan få om jag inte ätit i princip några kolhydrater alls på dagen. Men menar ni att en tallrik gröt om dagen ska räcka med kolhydrater för hela dagen? :O

Jag tänker också om det är ångestrelaterat. Har sedan i julas haft problem med det, men trodde det var så gott som borta nu.. *rolleyes*

Holabandola
2012-05-28, 11:59
Chilla, ångest är ofarligt :-)
Alla har ångest nån gång. Jag med.

Vad som funkat för mig är b-vitaminer, vassle och rött te.
B-vitaminer hjälper signalsubstanserna i hjärnan att arbeta mer effektiv, ökar energiomsättningen i hela kroppen och gör en piggare och gladare, vassle innehåller stora mängder lättupptagligt tryptofan, nästan som att käka en låg dos SSRI.
Och rött te lugnar ner hela kroppen, verkar muskelavslappnande, sänker puls och blodtryck.

Sen måste man ge foten åt alla negativa tankar som dyker upp och bara säga.
-Jag bryr mig inte, skitsamma, det blir som det blir!

Eller ifrågasätta tanken och hur realisitsk den egentligen är? Hade din kompis tyckt likadant? OM inte, varför ska då du göra det!?

alva
2012-05-28, 12:27
Chilla, ångest är ofarligt :-)
Alla har ångest nån gång. Jag med.

Vad som funkat för mig är b-vitaminer, vassle och rött te.
B-vitaminer hjälper signalsubstanserna i hjärnan att arbeta mer effektiv, ökar energiomsättningen i hela kroppen och gör en piggare och gladare, vassle innehåller stora mängder lättupptagligt tryptofan, nästan som att käka en låg dos SSRI.
Och rött te lugnar ner hela kroppen, verkar muskelavslappnande, sänker puls och blodtryck.

Sen måste man ge foten åt alla negativa tankar som dyker upp och bara säga.
-Jag bryr mig inte, skitsamma, det blir som det blir!

Eller ifrågasätta tanken och hur realisitsk den egentligen är? Hade din kompis tyckt likadant? OM inte, varför ska då du göra det!?

Tack, ska prova det! :) Det finns ju olika sorts B-vitaminer, vad för tillskott käkar du?

Holabandola
2012-05-28, 12:37
Ett b-vitamin komplex ska du ha, med alla b-vitaminerna (8st).
B-vitaminer är som ett pussel, du beh över alla bitarna för att kunna lägga hela bilden. Så att bara äta någon enstaka är mindre smart.

Jag käkar Ledins-Mega b.
Den är dock SJUUUUUkt stark. Så ta det lugnt, även om b-vitaminer är vattenlösliga och svårt att bli förgiftad så kan för mycket b-vitaminer skapa ångest precis som för lite gör.
Men börja med en vecka hel tablett varje dag 2500%RDI, och sen trappa ner när förråden börjar bli fulla. Halv tab nästa vecka, kvart tablett osv.
Jut nu är jag proppfull med b-vitaminer och knaprar bara lite på en tablett varje dag. Det räcker.

alva
2012-05-28, 12:52
Ett b-vitamin komplex ska du ha, med alla b-vitaminerna (8st).
B-vitaminer är som ett pussel, du beh över alla bitarna för att kunna lägga hela bilden. Så att bara äta någon enstaka är mindre smart.

Jag käkar Ledins-Mega b.
Den är dock SJUUUUUkt stark. Så ta det lugnt, även om b-vitaminer är vattenlösliga och svårt att bli förgiftad så kan för mycket b-vitaminer skapa ångest precis som för lite gör.
Men börja med en vecka hel tablett varje dag 2500%RDI, och sen trappa ner när förråden börjar bli fulla. Halv tab nästa vecka, kvart tablett osv.
Jut nu är jag proppfull med b-vitaminer och knaprar bara lite på en tablett varje dag. Det räcker.

Det låter läskigt. Det borde väl finnas svagare varianter som inte täcker 2500% av RDI?

Holabandola
2012-05-28, 12:59
Du behöver inte ta hela tabletten :-)
Anledningen till denna är att den är komplett med alla b-vitaminer, och du får väldigt mycket för pengarna.
Det är enkelt att dela en tablett till precis den dos du vill ha.

Halv tablett 1250%rdi
kvart tablett 750r%rdi som Berocca, Berocca är dock inte komplett)
Åttondels tablett 325%rdi (nu börjar det bli svårt att dela och lägre är ingen ide att gå)

Därtill, tar du 2500%rdi så kommer du sannolikt må riktigt jäkla bra den dagen. Energi, glad...allt på en gång.

För övrigt, b-vitaminer är viktigt för nervernas funktion, du kommer bli stark i nerverna och inte känna av saker som möjligen gjorde dej nervös tidigare. Stabil som ett träd, orubblig, iallfall om du låg lite lågt innan vilket man lätt kan göra om man stressar/oroar sig mycket, trä'nar hårtnoch kanske håller en strikt enformig kost :-)

WHITEFOLKS
2012-05-28, 13:49
Ligger du på kaloriunderskott?

Låter som du ligger ganska lågt på energi i allmänhet och då inte just kolhydrater.

alva
2012-05-28, 13:55
Ligger du på kaloriunderskott?

Låter som du ligger ganska lågt på energi i allmänhet och då inte just kolhydrater.

Ska jag vara ärlig har jag ingen aning om det, då jag varken vet hur mycket kalorier jag ska äta för att inte gå upp i vikt, eller hur mycket jag gör av med under en dag. Antagligen ligger jag inte på kaloriunderskott, för då borde jag väl bli av med det där envisa fettet eftersom jag tränar en hel del?

begt
2012-05-28, 14:05
Välkommen till klubben ;)

Akada
2012-05-28, 15:30
Ett b-vitamin komplex ska du ha, med alla b-vitaminerna (8st).
B-vitaminer är som ett pussel, du beh över alla bitarna för att kunna lägga hela bilden. Så att bara äta någon enstaka är mindre smart.

Jag käkar Ledins-Mega b.
Den är dock SJUUUUUkt stark. Så ta det lugnt, även om b-vitaminer är vattenlösliga och svårt att bli förgiftad så kan för mycket b-vitaminer skapa ångest precis som för lite gör.
Men börja med en vecka hel tablett varje dag 2500%RDI, och sen trappa ner när förråden börjar bli fulla. Halv tab nästa vecka, kvart tablett osv.
Jut nu är jag proppfull med b-vitaminer och knaprar bara lite på en tablett varje dag. Det räcker.
Ångest av för mycket b-vitamin? Vore kul med en källa på det.

WHITEFOLKS
2012-05-28, 15:43
Ska jag vara ärlig har jag ingen aning om det, då jag varken vet hur mycket kalorier jag ska äta för att inte gå upp i vikt, eller hur mycket jag gör av med under en dag. Antagligen ligger jag inte på kaloriunderskott, för då borde jag väl bli av med det där envisa fettet eftersom jag tränar en hel del?

Om du har bytt ut potatis osv mot rotfrukter så ligger du antingen på kcalunderskott eller får i dig lika mycket kolhydrater som förrut (i princip).

Om du nu inte har ändrat på något annat också.

begt
2012-05-28, 15:46
Ångest av för mycket b-vitamin? Vore kul med en källa på det.

Ja, de är ju vattenlösliga precis som C-vitamin så hur det skulle gå till är en gåta.

Deep Thought
2012-05-28, 15:46
Så ta det lugnt, även om b-vitaminer är vattenlösliga och svårt att bli förgiftad

Vitaminer i B-vitaminfamiljen brukar räknas till undantaget om att vattenlösliga vitamin skulle vara harmlösa, då vissa av dessa kan ha allvarliga konsekvenser när folk megadoserar dem urskiljningslöst.

PetraK
2012-05-28, 15:51
Nu är jag ingen expert på det här alls. Vill bara tala om att när jag efter att spenderat 3 mån i Filippinerna ( = Endast ätit pasta och vitt mjöl ) kom hem och började äta min vanliga kost bestående av betydligt mindre kolhydrater blev otroligt skakig och yr. Det gick till och med så långt att jag ringde vc och var helt övertygad om jag fått parkinson eller nån annan otrevlig sjukdom... De föreslog då att jag skulle äta lite mer kolhydrater just för att kroppen var "van" vid det. Ökade på och trappade sedan ner lite långsammare vilket gick utmärkt.

Doctor Snuggles
2012-05-28, 16:18
Studier har visat att rent socker är lika eller mer beroendeframkallande än kokain. Kanske är det så att man får lätta abstinensbesvär då man drar ner på kolhydraterna?

Kojaksissla
2012-05-28, 16:21
Studier har visat att rent socker är lika eller mer beroendeframkallande än kokain. Kanske är det så att man får lätta abstinensbesvär då man drar ner på kolhydraterna?
Har du någon länk till dessa studier?

Deep Thought
2012-05-28, 16:27
Studier har visat att rent socker är lika eller mer beroendeframkallande än kokain. Kanske är det så att man får lätta abstinensbesvär då man drar ner på kolhydraterna?

Nu är du elak som jämför Alva med en råtta! :)

Doctor Snuggles
2012-05-28, 16:33
Har du någon länk till dessa studier?

Det är verkligen inte särskilt svårt att googla. Men ok.

http://www.plosone.org/article/info:doi/10.1371/journal.pone.0000698
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20676364
http://www.bloomberg.com/news/2011-11-02/fatty-foods-addictive-as-cocaine-in-growing-body-of-science.html

Doctor Snuggles
2012-05-28, 16:35
Nu är du elak som jämför Alva med en råtta! :)

Visst, man ska inte dra för stora växlar. Men mer och mer tyder på att våra belöningsmekanismer inte är utvecklade för och blir hyperstimulerade av raffinerat socker, och det kanske gäller alla snabba kolhydrater, eller stora mängder kolhydrater öht, i viss utsträckning.
Nu har kanske inte någon någonsin rånat en bensinmack för att få "socker-pengar", men ändå. ;)

Eddie Vedder
2012-05-28, 16:40
Nu har kanske inte någon någonsin rånat en bensinmack för att få "socker-pengar", men ändå. ;)

Nej det är ju betydligt smidigare att bara snatta lite godis. :D

alva
2012-05-30, 21:10
Jag har pratat med några vänner som tidigare gått på LCHF-kost, och de säger att de upplevde precis det som jag beskriver, i början av dieten då kroppen ännu inte vant sig vid att inte få så mycket kolhydrater..

men jag börjar väl misstänka att det lutar mer åt ångest, men tack för era tips och tankar :)

Rodeo
2012-05-31, 09:20
Ett b-vitamin komplex ska du ha, med alla b-vitaminerna (8st).
B-vitaminer är som ett pussel, du beh över alla bitarna för att kunna lägga hela bilden. Så att bara äta någon enstaka är mindre smart.

Jag käkar Ledins-Mega b.
Den är dock SJUUUUUkt stark. Så ta det lugnt, även om b-vitaminer är vattenlösliga och svårt att bli förgiftad så kan för mycket b-vitaminer skapa ångest precis som för lite gör.
Men börja med en vecka hel tablett varje dag 2500%RDI, och sen trappa ner när förråden börjar bli fulla. Halv tab nästa vecka, kvart tablett osv.
Jut nu är jag proppfull med b-vitaminer och knaprar bara lite på en tablett varje dag. Det räcker.

Ta det lugnt med att mega-dosera folsyra. Det finns ganska mycket forskning som visar på att det kan främja cancer, främst i tjocktarm och prostata.

Holabandola
2012-05-31, 09:56
Folsyran är låg i Ledins Mega-b.
Så det har de tagit i beaktning. Dst är det jag gillar, det känns som en seriös produkt.
Den är inte ens på 100RDI, det är de övriga ,de som anses ofarliga som ligger högt.

Jokester
2012-05-31, 10:04
Jag har pratat med några vänner som tidigare gått på LCHF-kost, och de säger att de upplevde precis det som jag beskriver, i början av dieten då kroppen ännu inte vant sig vid att inte få så mycket kolhydrater..

men jag börjar väl misstänka att det lutar mer åt ångest, men tack för era tips och tankar :)

Jo fast du äter rätt så mycket kolhydrater.

Rodeo
2012-05-31, 10:05
Då ska det nog inte vara någon fara och det är nog viktigare att tänka på i länder som berikar mjölet.