handdator

Visa fullständig version : Stort problem angående kosten


nomis
2012-05-27, 23:41
Hej, hur många kalorier tycker ni låter lämpligt att en man som springer en timme varje dag samt har ett ganska fysiskt arbete ska äta för att ligga i balans. Mannen i fråga väger 87 kg och är 1,90 cm lång.
Enligt dem tester jag gjort bör han ligga runt 3000 - 3200 men det låter så otroligt lite.
Jag är medveten om att det är omöjligt för er att svara exakt på denna fråga.
Det fysiska arbetet består av hushållsarbete i 4-5 timmar.
är inte intresserad av några formler utan jag vill veta om ni tycker detta låter lämpligt.
Väldigt tacksam för svar!

vicarious
2012-05-27, 23:44
Minst 3000 tror jag nog, kanske upp emot 3500.

begt
2012-05-28, 00:38
Skulle tippa i intervallet 3600-4000, om jag antar att löpningen förbrukar bortemot 1000 kcal. Det beror mycket på hur snabbt du springer och hur pass rörlig du är när du utför hushållsarbetet.

Med dina stats så ger en dag framför datorn en förbrukning på 2400 kcal så det låter ganska rimligt.

deadich
2012-05-28, 00:54
Hur långt springer du på den timmen då? Skiljer sig ju extremt på hur många kalorier som krävs.

nomis
2012-05-28, 20:16
Tack för svaren.:)
Eftersom jag springer varje dag och ofta på tom mage tidigt på morgonen brukar det bli ca 13-14 km på den timmen. Hushållsarbetet består av matlagning i storkök, städning och andra saker som förekommer i kök.

Det blir ofta ett till träningspass senare på kvällen bestående av stryrketräning och/eller spinning.

Jag har ätstörningar så därför är jag extremt noga med vad jag äter. Största mardrömmen är att äta för mycket vilket har lätt till den höga träningsvolymen.

Men om vi säger att jag skulle käka 3500 kalorier dag med denna aktivitetsfaktor så är det alltså okej?
(Innerst inne vet jag precis hur jag ska käka men det bor ett monster i min hjärna som säger andra saker. därför vore det skönt att få detta bekräftat från någon träningskunnig här.)

hidden
2012-05-28, 21:33
Tack för svaren.:)
Eftersom jag springer varje dag och ofta på tom mage tidigt på morgonen brukar det bli ca 13-14 km på den timmen. Hushållsarbetet består av matlagning i storkök, städning och andra saker som förekommer i kök.

Det blir ofta ett till träningspass senare på kvällen bestående av stryrketräning och/eller spinning.

Jag har ätstörningar så därför är jag extremt noga med vad jag äter. Största mardrömmen är att äta för mycket vilket har lätt till den höga träningsvolymen.

Men om vi säger att jag skulle käka 3500 kalorier dag med denna aktivitetsfaktor så är det alltså okej?
(Innerst inne vet jag precis hur jag ska käka men det bor ett monster i min hjärna som säger andra saker. därför vore det skönt att få detta bekräftat från någon träningskunnig här.)

Har du sökt hjälp för dina ätstörningar? Får du inte hjälp av en dietist eller liknande isåfall?

Springer
2012-05-28, 21:57
87kg som springer 13 km ger 1100 kcal bara där. Plus de 2400 kcal som går åt för att släpa dig mellan sängen, toan och datorn. Då är vi på 3500. Lägg sedan till ditt jobb. Jag tror inte du hamnar under 4000 kcal, kanske närmare 4500 kcal?