handdator

Visa fullständig version : deff på kyckling&broccoli=mindre kräsen


gQLLe
2012-05-27, 23:06
Tja! Vet inte om det har med saken att göra, men jag har pretty much baserat min deff på kyckling och broccoli, dvs. hållt det kalorisnålt så att jag kan fuska då och då (främst och ofta på helger).

Nu till saken att jag har blivit oändligt mycket mindre kräsen nu, än innan jag började deffa. Här är några saker jag inte kunde äta innan deffen som jag rent av tycker är gott nu.

Sushi
Sill
Räkor (kunde äta, men det var knappt)
Tortelini (samma här, men nu är det rentav riktigt gott)
Tonfisk
Makrill
Fiskrom

värt att nämna är att jag inte riktigt har tröttnat på broccolin heller, kanske lite men det går fortfarande ner väldigt enkelt. Är det verkligen så att den enformiga kosten har utvecklat mitt smaksinne positivt eller har jag bara mognat? Om det nu är deffen så borde ju detta användas på små barn som är ännu kräsnare än jag var.

vicarious
2012-05-27, 23:37
Det mesta brukar smaka bättre när man ligger på underskott. Kroppen går back på energi så känns inte så logiskt att man skulle vara kräsen då, utan kroppen blir glad av vad den än får i energiväg. Men visst kan det även vara så att du mognat också.

Kurasu
2012-05-28, 04:11
Kan det vara så att du behöver mer Omega 3? När jag har deffat förr har jag ibland fått riktiga "fiskcravings". Det är bra att försöka variera sin kost någorlunda i alla fall, och man bör lyssna på sin kropp.

Reaper123
2012-05-28, 11:43
Kan ju vara så att smaklökarna "återställs" med ensidig kost, vad vet jag. Jag har iaf under min långa viktnedgång börjat gilla massa saker jag avskydde förut som tjockis, men har inga bevis på att det går att härleda till kcalunderskott som sagt..

Men kul när man kan äta nya saker helt plötsligt och dessutom få njuta :)

Stor Hård Ådrig
2012-05-28, 11:46
Håller med det första vicarious sade. När man är hungrig/ligger på underskott blir allt godare. Innan en måltid när man är svinhungrig smakar chips som himlen, men efter maten smakar det bara gott. :)

Stryc9
2012-05-28, 12:31
Hunger sägs ju vara den bästa kryddan :)

Spartansk
2012-05-28, 12:37
Det är väl självklart att man blir mindre kräsen om man vant sig av vid mer utsvävade njutningar? Om du bara fick stirra på en vit vägg hela dagarna i tre månader, så skulle du sedan tycka att det var fantastiskt roligt att stirra på en tegelvägg.

Jag tror inte det handlar om någon mystisk utveckling av sinnen, smaklökar, etc, utan bara en grundläggande psykologisk regel.

vicarious
2012-05-28, 14:39
Ur ett rent överlevnadsperspektiv låter det ju logiskt att man blir mindre kräsen om man får i sig mindre energi än kroppen behöver.

begt
2012-05-28, 14:40
Hunger sägs ju vara den bästa kryddan :)

Ja, lite av den effekten man får under en krävande vandring t.ex. "Allt smakar bäst ute i naturen" säger ju vissa, men jag tror det är mer hungerrelaterat.

Stor Hård Ådrig
2012-05-28, 16:09
Hunger sägs ju vara den bästa kryddan :)

+100 Så sant.

Doctor Snuggles
2012-05-28, 16:15
Det är väl självklart att man blir mindre kräsen om man vant sig av vid mer utsvävade njutningar? Om du bara fick stirra på en vit vägg hela dagarna i tre månader, så skulle du sedan tycka att det var fantastiskt roligt att stirra på en tegelvägg.

Jag tror inte det handlar om någon mystisk utveckling av sinnen, smaklökar, etc, utan bara en grundläggande psykologisk regel.

Vad är en psykologisk regel om inte en omkalibrering av sinnena?
Vad som händer är helt enkelt att lägre stimuli behövs för dopamin-utsöndring.
Periodisk fasta är ett bra sätt att till viss del kunna utnyttja denna effekt även då man inte dietar.

anvihl
2012-05-28, 16:29
Det enda jag har märkt är att man "vänjer av sig" från fett. Nått som man tyckte va gott innan som var rätt fett t.ex min egna gräddköttfärssås men efter en diet smakar det mest flottigt och äckligt.
Likadant med riktigt söta bakverk och dylikt har jag riktigt svårt för efter en diet man bygger väll helt enkelt upp en slags tolerans för fett och socker när man äter som vanligt eller mer än vanligt. Sen när man går på diet och inte äter så mycket fett och socker/bakverk nollställer man den toleransen.

vicarious
2012-05-28, 16:30
Det enda jag har märkt är att man "vänjer av sig" från fett. Nått som man tyckte va gott innan som var rätt fett t.ex min egna gräddköttfärssås men efter en diet smakar det mest flottigt och äckligt.
Likadant med riktigt söta bakverk och dylikt har jag riktigt svårt för efter en diet man bygger väll helt enkelt upp en slags tolerans för fett och socker när man äter som vanligt eller mer än vanligt. Sen när man går på diet och inte äter så mycket fett och socker/bakverk nollställer man den toleransen.

Samma här. Äter generellt sätt ganska fettsnålt och är jag på bjudning då och trycker i mig något riktigt fett brukar jag faktiskt börja må illa ganska ofta. Blir som en fettchock. Märks på toa också :D

Danne2k
2012-05-28, 18:08
Intressant det där. Det är därför jag tror att lite dietande under en period av året är ganska bra. Att ha en period där man äter relativt enformigt och sällan äter riktigt god mat (pizza, hamburgare, lasange, våfflor, you name it) gör att man verkligen uppskattar maten på ett annat sätt när man inte är på diet, eller när man kör fuskdagar/refeeds.

Allt har sin tid och jag minns i julas när jag var hemma, bulkade och käkade verkligen hur mycket som helst, så mycket som bara gick ner; julbord (lax, ägg, bröd, köttbullar, skinka), massa j*vla risgrynsgröt med fetmjölk, lamm, julgodis m.m.

När jag kom hem efter julen hade jag nästan tröttnat helt på mat, även om det låter konstigt. Jag åt ju fortfarande men var inte sugen på god mat på samma sätt.

En konstig känsla var det men det blev nog lite för mycket av det goda :D

Nu såhär 2 månader in på dieten vattnas det ju i munnen bara av att skriva det här inlägget *drool*

Näe, dags för en proteindrink... *gah!*