handdator

Visa fullständig version : Vilken övning ska bort?


Amöban
2012-05-27, 20:25
Jag har tidigare kört en 2-split men kommit fram till att helkropp vore det optimala, då jag trivs på gymmet och i och med att jag pluggar har tid att vara där ett par timmar varje gång. Eftersom jag har ytterst begränsade kunskaper om övningar och teknik, så är min tanke nu att jag ska slå ihop mina två pass till ett. Och då kommer den stora frågan: vilken/vilka övningar "överlappar" varandra och ska bort?

Benpress
Sittande bencurl
Vadpress
Sned bänkpress
Bröst flyes
Triceps pushdown
Sittande rodd
Latsdrag brett grepp
Rygglyft
Flyes i maskin
Sittande axelpress
Z-stång biceps curl
Crunches på boll med vikt
Plankan
Armhävningar

Min tanke är att passet ska köras var tredje dag, under några veckors tid. Observera, jag ska absolut inkludera de stora basövningarna i mitt program längre fram, men det blir när jag fått lön från sommarjobbet och kan betala min PT. Just nu handlar det alltså bara om vad som ska bort.

pezrulezhaakon
2012-05-27, 20:27
Amöban

Vad har du för mål?

loadout
2012-05-27, 20:40
Skulle hellre kört vanliga crunches på plan mark/bänk istället för att ligga på en boll. Mycket skönare enligt mitt tyckte...

men det är bara jag..

svenbanan
2012-05-27, 20:43
Det brukar ju sägas att ez-curl inte är så bra på att aktivera hela biceps. Kanske kunde var bra att byta på nån annan variant, typ rak stång. Dock har jag ingen aning om hurpass stor skillnad det faktiskt gör.

Amöban
2012-05-27, 21:06
Amöban

Vad har du för mål?

Bra fråga där! Mitt mål just nu är att skapa en grundstyrka i kroppen, och kanske göra lite ökningar i både styrka och volym. Sedan får man väl säga att första målet är att "få en snygg kropp", dvs. jag går på kaloriunderskott så träningen är egentligen mest för att bevara de muskler jag har. Men eftersom jag är helt nybörjare och knappt har en muskel så hoppas jag som sagt kunna öka lite i både styrka och volym.

Skulle hellre kört vanliga crunches på plan mark/bänk istället för att ligga på en boll. Mycket skönare enligt mitt tyckte...

men det är bara jag..

Japp, det är bara du. :P

deadich
2012-05-28, 00:16
Ta bort/byt ut allt förutom chins och rodd. Möjligtvis kan du Behålla tricep pushdown även om jag själv hellre kört fler set bänk. Och kanske curlen.

Pretorian
2012-05-28, 07:57
Benpress
Sittande bencurl
Vadpress
Sned bänkpress
Bänkpress
Bröst flyes
Triceps pushdown
Sittande rodd
Latsdrag brett grepp
Rygglyft
Flyes i maskin
Marklyft
Bred chins
Sittande axelpress
Z-stång biceps curl
Crunches på boll med vikt
Plankan
Armhävningar

Amöban
2012-05-28, 07:58
Ta bort/byt ut allt förutom chins och rodd. Möjligtvis kan du Behålla tricep pushdown även om jag själv hellre kört fler set bänk. Och kanske curlen.

Oj, det var hårda bud! Blir nyfiken på varför du tycker så? :)

rooz
2012-05-28, 08:30
Böj
Bänk
Mark
Militärpress
Chins
Lårcurl
Lutande bänk
Tri.ext
Ev lite biceps.

z_bumbi
2012-05-28, 09:04
Om det är övningar som du gillar men som du tycker blir för mycket så dela upp det på två olika helkroppspass, t ex behåll de större övningarna/basövningarna något så när lika och sedan kan du peta in de mindre övningar där de passar in.
Sedan ser du om det är något som du har ork/nytta av att köra varje pass även av dem eller om du ska lägga till något nytt.

deadich
2012-05-28, 12:33
Oj, det var hårda bud! Blir nyfiken på varför du tycker så? :)

Jag anser att majoriteten av övningarna inte platsar på ett helkroppspass och vissa av dem inte på ett splitpass heller.
böj, bänk, rodd, mark, chins, någon variant av axelpress,
eventuellt curl, valfri tricepsövning, cable crunches och någon annan benövning som utfall, raka marklyft eller något.

Pintan
2012-05-28, 12:45
Benpress Front/bakböj
Sittande bencurl Raka marklyft
Vadpress
Sned bänkpress
Bröst flyes
Triceps pushdown Bänk
Sittande rodd
Latsdrag brett grepp Breda pullups med krökt bröstrygg
Rygglyft
Flyes i maskin
Sittande axelpress Stående press
Z-stång biceps curl
Crunches på boll med vikt
Plankan
Armhävningar Kabelcrunches, stångcurl, liggande extension runt huvudet

Tycker jag

pezrulezhaakon
2012-05-28, 12:46
Amöban

Då du endast tränar för att behålla muskelmassan så mycket som möjligt, så vinner du mest på ett färre antal hårdare övningar.